آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

درمان فوبيا ها با روش هاي متفاوتي انجام مي‌شود. تكنيك هاي مختلف درماني با توجه به شخصيت و توان بيمار انجام مي‌شود. فوبيا ترس بي منطق و بيمارگوني است كه باعث برهم ريختن آرامش اعصاب افراد مي‌شود. حيوانات، ارتفاع، رانندگي، مكان هاي بسته و … ترس هاي بي منطقي هستند كه افراد به دلايل عوامل مختلفي مانند تجربه هاي تلخ كودكي، تصادف و … به آن دچار مي‌شوند. براي رهايي از استرس و حملات پانيك ناشي از فوبيا بايد به فكر درمان باشيد. روش هاي مختلفي براي درمان فوبيا ها وجود دارد كه طولاني مدت اثرات ناشي از ترس را از بين مي‌برد. در ادامه در رابطه با درمان فوبيا ها توضيح داده‌ايم.

منبع: درمان فوبيا ها | بهترين درمان براي فوبي چيست

درمان فوبيا ها

درمان فوبيا ها به نوع فوبي خاصي كه افراد دارد صورت مي‌گيرد. اما به طور كل درمان همه فوبياها به يك شكل اما با تكنيك هاي متفاوت است. روش هاي درمان براي فوبيا در حيطه روانشناسي به بحث هاي گسترده اي رسيده است. فوبيا ترس بي منطقي است كه بيمارگون و با هراس همراه است. ترس از ارتفاع، ترس از حيوانات، ترس از اتاق تاريك و … به شامل فوبي هاي مختلف است. براي درمان فوبيا ها اكثر افراد تلاش مي‌كنند تا اضطراب و استرس ناشي از فوبي را به كمك روانشناس كنترل و مديريت كنند. براي دريافت مشاوره فردي كليك كنيد.

فوبيا چيست؟

فوبيا يا ترس به اختلالي مربوط مي‌شود كه شخص از چيز خاصي هراس دارد. افراد مبتلا به فوبي از ترس غير منطقي خود آگاه هستند اما توانايي كنترل و مواجه با موضوع ترس خود را ندارند. اين افراد با فكر، صدا و مشاهده عكس فوبي خود نيز دچار حملات ترس و اضطراب مي‌شوند. شايع ترين نوع فوبي ها شامل ارتفاع، حيوانات، خون، مكان بسته و جراحت است. اين اختلال بسيار شايع است و در هر سني ممكن است بروز پيدا كند. ترس اين افراد بيمارگون و غير منطقي است. اما با كمك روانشناس و درمان فوبيا ها مي‌توان آن را كنترل و مديريت كرد.

علائم افراد مبتلا به فوبيا

براي درمان فوبيا ها ابتدا بايد از علائم اين افراد اطمينان حاصل كنيم. از كجا بايد متوجه اين موضوع شويم كه فردي مبتلا به فوبي است؟ زماني كه فردي در موقعيتي مانند ارتفاع قرار گرفت و لرزش، تهوع، فرياد و حملات پانيك را در فرد مشاهده كرديد متوجه خواهيد شد كه اين فرد به ترس از ارتفاع مبتلا شده است. اين افراد از موقعيت هاي استرس زا فرار مي‌كنند و تمام سعي خود را مي‌كنند تا در اين شرايط قرار نگيرند. علائم اين افراد فقط در مواقع حضور در موقعيت خلاصه نمي‌شود و با مشاهده عكس، صدا و فيلم فوبي خود نيز به ترس مبتلا مي‌شوند. اما به طور كل علائم فوبيا ها در موارد زير نشان داده مي‌شود.

  • فرد بايد به مدت 6 ماه از موضوعات خاصي مانند حيوانات، ارتفاع، خون و … هراس داشته باشد.
  • تنگي نفس
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • لرزش
  • غش كردن
  • حملات پانيك
  • از غير منطقي بودن ترس خود آگاه هستند.
  • فرد از قرار گيري در موقعيت ترس اجتناب مي‌كند. مثلا اگر از سگ هراس داشته باشد به خانه دوستاني كه از سگ نگهداري مي‌كنند نمي‌رود.
  • كودكان نشانه هاي خود را با بي قراري و تغييرات خلقي نمايان مي‌كنند.

دليل درمان فوبيا ها چيست؟

زندگي با فوبي چه مشكلي دارد كه بايد به درمان آن بپردازيم؟ اصلا چه لزومي براي درمان فوبياها است؟ درمان فوبياها از اهميت بالايي برخوردار است. مثلا اگر فردي از ارتفاع ترس داشته باشد از پل عابر پياده عبور نمي‌كند. از پنجره اتاق به بيرون نگاه نمي‌كند. سوار هواپيما نمي‌شود و زندگي فرد به طور كل در موقعيت هاي مختلف مختل مي‌شود. اما برخي افراد با اين ترس خود مقابله مي‌كنند و ضرورتي براي درمان نمي‌بينند.

درمان فوبيا ها به دليل اينكه باعث ايجاد خلل در زندگي روزمره مي‌شود از اهميت بالايي برخوردار است. مثلا فردي كه از گربه مي‌ترسد به خيابان و پارك قدم بر نمي‌دارد. و در مكان هايي كه گربه وجود دارد (رستوران هاي سقف باز) حضور پيدا نمي‌كند. اين افراد ارتباط خود را با دوستاني كه گربه دارند قطع مي‌كند و به منزل آنها نمي‌رود.

دلايل زيادي براي درمان فوبيا ها وجود دارد كه اصلي ترين آنها را مي‌توان فراگير بودن ترس هاي مرضي ناميد. در صورتي كه براي درمان اقدامي نكنيد اين ترس ها گسترش پيدا مي‌كند و مسائل مختلفي را به مرور در بر خواهد گرفت. مثلا ترس از عنكبوت به مرور زمان باعث مي‌شود ك به تدريج از مشاهده فيلم، شنيدن نام عنكبوت و تصوير آن دچار هراس و وحشت مي‌شود. علاوه بر اين ترس از عنكبوت باعث گسترش بيشتر مي‌شود و تمام موضوعات مرتبط با عنكبوت را در بر مي‌گيرد.

انواع درمان فوبيا ها

شيوه هاي مختلفي براي درمان فوبيا ها وجود دارد كه بنا به پاسخ مراجعه و عملكرد درمانگر انتخاب مي‌شود. در ادامه به انواع درمان فوبيا ها اشاره كرده ايم.

1. درمان هاي رفتاري

درمان هاي رفتاري شيوه هاي مهم در درمان فوبيا ها هستندو اكثر روانشناسان و متخصصين در اين حوزه براي درمان ترس ها از شيوه هاي رفتاري استفاده مي‌كنند. اين تكنيك ها به دسته هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند و در دسته پركار آمد ترين و پر استفاده ترين درمان ها قرار مي‌گيرد. بر اساس مشاهدات اكثر رفتارهايي كه توسط درمان هاي رفتاري صورت مي‌گيرد موفق بوده و براي طولاني مدت نتايج بدون بازگشتي را به همراه دارد. در ادامه به درمان هاي رفتاري مختلفي اشاره كرده‌ايم.

غرقه سازي

يكي از روش هاي درمان فوبيا ها غرق سازي است. درمان رفتاري غرقه سازي فرد را به صورت ناگهاني با ترس مواجهه مي‌كند و اجازه فرار و اجتناب از موقعيت به او داده نمي‌شود. اضطراب فرد به شدت بالا مي‌رود اما با گذشت مدتي وقتي كه متوجه شد موقعيت براي وي ترس و خطري نداشته است اضطرابش كاهش مي‌يابد و از بين مي‌رود، در نتيجه فوبياي فرد درمان مي‌شود. مثلا اگر فردي از سوسك هراس داشته باشد، درمانگر يكباره روي فرد سوسك پرتاب مي‌كند، يا او را در اتاق با سوسك رها مي‌كند. معمولا مربيان شنا از اين روش براي يادگيري و رفع ترس از آب استفاده مي‌كنند.

مواجهه سازي

مواجهه درماني يكي از روش ها براي درمان فوبيا ها است كه در دسته درمان هاي رفتاري قرار دارد. در اين روش درمانگر به مراجعه كننده كمك مي‌كند تا در مقابل شرايط استرس زا خود را كنترل كند. مواجهه سازي با روش عادت، خاموشي، خودكارآمدي و پردازش اطلاعات انجام مي‌شود. در اين روش درماني درمانگر مراجعه كننده را به مرور با موقعيت ترسناك و فوبي مواجهه مي‌كند و فرد به تدريج درمان مي‌شود.

حساسيت زدايي

يكي از ديگر روش هاي درمان رفتاري براي درمان فوبيا ها حساسيت زدايي است. در روش حساسيت زدايي ابتدا به فرد آموزش مي‌دهند تا با كمك برخي تمرينات به كنترل و مديريت استرس كمك كند. در مرحله دوم بيمار و درمانگر با كمك هم از موقعيت هاي ترسناكي كه باعث وحشت فرد مي‌شود ليست تهيه مي‌كنند. شدت و درجه بندي موقعيت ها زماني كه انجام شد درمانگر شروع به درمان مي‌كند. فرض كنيد فردي از مارمولك هراس دارد و زماني كه اسم او را مي‌شنود با شدت كمتري علائم را تجربه مي‌كند. و بالاترين شدت تجربه علائم مشاهده حضوري مارمولك است. درمانگر با روش حساسيت زدايي منظم ابتدا به درمان موقعيتي مي‌پردازد كه فرد استرس كمي را تحمل مي‌كند و به مرور به مراحل بالا پيش مي‌روند. البته توجه داشته باشيد كه در هر مرحله زماني كه درمانجو كاملا توانايي كنترل استرس را داشت به مرحله بعدي مي‌روند.

واقعيت مجازي

استفاده از واقعيت مجازي روش ديگري براي درمان فوبيا ها با روش درمان رفتاري است. زماني كه امكان حضور با موضوع ترس وجود نداشته باشد از روش واقعيت مجازي استفاده مي‌شود. در اين شرايط فرد با كمك تكنولوژي با ترس و فوبي خود مواجهه مي‌شود و اضطراب خود را كنترل مي‌كند. و فرد با استفاده از واقعيت مجازي درمان مي‌شود.

2. درمان شناختي – رفتاري

دومين روش موفق در درمان فوبيا ها شناختي رفتاري (CBT) است. در اين روش درماني به مراجعه آموزش داده مي‌شود كه به ترس هاي اشتباه خود غلبه كند و تكنيك هاي مديريت استرس را آموزش ببيند. خطاها و باورهاي اشتباه فرد در اين روش مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

3. درمان با روانكاوي

سومين روش براي درمان فوبيا ها روانكاوي است. در اين روش درماني كه از قديمي ترين و اولين روش هاي درماني است، ناهشيار فرد را مورد بررسي قرار مي‌دهند و مسائلي كه باعث شده بود فرد از چيزي هراس داشته باشد بررسي مي‌كردند. با روانكاوي فرد بايد مدت طولاني را تحت نظر روانكاو باشد تا به مرور به ناخودآگاه فرد دسترسي پيدا كند. اين روش امروزه براي درمان فوبيا ها انجام نمي‌شود.

4. دارو درماني

درمان فوبيا ها توسط دارو درماني نيز انجام مي‌شود. پزشكان براي كنترل و مديريت اضطراب و استرس افراد استفاده مي‌شود. اما داروها هرگز قدرت درمان فوبيا ها را ندارند. معمولا دارو درماني همراه روان درماني صورت مي‌گيرد تا به جواب بهتري براي بهبود برسيد.

كلام آخر

ترس از موقعيت هاي مختلف، ترس از حيوانات و … باعث مختل شدن زندگي روزمره مي‌شود. با اين وجود حضور شما در تمامي موقعيت ها با استرس همراه است. پس بايد به فكر راه درمان اساسي و درست باشيد. براي سپري كردن زندگي بدون استرس ناشي از فوبيا بايد به دنبال درمان فوبيا ها باشيد. مركز مشاوره ذهن نو به صورت حضوري و تلفني به مراجعان خدمات ارائه مي‎دهد. براي‌كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان فوبيا ها مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره استرس با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: درمان فوبيا ها | بهترين درمان براي فوبي چيست

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۴۲:۰۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی