آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

سندرم استكهلم يك پديده رواني بسيار جالب و تعجب برانگيز است. در اين پديده رواني فرد گروگان به گروگان گير خود احساس وفاداري، همدلي و همدردي پيدا مي‌كند. حتي وفاداري فرد به گروگان گير خود به شيوه اي است كه مال، جان و آزادي خود را فداي علاقه فرد گروگان گير مي‌كند. روانشناسان علت اين رفتار را به نوعي ساز و كار دفاعي مي‌دانند. در اين سندرم فردي كه مورد آزار و اذيت ديگري قرار مي‌گيرد، به فرد مقابل وابسته مي‌شود و احساس همدردي نشان مي‌دهد.

همه ما افرادي را در اطراف زندگي خود مشاهده كرده ايم كه با آزار و اذيت هاي متفاوت باز هم شخص مقابل را دوست دارد! نمونه رايج اين سندرم معمولا در روابط زناشويي يا والد فرزندي مشاهده مي‌شود. سندرم استكهلم در موارد آزار جنسي، سوء استفاده از كودكان و همسر آزاري نيز مشاهده مي‌شود. اگر احساس مي‌كنيد كه در مقابل اذيت هاي گوناگون در حال درك شخص آزار دهنده هستيد؛ حتما از روانشناس راهنمايي بگيريد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه سندرم استكهلم مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نماييد.

منبع: سندرم استكهلم | 4 روش جلوگيري از سندرم استكهلم سازماني

سندرم استكهلم چيست؟

مثلا در نظر بگيريد كه يك آقايي دائم در حال آزار، اذيت و شكنجه همسر خود است. اما خانم قصد جدايي ندارد و به شدت به همسر خود علاقه مند است. و چندين سال نيز به اين مقاومت ادامه مي‌دهد. اين سندرم يك واكنش رواني است كه فرد احساس همدردي و وابستگي نسبت به شخص آزار دهنده نشان مي‌دهد. اين سندرم در روابط والد- فرزندي، آزار همسر، سوءاستفاده هاي جنسي، سوء استفاده جسمي و … مشاهده مي‌شود.

افرادي كه به سندرم استكهلم مبتلا هستند؛ بر پايه ترس، گروكشي عاطفي، تهديد، وابستگي مالي، محدوديت، جداسازي فكري، نا اميدي، توجيه رفتار هاي خشن و … از خود چنين واكنشي نشان مي‌دهند. اين عارضه در اغلب موارد در موقعيت هاي گروگان گيري رخ مي‌دهد. اگر با دقت بيشتري به روابط خود با ديگران و اطرافيان نگاه كنيد؛ متوجه بروز شايع اين سندرم خواهيد بود. در اين مقاله جوانب مختلف سندرم استكهلم را بررسي كرده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

تاريخچه سندرم استكهلم

سندرم استكهلم اصطلاحي است كه بعد از سرقت از بانك در ميدان نورمالمستوري نورمالمستورگ استكهلم سوئد توسط نيل بپروت روانشناس كه آغاز تا پايان گروگان گيري به پليس مشاورع مي‌داد و به بانك رفت و آمد داشت. همزمان با پوشش خبري روبرو شد و بعد ها به واسطه روانشناس ديگري با نام فرانك اوخبري نام گذاري شد. در اين گروگان گيري چهار كارمد به مدت 6 روز گروگان گرفته شده بودند. در اين 6 روز قربانيتن به گروگان گير ها وابستگي عاطفي پيدا كرده بودند. اين وابستگي در حدي بود كه از همكاري با پليس سر باز مي‌زدند و بعد از 6 روز به دفاع از گروگان گيرها پرداختند.

ويژگي هاي سندرم استكهلم

سندرم استكهلم براي همه گروگان گير ها رخ نمي‌دهد. و از سوي ديگر با توجه نظر گوناگون پژوهشگران؛ فهرست درستي از ويژگي هاي اين سندرم در دسترس نيست. اما برخي از ويژگي هاي را در اين بخش مقاله توضيح داده ايم.

📌 رفتارهاي حمايتي قرباني در زمان كمك به زندان بان ها

📌 پشتيباني از رفتار ها و دلايل گروگان گير ها

📌احساسات مثبت قرباني به گروگان گير ها يا زندان بان ها

📌 احساسات منفي قرباني به خانواده، مقامات و دوستاني كه سعي در نجات او دارند، و موفق نيز مي‌شوند.

📌 حمايت از گروگان گير ها

📌احساس منفي به پليس

📌 همدردي با رفتارهاي گروگان گير ها

📌 مشكل در دقت و تمركز

📌ناتواني در ايجاد آرامش

📌 عدم لذت از فعاليت هاي گذشته

📌 بد گماني

📌عصبانيت

📌 تحريك پذيري

📌 اضطراب

📌ياد آوري مكرر رويداد گذشته

تشخيص سندرم استكهلم

سندرم استكهلم توسط نظام روان پزشكي آمريكا به عنوان يك بيماري به رسميت شناخته نشده است. به همين دليل متخصصان در حوزه سلامت روان اين عارضه را به عنوان اختلال در نظر نمي‌گيرند. اما با اين حال از معيارهاي تشخيصي اختلال استرس پس از سانحه، اختلال استرس حاد و رفتارهاي شبيه به سندرم استكهلم براي تشخيص اين عارضه استفاده مي‌كنند.

سندرم استكهلم سازماني

يكي از انواع سندرم استكهلم، سازماني و كاري است. در اين نوع سندرم كارمندان براي مدت زمان طولاني در يك شركت كار مي‌كنند و به آن شركت وفادار مي‌شوند. اما اين در صورتي است كه كارفرما با آنها بدرفتاري مي‌كند و مورد سو استفاده قرار مي‌گيرد. سندرم استكهلم سازماني نشانه هايي دارد كه در اين بخش مقاله به آن اشاره كرده ايم.

🔸 نداشتن تخصص كافي كارمندان

🔸 عزت نفس و اعتماد به نفس پايين كارمندان

🔸پديدآيي احساس عاطفي ميان مدير و كارمند

🔸 كارمند وابسته و ضعيف با مدير قدرتمند

🔸 بد رفتاري هاي كلامي به همراه تحقير و توهين از سوي مدير

🔸ساعات كاري طولاني و اضافه كار بدون در نظر گرفتن نظر كارمندان از سوي كارفرما

روش هاي جلوگيري از استكهلم سازماني

🔹 صحبت با يك متخصص در حوزه سلامت روان

🔹 كمك از ديگران

🔹ترك محل كار و استعفا

🔹 تلاش براي مبارزه با مديريت در جهت موقعيت به وجود آمده

روش هاي درماني سندرم استكهلم

همانطور كه گفته شد سندرم استكهلم يك عارضه رواني است كه براي جلوگيري از آسيب به خود بايد تحت درمان قرار بگيرد. دارو درماني و روان درماني براي افراد مبتلا به اين سندرك توصيه مي‌شود. اما براي آشنايي بيشتر، در اين بخش مقاله راجع به روش هاي درماني سندرم استكهلم توضيح داده ايم.

✨ به تقويت اعتماد به نفس بپردازيد.

✨گفتار درماني داشته باشيد.

✨هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد.

✨ زبان بدن را آموزش ببينيد.

✨ عزت نفس خود را افزايش دهيد.

كلام آخر

همانطور كه گفته شد؛ سندرم استكهلم در محيط هاي مختلفي رخ مي‌دهد. فردي كه به اين سندرم مبتلا است نشان هايي از قبيل وابتسگي و همبستگي به گروگان گير يا فرد آزار دهنده نشان مي‌دهد. زماني كه اين سندرم درمان نشود؛ مشكلات بيشتري را به همراه خواهد داشت. در اين زمينه حتما به دنبال درمان باشيد و از متخصصين در حوزه سلامت روان راهنمايي بگيريد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه سندرم استكهلم مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نماييد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۰۳:۴۸ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی