آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

قبول نشدن در كنكور براي بسياري از بچه ها استرس و فشار رواني زيادي را ايجاد مي‌كند. به طور كلي كنكور يكي از آزمون هاي مهم و تعيين كننده در آينده دانش آموزان است؛ اما همه چيز نيست. از طرفي فشارهاي اطرافيان نيز در اين مورد بيشتر افراد را در معرض آسيب هاي رواني قرار مي‌دهد. بچه ها و حتي والدين بهتر است ديد منطقي نسبت به توانايي ها و حتي علايق فرزندان شان داشته باشند و بر اين اساس تصميم بگيرند. خوشبختانه امروزه به دليل تغيراتي كه در اين آزمون و حتي قبولي دانشگاه ها ايجاد شده است؛ عده كمتري در آن شكست خورده و يا پذيرفته نمي‌شوند. اما به هر حال بايد براي اين شرايط آماده بود و از بروز پيامدهاي احتمالي پيشگيري كرد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه قبول نشدن در كنكور مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: قبول نشدن در كنكور | استرس و افسردگي ناشي از قبول نشدن در كنكور

استرس و افسردگي ناشي از قبول نشدن در كنكور

برخي از دانش آموزان و والدين كنكور را تبديل به غولي بزرگ و شكست ناپذير براي خود كرده اند؛ به همين دليل وقتي به نتيجه دلخواه خود نمي‌رسند؛ دچار استرس و حتي افسردگي مي‌شوند. اول از همه فراموش نكنيد كه در اين مسير تنها نبوده و بسياري از افراد در اين آزمون به نتيجه دلخواه خود نرسيده اند.

از طرفي قبول نشدن در كنكور، دلايل مختلفي داشته كه بايد بررسي شوند و از تكرار مجدد آنها جلوگيري شود. برخي از دانش آموزان براي چند سال پشت كنكور مانده و انرژي و زمان زيادي را مي‌گذارند. 

علل قبول نشدن در كنكور

همانطور كه پيش تر هم به آن اشاره شد؛ قبول نشدن در كنكور دلايل مختلفي داشته و عوامل زيادي بر آن موثر هستند. به طور كلي برخي از افراد به دليل ويژگي هاي شخصيتي، سخت تر مي‌توانند با اين موضوع كنار بيايند. همچنين شناسايي عامل شكست، بسيار اهميت دارد و حتما بايد آن را شناسايي كرد. برخي از شايع ترين علل عدم قبولي در كنكور، شامل موارد زير مي‌شود.

📌برنامه ريزي نكردن

عدم برنامه ريزي، يكي از اصلي ترين دلايل قبول نشدن در كنكور است. درس خواندن و مطالعه مستمر نياز به برنامه دارد؛ چرا كه در غير اين صورت، افراد به زودي خسته شده و حتي از ادامه دادن منصرف مي‌شوند. برنامه ريزي درست تا حد زيادي مي‌تواند فشار رواني اين دوران را كاهش داده و عوارض جانبي را به حداقل برساند. دانش اموزان بايد متناسب با توانايي هاي خود برنامه ريزي داشته باشند و در اين زمينه بهتر است از يك مشاور تحصيلي نيز كمك بگيرند. 

📌بي تفاوتي

برخي از افراد به طور كلي نسبت به كنكور و قبولي در آن بي تفاوت هستند. اين روحيه از عوامل زيادي نشات مي‌گيرد. گاهي اين خانواده ها يا حتي معلمين هستند كه ديد درستي از كنكور به بچه ها انتقال نداده و آنها نيز به اين مورد اهميت نمي‌دهند. به طور كلي واكنش درست در مقابل زمان و حجم كاري كه داريم در اين دوران بسيار اهميت دارد. برخي از افراد نيز بيش از حد دچار استرس شده و به اين دليل در كنكور قبول نمي‌شوند.

📌عدم وجود انگيزه و تلاش كافي

گاهي فرد از هوش و استعداد خوبي برخوردار است اما به دليل عدم وجود انگيزه و تلاش كافي در اين آزمون شكست مي‌خورد. قبولي در كنكور و حتي شركت در اين آزمون نياز به انگيزه داشته اما برخي افراد در مورد آينده خود هيچ گونه برنامه ريزي نداشته به همين دليل كنكور نيز براي آنها اهميتي ندارد. بي انگيزگي سهم زيادي در قبول نشدن در كنكور دارد.

📌شرايط محيطي

يكي ديگر از عوامل موثر بر قبول نشدن در كنكور، شرايط محيطي است. در اين دوران افراد نياز به تمركز و آرامش دارند در غير اين صورت كيفيت مطالعه آنها كاهش مي‌يابد. البته نمي‌توان عدم قبولي در كنكور را به طور كامل به شرايط محيطي ربط داد. چرا كه افراد بايد در هر شرايطي تلاش خود را بكنند. حتي در بيشتر موارد شاهد اين موضوع هستيم كه اكثر پذيرفته شدگان در دانشگاه ها و رشته هاي برتر از مناطق محروم و كم امكانات هستند.

بعد از قبول نشدن در كنكور چه كنيم؟

بعد از بررسي عوامل شكست در مورد قبول نشدن در كنكور، بهتر است دوباره دست به كار شده و تلاش بيشتري كنيم. اما فراموش نكنيد كه تلاش به تنهايي كافي نيست و بايد با عوامل ديگري همراه باشد. در اين قسمت به توضيحات اين موضوعات پرداخته ايم. 

◀استراحت و شروعي دوباره

در ابتدا بهتر است بعد از گذراندن سالي سخت و پر استرس، كمي استراحت كرده و مجددا شروع كنيد. در اين دوران هم از لحاظ رواني و هم جسماني، از شرايط تنش زا دوري كرده و آرامش داشته باشيد. تجديد قوا كرده و به صورت مدام به شكست فكر نكنيد. هيچ نتيجه مطلوبي به آساني به دست نيامده و نياز به تلاش بيشتر دارد. پس افكار مزاحم را از خود دور كرده و ذهن تان نظم دهيد.

◀اهميت به سلامت روان

در اين زمان مي‌توانيد از يك روانشناس نيز كمك گرفته و به سلامت روان خود نيز اهميت دهيد. بسياري از افراد به دليل قبول نشدن در كنكور، خود را مقصر دانسته و سرزنش مي‌كنند. اما با فشارآوردن به خود چيزي حل نمي‌شود. بهتر است حتي بعد از شروع دوباره نيز سلامت روحي و رواني خود را در اولويت قرار داده و از يك متخصص كمك بگيريد. كنترل اضطراب در اين شرايط بسيار اهميت دارد.

◀كمك گرفتن از مشاور تحصيلي

مشاور تحصيلي در مورد قبول نشدن در كنكور مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد. او جنبه هاي مختلف را بررسي كرده؛ و با توجه به شرايط شما برنامه اي دقيق براي مطالعه و حتي استراحت به شما مي‌دهد. بهتر است براي انتخاب مشاور تحصيلي بسيار تحقيق كرده؛ چرا كه تاثير زيادي در آينده شما دارد.

◀شركت كردن به صورت مجدد در كنكور

كنكور سراسرس هر ساله برگزار مي‌شود پس قبول نشدن در آن به معني به پايان رسيدن موقعيت هاي شما براي موفقيت نيست. بهتر است از زمان خود بهترين استفاده را كرده و براي شركت به صورت مجدد در آن ثبت نام كنيد. بهتر است اخبار مربوط به تغييرات و همچنين منابع كنكور را دنبال كرده و از مشاور تحصيلي نيز كمك بگيريد.

سخن پاياني

قبول نشدن در كنكور اتفاق ناگوار و غيرقابل جبراني نيست. با اينكه ناراحت كننده است و احتمالا از نظر زماني نيز فرد را از هدفش دور مي‌كند؛ اما نبايد از آن فاجعه سازي كرد. والدين نقش مهمي در اين زمينه داشته و مي‌توانند تا حد زيادي شرايط را براي فرزند خود محيا كنند. اما نبايد در اين مورد او را سرزنش كرده و يا به او فشار وارد كنند. به همين دليل يكي از بهترين اقدامات در اين زمان، كمك گرفتن از مشاور تحصيلي و روانشناس است. دانش آموزان بايد با آرامش و همچنين برنامه ريزي دقيق مطالعه مجدد خود را آغاز كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه قبول نشدن در كنكور مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۳۹:۲۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی