آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اضطراب جنسي نوعي از اضطراب بوده كه در حين و يا حتي با فكر كردن در مورد رابطه جنسي ايجاد خواهد شد. مفهوم اضطراب در روانشناسي، حوزه هاي مختلفي را در برمي‌گيرد؛ كه رابطه جنسي نيز در آن قرار دارد. اين نوع از استرس بر كيفيت رابطه جنسي بين زوجين تاثير منفي دارد و آنها را در معرض بروز مشكلات ديگري قرار مي‌دهد.

معمولا حوزه هاي مختلف اضطراب بر هم تاثير داشته و عوارضي را براي افراد ايجاد مي‌كند. باورهاي اشتباه زوجين در مورد رابطه جنسي و يا وجود مشكلاتي در رابطه باعث ايجاد اين موضوع مي‌شود. البته اين اختلال درمان پذير بوده و جاي نگراني وجود ندارد.

منبع: اضطراب جنسي را چطور كاهش دهيم؟

اضطراب جنسي

اضطراب جنسي، اصولا يك نوع اختلال جنسي شايع بوده كه معمولا ناديده گرفته مي‌شود و يا افراد واكنش درستي نسبت به آن ندارند. از آنجايي كه رابطه جنسي همواره با مفهوم لذت همراه بوده، برخي از افراد نمي‌توانند ابتلا به اضطراب را در اين هنگام درك كنند. به همين دليل به شريك خود فشار زيادي آورده و اوضاع را بدتر مي‌كنند. اين موضوع افراد را هم از لحاظ رواني و هم از نظر جسماني درگير مي‌كند. حتي در مواردي سبب جدايي و يا تصميم به عدم ارتباط تا پايان عمر، خواهد شد.

علت ايجاد اضطراب جنسي

اين نوع از اضطراب، به دلايل مختلفي ايجاد مي‌شود. و تا زمانيكه فرد تصميمي براي برقراري رابطه جنسي نداشته باشد؛ خود را بروز نخواهد داد. البته بعد از اطلاع از اين موضوع قطعا افراد حتي از فكركردن در مورد فعاليت جنسي نيز، دچار استرس مي‌شوند. شدت اضطراب جنسي در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از دلايل وجود اين استرس، به شرح زير خواهند بود.

ابتلا به اختلال اضطراب فراگير

ابتلا به بيماري هاي جنسي مختلف مثل، اختلال نعوظ، زودانزالي، واژينيسموس و… ( رابطه بين ابتلا به اختلالات جنسي با اضطراب دو طرفه است. چرا كه با وجود اين مشكلات فرد در حين رابطه جنسي شده و از طرفي ديگر ابتلا به اضطراب جنسي، خود باعث شكل گيري اختلالات جنسي خواهد شد.)

سابقه مورد تجاوز قرارگرفتن

وجود باورهاي اشتباه در مورد رابطه جنسي

اعتياد به خودارضايي و يا تماشاي فيلم پورن

تصور بدني منفي

تاثير اضطراب جنسي بر رابطه

فراموش نكنيد كه اضطراب جنسي به هر دليلي كه رخ دهد؛ تاثيرات منفي بر رابطه خواهد داشت. رابطه جنسي يكي از بخش هاي مهم رابطه محسوب مي‌شود كه با وجود استرس در آن، دچار مشكلاتي خواهد شد. پس بر رابطه خارج از اتاق خواب نيز تاثير خواهد داشت. وجود هرگونه اضطرابي منجر به برهم خوردن تعادل هورمون ها و آسيب به سيستم ايمني بدن خواهد شد. از طرف ديگر همسر نيز دچار بي ميلي جنسي شده و به فكر راه هاي ديگري براي برطرف كردن نياز جنسي خود مي‌افتد. به همين دليل براي جلوگيري از ايجاد مشكلات شديد تر در رابطه، بايد به موقع براي درمان اين موضوع اقدام كرد.

علائم اضطراب جنسي

وجود اضطراب جنسي در افراد، قطعا سبب بروز نشانه هاي جسماني و رواني زيادي خواهد شد. با مشاهده آنها در خود و يا شريك جنسي تان، بهتر است در مورد اين موضوع صحبت كرده و علت ان را پيگيري كنيد. اين علائم از نظر شدت متفاوت بوده و همچنين زمان بروز آنها نيز فرق مي‌كند. اين نشانه ها شامل موارد زير مي‌شود.

زودانزالي و يا عدم ارگاسم

تعريقو لرزش حين رابطه

احساس تنگي نفس

مشكل در ايجاد و حفظ نعوظ

بي ميلي جنسي

احساس درد

بالارفتن ريتم قلبي

خشكي واژن

درمان اضطراب جنسي

مهم ترين اقدام در جهت درمان اضطراب جنسي، شناسايي علت آن و بالابردن خودآگاهي است. با شناخت بيشتر از خود و همسر مي‌توان واكنش بهتري به اين موضوع نشان داد و از بروز مشكلات ديگر جلوگيري كرد. در برخي موارد احساس اين استرس خود باعث ايجاد ترس بيشتري در مورد مسائل مختلفي با همسر مي‌شود. اين چرخه تا زماني كه با روش درست متوقف نگردد؛ تاثير خود را خواهد داشت. 

صحبت با همسر

تحقيقات انجام شده در اين زمينه حاكي از آنند كه در بيشتر موارد، صحبت كردن با همسر در اين مورد، سبب برطرف شدن اضطراب جنسي مي‌شود. و ديگري نيازي به انجام روش هاي ديگر نيست. گاهي افراد براي غلبه بر اين استرس، خود را مجبور به رابطه جنسي مي‌كنند؛ كه همين مورد، اوضاع را بدتر خواهد كرد. علت اضطراب خود را با همسر در ميان گذاشته و اگر باهم قادر به حل مشكل نيستيد؛ از يك روانشناس يا سكستراپيست كمك بگيريد.

صحبت با روانشناس

مراجعه به روانشناس يا سكستراپيست علاوه بر اينكه علت اين اضطراب را شناسايي مي‌كند؛ به افراد براي داشتن ارتباط بهتر نيز كمك مي‌كند. آموزش روش هاي ذهن آگاهي و شناخت بدن، همچنين تغيير باورهاي اشتباه در مورد رابطه جنسي، اضطراب جنسي را از بين مي‌برد. براي درمان اين مشكل تكنيك هاي زيادي وجود دارند كه افراد بايد با يكديگر همكاري داشته و در اين مسير به يكديگر كمك كنند.

تغيير سبك زندگي

علاوه بر روش هاي ذكر شده در بالا بهتر است خود نيز از راهكارهايي در در طول روز استفاده كنند. براي مثال در طول روز به مسائل جنسي فكر كرده و ذهن خود را براي آن آماده كنيد. همچنين ورزش و مراقبه از روش هاي بسيار موثر براي كاهش اضطراب جنسي هستند. مصرف دخانيات و الكل نيز عملكرد جنسي را تحت تاثير قرار مي‌دهند كه با ترك و يا كاهش مصرف آنها مي‌توان اين موضوع را تا حد زيادي كنترل كرد.

دارودرماني

داروهايي كه براي درمان اضطراب جنسي تجويز مي‌شوند؛ عموما براي كاهش استرس بوده و بر مشكلات جنسي تاثيري ندارند. اط رفي مصرف برخي از داروها نيز خود باعث بروز بالارفات اضطراب و يا مشكلات جنسي مي‌شود. به همين دليل پزشك با تغيير دوز و يا تغيير دارو ها به درمان اين مشكل مي‌پردازند. براي مصرف دارو در اين زمينه حتما با پزشك مشورت كرده و از مصرف خودسرانه خودداري كنيد. 

سخن پاياني

طبيعي است كه عوامل زيادي سبب بروز اضطراب شوند. بروز استرس و اضطراب در مواردي طبيعي است. اما نبايد اجازه داد اين موضوع فراگير شده وهمه جنبه هاي زندگي را تحت تاثير قرار دهد. زندگي جنسي افراد از اهميت زيادي برخوردار است و بايد به حفظ سلامت آن اهميت داد. براي افرادي كه به تازگي وارد زندگي مشترك شده اند و يا براي اولين بار رابطه جنسي را امتحان مي‌كنند؛ تا حدي اين استرس عادي است. اما در صورت ادامه دار شدن آن بايد از يك روانشناس كمك گرفت. در اين دوران با شريك خود همراه بوده و به او كمك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب جنسي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

تاثير اضطراب بر روابط زناشويي چگونه است؟

اضطراب جنسي علاوه بر رابطه جنسي، بر جنبه هاي مختلفي از رابطه زناشويي تاثير خواهد داشت. قطعا با طولاني شدن اين مشكل زوجين دچار بي ميلي جنسي شده و حتي شايد به جدايي نيز فكر كنند. به همين دليل بايد با مشاهده علائم آن، سريعا براي درمان اقدام كرد.

منبع: اضطراب جنسي را چطور كاهش دهيم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۲۳:۰۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی