آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

دروغگويي نوجوان به دلايل مختلفي بروز مي‌كند. نوجوانان در سنين حساسي قرار دارند و احتمالا رفتارهايي از خود نشان مي‌دهند كه با هيچ منطقي توجيه پذير نيست. فراموش نكنيد كه اين رفتار طبيعي بوده و در همه  نوجوانان رخ مي‌دهد. پس نيازي به نگراني و يا پنهان كردن اين موضوع نيست. معمولا والدين واكنش درستي نسبت به اين موضوع نشان نداده و اوضاع را بدتر مي‌كنند. اما حتي در صورت مطلع شدن از دروغگويي در او، بايد عوامل مختلفي را در نظر گرفته و از راهكارهاي موثرتري بهره گيريد. همچنين اين رفتار موقتي بوده و با پايان اين دوره معمولا اين رفتار اين ادامه نخواهد يافت. همچنين خود نوجوان نيز به رفتارهاي اشتباه خود پي مي‌برد. والدين بايد در اين مورد صبورانه برخورد كرده و از يك روانشناس نيز كمك بگيرند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه دروغگويي نوجوان مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: دروغگويي نوجوان | روش برخورد با نوجوان دروغگو

دروغگويي نوجوان

با شروع سن بلوغ و نوجواني، تغييرات زيادي در روحيات و حتي وضعيت جسماني افراد ايجاد مي‌شود. تصور مي‌شود به دليل اينكه نوجوانان در حال ورود به دنياي بزرگسالي هستند؛ از مهارت هاي لازم و كافي در روابط شان برخوردار نبوده و رفتارهاي اشتباهي را از خود نشان مي‌دهند. اما اين موضوع با گذر از اين دوران حل خواهد شد و نوجوانان نحوه برخورد درست با مشكلات را مي‌آموزند. در اين شرايط خانواده ها نيز نقش مهمي داشته و مي‌توانند تا حد زيادي در شكل گيري و يا حتي برطرف شدن دروغگويي نوجوان، موثر باشند.

دلايل دروغگويي نوجوان

نوجوانان براي دروغ هاي خود، دلايل متعددي مي‌آورند. با اينكه دروغگويي به هيچ عنوان قابل توجيه نيست؛ اما به هر حال آنها اين روش را براي برخورد با موقعيت هاي مختلف انتخاب مي‌كنند. در برخي موارد اين كار براي آنها تبديل به عادت شده و حتي در مورد مسائل بي اهميت نيز دروغ مي‌گويند. برخي از اين دلايل شامل موارد زير مي‌شوند.

💠ترس از والدين

يكي از اصلي ترين دلايل دروغگويي نوجوان، ترس از والدين است. والدين سخت گير به دليل وضع قوانين غيرمنطقي در خانه، فرزندان خود را مجبور به دروغگويي مي‌كنند. با اينكه آنها به دليل احساس نگراني و محافظت از فرزندان خود دست به اين كار مي‌زنند؛ اما بايد انتظار چنين پيامدهايي را نيز داشته باشند. همچنين برخي از والدين در برقراري ارتباط با فرزندشان، به شكل موثري عمل نكرده و نوجوانان نمي‌توانند به راحتي با والدين خود در مورد موضوعات مختلف صحبت كنند. به همين دليل براي در شرايط مختلف دروغگويي را انتخاب كرده و اهميتي به عواقب آن نمي‌دهند.

💠پنهان كردن ضعف ها و اشتباهات

طبيعي است كه نوجوانان در اين سنين مرتكب خطاهاي زيادي شوند. آنها تجربه كافي نداشته و گاهي به دليل روحيه هيجان خواهي، مرتكب اشتباهاتي مي‌شوند. آنها به دليل اينكه اين دردسرها و مشكلات را از خانواده خود پنهان كنند؛ به دروغگويي پناه برده و واقعيت را با اطرافيان در ميان نمي‌گذارند. اما موضوع قطعا روزي آشكار خواهد شد؛ و مشكل بزرگتر از قبل باز مي‌گردد. در چنين شرايطي دروغگويي نوجوان، مشكلات زيادي را ايجاد كرده و نه تنها خود بلكه ديگران را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.

💠استقلال طلبي

گاهي نوجوانان براي اينكه استقلال خود را در زمينه هاي مختلف حفظ كنند؛ دروغ مي‌گويند. براي مثال براي اينكه خانواده به آنها اجازه بيرون رفتن با دوستان را بدهد؛ در اين مورد پنهان كاري كرده و موضوعاتي را براي خانواده تعريف مي‌كند؛ كه واقعيت ندارند. همچنين وقتي والدين مدام در مورد مسائل مختلف از فرزند خود سوال مي‌پرسند و يا مي‌خواهند مچ او را بگيرند؛ دروغگويي نوجوان نيز بروز خواهد كرد. براي اطلاع از دلايل ديرآمدن نوجوان به خانه كليك كنيد.

💠حفظ حريم خصوصي

فراموش نكنيد كه نوجوانان به حريم خصوصي احتياج داشته و والدين نبايد آنها را كنترل كنند. آنها براي حفظ حريم شخصي خود دروغ هايي به خانواده خود مي‌گويند كه در بيشتر موارد نيز به دليل رفتارهاي خود والدين است. براي مثال گوشي موبايل جزو حريم هر فردي محسوب مي‌شود كه افراد اجازه استفاده بدون اجازه از آن را ندارند. وقتي والدين قصد چك كردن موبايل فرزند خود را در اين سنين دارند؛ او نيز براي جلوگيري از اينكار دورغ هايي گفته و يا پنهانكاري مي‌كند. اين مورد نيز يكي ديگر از دلايل دروغگويي نوجوان است. براي جلوگيري از بروز اعتياد در نوجوان كليك كنيد.

انواع دروغگويي نوجوان

نوجوانان معمولا از سه نوع دروغ در رفتارهاي خود استفاده مي‌كنند. البته اين تفاوتي در ماهيتي پنهانكاري نمي‌كند؛ اما به طور كلي والدين با شناختن اين انواع، علت دروغگويي نوجوان خود را متوجه شده و راهكاري متناسب با آن انتخاب مي‌كنند. رايج ترين انواع دروغ هايي كه نوجوانان به والدين خود مي‌گويند؛ شامل موارد زير مي‌شود. 

اجتنابي

دروغگويي براي حذف اطلاعات مهم

جلب توجه يا داستان سرايي

نشانه هاي دروغگويي نوجوان

همه افراد در حين دروغ گفتن، علائمي از خود بروز مي‌دهند؛ كه مي‌توان به ساختگي بودن حرف هاي آنان پي برد. آنها هر قدر هم حرفه اي اينكار را انجام دهند؛ بازهم بدن ها بيانگر برخي از مسائل هست. برخي از نشانه هاي دروغگويي نوجوان، شامل موارد زير مي‌شود. مدام به اطراف نگاه مي‌كند

در حرف زدن مكث كرده و فكر مي‌كند

دست هاي خود را با چيزي مشغول مي‌كند

نمي‌تواند داستاني را به صورت طولاني تعريف كند و به پاسخ هاي يك كلمه اي بسنده مي‌كند

از تعريف كردن ادامه ماجرا سر باز زده و آن را به زمان ديگري موكول مي‌كند

برخورد با دروغگويي نوجوان

نحوه برخورد با دروغگويي نوجوان، يكي از اصلي ترين دغدغه هاي والدين محسوب مي‌شود. طبيعي است كه آنان در اين مورد نگران بوده و به دنبال راهي براي كمك به فرزند خود هستند. آنها بايد براي جلوگيري از بروز رفتارهاي اشتباه بيشتر در فرزند خود اقداماتي كرده و تلاش كنند. برخي از اين راهكارها شامل موارد زير مي‌شود.

🔷ارتباط موثر با نوجوان

والدين بايد از سخت گيري هاي بي مورد به نوجوان خود، پرهيز كرده و آزادي و استقلال كافي را به او بدهند. همچنين به حريم شخصي او احترام گذاشته و او را كودك تصور نكنند. والدين بايد موقعيت هايي را براي صحبت كردن با فرزند خود فراهم كرده و به حرف هاي او نيز گوش دهند. همچنين او را نصحيت نكرده و با لحني آرام دوستانه با او صحبت كنند. نوجوانان نياز به آرامش داشته و بايد فضايي امن و آرام در خانه براي آنها فراهم كنيد.

🔷تعيين قوانين مشخص و واضح

سعي كنيد در زمينه دروغگويي و همچنين مسائل ديگر، قوانين مشخص و واضحي براي فرزند خود تعيين كنيد. گاهي نوجوانان به خوبي در مورد عواقب كاري كه در حال انجام آن هستند؛ مانند دروغگويي مطلع نيستند. و يا والدين هيچگاه در اين زمينه به آنها هشدار نداده اند. اما از آنها انتظار صداقت دارند. به همين دليل بهتر است به صورت دقيق و مستقيم در اين مورد با او صحبت كرده و نظر او را نيز بشنويد.

🔷صداقت والدين

بهترين روش براي برخورد با دروغگويي نوجوان، صداقت خود خانواده است. وقتي خانواده الگوي خوبي براي فرزند خود باشند؛ او نيز رفتارهاي خود را از والدين آموخته و از دروغگويي اجتناب مي‌كند. برخي از والدين خود در زمينه هاي مختلف و به افراد ديگر دروغ مي‌گويند؛ اما از نوجوان خود انتظار دارند تا اينكار را انجام ندهد. والدين بايد خود نيز در نحوه رفتاركردن دقت كرده و سپس از فرزندان خود متوقع باشند.

🔷علت دروغگويي را پيدا كنيد

سعي كنيد علت دروغگويي نوجوان را پيدا كنيد. براي اينكار مي‌توانيد با نوجوان به صورت مستقيم صحبت كرده و يا از يك روانشناس كمك بگيريد. اينكار باعث مي‌شود تا برخورد موثرتري با نوجوان خود داشته باشيد. همچنين عامل زمينه ساز دروغگويي را برطرف كرده و از بروز رفتارهاي اشتباه ديگر نيز جلوگيري كنيد.

🔷عدم بروز واكنش هاي افراطي

برخي از والدين در مواجهه با دروغگويي نوجوان از خود واكنش هاي افراطي و پرخاشگرانه اي نشان مي‌دهند كه همين موضوع سبب بروز مشكلات بيشتري مي‌شود. حتي در صورت مطلع شدن از دروغگويي بهتر است خونسردي خود را حفظ كرده و در ابتدا با روش هايي مثل شوخي اين مورد را به او گوشزد كنيد. همين رفتارهاي تند باعث مي‌شود كه او مسائل بيشتري را از شما پنهان كند و يا نخواهد كه با شما حرف بزند.

🔷كمك گرفتن از مشاور

يكي از موثرترين روش ها براي مواجهه با دروغگويي نوجوان، كمك گرفتن از مشاور است. گاهي رابطه نوجوان با خانواده به قدري سرد است كه نوجوان ترجيح مي‌دهد با فرد ديگري مشكلات خود را مطرح كند. روانشناس علت اين مشكل را به صورت دقيق پيدا كرده و به نوجوان و خانواده او كمك مي‌كند. همچنين روانشناس با ارائه تمريناتي به نوجوان باعث مي‌شود تا او مهارت هاي مختلف را آموخته و دروغگويي خود را ترك نمايد.

سخن پاياني

با توجه به مطالبي كه در متن بالا گفته شد؛ دروغگويي نوجوان تا حد زيادي طبيعي بوده و حاصل سخت گيري بيش از حد والدين است. البته در اين زمينه هم نوجوان و هم خانواده او بايد به كمك يكديگر اين مشكل را حل نمايند و از بروز پيامدهاي آن جلوگيري كنند. عوامل زيادي براين موضوع موثر هستند. همچنين واكنش اطرافيان نيز بسيار در اين مورد حائز اهميت است. بهتر است والدين آگاهي خود را در اين زمينه بالا برده و به كمك مشاور اين مشكل را در فرزند خود حل كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه دروغگويي نوجوان مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: دروغگويي نوجوان | روش برخورد با نوجوان دروغگو

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۴:۲۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی