آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

انگيزه هاي ازدواج به طور ذاتي به دختر و پسر كمك مي‌كند تا نيروي لازم براي گرفتن مسئوليت هاي يك زندگي مشترك را به دست آورند. اما آيا هميشه اين انگيزه ها سالم هستند؟ خيلي اوقات مي‌بينيم كه خانم يا آقا مي‌گويد “ازدواج اون چيزي نبود كه فكر مي كردم”، “زندگي مشترك سخته دوران مجردي بهتر بود”، “ازدواج مثل يك زندان ميمونه”، “اگر دوباره بخوام ازدواج كنم هرگز انتخابم را تكرار نمي كنم” و… . چنين جملاتي نشان از انگيزه هاي اشتباه قبل ازدواج اين افراد بوده است. خيلي اوقات چنين ازدواج هايي ادامه مي‌يابد، اما احساسات سالم در آن خانواده در حداقل خود جريان دارد. براي پيشگيري از چنين ازدواج هايي حتما بايد قبل از شروع زندگي مشترك به خوبي جوانب آن را بررسي كرده باشيد. براي ارزيابي انتخاب خود حتما مشاوره ازدواج دريافت نماييد.

منبع: انگيزه ازدواج

انگيزه ازدواج

به اندازه تعداد انسان‌ها مي‌تواند انگيزه‌هاي مختلفي هم وجود داشته باشد. ازدواج يكي از مسائلي است كه انجام آن بايد با آگاهي و خودشناسي صورت بگيرد. شما با ازدواج نيازهاي مختلفي مانند نياز جنسي، عاطفي، اجتماعي، امنيت رواني و… را برطرف مي‌كنيد، بنابراين انگيزه ازدواج مي‌تواند در جهت رفع هر يك از اين نيازها باشد. اما آنچه كه اهميت دارد اين است كه آيا انگيزه‌هايتان مي‌تواند براي شروع يك زندگي مشترك كافي باشد يا نه. برخي از افراد به دليل فرار از تنهايي، منافع مالي، فرار از خانواده و… به ازدواج تن مي‌دهند كه معمولا اين موارد انگيزه‌هاي مناسبي براي ازدواج محسوب نمي‌شوند و پيش‌بين خوبي براي رضايت از زندگي زناشويي به حساب نمي‌آيند.

انگيزه‌ هاي نادرست براي ازدواج

هر زن و مردي ممكن است به هر دليلي دچار انتخاب هاي اشتباه و نادرست براي ازدواج اش بشود. خيلي اوقات فرد متوجه اين اشتباهات نيست و خود را مبرا از هر گونه خطايي مي‌بيند. اما از آن جا كه ازدواج بر آينده شما و حداقل يك نفر ديگر تاثير مي‌گذارد، بايد توجه بيشتري به تصميم نهايي خود براي ازدواج بكنيد. انگيزه هاي ازدواج به طور مستقيم بر انتخاب همسر آينده تان تاثير گذاشته و حال و آينده تان را تغيير خواهند داد. در ادامه به برخي از انگيزه هاي اشتباه براي ازدواج پرداخته ايم، با دريافت مشاوره مي توانيد ساير انگيزه هاي منحصر به فرد خودتان را به چالش بكشيد.

احساس اجبار و فشار براي ازدواج

افراد متعددي صرفا به دليل فشارهاي ناشي از اجتماع و اعضاي خانواده تن به ازدواج مي‌دهند. همچنين تلاشي كه رسانه‌هاي اجتماعي در جامعه به طور مستقيم يا غير مستقيم براي تشويق جوانان به ازدواج انجام مي‌دهند مي‌تواند نوعي انتظار و فشار اجتماعي در نظر گرفته شود. چنين مسئله‌اي گاهي باعث مي‌شود تا افراد بدون در نظر گرفتن شرايط خاص خودشان و فراهم نبودن شرايط مناسب جهت ازدواج به اين كار تن دهند. معمولاً ازدواج‌هايي كه به اين دليل رخ مي‌دهند پيش‌بين خوبي براي زندگي مشترك و رضايت بخش نيستند.

[box type=”shadow”]
بيشتر بخوانيد : ترس از ازدواج [/box]

انگيزه هاي مالي براي ازدواج

در برخي موارد افراد صرفا به دليل شرايط مالي و اقتصادي مناسب طرف مقابلشان تن به ازدواج مي‌دهند و تنها انگيزه‌شان از ازدواج كسب منافع مالي است. امروزه در جامعه ما ازدواج به خاطر اين مسئله افزايش پيدا كرده و به يكي از انگيزه‌هاي ازدواج تبديل شده است. بر هيچ كس پوشيده نيست كه شرايط اقتصادي و مالي مناسب يكي از پايه‌هاي اصلي ازدواج است اما زماني كه اين مسئله به تنها انگيزه براي ازدواج تبديل شود، انگيزه مناسبي نمي‌باشد.

فرار از خانه و خانواده انگيزه اي نادرست براي ازدواج

گاهي تنها انگيزه فرد براي ازدواج فرار از خانه و مشكلات خانواده است. بسياري از افراد به دليل اينكه در خانه و خانواده خود يك محيط استرس‌زا و پر تنش را تجربه مي‌كنند به دنبال اولين فرصت براي ازدواج و فرار از خانه مي‌گردند. عواملي نظير اعتياد اعضاي خانواده، پرخاشگري، بدرفتاري‌هاي جسمي، بي‌توجهي و… مي‌تواند از عواملي باشد كه فرد براي فرار از خانه به ازدواج تن دهد.

از بين بردن تنهايي و يكنواختي با ازدواج

برخي افراد از يكنواختي و تنهايي در زندگي خسته شده‌اند و بدون آگاهي و آمادگي لازم براي تشكيل يك زندگي مشترك تصميم به ازدواج مي‌گيرند، مطالعات مختلف نشان داده است ازدواج‌هايي كه بدون در نظر گرفتن شرايط و ساير مولفه‌ها رخ مي‌دهد، در اكثر مواقع به زندگي مشترك رضايت بخشي منتهي نمي‌شوند.

ازدواج به دليل يك بحران يا اتفاق

گاهي افراد به دليل آسيب‌هاي جنسي در رابطه قبل از ازدواج درگير مسائلي ناخواسته مي‌شوند و براي حل اين بحران و مشكل تن به ازدواج مي‌دهند. در چنين شرايطي افراد بدون آمادگي و داشتن شرايط مناسب يك زندگي مشترك پر تنشي را شروع مي‌كنند. اين دسته از ازدواج‌ها معمولا از روي اجبار رخ مي‌دهد كه در اغلب مواقع نتايج خوبي به همراه ندارد. براي آشنايي با بهترين دلايل ازدواج كليك كنيد.

انگيزه هاي سالم براي ازدواج

طبيعي است كه هر فردي براي ازدواج انگيزه‌هايي داشته باشد، فراموش نكنيد كه ازدواج بايد راهي براي بدست آوردن آرامش و سلامت بيشتر در زندگي باشد و بايد با آمادگي و آگاهي انجام پذيرد. ازدواج بر اساس اجبارهاي مختلف و بدون در نظر گرفتن شرايط تحت هيچ اثر مطلوب نيست. اگر در شناسايي انگيزه خود براي ازدواج دچار ترديد شده‌ايد مي‌توانيد با مراجعه به يك مشاور يا روانشناس آگاهي‌ها و راهنمايي‌هاي لازم را دريافت كنيد. در ادامه به برخي از رايج ترين انگيزه هاي سالم براي ازدواج پرداخته ايم.

1- برآورده كردن نياز هاي جسمي و رواني و تعادل در زندگي

همانطور كه مي‌دانيد ازدواج راهي براي برآورده كردن انواع نيازهاي جسمي و رواني است. عدم برآورده شدن اين نيازها موجب كج روي و انحراف شده و رسيدن به سر مقصد نهايي را با شك همراه مي‌كند. اما توجه داشته باشيد كه هنگام گزينش همسر بايد به ساير ملاك هاي ازدواج نيز توجه كنيد و انتخاب خود را صرفا بر اساس رفع نيازهاي خودتان نگذاريد.

2- رسيدن به آسايش و آرامش از انگيزه هاي سالم ازدواج

همه ما آدم‌ها براي برآورده كردن نيازهاي جسمي و رواني مان به همسري در كنار خود نياز داريم. حضور همسر و همراهي او در زندگي باعث ايجاد آرامش و آسايش رواني مي شود. اين موضوع طي تحقيقات مختلفي ثابت شده است. به طوري كه سطح قابل توجهي از تنش و بي قراري در مجردها نسبت به متاهل ها مشخص است. جالب است بدانيد كه اين حس آرامش با روابط جنسي بدون ازدواج و رابطه هاي دوستي به دست نمي‌آيد.

3- به دست آوردن منبعي براي ابراز و دريافت عشق و محبت

همه ما آدم ها نياز به عشق و محبت داريم. زماني كه كودك هستيم دريافت اين عشق از جانب والدين به سلامت روحي و جسمي ما كمك مي كند. اما با رسيدن به بلوغ ديگر عشق والدين كافي نبوده و نياز ما به همسر و محبت از او ظاهر مي شود. گزينش همسر براي شما زمينه اي براي ايجاد منطقه‌اي امن براي برآورده كردن اين نياز ذاتي را مي‌دهد.

4- رشد يافتن از انگيزه هاي سالم ازدواج

با رسيدن به آرامش و برآورده شدن نيازهاي جسمي و رواني، فرصت مناسبي براي رشد و ارتقاي خودمان پيدا مي‌كنيم. در واقع همسرتان فرصتي براي تبادل انديشه ها، رشد شخصيتي و اجتماعي و شغلي و…. ايجاد مي‌كند. شايد به اين خاطر كه صميميت زوج ها باعث مي‌شود كه آن ها با يكديگر بيش از سايرين صادق باشند.

5- بچه دار شدن و تجربه احساس پدر يا مادر شدن

شايد از نظر برخي تجربه مادر يا پدر شدن انگيزه خوبي براي ازدواج نباشد، اما بايد بگوييم طبق تحقيقات حتي بيشتر زوج هايي كه از ازدواج شان پشيمان شده اند و يا طلاق گرفته اند، تجربه والد شدن را بهترين احساس در طول زندگي شان توصيف كرده اند. همچنين زنان و مرداني كه داراي فرزند هستند، درك و همدلي بيشتري داشته و روابط اجتماعي آن ها سالم تر است. به علاوه اين افراد كمتر از سايرين دچار اختلالاتي مثل افسردگي و اضطراب مي‌شوند. پيشنهاد مي‌شود حتما مقاله هدف مردان از ازدواج را بخوانيد.

چرا بايد انگيزه هاي ازدواج مان را با مشاوران در ميان بگذاريم؟

يكي از رساله هاي مشاوره قبل از ازدواج بررسي انگيزه ها و اهداف طرفين از ازدواج است. متخصصان به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد انگيزه هاي ناخودآگاه تان را پيدا كنيد و از وارد شدن به يك زندگي اشتباه جلوگيري نماييد. چرا كه شما با هر هدف و انگيزه اي كه باشيد مي‌توانيد فردي مناسب را پيدا كنيد و احساس خوشبختي را همسري كه مناسب خودتان است به دست آوريد. متخصصين ازدواج با انجام انواع تست ها و مصاحبه به شما در اين زمينه كمك خواهند كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني ازدواج با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: انگيزه ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انگيزه ازدواج،
موضوع:
[ ۹ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۳۲:۵۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی