آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

برخورد با شخصيت پارانوئيد با وجود شك و بدبيني به همه چيز و همه كس، بسيار دشوار است. اين افراد غالبا حس خود بزرگ‌بيني در برخي عرصه‌ها را هم دارند. از اين رو برقراري ارتباط اجتماعي با اين افراد سخت است. مشكل بسياري از افرادي كه در خانواده و اطرافيان، اختلال شخصيت پارانوئيد دارند، نحوه برخورد با اوست. به خصوص نزديكان درجه يك شخصيت پارانوئيد بيشتر دچار مشكل هستند و حتي ممكن است خود در معرض آسيب قرار گيرند. مشكلاتي از قبيل انواع اختلالات رواني مانند افسردگي و اضطراب و حتي تقويت حس بدبيني، اطرافيان شخصيت پارانوئيد را تهديد مي‌كند. پس حتما به متخصصين روانشناسي مراجعه كنيد. مطمئنا با دانستن راهكارهاي درست برخورد با آن‌ها، هم به بهبودي خود او كمك كرده‌ايد.

منبع: برخورد با شخصيت پارانوئيد

مشكلات اطرافيان شخصيت پارانوئيد

طبيعي است كه همه دوست دارند ارتباطي مثبت و رضايتمندانه با اطرافيان خود داشته باشند. و چه بهتر كه اين ويژگي‌ها در ارتباط دوجانبه باشد. اگر ما در يك رابطه نسبت به طرف مقابلمان حس اعتماد داريم و از او حمايت مي‌كنيم، دوست داريم او نيز به ما اعتماد داشته باشد و در سختي‌ها حمايت‌مان كند.

در ارتباط با شخصيت‌هاي پارانوئيد، اين حمايت و اعتماد يكطرفه است. فرد پارانوئيد به كسي اعتماد ندارد و هميشه بدبين است. در نتيجه مشكلات زيادي در برخورد با اينگونه افراد به وجود خواهد آمد. مسلما در چنين موقعيت‌هايي شما براي حفظ سلامت رواني خود نياز داريد كه او بهبود‌هايي در رفتار خود ايجاد كند. براي اين منظور بايد بدانيد چطور با او رفتار كنيد. براي آشنايي بيشتر با ويژگي هاي اختلال شخصيت پارانوئيد كليك كنيد.

نحوه برخورد با شخصيت پارانوئيد

براي راحت‌تر شدن ارتباط با شخصيت پارانوئيد، بهتر است ويژگي‌هاي اخلاقي و طرز فكر آن‌ها را بشناسيم. براي همين مي‌توان گفت مهم‌ترين نكته‌اي كه براي برخورد و ارتباط با شخصيت پارانوئيد بايد به آن توجه كنيد، بالا بردن اطلاعات‌تان در مورد اين اختلال است. در اين قسمت مطالبي را بيان مي‌كنيم كه تا حدودي بدانيد چگونه با شخصيت پارانوئيد رفتار كنيد. اين نكات بر اساس ويژگي‌هاي ذهني و رفتاري آن‌ها جمع‌آوري شده است.

1- انتقاد نكنيد

از ويژگي‌هاي اصلي فرد اختلال شخصيت پارانوئيد اين مي‌باشد كه به هيچ وجه انتقادپذير نيستند. اصلا خوششان نمي‌آيد كسي اشتباه آن‌ها را يادآوري كند؛ زيرا مطمئنا خود را برتر و بهتر از ديگران مي‌دانند. پس اگر نمي‌خواهيد ارتباط‌تان با اين افراد دچار تنش شود، تا جاي ممكن از رفتار و كارهايش انتقاد نكنيد. جوري رفتار كنيد كه خودش متوجه اشتباه‌اش شود.

2- حفظ استقلال و آزادي آن‌ها

خودمختاري و استقلال براي شخصيت‌هاي پارانوئيد بسيار حياتي است. براي همين سعي كنيد تا حد امكان طوري رفتار كنيد كه استقلال آن‌ها حفظ شود. مثلا هيچوقت به جاي آن‌ها تصميم نگيريد، يا كاري را به آن‌ها تحميل نكنيد. زيرا گفتيم كه شخصيت‌هاي پارانوئيد نسبت به ديگران و نيز حوادث اطرافشان بدبيني و سوء‌ظن دارند. از اين جهت اگر حس كنند بر امور و مسائل مختلف كنترل و تسلط ندارند بيشتر نگران و ناآرام خواهند شد.

3- آمادگي داشته باشيد

نكته مهم ديگري كه در برخورد با شخصيت پارانوئيد بايد بدانيد اين است كه هميشه انتظار مورد بدبيني و سوءظن قرار گرفتن آنها را داشته باشيد. توجه كنيد كه اين خصلت آن‌ها عمدي و در اختيار خودشان نيست. اگر ديديد او شما را مورد اتهام قرار مي‌دهد خويشتن‌داري خود را حفظ كنيد و مواظب باشيد شما هم تحت تاثير او، به او بدبين نشويد. در نهايت اگر ديديد واقعا نمي‌توانيد اين وضعيت را تحمل كنيد، بهتر است در موقعيت بهتري با او صحبت كنيد.

4- هوشياري نسبت به رفتارهاي خشونتي او

چون كيفيت روابط اجتماعي در اين افراد پايين است و حس سوءظن به ديگران و محيط اطراف را دارند، احتمال خودكشي يا اقدام به رفتار خشونت‌بار نسبت به خود و اطرافيان، در شخصيت پارانوئيد بالاست. بنابراين هميشه مواظب و هوشيار باشيد و هر موقع احساس كرديد خطر جدي، خود او يا نزديكانش را تهديد مي‌كند فورا با متخصص و افراد باتجربه تماس بگيريد.

شما به عنوان عضو خانواده او و كسي كه با او زندگي مي‌كند بهتر از هر كس ديگري قادر به كنترل خشم او هستيد. براي اين كار از خودتان شروع كنيد. سعي كنيد الگوي خوبي در رفتار برايش باشيد؛ با رفتارهاي مثبت و مفيد به او نشان دهيد كه مهار خشم و خوش‌بيني به اطرافيان و بخشش اشتباهات آن‌ها چقدر لذت‌بخش است. بطور كلي غير مستقيم ولي كاملا روشن به او بفهمانيد خشونت و بداخلاقي صفت بسيار زشتي است و مناسب يك شخصيت متشخص و ايده‌ال نيست.

5- حفظ امنيت شخصيت پارانوئيد

فرد پارانوئيد از لحاظ روحي بسيار احساسي، ضعيف و شكننده مي‌باشد. آستانه تحمل‌شان پايين است و ممكن است با كوچكترين مساله‌اي به هم بريزند و دچار فشارهاي روحي شوند. براي همين لازم است شما رفتار حمايتي از او داشته باشيد و امنيت روحي او را حفظ كنيد. سعي كنيد تا جاي ممكن محيط خانه را از هر تنش و ناآرامي دور نگه داريد. هميشه همدم و همراه او باشيد و در مشكلات رهايش نكنيد. ولي براي اينكه فكر نكند هميشه حق با اوست و كارهايش درست است، گاهي نشان دهيد از او ناراحت هستيد و او را از خود محروم كنيد.

6- تشويق به حضور در جمع و كارهاي گروهي

از ديگر روش‌هاي مفيد در برخورد با شخصيت پارانوئيد ، تشويق او به بودن در جمع خانواده و شركت در فعاليت هاي گروهي است. كاري كنيم كه بيشتر از گذشته با اطرافيان فعاليت گروهي داشته باشد. شايد به راحتي نتواند با بزرگترها در جمع باشد و فعاليت اجتماعي شركت كند. به همين خاطر بهتر است با بچه‌ها شروع كنيد، ارتباط و مشاركت با بچه‌ها برايش آسانتر خواهد بود.

7- مراجعه به متخصص و روانشناس

تمام تلاش خود را بكنيد تا شخص پارانوئيد راضي شود كه اختلال شخصيتي دارد و بايد براي درمان به مراكز روانشناسي مرجعه كند. هرچند با خصوصيت رفتاري شكاك و بدبين او مشكل خواهيد توانست او را قانع كنيد، ولي با دلايل مناسب او را تشويق به كمك از يك متخصص حرفه‌اي كنيد. مثلا به جاي گفتن رفتارهاي منفي او، دلايل ديگري براي رفتن پيش روان‌پزشك بياوريد. زيرا آن‌ها اتفاقا بدبيني خود نسبت به اطرافيا و حوادث را كاملاً درست مي دانند و اگر مخالفت كنيد حتي شما را محكوم به سادگي خواهند كرد.

سخن آخر

بيماري شخصيت پارانويا را بايد جدي بگيريم زيرا امكان دارد در ادامه، اختلالات ديگير چون افسردگي، استرس، روان‌پريشي و يا اختلالات اسكيزوفرني را به دنبال داشته باشد. يادتان باشد در برخورد با آنها روي نقاط منفي رفتارشان زياد تمركز نكنيد و به رويش نياوريد. در مقابل كوچك‌ترين رفتار مثبتش را تحسين كنيد. البته هيچوقت در تعريف و تحسين اغراق نكنيد، زيرا شخصيت پارانوئيد بسيار هوشيار و باهوش است و رفتار نمايشي و دروغي را از واقعي تشخيص مي‌دهد. براي همين شايد تعريف شما را منفي برداشت كند و بيشتر به شك و بدبيني‌اش برگردد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه برخورد با شخصيت پارانوئيد مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

منبع: برخورد با شخصيت پارانوئيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۳۳:۳۸ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی