آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

دست خوردن نوزاد و كودك يك امر طبيعي است. اما معمولا اين سوال براي والدين پيش مي‌آيد كه خوردن دست توسط نوزاد و كودك به چه دليلي اتفاق مي‌افتد؟ مكيدن انگشتان و دست توسط كودكان بسيار رايج است. اما اينكه چه مواقعي بايد مداخله كنيم و به پزشك مراجعه كنيم مهم است. عده‌اي از كودكان پس از مدتي به مرور اين عادت را ترك مي‌كنند؛ اما برخي ديگر به مدت بسيار طولاني اين رفتار را انجام مي‌دهند. دست خوردن نوزاد و كودك يك رفتار است، كه با كمك روانشناس و پزشك مي‌توانيد اين امر را ترك دهيد. اما اين كار براي تسلي، آرامش و كاهش استرس كودك انجام مي‌شود.

كودك انگشت هاي خود را داخل دهان فرو مي‌برد؛ آنها را ميك مي‌زند تا به آرامش برسد. و براي والدين نيز اين رفتار بسيار سخت است تا كودك را ترك دهند. اما روش‌هايي وجود دارد كه مي‌توانيد به فرزندان خود آموزش دهيد تا اين رفتار را ترك كند. به طور خودسر و خودآگاه كودكان بيشتر از سن ۲ تا ۴ سالگي دست خوردن را متوقف مي‌كنند. به همين دليل بهتر است كه تا ۴ سالگي به كودك فرصت دهيد تا عادت خودش را به مرور زمان ترك كند. در اين راه حتما كودك را مورد تشويق و حمايت قرار دهيد. جهت اطلاع از روش‌هاي متوقف كردن دست خوردن نوزاد و كودك نيز از روانشناس كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نماييد.

منبع: دست خوردن نوزاد | 4 روش مقابله با دست خوردن نوزاد

دست خوردن نوزاد

معمولا اين سوال براي والدين پيش مي‌آيد كه دست خوردن نوزاد و كودك به چه دليلي اتفاق مي‌افتد؟ آيا اين رفتار طبيعي است؟ و نشان از بيماري يا اختلال در كودك نيست؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه دست‌خوردن نوزاد و كودك يك امر طبيعي است و نشان از اختلال نيست. اين رفتار معمولا تا ۴ سالگي از بين مي‌رود. اما مكيدن انگشت نوزاد سه ماهه نيز رايج‌تر است.

دست خوردن نوزاد و كودك به دليل كسب آرامش و كاهش استرس است. زماني كه در خانه بحث، دعوا، سر و صدا اتفاق بيفتد؛ كودك انگشتان دست خود را ميك مي‌زند. به همين دليل دست خوردن نوزاد سه ماهه بسيار عادي است. و بعد از مدتي به صورت خود به خود متوقف مي‌شود. اما با اين وجودY اگر پس از ۴ سالگي متوجه شديد كه فرزند شما همچنان در حال دست خوردن مي‌باشد، حتما از يك روانشناس و پزشك راهنمايي بگيريد. در اين مقاله تمامي جوانب دست خوردن نوزاد را بررسي كرده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

دست خوردن نوزاد نشان از چيست؟

همانطور كه گفته شد؛ دست خوردن نوزاد يك امر طبيعي و عادي است. كه معمولا نشان از گرسنگي نوزاد است و مادران اين نشانه را به عنوان آمادگي براي غذا خوردن نوزاد به حساب مي‌آورند. همچنين نوزادان با خوردن دست به نوعي به شناسايي اندام‌هاي بدن خود مي‌پردازند. دست خوردن نوزاد معمولا در سه ماهگي بسيار رايج است؛ و از ۲ تا ۴ سالگي پايان مي‌يابد. كه يكي از نشانه ‌هاي اين رفتار رسيدن به آرامش، تسكين درد و كاهش استرس مي‌باشد.

در كودكان و نوزادان نوپا اين كار به دليل نياز به امنيت، بي‌قراري و يا اضطراب به كار مي‌رود. حتي برخي از كودكان اين رفتار را براي رفع خواب آلودگي و گرسنگي انجام مي‌دهند. به همين دليل است كه مي‌گوييم دست خوردن نوزاد نبايد امري نگران كننده تلقي شود. و همانطور كه گفته شد اصلي‌ ترين دليل اين رفتار كاهش استرس گرسنگي و خواب آلودگي مي‌باشد.

روش‌هاي مقابله با دست خوردن نوزاد چيست؟

معمولا دست خوردن نوزاد و كودك براي والدين يك كار بسيار عجيب و غريب مي‌باشد. كه قصد دارند تا با روش‌ هاي مختلف اين رفتار را متوقف كنند. و متوقف كردن چنين رفتار و عادتي نيازمند مداخله والدين است. در اين بخش مقاله راجع به روش‌ هاي مقابله با دست‌خوردن نوزاد صحبت كرده ايم.

📌 از روش‌ هاي غير مستقيم استفاده كنيد

يكي از روش‌ هاي مقابله با دست خوردن نوزاد، آموزش غير مستقيم است. در اين روش والدين بايد از فيلم‌ هاي عروسكي. كارتون، برنامه ‌هاي تلويزيوني محبوب يا كتاب‌ هاي مخصوص براي آموزش غير مستقيم استفاده كنند. در اين روش نوزاد با تماشاي برنامه ‌ها يا رفتار هاي بازي با والدين مي‌توانند از مكيدن دستان خودداري كنند.

📌 به الگوي مكيدن كودك دقت كنيد

از ديگر روش ‌هاي مقابله با دست خوردن نوزاد، توجه به الگوي مكيدن است. در اين شرايط والدين بايد دقت كنند كه نوزادشان در چه شرايطي شروع به دست‌خوردن مي‌كند. آيا قبل از خواب چنين رفتاري انجام مي‌دهد؟ يا هنگامي كه گرسنه است؟ دلايل بسيار زيادي وجود دارد براي اين كار كه والدين بايد با دقت به آنها توجه كنند، و قبل از اينكه كودك و نوزاد شروع به مكيدن انگشت كنند؛ والد با توجه به روش ‌هاي متفاوت از آن جلوگيري كند.

📌 استفاده از محافظ انگشت

استفاده از محافظ انگشت، از ديگر روش‌ هاي مقابله با دست خوردن نوزاد است. در اين روش ‌ها مي‌توانيم از انواع گارد ها و ابزار هاي محافظ براي جلوگيري از دستخوردن نوزاد استفاده كنيد. اين محافظ‌ ها پلاستيك سخت و برخي شبيه به دستكش هستند. اما براي استفاده از چنين روش‌ هايي بهتر است كه با پزشك اطفال يا متخصصين مشورت كنيد.

📌 مشورت با پزشك

براي مقابله با دست خوردن نوزاد، بهتر است كه از روش مشورت با پزشك استفاده كنيد. در اين شرايط بايد با پزشك و دندانپزشك صحبت كنيد؛ و از آنها كمك بگيريد. پزشكان از طريق صحبت و زيان‌ هاي دست خوردن نوزاد شايد بتوانند كه نوزاد و كودك را به ترك عادت دهند.

عوارض دست خوردن نوزاد

همانطور كه گفته شد، دست خوردن نوزاد يك امر طبيعي و غريزي مي‌باشد. كه در سن ۲ تا ۴ سالگي پايان مي‌يابد. اما زماني كه انگشت مكيدن با شدت و براي طولاني مدت انجام شود؛ آسيب‌ هاي بسيار زيادي بر فك و دندان كودك مي‌گذارد. در اين بخش مقاله به مهم‌ ترين عوارض دست خوردن نوزاد اشاره كرده ‌ايم.

🔻 تغيير شكل دندان ها

🔻 تغيير شكل فك

🔻قرارگيري در معرض ابتلا به انواع بيماري‌ها

🔻 اوربايت دندان

كلام آخر

همانطور كه در تمامي بخش ‌هاي مقاله گفته شد؛ دست خوردن نوزاد يك امر طبيعي، ذاتي و غريزي مي‌باشد. كه معمواً خود به خود از بين مي‌رود. اما برخي از كودكان تا سنين بعد از ۴ سالگي نيز همچنان به مكيدن دستان ادامه مي‌دهند. در اين شرايط والدين بايد وارد كار شوند و خوردن دست را از يك عادت به فراموشي تبديل كنند. كه حتما بايد براي درك عادت از روانشناس كودك راهنمايي بگيرند. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نماييد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۵۱:۴۸ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی