آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

بخشش خيانت چه زماني ضروري است؟ واكنش شما در برابر خيانت‌همسرتان چيست؟ تجربه خيانت اعتماد زن و مرد را از بين مي‌برد. و بر تمام ابعاد زندگي مشترك تأثيرات منفي عميقي مي‌گذارد. يكي از مهم‌ترين مسائل براي بازسازي رابطه، بخشش خيانت است. بعد از فاش شدن موضوع، تصور بخشش غيرممكن به نظر خواهد رسيد. زيرا طرفي كه خيانت ديده، درد و رنج زيادي متحمل شده است. اما احتمالا كم‌كم با گذر زمان، او براي نجات زندگي‌ مشتركشان به بخشش فكر خواهد كرد. خيلي اوقات بخشش خيانت آرامش را به رابطه باز مي‌گرداند. اما بخشش چگونه ممكن است؟ با كمك مشاوره خيانت مي‌توانيد تصميمات منطقي در اين باره بگيريد.

منبع: بخشش خيانت | معايب و مزاياي بخشيدن خيانت

بخشش خيانت

حتما همه اين پند حكيمانه كه مي‌گويند “ببخش و فراموش كن”، را شنيديد. اما به نظر مي‌رسد اين پند در مورد خيانت زياد هم حكيمانه نباشد. چرا؟ چون ممكن است بتوانيد ببخشيد ولي فراموش كردن سخت است. در ارتباط با اعتماد هم، اين طرز فكر كه مي‌گويند بايد اعتماد را به دست آورد، كاملاً اشتباه مي‌باشد. زيرا در نهايت اين خود شما هستيد كه تصميم مي‌گيريد، به كسي اعتماد كنيد يا نه.

انسان با توجه به قلب و احساسات خود و بر اساس عقل سليم و نيز تجربيات زندگي، تصميم مي‌گيرد كه زندگي مشترك را با كسي شروع كند. و اغلب ازدواج اولين باري است كه فرد، ديگري را به زندگي خود راه مي‌دهد و اعتماد مي‌كند. او حتي بعد از خيانت ديدن هم شايد بخواهد دوباره به فردي كه يكبار قلبش را شكست و اعتمادش را زير پا گذاشت، اعتماد كند. انتخاب با خودتان است اگر مي‌توانيد ببخشيد.

مزاياي بخشش خيانت

گذشته از تصميم نهايي، بهتر است نكات مثبت بخشيدن خيانت همسر، را هم بدانيد. مزاياي بخشش به اندازه اثرات منفي خيانت، مهم است. اگر در نظر شخصي، مزاياي بخشش بيشتر از موارد منفي است (يا بالعكس)؛ اين موضوعي كاملاً شخصيست و به خود فرد بستگي دارد. با اين وجود، هر فردي بايد در مورد روابط خود كاملا آگاهانه و با توجه به نكات مثبت و منفي تصميم بگيرد. از نكات مثبت بخشيدن خيانت همسر موارد زير را بخوانيد.

از احساسات منفي آزاد خواهيد شد

مهم‌ترين نكته قوت هر فرد، توانايي كنار گذاشتن خشم و كينه و بخشش است كه با بخشش خيانت شوهر يا همسر بيشتر حس مي‌شود. طبيعي است كه بعد از تجربه خيانت، احساس صدمه ديدن، خشن يا حتي كينه داريد. وقتي اين احساسات به طور سازنده پردازش يا آزاد نشوند، مشكلات بيشتري به دنبال خواهند داشت. درگير احساسات منفي بودن و نگه داشتن آن حس هيچ دردي را درمان نمي‌كند و هميشه حالتان را بدتر خواهد كرد. توانايي رها كردن حس منفي و كينه، با حركت رو به جلو در زندگي، مهارت بسيار ارزشمندي است كه با يادگيري آن مي‌توانيد آرامش بيشتري كسب كنيد و از عمل خود لذت ببريد.

رفع مشكلات در يك رابطه

بيشتر اوقات، با وقوع خيانت در يك رابطه، متوجه مشكلات اساسي در زندگي مشترك مي‌شويد كه قبل از آن نمي‌دانستيد. البته كه هيچ كس شايسته خيانت نيست. ولي با بخشش خيانت همسرتان، كمك مي‌كنيد كه مشكلات ريشه‌اي‌تر موجود در رابطه‌تان حل و فصل گردد. با خيانت، دلايل آن نيز پيدا مي‌شوند، و مي‌توانيد براي رفع دلايل خيانت در رابطه تلاش كنيد و اين امر موجب شكل‌گيري مشاركت بهتر و سالم‌تري بين شما خواهد شد. بديهي است كه در اين راه هر دو طرف رابطه بايد مايل باشند. در حقيقت رابطه‌اي به درستي پيش خواهد رفت كه هر دو نفر فعالانه حضور به هم رسانند و كارهاي لازم براي حفظ رابطه را با هم انجام بدهند.

مضرات بخشش خيانت

بحث معايب بخشيدن خيانت شوهر يا زن در جامعه بيشتر مطرح است. در حالي كه افرادي براي كنار آمدن با خيانت و بخشش آن تلاش مي‌كنند، ديگراني هم هستند كه خيانت را گناه بزرگي مي‌دانند كه به هيچ وجه قابل چشم پوشي نيست. به عقيده آنها بخشش و سكوت در برابر خيانت، معايبي دارد كه بهتراست نسبت به آن‌ها آگاهي پيدا كنيد.

ممكن است دوباره اتفاق بيفتد

آشكارترين اشكالي كه بخشش خيانت دارد امكان تكراردوباره خيانت است. البته نمي‌گوييم كه در همه افراد و همه شرايط تكرارخيانت يكسان است. در هر حال اين ترس وجود دارد كه وقتي كسي يك بار روي تعهد خود به وفاداري به همسر و زندگيش پا بگذارد، ممكن است اين رفتار اشتباه برايش عادي شود و دوباره تكرار كند. از اين جهت اعتماد كردن بعد از خيانت خيلي سخت است و بخشيدن راحت خيانت مرديازن مي‌تواند به معناي پذيرش خيانت باشد. حتي مي‌توان گفت هر موقع كسي ترجيح دهد خيانت همسرش را ببخشد، در معرض احتمال افزايش خطر خيانت قرار مي‌گيرد.

يادآوري خيانت و حس بد بعد از آن

بعد از بخشش خيانت ، بازسازي رابطه كار سختي است. شايد با بخشش خيانت همسر و ادامه رابطه با او مضرات فوق العاده‌اي براي خود فراهم كنيد. مدام اين فكر اذيتتان خواهد كرد كه او به من قول تعهد داد ولي اين قولش را شكست، اين اصلا حس خوبي برايتان نيست. هر چقدر هم همسرتان عذرخواهي كند و قول دهد كه ديگر تكرار نكند، براي جبران اشتباهش اقداماتي انجام دهد، ولي باز اين حقيقت در ذهنتان هست و او هرگز نمي‌تواند اشتباه گذشته‌اش را پس بگيرد.

شما شايسته رابطه بهتري هستيد

بخشش خيانت همسر و ماندن با او شايد فرصت يك رابطه سالم و عاشقانه با فرد ديگري را كه هرگز به شما خيانت نخواهد كرد، را از شما بگيرد. در واقع افراد زياد ديگري در اين دنيا هستند و امكان داشتن يك رابطه سالم و بدون خيانت، هيمشه در جاي ديگر براي شما وجود دارد. شايد باورش برايتان سخت باشد، مخصوصا اگر به هر دليلي قرباني خيانت شديد. اما اين را بدانيد كه گاهي، جدا شدن و ترك يك رابطه ناسالم، فرصت‌هاي بهتري برايتان پيش مي‌آورد.

مراحل رسيدن به بخشش خيانت

ممكن است تصميم به بخشش خيانت برايتان در يك لحظه انجام‌پذير باشد، اما بدانيد كه بخشش آني و بدون تأمل، درد و رنج شديدتري به دنبال خواهد داشت. اگر آسيب‌هاي خيانت درمان يا كاهش يابد، مي‌تواند تا حد زيادي در تصميم به بخشش خيانت كمك كند. ولي مساله اين است كه همسرتان چقدر براي جبران اين آسيب‌ها با شما همراهي مي‌كند. زيرا بعضي افراد خيانتكار نه تنها ابراز پشيماني نمي‌كنند، بلكه با بهانه مشكلات روابط زناشويي، حق را با خود مي‌دانند. بخشش خيانت اين افراد بايد با دقت نظر بيشتري انجام گيرد. توصيه مي‌كنيم قبل از تصميم به بخشش، به مراحل زير توجه كنيد.

1- تصميم آني نگيريد

هر آدمي گاهي تحت تأثير احساسات، تصميمات نامعقول و آني مي‌گيرد. سعي كنيد بخاطر بد عهدي همسرتان بدون فكر و يهويي تصميم به جدايي از او نگيريد. به خودتان زمان دهيد، از يك مشاور يا فرد متخصص در اين حوزه كمك بگيرد. بگذاريد مراحل درمان خيانت طي شود سپس با توجه به شرايط جديد، تصميم قطعي‌تان را در مورد بخشش يا جدايي بگيريد. با بخشش آني امكان دارد بعدها دوباره خيانت را تجربه كنيد و حتي تاثيرات منفي بيشتري بر روح و روانتان خواهد گذاشت.

2- آگاهي از دلايل شروع و تداوم خيانت

با همسرتان راجب چرايي بد عهدي و خيانتش صحبت كنيد، زيرا هر قدر شما به مسئله نپردازيد و سكوت كنيد، مشكلات پيچيده‌تر خواهند شد. اگر علت و دلايل خيانت همسرتان را بدانيد، بهتر مي‌توان مراحل بحراني بعدش را سپري كرد. انگيزه‌هاي اصلي كه منجر به خيانت همسرتان مي‌شود را شناسايي كنيد و تلاش در رفع آن نماييد. در غير اين صورت احتمال تكرار دوباره قضيه وجود دارد.

3- نامه‌اي به فرد خيانتكار بنويسيد

نامه نوشتن راهي براي درمان استرس، خشم و ناراحتي است و به پردازش هيجانات شما كمك مي‌كند. بعد از پي بردن به خيانت همسر، راجب احساسات خود و ضربه‌اي كه خورديد برايش بنويسيد. پس از چند روز، نامه را دوباره بخوانيد. حتما لازم نيست نامه را به همسرتان بدهيد. نوشتن اين نامه فقط براي كاهش استرس و احساسات منفي شماست. با نوشتن، آرام مي‌شويد و اگر جاي بخشش دارد، راحت‌تر مي‌بخشيد.

4- همدلي

همدلي يكي از رفتارهاي حمايتي مي‌باشد كه به افراد كمك مي‌نمايد تا مراحل بحراني زندگي را در كنار هم به خوبي سپري كنند. مهارت همدلي يعني اين كه بتوانيد خودتان را در موقعيت همسرتان كه خيانت كرد، قرار دهيد و از ديدگاه او به قضيه نگاه كنيد. سپس ببينيد شرايط او چگونه بود كه بر اساس آن تصميم گرفت خيانت كند. وقتي همدلي كنيد شايد بفهميد كه شما هم در ايجاد زمينه خيانت بي‌تقصير نيستيد. سهم خودتان را در خيانت مشخص كنيد. در اين صورت مي‌بينيد كه ميل بيش‌تري براي بخشش خيانت در شما ايجاد مي‌شود. براي نجات و حفظ رابطه‌اي كه از تجربه خيانت آسيب مي‌بيند، همدلي هردو نفر نياز است.

5- تمرين ذهن آگاهي

سعي كنيد در حال زندگي كنيد، با خود بگوييد خيانت چيزي است كه در گذشته اتفاق افتاد و تمام شد. در واقع با اشتباهات گذشته زندگي نكنيد و ذهن خود را بر زمان حال متمركز كنيد. در طول روز اين ذهن آگاهي را تمرين نماييد.

سخن آخر

خيانت يك مسئله جدي در زندگي زناشويي است. زيرا احياي دوباره رابطه و اعتمادي كه بين زوجين از دست برود كار آساني نمي‌باشد. برخي خيانت‌ها قابل درمان و بخشش است، از طرفي بخشش بعضي خيانت‌ها نيز ممكن است سخت باشد و با بخشيدن هم فرد خيانتكار، مثل گذشته متعهد نشود. شما مي‌توانيد با كمك مشاوران و روانشناسان، تصميم بهتر و آگاهانه‌تري بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بخشش خيانت از طريق تلفن 02191002360 با متخصصان مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس بگيريد.

منبع: بخشش خيانت | معايب و مزاياي بخشيدن خيانت

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۱۵:۰۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی