آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

دلزدگي زناشويي و كمرنگ شدن احساسات نسبت به همسر براي هر زوجي اتفاق مي‌افتد. زندگي مشترك، فراز و فرود هاي زيادي دارد كه پشت سر گذاشتن آن‌ها شايد تغييرات بزرگي را در روند زندگي ايجاد كند. اين تغييرات گاهي خوب و گاهي مخرب هستند. سرد شدن نسبت به رابطه زناشويي به دلايل مختلفي اتفاق افتاده و عوامل زيادي بر آن موثر هستند.

به طور كلي اين موضوع به معناي نداشتن هيچ گونه اختلاف و دعوايي ميان زوجين نيست. شايد آنها زوج كاملي هم به نظر برسند؛ اما در واقع ديگر علاقه اي به يكديگر نداشته و يا هيچ نقطه اشتراكي ندارند. در اين شرايط زوجين با همكاري يكديگر بايد رابطه را بهبود بخشند.

منبع: دلزدگي زناشويي | علائم دلزدگي مردان و زنان چيست؟

دلزدگي زناشويي

دلزدگي زناشويي معمولا در زوجيني كه سال هاي زيادي از زندگي مشترك شان مي‌گذرد؛ بيشتر ديده مي‌شود. اما به طور كلي شايد حتي با گذشتن مدت زماني كوتاه از ازدواج، زوجين به طور ناگهاني از شرايط موجود احساس سردي و فرسودگي كنند. در مواردي اين احساس گذرا و كوتاه مدت استو فقط به دليل بروز يك تعارض ايجاد مي‌شود. اما اگر اين حس ادامه دار شود؛ قطعا تبعات بدي در رابطه خواهد داشت. واكنش زوجين نيز نسبت به اين موضوع، بسيار حائز اهميت است. برخي با كوچك ترين نشانه اين تصور مي‌كنند كه زندگي مشترك شان به پايان رسيده و ديگر هيچ تلاشي نمي‌كنند. 

نشانه هاي دلزدگي زناشويي

معمولا در روابط زناشويي، برخي از نشانه ها هشداردهنده هستند. به اين معنا كه با وجود آنها، زن و شوهر بايد تلاش بيشتري براي رابطه بكنند. دلزدگي زناشويي نيز با نشانه هايي همراه است. زوجين بايد آنها را جدي گرفته و در جهت برطرف كردن آنها تلاش كنند. برخي از اين علائم، شامل موارد زير مي‌شوند.

🔸بي توجهي و اهميت ندادن به زندگي مشترك

🔸نداشتن برنامه اي براي آينده رابطه

🔸بي علاقگي نسبت به وقت گذراني با همسر و يا حتي فرزند

🔸بي احترامي به يكديگر به بهانه هاي مختلف

🔸نداشتن ارتباط موثر و دعواهاي دائمي

🔸از بين رفتن جذابيت او براي شما و يا برعكس

🔸نداشتن رابطه جنسي و تماس فيزيكي براي مدت زمان طولاني

🔸بي قراري و تحريك پذيري

علل دلزدگي زناشويي

زوجين با توجه به شرايط زندگي خود و انتظاررات و توقعات شان، دچار دلزدگي زناشويي مي‌شوند. همانطور كه گفته شد؛ براي اين موضوع، علت هاي زيادي وجود دارد. اما برخي از آنها ميان زن و شوهر ها رايج تر هستند. اين دلايل، شامل موارد زير مي‌شوند.

📌از خودگذشتگي افراطي

وقتي يكي از زوجين بيش از اندازه در مقابل خواسته هاي ديگري سكوت كرده و از خودگذشتگي مي‌كند؛ طبيعي است كه بعد از مدتي احساس نااميدي و خستگي كند. چنين فردي تصور مي‌كند كه هيچ گاه به نيازهاي او توجه نشده و هيچكس او را نمي‌بيند. گذشت و ايثار در زندگي مشترك بسيار مهم است. اما نبايد در آن افراط كرد. براي مثال برخي از زنان در طول زندگي مشترك خود هميشه خواسته همسر و فرزند خود را رفع مي‌كنند و هيچ اهميتي به نيازهاي خود نمي‌دهند. همين مورد بعد از مدتي باعث دلزدگي زناشويي خواهد شد.

📌ابراز احساسات نكردن | دلزدگي زناشويي

افراد نياز دارند تا مورد محبت و ابراز علاقه ديگران قرار گيرند. در زندگي مشترك نيز زن و شوهر بايد به روش هاي مختلف، عشق خود را به ديگري نشان دهند. در واقع وجود و دوام احساسات است كه باعث ايجاد يك رابطه پويا و موفق مي‌شود. پس اگر زوجين اينكار را انجام ندهند و يا حتي در مورد آن تظاهر كنند؛ دلزدگي زناشويي ايجاد شده و اثرات بدي خواهد داشت.

📌خيانت

يكي از بدترين دلايل براي دلزدگي زناشويي، خيانت است. طبيعي است كه وقتي فرد سومي در رابطه حضور پيدا مي‌كند؛ زوجين علاقه خود را نسبت به يكديگر از مي‌دهند. همچنين بي اعتمادي جاي خود را به دوست داشتن مي‌دهد. حتي اگر همسر از اين موضوع باخبر نشود و يا گذشت كند؛ بازهم تاثيرات آن در رابطه مشهود خواهد بود. هيچ دليل خوبي براي خيانت وجود ندارد و نمي‌توان آن را توجيه كرد. 

📌تفاوت زياد ميان زوجين

وقتي تفاوت ميان علايق و نظرات شما با همسرتان خيلي زياد باشد؛ دلزدگي زناشويي نيز زودتر بروز خواهد كرد. تفاوت از هر نظر تاثير خود را بر رابطه خواهد داشت. به همين دليل قبل از ازدواج مي‌گويند: كبوتر با كبوتر، باز با باز. افراد بايد به ويژگي هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي همسر و حتي  خود توجه كرده و مطابق با آن تصميم گيري كند. قطعا هميشه تفاوت هايي ميان افراد وجود دارد. اما اگر اين اختلاف ها فاحش باشند؛ سبب بروز مشكلات بيشتري خواهند شد.

📌نداشتن فعاليت هاي مشترك | دلزدگي زناشويي

داشتن فعاليت هاي مشترك با همسر و حتي سرگرمي با او يكي از راهكارهاي موثر براي جلوگيري از دلزدگي زناشويي محسوب مي‌شود. در جوامع امروزي كه در بيشتر موارد، زن و مرد، هر دو شاغل بوده و در طول روز همديگر را نمي‌بينند؛ بسيار مهم است تا فعاليت هايي را با هم انجام داده و با يكديگر وقت بگذرانند. اما بي حوصلگي و بي علاقگي افراد در اين مورد، نشانه خوبي در زندگي مشترك نيست.

براي برطرف كردن دلزدگي زناشويي چه كنيم؟

اگر ادامه يافتن زندگي مشترك براي شما مهم است؛ بايد اقداماتي را در اين زمينه انجام دهيد. فراموش نكنيد كه از بين رفتن دلزدگي زناشويي، نياز به تلاش و خواست هردوي شما دارد. همچنين احتمالا بعد از مدتي اين موضوع، تاثيرات بدي بر سلامت روان و حتي سلامت جسماني شما خواهد داشت. به همين دليل در اين زمينه با كمك يكديگر اقدام كنيد.

🔷بكارگيري روش هاي جديد

امتحان كردن كارها و روش هاي جديد در رابطه، ابعاد تازه اي از شخصيت همسر و همچنين رابطه به شما نشان خواهد داد. براي اين تغييرات نياز به هزينه و انرژي زيادي نيست. مثلا سعي كنيد براي تزيين غذاي خود و همسر، سليقه بيشتري به خرج دهيد. براي گذراندن تعطيلات، به مكان هاي جديدي رفته و يا لباس هايي با سبك هاي متفاوت را امتحان كنيد. به كارگيري روش هاي تازه در رابطه جنسي نيز در جلوگيري از دلزدگي زناشويي موثر خواهد بود.

🔷كمك گرفتن ازمشاور | دلزدگي زناشويي

قطعا يكي از موثرترين راهكارها براي جلوگيري و يا از بين بردن دلزدگي زناشويي، كمك گرفتن از روانشناس است. اگر قادر به صحبت كردن با همسر خود نيستيد و يا حتي روش درست آن را نمي‌دانيد؛ بهتر است از مشاور كمك بگيريد. مراجعه به روانشناس به تنهايي و يا همراه با همسر تاثير بزرگي در جهت بهبود رابطه دارد. بهتر است به طور كامل و دقيق در مورد رفتارهاي خود و همسر با درمانگر صحبت كرده و تمرينات توصيه شده را انجام دهيد.

🔷صحبت كردن با همسر

شايد اولين قدم و موثر ترين راه براي بازسازي رابطه با همسر، صحبت كردن با خود او باشد. گرچه در صورتي كه اين امكان فراهم نيست؛ حتما روش هاي ديگر را نيز امتحان كنيد. در مورد احساسات خود و همچنين اتفاقاتي كه رخ داده اند صادقانه صحبت كرده و به حرف هاي او نيز گوش دهيد. دلزدگي زناشويي شايد به طور كامل با حرف زدن برطرف نشود. اما تا حد زيادي در آن موثر است. 

سخن پاياني

دلزدگي زناشويي اگر به صورت موقت باشد؛ جاي نگراني ندارد. اما گاهي زوج هايي كه كمالگرا هستند و يا برحسب هيجانات رفتار مي‌كنند؛ از اين موضوع دچار استرس شده و اوضاع را بدتر مي‌كنند. حتي برخي در اين مورد دچار وسواس شده و هميشه دنبال راهي هستند تا از دلزدگي همسر خود جلوگيري كنند. اما فراموش نكنيد كه گاهي همين رفتارهاست كه سردي كه سبب مي‌شود. بهتر است در مورد دغدغه ها و اضطراب خود با همسرتان صحبت كرده و منطقي فكر كنيد. همچنين از يك زوج درمانگر نيز در اين زمينه كمك گرفته و همسر خو را نيز براي اينكار ترغيب نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دلزدگي زناشويي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

منبع: دلزدگي زناشويي | علائم دلزدگي مردان و زنان چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۳۲:۰۵ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی