آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اصول تربيت كودك بايد بر اساس قوانين علمي باشد. شايد بزرگ كردن و تربيت كودكان، يكي از سخت ترين و لذت بخش ترين كارها در دنيا باشد. همانطور ممكن است والدين كمترين آمادگي ممكن را براي تربيت كودكان خود داشته باشند. و ندانند براي آموزش كودك خود از كجا شروع كنند. همه مي خواهند كه بهترين والدين براي كودك خود باشند اما با وجود توصيه هاي متناقضي كه درمورد تربيت كودكان وجود دارد؛ اين كار كمي سخت شده. اما در كل مهم است كه بر روي ايجاد تعادل بين اولويت ها، مسئوليت ها و نيازهاي كودكتان تمركز كنيد. جهت آشنايي با اصول تربيت كودك، حتما از روانشناس راهنمايي بگيريد. در اين مقاله، ما راه هاي تربيت كودك را به شما معرفي كرده ايم.

منبع: اصول تربيت كودك | 14 روش تربيت كودك

اصول تربيت كودك

به زبان ساده تر، تربيت كودك يك فرايند آموزشي براي كودكان است. وقتي صحبت از تربيت بچه ها مي‌شود، سبك هاي مختلفي به ذهن خطور مي‌كند. با اين حال، يك موضوع مشترك بين تمام روش هاي تربيتي كودكان وجود دارد؛ كه بيش از هر استراتژي خاص ديگر كمك كننده مي باشد. و آن هم مشاركت والدين در تربيت كودك است. به اين منظور كه والدين هر روشي براي تربيت كودك در نظر مي گيرند، بايد باهم مشاركت داشته باشند؛ و تفاوتي قائل نشوند. اصول تربيت كودك بايد بر اساس پايه هاي علمي باشد. تربيت كودك از اهميت بالايي برخوردار است و اگر والدين بدون دقت و آگاهي با كودكان خود رفتار كنند؛ نتيجه خوبي نخواهند گرفت. حتما در برنامه تربيتي خود از روانشناس و مشاورين كودك راهنمايي بگيريد. 

روش ها و اصول تربيت كودك چگونه است؟

همانطور كه گفته شد اصول تربيت كودك از اهميت بالايي برخوردار است. و والدين بايد از روش هاي نوين تربيتي آگاهي داشته باشند. در ادامه، چند نكته اصلي و راهكار مهم براي تربيت كودكان را شرح داده ايم.

📌 عزت نفس فرزندتان را تقويت كنيد

يكي از اصول تربيت كودك، تقويت عزت نفس است. بچه ها خودشان را از چشم والدينشان مي بينند. لحن صداي شما، زبان بدن و هر بياني كه داريد، كودكتان را به خود جذب مي‌كند. بنابراين گفتار و كردار والدين است كه بيش از هر چز ديگري بر رشد عزت نفس كودك تاثير مي گذارد.

📌 تمجيد از دستاوردهاي كودك | اصول تربيت كودك

تمجيد از دستاوردها، از ديگر اصول تربيت كودك است. هرچند كه دستاوردهايشان كوچك و كم اهميت به نظر برسد، اما تعريف و تمجيد شما باعث اعتماد به نفسشان مي‌شود. اگر به بچه ها اجازه دهيد برخي از كارهايشان را به طور مستقل انجام دهند؛ و سپس از آن ها تعريف كنيد، موجب شناخت توانايي و قدرتشان مي‌شود. در مقابل، تحقير نظرات و يا مقايسه نامطلوب يك كودك با ديگري، باعث مي‌شود كه آن بچه احساس بي ارزشي كند.

📌 محدوديت تعيين كنيد و با نظم و انضباط سازگار باشيد

قوانين در هر خانه اي ضروري است. هدف اين كار، كمك به كودكان در انتخاب رفتارهاي قابل قبول و يادگيري خود كنترلي است. كودكان براي تبديل شدن به فردي مسئوليت پذير، به اين محدوديت ها، نظم و انضباط نياز دارند. برخي از قوانين رايج در اصول تربيت كودك عبارت است از.

🔻 تلويزيون تا زماني كه تكاليف مهم انجام نشده روشن نمي‌شود.

🔻كتك زدن و نام بردن الفاظ زشت ممنوع است.

🔻 استفاده از رايانه يا تلفن همراه براي مدت طولاني يا بعد از ساعت خاصي ممنوع است.

📌 براي كودكتان وقت كافي بگذاريد | اصول تربيت كودك

در اصول تربيت كودك بايد به ميزان وقت كافي براي بازي با كودك نيز دقت كنيد. امروزه به دليل شاغل بودن پدر و مادر، اغلب سخت است كه خانواده براي يك وعده غذايي دور هم جمع شود. چه برسد به اينكه بخواهند زمان با كيفيتي در كنار هم بگذرانند. اما به طور حتم كودكان نياز دارند تا با والدين خود وقت بگذارند. مي‌توانيد صبح ها 10 دقيقه زودتر از خواب بلند شويد و قبل از سركار رفتن با كودك خود صبحانه بخوريد. يا شب ها بعد از شام به گردش و پياده روي برويد. اگر شما توجهي كه كودكتان مي‌خواهد را به او ندهيد، اغلب اين كودك دچار بدرفتاري و مشكلاتي مي‌شود كه در طولاني مدت اثرات آن را مشاهده خواهيد كرد.

📌 الگوي خوبي باشيد

كودكان هميشه آينه رفتارهاي شما هستند. بنابراين در اصول تربيت كودك بايد به الگوي مناسبي بودن، دقت زيادي داشته باشيد. كودكان با تماشاي والدين خود چيزهاي زيادي در مورد نحوه رفتار ياد مي‌گيرند. قبل از اينكه جلوي كودكتان رفتاري ناخوشايند انجام دهيدِ به اين فكر كنيد كه آيا مي‌خواهيد كودكتان اين رفتار را داشته باشد؟ توجه داشته باشيد كه دائما توسط كودك خود تحت نظر هستيد. بنابراين ويژگي هايي كه مي‌خواهيد كودكتان ياد بگيرد را الگو كنيد. مثل: احترام، صميميت، صداقت، بردباري و…

📌 ارتباط را در اولويت قرار دهيد | اصول تربيت كودك

در اصول تربيت كودك حتما بايد ارتباط را در اولويت اول قرار دهيد. شما تنها به عنوان يدك كشي نام واليدن؛ نمي‌توانيد از كودك خود انتظار داشته باشيد، كاري را انجام دهد. آن ها هم به اندازه بزرگسالان شايسته توضيح هستند. اگر براي توضيح وقت نگذاريد، كودك در مورد تمام ارزش ها و انگيزه هاي شما شك مي‌كند. والديني كه با كودك خود استدلال مي‌كنند، به آن ها اجازه مي‌دهند كه بدون قضاوت درك كنند و ياد بگيرند.

📌 انتظارات خود را روشن كنيد

اگر مشكلي وجود دارد، آن را به زبان بياوريد. احساسات خود را بيان كنيد و از كودك بخواهيد تا با شما همكاري كند. اگر انتظاري داريد بگوييد و در مقابل، بايد پذيراي پيشنهاد و انتقاد كودك خود باشيد. كودكاني كه در تصميم گيري ها شركت مي‌كنند، انگيزه بيشتري براي حل مشكل و اجراي تصميمات خواهند داشت. بنابراين در اصول تربيت كودك حتما انتظارات و خواسته هاي خود را روشن كنيد. 

📌 براي رفتار مناسب كودك پاداش در نظر بگيريد

در اصول تربيت كودك، پاداش را فراموش نكنيد. تمجيد از فرزندتان در زمان هايي كه رفتار درستي از خود نشان مي‌دهند، مي‌تواند مهم تر از تنبيه او در هنگام رفتار ناخوشايند باشد. به آن ها بگوييد متوجه كار درستشان شده ايد و هديه اي كوچك در نظر بگيريد. اين تشويق حتي مي‌تواند كلامي نيز باشد. شما مي‌توانيد درست كردن غذاي مورد علاقه، بردن به مكان مورد علاقه يا خريد اسباب بازي را به عنوان تشويقي در نظر بگيريد.

📌 به آن ها بياموزيد كه شكرگذار باشند | اصول تربيت كودك

آموزش دادن به فرزندتان كه چگونه شكرگذار باشند و چگونه اين قدرداني را ابراز كنند، يكي از اجزاي اصلي اصول تربيت كودك است. براي مثال: اگر اسباب بازي مورد علاقه اش را براي او خريديد، به او ياد بدهيد تا از شما تشكر كند. يا اگر غذايي براي او پختيد، به او ياد دهيد كه بعد از اتمام غذا از شما تشكر كند. اين كار باعث مي‌شود كه نه تنها با شما، بلكه نسبت به كساني كه به او محبت مي‌كنند يا كاري براي او انجام مي‌دهند؛ قدردان باشد.

📌 ثبات و استمرار داشته باشيد

ثبات و استمرار از اصول تربيت كودك است. زماني كه قوانيني را در خانه شرح مي‌دهيد، هرگز نبايد او را تغيير دهيد. اغلب والدين براي برقراري آرامش در خانه و يا اتمام گريه فرزندان؛ قوانيني كه خود تعيين كرده اند را زير پا مي‌گذارند. اما اين رفتار كودك را تربيت مي‌كند كه در مقابل قوانين رعايت نكند. 

📌 خط قرمز مشخص كنيد

براي اصول تربيت كودك بايد خط قرمز را در نظر بگيريد. حتما به خاطر داشته باشيد كه كودك نياز به آموزش دارد تا متوجه شود كه چه كاري اشتباه است و چه كاري درست. به همين دليل شما به عنوان والدين بايد به كودكان خود آموزش دهيد كه چه كارهايي پذيرفتني و چه كارهايي غير قابل قبول مي‌باشد. 

📌 هشدار را فراموش نكنيد

در اصول تربيت كودك هرگز هشدار را فراموش نكنيد. هشدار به طور كلي دو نوع است. در هشدار اول بايد برنامه بعدي روزانه را به كودك اطلاع دهيد. مثلا به او بگوييد كه نيم ساعت ديگه وقت خوابيدن است. در هشدار دوم نيز رفتار هاي نامناسب را به كودك گوشزد كنيد. در واقع با هشدارها به كودك اطلاع خواهيد داد كه چه كاري نيازمند اصلاح است. 

📌 آرامش را براي كودك فراهم كنيد

كودك براي رشد نيازمند آرامش است. والدين نيز بايد در اصول تربيت كودك آرامش را لحاظ كنند. به همين دليل لازم است كه محبت و علاقه خود را به كودك ابراز كنيد. براي اين كار حتما بايد كودك را در آغوش بگيريد. و براي آرام كردن او تائيد كلامي و غير كلامي داشته باشيد. 

📌 كودك را كتك نزنيد | اصول تربيت كودك

در اصول تربيت كودك، كتك جايگاهي ندارد. هر چقدر هم رفتار كودك بد و زشت باشد؛ نبايد او را كتك بزنيد. كودكان با كتك خوردن از واليدن مي‌ترسند و ديگر آن ها را تكيه گاه خود تلقي نمي‌كنند. و كودك به شيوه اي رشد مي‌كند كه همه چيز را از واليدن پنهان مي‌كند. 

كلام آخر

اصول تربيت كودك نيازمند روش علمي است. روانشناسان در اين حيطه تحقيقات و آزمايش هاي مختلفي را انجام داده اند تا به نتيجه مناسبي از تربيت كودكان برسند. براي تربيت كودكان حتما از روانشناس و مشاورين راهنمايي بگيريد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اصول تربيت كودك مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

 

سوالات متداول

از چه سني بايد به فكر اصول تربيت كودك باشيم؟

براي تربيت كودك نيازي نيست از سن خاصي شروع كنيد. شما از بدو تولد كودك، لازم است تمام مواردي كه مرتبط با سن و فهم او است به كودك بياموزيد.

چگونه كودك خود را تربيت كنيم؟

به ياد داشته باشيد كه كودكان از شما الگو مي‌گيرند. بنابراين اگر به كودك چيزي بياموزيد اما خودتان به آن عمل نكنيد، مطمئنا كودكتان هم به آن عمل نخواهد كرد. از طرفي هر كودك در شرايط خاص و سن مشخص، نياز دارد تا به شيوه متنوعي تربيت شود. 

تنبيه و پاداش چه نقشي در تربيت كودكان دارند؟

تنبيه و پاداش يكي از مهم ترين مواردي هستند كه بايد در تربيت كودك خود رعايت كنيد. به خصوص پاداش از اولويت بيشتري برخوردار است. زيرا كودكان علاقه بيشتري به انجام كارهاي خوب و دريافت پاداش از خود نشان مي‌دهند. تا اينكه شما به خاطر كار نامناسب كودك آن ها را تنبيه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۰۲:۲۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی