آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

كودك بي ادب معمولا تحت تاثير ديگران اين رفتار را آغاز مي‌كند. معمولا هر كودكي در دوره اي، به دلايل مختلف رفتارهاي غير محترمانه از خود نشان مي‌دهد. طرز برخورد والدين در اين زمان بسيار موثر خواهد بود. هم والدين و هم كودكي احساسات مختلفي را تجربه خواهند كرد كه منجر به بروز واكنش هايي ميان آنها خواهد شد. بايد در برخورد با كودكان بسيار با دقت عمل كرد؛ چراكه كوچك ترين موضوعي، شايد آينده آنان را تحت تاثير قرار دهد. بيشتر ما با اين كودكان مواجه شده ايم؛ اما طرز برخورد صحيح با آنها را نمي‌دانستيم. در اين مقاله به بررسي دلايل و همچنين واكنش هاي مناسب در مقابل آنها، خواهيم پرداخت. باي دريافت مشاوه كودك تلفني و آنلاين كليك كنيد.

منبع: كودك بي ادب | رفتار با بچه بي ادب

كودك بي ادب

هرچه والدين تلاش كنند تا به كودك ادب و احترام را بياموزند و يا او را از محرك هاي محيطي دور نگه دارند؛ بازهم احتمال مشاهده رفتارهاي بي دبامه هست. كودك بي ادب، معمولا براي مدت زمان كوتاهي اين رفتارها را از خود نشان خواهد داد. اگر والدين و اطرافيان با آنها به درستي رفتار كنند؛ به زودي اين عادت از بين خواهد رفت. اما متاسفانه بسياري از افراد با واكنش هاي افراطي، باعث ادامه دار شدن رفتارهاي بي ادبانه مي‌شوند.

علت بروز رفتارهاي بي ادبانه | كودك بي ادب

براي برخورد مناسب با كودك بي ادب، در ابتدا بايد علت شكل گيري اين رفتار را شناسايي كرده و آن را از بين ببريم. تا زماني كه آن محرك در محيط كودك وجود داشته باشد؛ او نيز به رفتارهاي خود ادامه خواهد داد. همانطور كه گفته شد؛ دلايل مختلفي براي بي ادبي كودك وجود دارند؛ برخي از آنها به شرح زير هستند.

جلب توجه

بسياري از كودكان وقتي براي اولين بار كلمه يا رفتار بي ادبانه اي را نشان مي‌دهند؛ توجه زيادي را از سوي اطرافيان جلب مي‌كنند. اين واكنش اطرافيان براي آنان لذت بخش بوده و اينكار براي آنان تبديل به عادت مي‌شود. در واقع كودك بي ادب، به دليل اينكه نتوانسته از روش درست، والدين خود را مجذوب كند؛ از رفتار هاي غير محترمانه استفاده مي‌كند. شايد حتي كودك معني بسياري از لغات يا رفتارها را نداند؛ اما فقط به دليل اينكه از ديگران توجه بگيرد؛ آن را تكرار مي‌كند.

تقليد از والدين

والدين، اصلي ترين الگوي كودك بي ادب هستند. معمولا والدين زيادي در مقابل فرزند خود، با يكديگر مشاجره كرده و از حرف ها و رفتارهاي بدي استفاده مي‌كنند. كودكان نيز به دليل اينكه درك درستي از واكنش ها ندارند؛ آنها را تقليد كرده و به كار مي‌گيرند. با وجود چنين والديني تعجبي ندارد كه كودك، ادب را رعايت نكند. به طور كلي يكي از اصلي ترين دلايل براي رفتارهاي ناهنجار كودك، تقليد از ديگران و يا وجود الگوهاي نامناسب است

رسانه ها

دسته اي از والدين بسيار مراقب رفتارهاي خود در مقابل كودك هستند و يا او را از محيط هاي ناسالم دور نگه مي‌دارند. اما هميشه عوامل محيطي هستند كه والدين كنترلي بر آن ندارند. رسانه ها و وسايل ارتباطي، كه امروزه كودكان زيادي به آنها دسترسي دارند؛ باعث رشد كودك بي ادب مي‌شوند. همچنين وقتي كودك مشاهده مي‌كند كه افراد به راحتي از خود اين رفتارها را نشان مي‌دهند و هيچ مجازاتي دريافت نمي‌كنند؛ بيشتر ترغيب به انجام مجدد آنها مي‌شوند.

نحوه رفتار با كودك بي ادب

بعد از اين كه علت بروز رفتارهاي بي ادبانه كودك را متوجه شديد؛ بايد با روش هاي مناسبي اقدام به از بين بردن اين عادت، در كودك بي ادب خود كنيد. طبيعي است كه متعجب و يا ناراحت شويد؛ اما فراموش نكنيد كه اين رفتارها به زودي برطرف خواهند شد و بايد صبور بود. برخي از والدين با برچسب زدن، اين رفتارها را تشديد كرده و هيچ كمكي به كودك نمي‌كنند.

با او مقابله به مثل نكنيد

بسياري از والدين، به دنبال انتقام گيري از كودك خود هستند و يا گاها با رفتارهاي خصمانه اوضاع را بدتر مي‌كنند. براي مثال وقتي كودك بي ادب، رفتارهاي ناهنجار خود را نشان مي‌دهد؛ والدين نيز مقابله به مثل كرده و آنها هم بي ادبي مي‌كنند. در اين شرايط كودك وارد جنگي نابرابر مي‌شود كه نحوه برخورد با آن را نمي‌داند. به همين دليل نسبت به والدين خود بي علاقه شده و يا رفتارهاي خود را ادامه مي‌دهد. والدين بايد در اين شرايط، خونسرد باشند و از واكنش هاي افراطي پرهيز كنند.

رفتار قاطعانه در مقابل كودك بي ادب

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه رفتار قاطعانه به معني رفتارهاي راديكال و يا خشن نيست. اگر كودك بي ادب از رفتارهاي خود به عنوان وسيله اي براي جلب توجه يا حتي به قصد شوخي كردن، استفاده كرد؛ قاطعانه جلوي او بايستيد. خنديدن اطرافيان به كوذك و يا ناديده گرفتن باعث وقوع مجدد اين گونه رفتارها خواهد شد. به همين دليل والدين بايد به سرعت اقدام كرده و به كودك خود تذكر دهند. بهتر است والدين اين كار را به صورت محترمانه و به دور از جمع انجام دهند.

از تنبيه كردن خودداري كنيد

تنبيه هاي شديد و افراطي كارساز نخواهند بود و فقط اوضاع را بدتر خواهند كرد. تحقيقات حاكي از آنند كه تنبيه آثار بدي بر تربيت كودك خواهد داشت و باعث بروز پرخاشگري، اختلال در سلامت روان، مشكل در توانايي شناختي و… خواهد شد. همچنين با تنبيه، كودك بي ادب متوجه رفتار درست نخواهد شد. در واقع تنبيه، فقط رفتارهاي خصمانه را به كودك مي‌آموزد و براي او مجوز انجام دوباره آن را صادر مي‌كند. به همين دليل والدين به جاي تنبيه، بايد از روش هاي ديگر استفاده كنند. براي اطلاع از تاثيرات تنبيه كودك كليك كنيد.

آموزش رفتارهاي محترمانه به كودك بي ادب

بسياري از كودكان، به اين دليل به رفتارهاي خود ادامه مي‌دهند كه درك درستي از رفتارهاي صحيح ندارند. براي مثال آنها نمي‌دانند؛ بهترين جايگزين براي بيان كلماتي كه استفاده مي‌كنند؛ كدام است. والدين بايد در اين زمان واكنش هاي مناسب را به كودك آموزش دهند. همچنين به او بياموزند كه براي گرفتن توجه و محبت بايد رفتارهاي صحيح از خود نشان دهند. در واقع اگر كودك بي ادب از واكنش هاي صحيح استفاده كند؛ زودتر به هدف خود خواهد رسيد و از بروز مشكلات نيز جلوگيري مي‌كند.

در مورد عاقبت بي ادبي به او توضيح دهيد

با توضيح در مورد عواقب كارهاي كودك بي ادب، او بيشتر ترغيب خواهد شد تا اين رفتار را ترك كند. براي مثال به او بگوييد “اگر به اين رفتار خود ادامه دهي، همه دوستانت تو را ترك خواهند كرد و تنها خواهي شد”. يا براي مثال “اگر يكي از دوستانت مدام به تو حرف هاي زشت بزند؛ يا مايل به ادامه دوستي با او هستي؟” او با اين مثال ها بيشتر در مورد آينده فكر خواهد كرد؛ و احتمالا رفتارهاي او نيز كاهش خواهند يافت.

سخن پاياني

فرايند رشد كودكان بسيار حساس است و كوچك ترين واكنش نامناسبي در آينده آنان تاثير خواهد داشت. به همين دليل حتي در صورت مشاهده كودك بي ادب، عجولانه با او رفتار نكنيد. با توجه به شدت رفتارهاي او و يا دلايل آن، با كمك يك روانشناس كودك با او برخورد كرده و اين عادت را در او از بين ببريد. با امتحان كردن روش هاي مختلف و ادامه يافتن اين رفتارهاي كودك، بايد به مشكلات عميق تري مثل شخصيت ضداجتماعي يا اختلال سلوك، پرداخت. به همين دليل توصيه مي‌شود هرچه سريعتر براي پيگيري علت و رفع آن، اقدام نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك بي ادب مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

رفتار با بچه بي ادب چگونه خواهد بود؟

والدين بايد در ابتدا علت اين مشكل را شناسايي كرده و در قدن بعدي با رفتارهايي مثل توضيح در مورد عواقب بي ادبي، كمك گرفتن از مشاور كودك، رفتار قاطعانه، خودداري از تنبيه و جايگزين كردن رفتارهاي مناسب، استفاده كنند.

منبع: كودك بي ادب | رفتار با بچه بي ادب

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ تير ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۴۹:۲۳ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی