آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

بالا رفتن سن ازدواج نه تنها نگراني خانواده ها بلكه از جمله نگراني هاي جامعه نيز است. خيلي اوقات بالا رفتن سن مردان مجرد باعث سختگيرتر شدن آن‌ها و عدم مسئوليت پذيري شان مي شود. در مقابل افزايش سن ازدواج خانم ها، فرصت مادر شدن شان را كاهش مي دهد، اين عوامل به علاوه ساير عوامل دروني و بيروني، فشار روحي و رواني زيادي به جوانان و خانواده هاي آن ها وارد مي كند. اما واقعا چه چيزهايي باعث افزايش سن ازدواج شده اند؟ چگونه مي توان به جوانان كمك كرد تا زودتر بتوانند همسرشان را انتخاب كرده و تشكيل خانواده دهند؟ براي پاسخ به اين سوالات، در ادامه درباره عوامل و راه هاي مقابله با بالا رفتن سن ازدواج صحبت كرده‌ايم.  براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

منبع: بالا رفتن سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج

طبق آمار ازدواج هاي ثبت شده، سن عروس و دامادها به نسبت افزايش داشته است. اين موضوع مي‌تواند در سطوح مختلف جامعه تاثيرات خود را بگذارد. اما نبايد تنها با يك عينك به اين مساله نگريست، چرا كه در كنار معايب، مزايايي نيز داشته است كه در ادامه به اين موضوع پرداخته ايم.

مزايا افزايش سن ازدواج

در جامعه كنوني به دليل پيچيده‌تر شدن ساختارهاي اجتماعي و بروز مسائل جديد سن ازدواج بالا رفته است. مثلا اگر در گذشته زنان بين 10 تا 20 سالگي ازدواج مي‌كردند اما امروزه بين 20 تا 30 سالگي وارد زندگي مشترك مي‌شوند. اين اتفاق را نه مي‌توان كاملا منفي انگاشت و نه مي‌توان صرفا به طور مثبت ارزيابي كرد چرا كه اين پديده مثل هر پديده ديگري نكات منفي و مثبت خودش را دارد.

بالا رفتن سن ازدواج به پسران و دختران اين فرصت را مي‌دهد كه در زمينه‌هاي شغلي و تحصيلي پيشرفت كنند، به خودشناسي برسند و استقلال پيدا كنند. اما از طرف ديگر طولاني‌تر شدن زمان تجرد باعث بروز مشكلات روحي‌، جسمي و اجتماعي زيادي مي‌شود كه نمي‌توان از آن ها چشم پوشي كرد.

بيشتر بخوانيد : سن ازدواج

علل بالا رفتن سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج دلايل متعددي دارند. برخي از اين دلايل به اجتماع مربوطند و برخي ديگر به خانواده و خود فرد بستگي دارند:

1. علاقه به ادامه تحصيلات دانشگاهي

با فراگيرتر شدن علم و تخصصي‌تر شدن مشاغل، امروزه اكثر افراد موقعيت و انگيزه ورود به دانشگاه را دارند. اين يعني بيشتر جوانان بعد از گرفتن ديپلم وارد دانشگاه مي‌شوند و ورود به حوزه كاري را در سنين پايين تجربه نمي‌كنند. به همين دليل طولاني‌تر شدن دوره تحصيل باعث به تعويق افتادن اشتغال و به دنبال آن افزايش سن ازدواج خواهد شد. از طرف ديگر جواناني كه تا مقاطع بالا تحصيل مي‌كنند، آگاهي‌هاي بيشتري درباره جنس مخالف و ازدواج پيدا مي‌كنند كه بعضا همين آگاهي‌ها باعث خودداري آن‌ها از ازدواج مي‌شود.

2. بالا رفتن سن ازدواج به دليل طولاني شدن روابط قبل ازدواج

امروزه درصد زيادي از جوانان و حتي نوجوانان پيش از ازدواج درگير روابطي مي‌شوند كه در آن‌ها تعهد رسمي وجود ندارد. همين روابط با ارضاي موقتي نيازهاي عاطفي و گاها جنسي افراد، ازدواج را به تعويق مي‌اندازد. دختران در اين روابط مورد توجه و محبت زيادي قراري مي‌گيرند در حالي كه ممكن است پس از ازدواج به دليل مشغله‌هاي زندگي، توجه و محبت تا حدي كاهش يابد. پسران هم در اين روابط با قبول مسئوليت كمتر هر آن چه مي‌خواهند را به دست مي‌آورند و به همين دليل انگيزه آن‌ها براي ازدواج كم مي‌شود. علاوه بر اين تعدد شركاي عاطفي و جنسي در روابط پيش از ازدواج تعهد را براي برخي افراد سخت مي‌كند، به همين دليل ميل آن‌ها براي ازدواج كاهش مي‌يابد.

3. بالا رفتن توقعات در كنار مشكلات اقتصادي

در شرايط فعلي مشكلات اقتصادي و بالا رفتن هزينه‌هاي زندگي باعث افزايش سن ازدواج شده است. اين روزها يك مرد به سختي مي‌تواند مسكن و ماشين تهيه كند يا هزينه‌هاي جاري زندگي مشترك را بپردازد. به همين دليل علاوه بر بالا رفتن سن ازدواج، بسياري از جوانان نسبت به ازدواج و تشكيل خانواده نااميد مي‌شوند.

4. از بين رفتن زمينه هاي آشنايي

در گذشته رفت و آمد با فاميل، همسايه‌ها و هم محله‌اي‌ها باعث مي‌شد موارد ازدواج براي  دختران و پسران مذهبي بيشتر باشد اما حالا با كم شدن اين نوع ارتباطات اكثر دختران و پسران مجرد مي‌مانند.

5. به وجود آمدن ترس از ازدواج

دختران و پسران جوان در اين دوره زماني غالبا داراي يك نوع ترس يا گارد نسبت به ازدواج هستند چرا كه مي‌بينند آسيب‌هاي ازدواج مثل طلاق، خيانت، خشونت، ناباروري و… بسياري از زوج‌هاي جوان را درگير كرده است. بسياري از دختران و پسران مجرد با خودشان مي‌گويند بهتر است تا آخر عمر تنها بمانند تا اين كه درگير يك شكست بزرگ در زندگي مشترك شوند.

6. بالا رفتن سن ازدواج | كم شدن ارزش هاي مذهبي

در گذشته چه پسران و چه دختران ازدواج را امري مقدس تلقي مي‌كردند كه نيمي از ايمان آن‌ها را كامل مي‌كند. اما به تدريج با كمرنگ شدن آموزه‌هاي ديني، نگرش‌ها نسبت به ازدواج هم تغيير كرد. ازدواج مانع بزرگي براي آزادي و پيشرفت مادي شناخته شد و تجرد ارزش پيدا كرد.

7. كم رنگ شدن فرهنگ تشويق به ازدواج در خانواده ها

در چند دهه اخير شاهد كم شدن تعداد فرزندان و تك فرزندي بوده‌ايم. اين مسئله اگرچه رفاه و امكانات بچه‌ها را افزايش داده اما آن‌ها را بي‌مسئوليت و كم طاقت كرده است. همچنين نوع تربيت و توجه افراطي خانواده‌ها به فرزندان باعث شده كه بلوغ عاطفي و فكري آن‌ها به تعويق بيفتد. به همين دليل نمي‌توانند زود ازدواج كنند.

بيشتر بخوانيد : معيار انتخاب همسر

پيامدهاي بالا رفتن سن ازدواج

هر كاري زماني دارد، با گذر از سن ازدواج انجام آن نيز سخت‌تر مي‌شود. براي اطلاع از بهترين سن ازدواج كليك كنيد. بالا رفتن سن ازدواج با خود مشكلات زيادي را به همراه مي‌آورد كه از آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

-مشكلات روحي رواني نظير افسردگي، اضطراب، وسواس و خودكشي

-بلاتكليفي، نااميدي، پوچي و بي‌انگيزگي

-كم طاقتي و عدم انعطاف پذيري

-ازدواج‌هاي اجباري صرفا به دليل بالا رفتن سن

-مشكلات باروري

-گسترش فساد، بارداري‌هاي ناخواسته، سقط جنين، بيماري‌هاي مقاربتي مثل ايدز

-افزايش نرخ اعتياد و ديگر معضلات اجتماعي

-شيوع تك فرزندي و كاهش جمعيت كشور

در مقابل بالا رفتن سن ازدواج چه بايد كرد؟

1. توقعات كاذب خود را پايين بياوريد و شرايط ازدواج آسان را فراهم كنيد.

2. به دنبال حل مشكلات و گره‌هاي فكري خود باشيد تا موانع رواني ازدواج را از پيش برداريد.

3. تعهد و مسئوليت پذيري را در خود تقويت كنيد.

4. در كنار تحصيل خود به دنبال اشتغال و آمادگي براي ازدواج نيز برويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني ازدواج با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: بالا رفتن سن ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بالا رفتن سن ازدواج،
موضوع:
[ ۸ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۴۳:۰۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی