آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اختلافات خانوادگي در هر خانه اي رخ مي‌دهند و دلايل مختلفي دارند. در يك خانواده كه با يكديگر زندگي مي‌كنند؛ افراد با علايق و نظرهاي مختلفي وجود دارند. پس بروز اختلافات طبيعي است. اما نبايد اجازه داد اين چالش ها طولاني شده و اعضاي خانواده به اين گونه رفتار ها عادت كنند. اعضاي خانواده بايد به نظرات يكديگر احترام گذاشته و گوناگوني را بپذيرند. اعضاي خانواده با مشكلات پيش آمده، با روش هاي گوناگوني رفتار مي‌كنند. آنچه اهميت دارد؛ شناسايي علت اختلاف و جلوگيري از آن است. در اين مقاله به بررسي انواع اختلافات خانوادگي، دلايل و راهكارهاي متناسب با آن خواهيم پرداخت. براي دريافت مشاور خانواده كليك كنيد.

منبع: اختلافات خانوادگي | راه حل براي پيشگيري از اختلاف هاي خانوادگي

اختلافات خانوادگي

طبق تحقيقات انجام شده، بيشتر اختلافات خانوادگي به دليل عدم شناخت كافي اعضا از يكديگر رخ مي‌دهد. اعضاي خانواده بايد از علايق و حتي مشكلات يكديگر باخبر بوده تا در صورت نياز به يكديگر كمك كنند. مشكلات در همه خانواده ها به وجود مي‌آيد ولي نكته مهم نحوه برخورد با آن است. همچنين برخورداري افراد خانواده از برخي ويژگي هاي اخلاقي نيز ضروري است. گذشت، ايثار، بخشش، توانايي حل مسئله و… برخي از اين صفات هستند. براي اطلاع از ويژگي هاي خانواده سالم كليك كنيد.

انواع اختلافات خانوادگي

اختلافات خانوادگي فقط محدود به اعضاي درجه يك نمي‌شود. مشكلات درون خانواده، انواع مختلفي دارد. مشكلات والدين با يكديگر، فرزندان، والدين با فرزندان و بروز چالش هايي ميان كل اعضاي خانواده با اقوام ديگر، از اشكال مختلف اختلاف خانوادگي هستند. در اين قسمت به توضيح هر يك خواهيم پرداخت.

🔴بروز اختلاف ميان والدين

يكي از شايع ترين انواع اختلافات خانوادگي، بروز مشكلاتي ميان والدين است. والدين معمولا به دلايل مختلفي مثل اعتياد، مشكلات مالي، تغيير ناگهاني رفتار، خيانت و… با يكديگر دچار تعارضاتي مي‌شوند. اين اختلاف گاهي به طلاق منجر مي‌شود و در موارد ديگر به صلح مي‌رسند. در اين شرايط فرزندان ضربه روحي بزرگي مي‌خورند و در آينده آنان نيز موثر خواهد بود. والدين بايد مشكلات خود را قبل از فرزندآوري يا به صورت پنهان حل كنند.

🔴مشكلات بين فرزندان

وقتي خانواده بيشتر از يك فرزند داشته باشد؛ قطعا در مسائلي فرزندان با يكديگر به مشكل خواهند خورد. مخصوصا اگر اختلاف سني آنها زياد بوده يا حس رقابت بين آنها زياد باشد. در برخي موارد والدين باعث بروز اين نوع از اختلافات خانوادگي ميان فرزندانشان مي‌شوند. البته معمولا با گذشت زمان و بالارفتن سن بچه ها، اختلاف نظر ميان آنها كمتر مي‌شود.

🔴والدين با فرزندان | اختلافات خانوادگي

قطعا اختلاف نسل و روش هاي تربيتي متفاوت، افراد را دچار مشكلاتي خواهد كرد. امروزه بسياري از فرزندان به دلايل مختلفي با والدين خود دچار چالش هايي مي‌شوند. قطعا والدين بهترين را براي فرزندان خود مي‌خواهند؛ اما فرزندان نيز نظر متفاوتي داشته ومي‌خواهند همه چيز را تجربه كنند. اين موضوع گاهي به ضرر فرزندان تمام مي‌شود و آنها را دچار دردسر مي‌كند. اما به هرحال بايد با فرزندان مدارا كرده و از بروز اختلافات خانوادگي نيز جلوگيري كرد. براي آشنايي با ويژگي هاي والدين سخت گير كليك كنيد.

🔴اختلافات خانوادگي با اقوام

گاهي اعضاي يك خانواده با خانواده اي ديگر دچار اختلاف مي‌شوند. اين يكي ديگر از انواع اختلافات خانوادگي محسوب مي‌شود. شايد شما هم اين جمله را شنيده باشيد كه اعضاي اين دو خانواده سالهاست با يكديگر قطع ارتباط كرده اند و رفت و آمد نمي‎‌كنند. در بيشتر موارد اين مشكلات به دلايل بسيار كوچك و بي اهميت رخ مي‌دهند. به همين دليل خانواده ها بايد كدورت را كنار گذاشته و دوباره باهم ارتباط بگيرند.

دلايل اختلافات خانوادگي

اعضاي خانواده ها به دلايل مختلفي با يكديگر دچار اختلاف مي‌شوند. البته اين اختلافات خانوادگي با توجه به دلايل آنها، شدت هاي متفاوتي خواهند داشت. گاهي برخي مسائل دو برادر را براي هميشه از جدا مي‌كند. در واقع هيچ موضوعي ارزش اينكار را ندارد؛ اما بعضي شرايط حساسيت بيشتري دارند. برخي از دلايل بروز اختلافات خانوادگي، شامل موارد زير مي‌شود.

🔸مشكلات عاطفي

🔸اختلاف در نحوه فرزند پروري

🔸عدم ارتباط موثر

🔸مشكلات مالي و اقتصادي

🔸اعتياد و خيانت. براي راه هاي بخشش خيانت كليك كنيد.

🔸بهانه تراشي و حساسيت

🔸عدم تعادل بين زندگي شخصي و كاري

🔸دخالت هاي اطرافيان

🔸اختلال هاي رواني

براي رفع اختلافات خانوادگي بايد چه كرد؟

براي پاسخ به اين سوال بايد ابتدا دليل بروز اختلافات خانوادگي را شناسايي كرد. در بيشتر موارد افراد فقط به دنبال يك مقصر هستند و نقش خود را در مشكل به وجود آمده، در نظر نمي‌گيرند. در قدم اول همه اعضاي خانواده بايد با يكديگر همكاري داشته و با يكديگر در اين مسير تلاش كنند. براي رفع اختلافات خانوادگي از راهكارهاي زير استفاده كنيد.

📌گفت و گو با يكديگر

گفت و گوي موثر و جويا شدن دلايل مختلف، يكي از موثر ترين راهكارها براي حل اختلافات خانوادگي است. بعضي از افراد اصول ارتباط موثر نمي‌دانند و تمام مكالمات آنها به دعوا ختم مي‌شود. اما بايد همه اعضاي خانواده در اين گفت و گو شركت كرده و نظر خود را بيان كنند. لحن آرام و دوستانه و گوش كردن به تمامي نظرات، لازمه يك ارتباط خوب است. اگر مشكل پيش آمده ميان فرزندان است؛ والدين مي‌توانند آنها را راهنمايي كنند اما بايد از نصيحت كردن بپرهيزند.

📌حل اختلافات خانوادگي با روش راه حل محور

سعي كنيد در مورد اختلافات خانوادگي، راه حل محور باشيد و نه مشكل محور. برخي از افراد در موقعيت پيش آمده، تمام تمركز خود را معطوف به اتفاقات اخيرو اصل مشكل كرده و آن را مدام مرور مي‌كنند. به جاي اينكار افراد بايد به دنبال راه حل بوده و در مورد روش هاي عملي بيانديشند. در اين زمينه بايد منطقي فكر كرده و تمام راه هاي ممكن را در نظر داشته باشند. اعضا بايد خونسردي خود را حفظ كرده و با آرامش در مورد مشكل پيش آمده، تفكر كنند. با اين كار راه حل هاي بهتري را پيدا مي‌كنند.

📌كمك گرفتن از مشاور خانواده

اگر با امتحان كردن تمام روش هاي بالا موفق به حل اختلافات خانوادگي نشديد؛ به مشاور خانواده مراجعه كرده و مشكل خود را با او درميان بگذاريد. مشاور خانواده به حرف هاي تمام اعضاي خانواده گوش كرده و با در نظر گرفتن اصل مشكل، بهترين راهكار را پيشنهاد خواهد داد. همچنين احتمالا تمريناتي را به تمام اعضا خواهد داد تا با كمك آنها ارتباط بهتري با يكديگر داشته باشند. در برخي موارد نيازي به مراجعه تمام اعضاي خانواده به مشاور وجود ندارد. بلكه با درمان يك نفر، تمام مشكلات از بين خواهند رفت.

سخن پاياني

همه خانواده ها در برهه اي از زمان مشكلات مختلفي را پشت سر مي‌گذارند. احتمالا مشكلات خانوادگي در اين زمان تشديد مي‌شوند. اما با تدبير اعضاي خانواده و همدلي آنها با يكديگر مي‌توان آنها را حل كرد. سعي كنيد مشكلات خانوادگي را حل كرده و آنها را نيمه كاره رها نكنيد. بسياري از چالش ها موقت هستند و نبايد در مورد آنها نگران بود. در اين زمينه حتما از يك روانشناس كمك گرفته و راهكارهاي لازم را بياموزيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلافات خانوادگي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

انواع اختلافات خانوادگي كدام اند؟

اختلافات خانوادگي به دلايل و اشكال مختلفي رخ مي‌دهند.براي مثال شايد اختلاف ميان والدين، فرزندان، والدين با فرزندان و يا اعضاي دو خانواده مختلف باشد.

براي حل اختلافات خانوادگي بايد چه كرد؟

براي حل اختلافات خانوادگي با يكديگر گفت و گوي موثر داشته باشيد؛ از روش هاي راه حل محور استفاده كرده و به مشاور خانواده مراجعه كنيد.

منبع: اختلافات خانوادگي | راه حل براي پيشگيري از اختلاف هاي خانوادگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۵۶:۲۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی