آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

افسردگي سالمند در دوره اي از زندگي او كه احتمالا بعد از دوره بازنشستگي است بيشتر رخ مي‌دهد. سالمندي دوراني پر چالش است و معمولا افراد با مشكلات زيادي روبرو مي‌شوند. پذيرش دوران پيري براي همگان آسان نيست. به همين دليل احتمالا افسردگي و يا اضطراب را تجربه مي‌كنند. اما با تغيير زاويه ديد نسبت به اين موضوع مي‌توان با آن كنار آمد. در واقع بروز نشانه هايي از ناراحتي با شروع اين دوران طبيعي است. اما اگر اين احساسات براي مدت زمان طولاني ادامه يابند؛ افراد بايد علت دقيق آن را پيدا كرده و براي درمان اقدام كنند. نااميدي سالمند، نشانه ضعف او نيست؛ بلكه فقط احساسات گذرايي است كه بعد از مدتي آن را پشست سر مي‌گذرانند.

منبع: افسردگي سالمند و نحوه برخورد با سالمند افسرده

افسردگي سالمند

افسردگي سالمند، مشكلي شايع است و به دلايل مختلفي اتفاق مي‌افتد. افراد نيز در مواجهه با آن واكنش هاي مختلفي از خود نشان مي‌دهند. معمولا با شروع دوران پيري، افراد احساس از كارافتادگي و ناكارآمدي دارند. كه اين موضوع زندگي شخصي و گاها حرفه اي آنان را تحت تاثير قرار خواهد داد. اين احساسات منفي، گاهي تا حدي پيش مي‌رود كه آنان را در معرض انواع افسردگي قرار مي‌دهد. آنها معمولا خود را بيشتر از هر زمان ديگري نزديك به مرگ احساس كرده و از اين بابت دچار اضطراب و نااميدي مي‌شوند. 

دلايل افسردگي سالمند

علت افسردگي سالمند در هر بازه زماني متفاوت است. سن تعيين كننده حال روحي افراد نيست و در واقع باورها و احساسات ما در اين موضوع دخيل هستند. اما به هر حال برخي از عوامل زمينه ساز براي اين مشكل وجود دارند. بهتر است اطرافيان و يا خود فرد، اين موارد را شناسايي كرده و از بروز آنها جلوگيري كنند.

💠سابقه خانوادگي

در مورد افسردگي سالم، يكي از عوامل بسيار موثر، سابقه خانوادگي است. تحقيقات حاكي از آنند كه وقتي يكي از اعضاي خانواده مبتلا به افسردگي باشد؛ بيشتر احتمال دارد كه افراد ديگر نيز به افسردگي مبتلا شوند. همچنين اين اختلال در سنين مختلفي خود را نشان مي‌دهند. شايد فردي حتي با وجود ابتلا اعضاي خانواده اش به افسردگي، تا اواخر عمر خود علائمي از اين بيماري را نشان ندهد. اما به هر حال احتمال ابتلا آن بيشتر از افراد عادي است.

💠از دست دادن عزيزان و تنهايي

احتمالا در دوران سالمندي، افراد بيشتر شاهد مرگ عزيزان و يا حتي ازدواج و مهاجرت آنان خواهند بود. براي مثال يكي از دلايل عمده افسردگي سالمند ازدواج فرزندان و رفتن آنها از خانه پدري است. در چنين شرايطي، فرد بيشتر احساس تنهايي كرده و يا حتي از اين موضوع مي‌ترسد. با بالارفتن سن و ديدن فوت اطرافيان، او مدام به مرگ فكر كرده و يا خود را براي آن آماده مي‌كند. اطرافيان در اين موقعيت، نقش مهمي داشته و بايد سالمند را تنها نگذرانند. بسيار احتمال دارد كه آنان به افكار خودكشي نيز داشته باشند.

💠اضطراب

اضطرابي كه افراد در سنين تجربه مي‌كنند بيشتر به علت رفتن به خانه سالمندان، تنهايي و مشكلات مالي است. در واقع اضطراب يكي از بيماري هاي روان است كه سبب افسردگي سالمند نيز مي‌شود. افراد بايد در اين دوران فقط استراحت كرده و از تنش به دور باشند. آنان بسيار آسيب پذير و حساس مي‌شوند؛ به همين از محرك ها كوچك نيز احساس اضطراب مي‌كنند. براي جلوگيري از بروز نگراني از آينده كليك كنيد.

💠تغييرات جسماني

دوران سالمندي با تغييرات جسماني زيادي همراه خواهد بود. برخي در اين مورد بسيار حساس بوده و يا در برابر آن مقاومت مي‌كنند. اما فراموش نكنيد كه اين تغييرات اجتناب ناپذير هستند و همه افراد آن را تجربه خواهند كرد. آنها احتمالا به دليل ضعف جسماني ناراحت هستند و يا به اين دليل احساس شرم دارند. همين مورد مي‌تواند باعث افسردگي سالمند شده و او را انجام بسياري از كارها باز دارد. همچنين ابتلا سالمند به برخي از بيماري ها نيز در اين دوران او را بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي‌دهد. پايين آمدن ميزان ترشح هورمون ها در دوران پيري و همچنين زوال عقل نيز، از تغييراتي هستند كه احتمال بروز افسردگي را افزايش مي‌دهند.

نشانه هاي افسردگي سالمند

شروع افسردگي سالمند، با نشانه هايي همراه است كه اطرافيان بايد آنها را جدي بگيرند. همچنين از آنجايي كه تشخيص افسردگي در اين سنين، به آساني تشخيص در دوران جواني نيست؛ علائم آن نيز كمتر مشهود است. به همين دليل سالمندان نياز به توجه و مراقبت بيشتري خواهند داشت. برخي از نشانه هاي اين اختلال در دوران پيري، شامل موارد زير مي‌شوند. 🔽احساس پوچي و بي هدفي

🔽خستگي مفرط

🔽شروع دردهاي عضلاني، بدون دليل جسماني

🔽اختلال در خواب و اشتها

🔽انزوا وگوشه گيري

🔽زودرنج شدن

🔽كند شدن فعاليت هاي حركتي

🔽اختلال در فعاليت هاي شناختي مثل قضاوت و تصميم گيري

شدت اين علائم و همچنين ماندگاري آنها متفاوت است. همچنين نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت هستند. به همين دليل براي تشخيص دقيق و شروع فرايند درمان، حتما به متخصص مراجعه كنيد.

انواع افسردگي سالمند

افسردگي انواع مختلفي دارد. اما معمولا افسردگي سالمند به دو صورت كلي بروز مي‌كند. آنان يا افسردگي اساسي را تجربه مي‌كنند و يا مبتلا به اختلال افسرده خويي مي‌شوند. در مورد اختلال افسرده خويي، علائم بايد تقريبا تا دو سال پايدار باشند. اما در مورد افسردگي اساسي نيز، افراد اين نوع از افسردگي را احتمالا در دوره هاي مختلف زندگي، چند بار تجربه مي‌كنند. هر دو نوع تقريبا علائم يكساني داشته و فقط مدت زمان ماندگاري آنها متفاوت است.

درمان افسردگي سالمند

انواع افسردگي، حتي در موارد شديد آن نيز، قابل درمان است. براي درمان افسردگي سالمند نيز راه هايي وجود دارد كه فرد مي‌تواند با مراجعه به متخصص و يا انجام برخي از فعاليت ها، از آنها بهره گيرد. درمان اين نوع از افسردگي، از فردي به فردي ديگر متفاوت است و افراد بايد روش مناسب خود را انتخاب كنند. همچنن به كار گيري روش هاي روان درماني و دارو درماني در كنار هم اثربخشي بيشتري دارد.

📌دارودرماني

دارودرماني براي افسردگي سالمند، به تعادل ميزان هورمون ها كمك كرده و همچنين استرس آنها را كاهش مي‌دهد. تاثيرگذاري اين دارو تقريبا دو الي چهار هفته طول مي‌كشد و علائم را در طول اين مدت، كاهش مي‌دهند. همچنين احتمالا برخي از داروهايي كه سالمند براي مشكلات جسمي خود مصرف مي‌كند؛ نيز در او باعث بروز مشكلات خلقي خواهد شد. كه پزشك متخصص مي‌تواند با تغيير دوز و يا قطع كردن آنها، اين مشكل را برطرف كند. افراد براي مصرف داروهاي روان، حتما بايد از روانپزشك كمك بگيرند و از مصرف خودسرانه، خودداري كنند. همچنين بايد براي مصرف داروها به افراد سالمند كمك كرد و روند درمان آنها را پيگيري نمود.

📌رواندرماني

احتمالا سالمندان براي مراجعه به روانشناس، مقاومت كرده و يا لزومي براي انجام اين كار نمي‌بينند. اما به طور كلي در صورت بروز افسردگي سالمند، بهتر است حتما براي شروع جلسات درماني اقدام كرده و آنها را همراهي كرد. درمان شناختي رفتاري يكي از تكنيك هاي موثر در اين دوران است كه يا تغيير ديدگاه سالمند، علائم افسردگي نيز كاهش مي‌يابد.

سخن پاياني

سالمندان نبايد از فعاليت هاي روزانه خود دست كشيده و يا آنها را محدود كنند. تغييراتي در سبك زندگي آنها مثل انجام مرتب ورزش، تغذيه سالم، دوري از مصرف دخانيات و… همگي مي‌توانند از بروز افسردگي سالمند جلوگيري كنند. اين دوران نيز بخشي از زندگي است كه افراد بايد آن را پذيرفته و اقداماتي در اين زمينه انجام دهند. اطرافيان نيز مي‌توانند نقش موثري داشته باشند و با تنها نگذاشتن فرد سالمند از بروز افسردگي پيشگيري كنند. كمك گرفتن از روانشناس نيز قدم بزرگي در اين جهت خواهد شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي سالمند مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۵۷:۴۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی