آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

تربيت جنسي كودكان يكي از اصول تربيتي بوده كه والدين و يا نهادهاي آموزشي بايد به آن بپردازند. در بسياري از موارد اين خود كودكان هستند كه در اين مورد كنجكاوي كرده و سوالاتي را با شما مطرح مي‌كنند. اما اگر اينگونه نبود؛ بهتر است والدين در سن مناسب برخي از مسائل را با آنان در ميان بگذارند. ارائه اطلاعات درست به كودكان از اهميت زيادي برخوردار است و بايد با آنان صادق بود. بسياري از والدين در اين مورد نگران و دغدغه مند هستند. برخي ديگر اين موضوع را به شخص ديگري واگذار كرده و يا از صحبت كردن در مورد آن سرباز مي‌زنند. در اين مقاله به راه‌هاي صحيح صحبت كردن در مورد اين موضوع و اهميت آن خواهيم پرداخت.

منبع: تربيت جنسي كودكان | روش هاي تربيت جنسيتي كودك

تربيت جنسي كودكان

جالب است بدانيد كه كنجكاوي كودكان در مورد مسائل جنسي، بخشي از فرايند رشد طبيعي آنهاست و والدين نبايد در اين مورد خشمگين و يا نگران شوند. تربيت جنسي كودكان نيز از اين رو اهميت دارد كه آنها را از بسياري از خطرات حفظ مي‌كند. در واقع اين موضوع به معناي ايجاد شناخت، احساس ارزش، بروز رفتار مناسب و قدرت تصميم گيري است.

مطرح كردن اين مسئله در فضايي امن و راحت، بسيار مهم است. به همين دليل بهتر است خانواده در مورد اين موضوع به كودك اطلاعات بدهد. در غير اين صورت كودك در معرض اطلاعاتي قرار خواهد گرفت كه در مورد آنها مطمئن نبوده و حتي در آينده او نيز تاثيرگذار است.

روش هاي تربيت جنسي كودكان

بهتر است تربيت جنسي كودكان با روش هاي درست و اصولي انجام شود. اگر اطلاعات متناسب با سن آنها نباشد و يا كودك واكنش درستي دريافت نكند؛ احتمال بروز رفتارهاي ناهنجار توسط كودك وجود دارد. استفاده از روش هايي كه در اين قسمت مطرح مي‌شود؛ كمك بزرگي به والدين خواهد كرد.

💠آموزش مراقبت از بدن خود

در اولين قدم براي تربيت جنسي كودكان، والدين بايد به فرزند خود بياموزند كه چطور از بدن خود در مقابل ديگران محافظت كند. همچنين دوست داشتن بدن و اهميت دادن به آن، از ديگر مسائلي است كه زمينه ساز مراقبت از بدن خواهد شد. آنان بايد تفاوت لمس خوب و بد را به كودك آموخته و به حتي نبايد اجازه دهند كه كسي بدن آنها را تماشا كند.

طبيعي است كه در سن كودكي، بسياري از افراد تمايل دارند كه كودك را در آغوش بگيرند و يا او را ببوسند؛ اما بايد در اين مورد از كودك اجازه گرفته و با اجبار اين كار را انجام ندهند. در بعضي موارد اين خانواده هستند كه كودك را مجبور به اين رفتارها مي‌كنند و حتي در صورت امتناع كودك او را مواخذه كرده و يا آن را نشانه بي ادبي تلقي مي‌كنند. اما همه اين رفتارها باعث مي‌شود تا كودك احساس امنيت نكرده و در مورد بدن خود بي اهميت شود.

💠تربيت جنسي كودكان | حفظ حريم شخصي او

آموزش حريم شخصي به كودك يكي از اصول مهم تربيت جنسي كودكان است. والدين بايد در هنگام ورود به اتاق آن‌ها در زده و از آنان بخواهند كه اين رفتار را انجام دهند. همچنين در صورت مشاهده آنان به صورت برهنه و يا انجام فعاليت جنسي، نبايد واكنش شديد نشان دهند و آن‌ها را بترسانند. احترام به حريم خصوصي آنها باعث مي‌شود تا  كودكان در اين مورد حساس شوند و براي حفظ آن تلاش كنند. بنابراين در نوجواني و جواني نيز به خوبي از پس اين كار بر خواهند آمد.

💠صادق بودن و ارائه اطلاعات درست

بايد در مورد سوالهايي كه توسط كودك پرسيده مي‌شوند؛ با صداقت جواب داد. تربيت جنسي كودكان به معني توضيح تمام جزئيات در مورد بدن زن و مرد و يا حتي شيوه بارداري نيست. بلكه در سنين مختلف بايد اين موضوعات را به روش هاي مختلفي مطرح كرد. براي مثال مي‌توانيد در ابتدا از توضيح تفاوت هاي حيواني و گياهي شروع كنيد و يا در مورد سلول هايي سبب تشكيل لقاح مي‌شوند؛ حرف بزنيد. تمام اين ها به آمادگي كودك نيز براي دريافت اين اطلاعات بستگي دارد.

💠 تربيت جنسي كودكان | آموزش نه گفتن

نه گفتن يكي از مهارت هاي ضروري و بسيار مهم براي كودكان است. در مورد تربيت جنسي نيز، آنها بايد بياموزند كه در صورت لزوم با صداي بلند و به صورت واضح نه بگويند. براي اينكار، والدين بايد موقعيت هاي خطرناك را براي آنها شرح داده و در مورد اقدامات لازم توضيح بدهند. والدين نبايد در اين مورد زياده روي كرده و در كودكان ايجاد ترس و اضطراب كنند. اما به طور كلي آموزش اين اصول براي كودك واجب است.

💠كتاب خواندن و يا فيلم ديدن

اگر هنوز كودك در اين مورد با شما حرفي نزده و يا خود شما نيز براي تربيت جنسي كوكان آماده نيستيد؛ مي‌توانيد از برخي از محتواهاي آموزشي كمك بگيريد. خواندن كتاب هايي در اين زمينه و يا بخش كردن فيلم هاي آموزشي، كودك را براي پذيرش اين موضوعات، آماده ترمي‌كند. بهتر است كتاب و يا فيلم ها را متناسب با سن او انتخاب كرده و يا در ارائه آنها به كودك زياده روي نكنيد.

اهميت تربيت جنسي كودكان

متاسفانه امروزه موارد آزارجنسي كودكان رو به افزايش است. جالب است بدانيد كه بيشترين تعرض جنسي به كودكان، از طرف نزديكان و افراد مورد اطمينان خانواده صورت مي‌گيرد. به همين دليل والدين بايد تربيت جنسي كودكان را از سنين كم آغاز كرده و در مورد آن حساسيت به خرج دهند.

اين موضوع باعث مي‌شود تا كودكان حتي در غياب والدين نيز بتوانند از خود محافظت كرده و يا دچار سردرگمي نشوند. علاوه بر اين والدين بايد به فرزند خود اطمينان دهند كه در هر شرايطي از او مراقبت كرده و همچنين فضايي را فراهم كنند تا آنها با اطمينان خاطر در مورد مسائل مختلف صحبت كنند. 

سن مناسب براي تربيت جنسي كودكان

همانطور كه گفته شد؛ سن تاثير زيادي در تربيت جنسي كودكان دارد. اگر آنها اطلاعات را زودتر و يا ديرتر موعد دريافت كنند؛ آسيب هاي زيادي را تجربه خواهند كرد. نكته جالب اينجاست كه رفتار جنسي آنها از لحظه تولد آغاز شده و تا پايان عمر ادامه مي‌يابد. پس واكنش درست و همچنين ارائه اطلاعات به آنان اجتناب ناپذير خواهد بود.

📌تولد تا دو سالگي

در اين بازه زماني بسيار طبيعي است كه كودكان آلت تناسلي خود را لمس كرده و حتي در پسران نعوظ ايجاد شود. آنها احتمالا از برهنه بودن لذت بيشتري مي‌برند و يا اندام هاي خصوصي والدين را نيز لمس مي‌كنند. براي تربيت جنسي كودكان در اين زمان، والدين بايد حواس آنها را به موضوع ديگري پرت كنند و يا با لحني آرام به آنها تذكر دهند.

📌دو تا پنج سالگي

در اين سنين مي‌توان به آنها در مورد روند توليد مثل، توضيح مختصري داد. همچنين آنها را با تفاوت هاي آلت تناسلي مردانه و زنانه آشنا كرد. انتخاب اسم براي اندام تناسلي نيز يكي از مراحل تربيت جنسي كودكان است كه در اين سنين والدين مي‌توانند آن را به كودك توضيح دهند.

📌شش تا نه سالگي

در اين مرحله، كودكان واكنش هاي مختلفي نسبت به مسائل جنسي نشان مي‌دهند. آنها دوست ندارند كه بدن والدين خود را به صورت برهنه ببيند و اصول اخلاقي براي آنها اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. به شكلي كه حتي ممكن است از رابطه جنسي بترسند و يا آن را عملي نادرست بدانند. اما اين مرحله در تربيت جنسي كودكان گذرا خواهد بود و والدين نبايد از واكنش هاي كودك خود، نگران شوند.

📌ده تا دوازده سالگي

با نزديك شدن به سن بلوغ، صحبت كردن با آنها در مورد اين مسائل آسان تر خواهد بود. از طرفي آنان خود اطلاعات اندكي در مورد بدن داشته و از طرف ديگر هم به دليل تغييرات هورموني و خلقي كه در اين سنين تجربه مي‌كنند؛ آمادگي دريافت اطلاعات را دارند. براي تربيت جنسي كودكان در اين دوره بايد در مورد خودارضايي و اصول رابطه جنسي و همچنين اهميت بهداشت جنسي، توضيح بيشتري داد.

سخن پاياني

فراموش نكنيد كه تربيت جنسي كودكان، يكبار براي هميشه اتفاق نمي‌افتد؛ و آنها در سنين مختلف، با مسائل متفاوتي درگير خواهند شد. به همين دليل در صورت تكرار سوالات و يا كنجكاوي بيشتر در اين مورد، نبايد عصباني شده و يا واكنش بدي نشان دهيد. بايد در مواجهه با اين مسئله صبور بوده و اعتماد كودك را جلب كنيد. حتي مي‌توانيد در اين زمينه از يك روانشناس كودك نيز كمك گرفته و روش درست اين كار را بياموزيد. خود نيز در اين زمينه اطلاعات خود را بالا برده و با آگاهي با كودك خود صحبت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت جنسي كودكان مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۴:۱۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی