آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

 

بغل كردن نوزاد يكي از رفتارهايي است كه در فرايند رشد كودك تاثير بسزايي دارد. طبيعي است كه والدين در مورد آن اطلاعات كافي نداشته باشند؛ يا در هنگام در آغوش كشيدن نوزاد خود، نگران باشند. اما اين كار روش هاي زيادي دارد كه نه تنها به كودكي آسيبي وارد نمي‌شود؛ بلكه به او حس آرامش و امنيت هم منتقل مي‌گردد. نحوه بغل كردن كودك، بسيار اهميت دارد و افراد بايد نكاتي را در اين مورد رعايت كنند. به طور كلي لمس كردن كودك، بخش مهمي از رابطه با اوست و در فرزندپروري نيز موثر خواهد بود. نگراني بسياري از والدين از عادت كردن فرزندشان به اين وضعيت است. اما در اين مقاله به بررسي اين مورد و نحوه درآغوش گرفتن نوزاد نيز خواهيم پرداخت. 

منبع: بغل كردن نوزاد | فوايد بغل كردن نوزاد چيست؟

بغل كردن نوزاد

نوزادان بعد از تولد به محبت  مراقبت والدين خود نياز دارند. بغل كردن نوزاد يكي از راه هاي محافظت از اوست كه تاثيرات جسماني و رواني زيادي براي كودك به همراه خواهد داشت. نوزادان نيز مانند بزرگسالان نيازهاي روحي و رواني دارند كه در آغوش گرفتن و حتي ارتباط چشمي با آنها و صدا كردن اسم شان در تربيت آنها موثر خواهد بود. البته نبايد در اينكار افراط كرد و در هر وضعيتي او را در آغوش گرفت. اين كار هم براي والدين و هم براي خود كودك دشوار خواهد بود.

نحوه بغل كردن نوزاد

فراموش نكنيد كه قبل از بغل كردن نوزاد حتما نكاتي را رعايت كنيد تا به سلامت جسماني كودك آسيبي نرسد. سعي كنيد با دست هاي تميز نوزاد را در آغوش بگيريد؛ چراكه سيستم ايمني بدن نوزاد ضعيف است و توانايي مقابله با بسياري از بيماري ها راندارد. از طرف ديگر هنگام بلند كردن نوزاد به موقعيت قرار گيري سر و گردن او بسيار توجه داشه باشيد. سنگين ترين عضو بدن نوزاد سر اوست و او هيچ كنترلي بر عضلات گردنش ندارد. به همين دليل بايد مراقب اين نواحي بود. خود نيز در هنگام بغل كردن كودك، در حالت راحتي بنشينيد يا بايستيد؛ چرا كه وضعيت قرارگيري بدن شما در راحتي نوزاد موثر خواهد بود. تماس سينه به سينه، حالت گهواره اي، خوابيدن روي شانه، حالت دمر روي بازو و رو به بيرون، از حالت هاي مختلف در آغوش گرفتن نوزاد هستند.

تاثيرات بغل كردن نوزاد

همانطور كه قبلا هم ذكر شد؛ بغل كردن نوزاد تاثيرات زيادي بر سلامتي او خواهد داشت. به طور كلي تا قبل از 2 سالگي بغل كردن نوزاد، امري ضروري است. چرا كه براي موقعيت هاي مختلفي مثل شيردادن، شست و شو، خواباندن و… فرد بايد در آغوش خانواده باشد. اما بعد از اين سن هم باز كودك به تماس فيزيكي با والدين خود نيازدارد. برخي از تاثيرات در آغوش گرفتن براي كودكان به شرح زير خواهد بود.

📌سلامت جسماني

بغل كردن نوزاد باعث ترشح هرمون اكسي توسين در بدن او و مادر مي‌شود؛ كه نه تنها از بروز افسردگي و اضطراب جلوگيري مي‌كند، بلكه باعث تقويت سيستم ايمني نيز مي‌شود. اكسي توسين آزاد شده، ترشح هورمون هاي رشد را نيز تقويت كرده و باعث تسريع فرايند رشد مي‌شود. نوزاداني كه مورد محبت و توجه قرار نمي‌گيرند؛ دچار دلبستگي ناايمن خواهند شد و استرس زيادي را تجربه مي‌كنند. هورمون كورتيزول كه در هنگام استرس ترشح مي‌شود؛ سيستم ايمني بدن را به شدن تضعيف مي‌كند. اما بغل كردن اين عوارض را جبران كرده و باعث بهبود سلامت جسماني نوزاد خواهد شد.

📌وضعيت رواني و عاطفي

تاثير بغل كردن به قدر مهم است كه وقتي كودك به دنيا مي‌آيد؛ در همان لحظات اوليه، او را بر سينه مادر گذاشته، تا با مادر تماس فيزيكي برقرار كند. اينكار حس اعتماد و تعلق خاطر را در نوزاد افزايش مي‌دهد و در آينده تاثيرات زيادي بر سلامت رواني فرد خواهد داشت. حس امنيت و حمايت شدن ناشي از بغل كردن نوزاد، او را از ابتلا به بسياري از بيماري هاي روان مصون خواهد كرد.  

📌تقويت هوش نوزادان

تقويت ضريب هوشي و هوش هيجاني از همان زمان تولد با تقويت گيرنده هاي مختلف و محرك هاي محيطي، امكانپذير است. از بين حواس پنجگانه ما، لامسه اولين حسي است كه رشد مي‌كند. با بغل كرد نوزاد و لمس پوست كودكان، اين حواس تقويت شده و در هوشياري آنها تاثيربسزايي خواهد داشت. تحقيقات حاكي از آنند كه كودكاني كه بيشتر در آغوش گرفته مي‌شوند؛ رشد سريع تري خواهند داشت و همچنين ميزان هوش آنها نيز بالاتر است. 

بغل كردن نوزاد | عادت خوب يا بد؟

بسياري از والدين حين بغل كردن نوزاد، نگران عادت كردن او به اين وضعيت و بروز ناآرامي در موقعيت هاي ديگر هستند. اما آيا اينكه نوزادان به درآغوش ماندن عادت كنند؛ خوب است يا بد؟ نوزادان براي نيازهايي مثل غذا خوردن يا خوابين، نياز به آغوش دارند. اما اگر عادت آنها تبديل به يك بحران شود و در زندگي روزمره والدين مشكل ايجاد كند؛ يك عادت مخرب خواهد بود. برخي از نوزادان به قدري به بغل والدين خود عادت مي‌كنند؛ كه در موقعيت هاي ديگر دچار اضطراب بي قراري شده و آرام نمي‌گيرند. در اين زمان والدين بايد عادت هاي ديگري را جايگزين بغل كردن نوزاد كنند.

🔸اينكار نبايد با خشونت و سردي همراه باشد؛ چراكه به روحيه كودك آسيب بزرگي خواهد زد.

🔸والدين قبل از چهارماهگي براي خواباندن نوزاد بايد او را در آغوش گرفته و بعد از به خواب رفتن او را در تخت خواب بگذارند.

🔸اما بعد از 6 ماهگي نوزاد بايد قادر به خوابيدن بدون حضور در آغوش والدين شود. حتي اگر در نيمه شب شروع به بي قراري كرد؛ والدين بايد بدون در آغوش گرفتن، او را آرام كنند.

🔸روش هايي مثل پخش موسيقي هاي آرام بخش، حمام كردن، خواندن كتاب و… به خواب عميق تر او كمك مي‌كنند و مانع از بيدار شدن و بغل كردن نوزاد مي‌شوند.

🔸در محيط هاي شلوغ و با حضور افرادي كه كودك نمي‌شناسد؛ او نياز بيشتري به آغوش والدين خود دارد تا احساس ناامني و غريبگي نكند.

🔸در هنگام بغل كردن نوزاد، او بوي مادر را استشمام كرده و حس بهتري درياف خواهد كرد. از طرفي ديگر در ماه هاي اوليه، او هنوز به محيط كار از رحم عادت نكرده و با در آغوش كشيده شدن، همان حس را تجربه خواهد كرد.

سخن پاياني

بغل كردن نوزاد، يكي از نيازهاي اساسي او مخصوصا در روزهاي آغازين است. بسيار مهم است كه والدين به شكل صحيح و به موقع  به اين خواسته پاسخ دهند. اين رفتار در آينده كودك تاثير زيادي خواهد داشت. همچنين همانطور كه در متن هم به آنها اشاره كرديم؛ نكاتي نيز بايد در اين مورد رعايت شوند. بغل كردن يكي از راه هاي ابراز عشق و محبت نيز هست كه نوزاد آن را متوجه مي‌شود. او براي رفع خواسته هاي او به شما وابسته است و طبيعي  است كه حساس و آسيب پذير باشد. پس با در آغوش كشيدن، به او حس اطمينان داده و حتي در اين زمينه مي‌توانيد از يك روانشناس نيز كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بغل كردن نوزاد مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

نحوه صحيح بغل كردن نوزاد چگونه است؟

افراد بايد نكاتي را در مورد بغل كردن نوزاد رعايت كنند. سنگين ترين عضو بدن كودك، هنگام تولد سر اوست و همچنين او، هيچ كنترلي بر عضلات گردنش ندارد. به همين دليل بايد در هنگام بلند كردن و درآغوش گرفتن او حتما مراقب اين نواحي بود.

منبع: بغل كردن نوزاد | فوايد بغل كردن نوزاد چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۰۴:۳۲ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی