آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

همدردي با ديگران كار ساده نبوده و نياز به مهارت زيادي دارد. احتمالا براي شما هم پيش آمده كه با افرادي برخورد داشته باشيد كه قدرت همدردي بالا و جذابيت خاصي دارند. و همين عامل بر بلوغ رفتاري آنها افزوده است. نكته ي قابل توجهي كه درمورد قدرت همدلي و همدردي وجود دارد ظرفيت رشد دادن اين ويژگي مي باشد. شرايط سخت براي همه افراد پيش خواهد آمد و يكي از اقدامات در اين دوران همدردي خواهد بود. احساسات ديگران بسيار مهم است و بايد در برخورد با آنها محتاطانه عمل كرد. در ماهيت اين مقاله سعي شده است در مورد همدردي و همدلي با ديگران و تكنيك هاي افزايش اين مهارت ارتباطي بحث شود. 

منبع: چگونه با ديگران همدردي كنيم ؟

معناي همدردي با ديگران

اگر بخواهيم همدردي با ديگران را تعريف كنيم بايد بيان كنيم كه همدردري همان نيروي قدرتمندي است كه به استحكام نظم و ارتباط اجتماعي كمك مي كند. اين مهارت رفتاري به شما امكان مي دهد ديگران را درك كنيد و با آنها ارتباط مناسب و درخوري برقرار كنند. افزايش همدردي باعث افزايش احساس اعتماد، تعلق و صميميت مي شود. بر اساس تحقيقات افراد همدل شادترند. همدردي نوعي رفتار انسان دوستانه است. اين مولفه در دراز مدت باعث افزايش حس همكاري و بخشش و كاهش پرخاشگري و قضاوت نا به جا و بهبودسلامت رواني مي شود.

چرا همدردي مهم است ؟

همدردي با ديگران  نه تنها به شما اين امكان را مي‌دهد كه ديگران را درك كنيد، بلكه مي‌تواند انگيزه لازم براي كمك به خودتان و ديگرن را نيز برايتان به ارمغان آورد. اين انگيزه مي تواند به معناي دلداري دادن به يك دوست، خريد يك هديه كوچك براي كسي كه نيازمند است، يا كمك مالي براي كمك به قربانيان بلاياي طبيعي باشد، در واقع همدردي زماني مؤثرتر مي شود كه از آن به عنوان انگيزه اي براي رفع مشكلي استفاده كنيد.

وقتي خبردار مي شويد كه شخصي دوران سختي را سپري مي كند، حتما براي او وقت بگذاريد و با همدردي كنيد و به اين فكر كنيد كه چگونه مي توانيد به او كمك كنيد. همدردي به معناي آغاز تغييرات مثبت در زندگي خودتان و ديگران است. نكته ي  جالب در مورد همدردي اين است كه وقتي ديگران با كمك شما شروع به خودشكوفايي مي كنند، كيفيت زندگي شما نيز به شكل قابل توجهي بهبود مي يابد.

تكنيك هايي براي همدردي با ديگران

همدردي با ديگران اصول و روش هايي دارد كه با كمك آنها مي‌توان بهتر اطرافيان را ياري داد. برخي كه با اين نكات پايبند نيستند؛ شايد حتي تاثير معكوس بر حال فرد گذاشته و شرايط او را سخت تر كنند. بهتر است در همدردي عوامل زير را در نظر گرفته و با از آنان حمايت كنيد.

🔶بر احساسات طرف مقابل تمركز كنيد

قبل از اينكه بتوانيد با احساس ديگران ارتباط برقرار كنيد، بايد تشخيص دهيد كه ماهيت احساس آنها چيست؟ هنگامي كه يك دوست خوب با شما تماس مي گيرد و نياز دارد كه در مورد شكست عاطفي اخير خود و شرايط سختي كه تجربه كرده است با شما صحبت كند، معمولاً در وهله اول آنچه جلب توجه مي كند انعكاس احساساتي ست كه در صداي او وجود دارد.

در واقع همدردي زماني شروع مي شود كه شما قصد گوش دادن و توجه كردن به برون ريزي هاي احساسي طرف مقابل را داشته باشيد. سعي كنيد به علائمي كه افراد مي‌دهند و مي‌تواند نشان دهنده احساس آنها باشد، توجه كنيد. اگر هنگامي كه در حال گفتگو هستيد و فقط به احساسات خود و نحوه برقراري ارتباط با آنها نگاه مي كنيد، ممكن است توجه كافي را براي درك آنچه در طرف مقابل مي گذرد در دسترس نداشته باشيد. پس مراقب باشيد احساسات خودتان سد راه همدردي با ديگران نشود.

🔶گوش دادن فعال را تمرين كنيد

گوش دادن در عين اينكه بسيار ساده به نظر مي آيد فنون و روش هاي مخصوص به خود را دارد. مثلا براي تمرين گوش دادن فعال بايد سعي كنيد به موقع و به جا از عبارات مشوق و حتي سكوت استفاده كنيد. درضمن تلاش نكنيد سريع به طرف مقابل راه حل ارائه كنيد. اجازه بدهيد تمام داستان را براي شما تعريف كند و سپس سعي كنيد ماجرا را از ديدگاه او ببينيد و احساسات عميق او را درك كنيد.

به حركات بدن و چشمان خود دقت كنيد مبادا اين حس را به طرف مقابل القا كنيد كه حرفايش اهميتي ندارد و حوصله ي شما را سر مي برد. به لحن صدا و تغييرات ظريف تن صدا طرف مقابل توجه كنيد و سعي كنيد تن صدايتان را متناسب با شرايط و جملات متفاوت تغيير دهيد. همدردي با ديگران بيش از اينكه به به صحبت كردن وابسته باشد؛ نياز به گوش كردن فعالانه دارد.

🔶گاهي احساسات منفي خود را به اشتراك بگذاريد

ارتباطات همدلانه و همدردي با ديگران يك تعامل كاملا دوطرفه است. اگر دوست داريد طرف مقابل شما احساسات خود را بيان كند شما نيز بايد گاها احساسات خود، حتي گاهي احساسات منفي خود را ابراز كنيد. وقتي تجربياتي از احساسات چالش برانگيز خود مانند احساس گناه، اضطراب و شرم به اشتراك مي گذاريد، فرصت هايي را براي ديگران ايجاد مي كنيد تا با شما همدردي كنند. اين نوع از اشتراك احساسات از دو جهت باعث تقويت همدردي شما مي شود. اول، مي تواند تعهد شما را به همدلي با ديگران عميق تر كند و دوم باعث مي شود در گفت و گو با ديگران از احساسات دردناك راحت تر عبور كنيد.

🔶دنيا را از دريچه ي نگاه ديگران ببينيد

براي اينكه همدردي بيشترين تأثير را داشته باشد و رفاه را به حداكثر برساند، مهم است كه درد ديگران را احساس كنيد. و براي درك احساسات طرف مقابل بايد از دريچه ي نگاه او به جهان بنگيريد و به اصطلاح با كفش هاي او راه برويد تا بتوانيد درك خود را از آنچه تجربه كرده است بالا ببريد. همدردي با ديگران قطعا نياز به درك بالايي خواهد داشت. چراكه بايد شرايط طرف مقابل را تصور كرده و از اين طريق به او كمك كنيد. اگر فكر كنيد كه اين شرايط هرگز براي شما پيش نخواهد آمد؛ نمي‌توانيد به درستي او را راهنمايي كنيد.

🔶تعاملات اجتماعي خود را افزايش دهيد

بيشتر با ديگران صحبت كنيد. شروع مكالمه با افرادي كه در تعاملات روزمره خود ملاقات مي كنيد مي تواند هدف گذاري مناسبي باشد. تلاش كنيد در حين گفتگو، به نشانه هاي زبان بدن طرف مقابل توجه كافي را داشته باشيد. اين موضوع در هنگام همدردي با ديگران به كارتان خواهد آمد. همچنين باعث مي‌شود تا ارتباط موثرتري با ديگران داشته باشيد.

🔶ديگران را قضاوت نكنيد؛ آنها را بپذيريد

پايه ي مهم همدردي با ديگران و همدلي، پذيرش كامل ديگران و سرزنش نكردن آنهاست. حتي اگر با عقايدي كه ديگران بيان مي كنند موافق نيسيتد لازم نيست سريعا مخالفت خود را بيان كنيد. اجازه بدهيد طرف مقابل به صحبت خود ادامه دهد و صرفا شنونده ي خوبي براي او باشيد نه منتقد او.

به مرور و با افزايش كيفيت همدردي خود با ديگران مي توانيد در جايگاه فردي حمايت كننده و حامي براي دوستان خود قرار بگيريد. و با تمرين هاي افزايش همدردي كيفيت روابط تان با آنها را به شكل قابل توجهي بالا ببريد. به ياد داشته باشيد كه انسان ها به دنبال برقراري ارتباط با افراد همدل هستند و افزايش توانايي همدلي و همدردي شما مي تواند به شكل قابل توجهي در رشد جايگاه اجتماعي تان موثر باشد.

سخن پاياني

هنگامي كه فردي در شرايطي سخت قرار دارد؛ بيش از هر زمان ديگري آسيب پذير بوده و نياز به مراقبت دارد. افراد روش هاي مختلفي براي محافظت از ديگران و يا خودشان دارند. بهتر است با هر روشي كه مي‌شناسيد به اطرافيان خود كمك كنيد. با ادامه دار شدن شرايط بحراني، افراد پيامدهاي منفي را تجربه خواهند كرد. حتي حضور شما به عنوان يك دوست و اعضاي خانواده موثر است. در اين زمينه مي‌توانيد از يك روانشناس نيز كمك گرفته و يا دوست خود را تشويق به گرفتن مشاوره كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه همدردي با ديگران مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

منبع: چگونه با ديگران همدردي كنيم ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۰۲:۳۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی