آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ترك اعتياد به حشيش تقريبا مشابه با ترك مواد مخدرهاي ديگر است. امروزه اعتياد يكي از مشكلات جوامع محسوب مي‌شود كه با آن به گونه هاي مختلفي رفتارمي‌شود. اعتياد در ميان نوجوانان و جوانان، پديده اي ديگري است كه افراد بايد از خطرات آن مطلع بوده و براي آن اقداماتي را انجام دهند. مصرف حشيش ميان اين گروه سني بيشتر است. به همين دليل خانواده ها بايد نشانه ها را بشناسند و از اعتياد فرزندشان جلوگيري كنند.

معمولا تصور مي‌شود حشيش اعتياد آور نيست و همين موضوع باعث وابستگي افراد زيادي شده است. حشيش با نام هاي ديگري مثل ماريجوانا، گرس، علف، گل و بنگ شناخته مي‌شود؛ رنگ آن تقريبا قهوه اي است و بسيار نرم و حالت پذير است. در اين مقاله به بررسي عوارض و روشهاي ترك اين ماده خواهيم پرداخت.

منبع: ترك اعتياد به حشيش در خانه | بهترين روش ترك حشيش

ترك اعتياد به حشيش

حشيش به روش هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه نوع استنشاقي آن رايج تر است. اين ماده تقريبا عوارض يكساني با ماريجوانا دارد و باعث احساس شادي و لذت يا توهم در افراد مي‌شود. دسترسي راحت و قيمت ارزان آن باعث شيوع اين ماده ميان جوانان شده است. ترك اعتياد به حشيش در مقايسه با ديگر مواد مخدر راحت تر و دوره سم زدايي آن كوتاه تر است.

عوارض ترك اعتياد به حشيش

حشيش عوارضي خواهد داشت كه حتي بعد از ترك آن نيز در بدن خواهند ماند. همچنين ترك اعتياد به حشيش به صورت ناگهاني و خودسرانه نيز اختلالاتي براي فرد ايجاد خواهد كرد. اگر ترك حشيش را بدون نظارت پزشك شروع كنيد؛ عوارض زير را خواهد داشت.

🔸اختلال در خواب و اشتها

🔸حالت تهوع و استفراغ

🔸بي قراري و اضطراب

🔸تحريك پذيري و پرخاشگري

🔸افسردگي و گوشه گيري

نشانه هاي ترك حشيش

علائم ترك حشيش معمولا بلافاصله بعد از آخرين مصرف ظاهر خواهند شد. حشيش نيز مانند ديگر مواد مخدر، در بدن مقاومت ايجاد كرده و فرد براي دستيابي به سرخوشي اوليه مجبور است مقدار بيشتري مصرف كند. حتي گاهي با افزايش دوز مصرفي، بازهم فرد احساس لذت نمي‌كند و فقط به دليل وابستگي رواني حشيش را مصرف مي‌كند. اما به هر حال با شروع ترك اعتياد به حشيش علائم زير آشكار خواهند شد.

🔷كمبود خواب

🔷اضطراب و بي قراري

🔷ميل زياد به مصرف دوباره حشيش

🔷اختلال در اشتها

🔷لرزش بدن و تعريق

🔷تب

🔷سردرد

🔷دردهاي عضلاني

همه اين علائم در همه افراد بروز نخواهد كرد و شدن آنها نيز متفاوت خواهد بود. ميزان بروز علائم ترك و مدت زمان آنها بستگي به دوز مصرفي افراد و مدت زمان مصرف خواهد داشت.

مدت زمان ترك اعتياد به حشيش

مدت زمان ترك اعتياد به حشيش به عوامل مختلفي بستگي دارد. اما به طور كلي از 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف، فرايند ترك شروع شده و در هفته اول به اوج مي‌رسد. تقريبا علائم ترك تا دوهفته دوام دارند و بعد از آن نشانه ها كاهش پيدا مي‌كنند. در برخي از افراد شايد دوره نقاهت تا 30 روز بعد نيز ادامه داشته باشد كه طبيعي است. اين دوران براي هركس متفاوت خواهد بود و در طول اين مدت بهتر است افراد تحت نظر پزشك باشند. برخي از عوامل موثر در اين دوران شامل موارد زير مي‌شود.

◀ميزان وابستگي افراد

◀وضعيت جسماني و بيماري هاي زمينه اي

◀سن

◀اعتياد به مواد مخدر هاي ديگر

◀مدت زمان مصرف حشيش

ترك اعتياد به حشيش، در افراد بالاي 40 سال و كساني كه از تنباكو هم استفاده مي‌كنند؛ دشوار تر خواهد بود.

سندروم ترك اعتياد به حشيش

همانطور كه  گفته شد؛ به دليل باورهاي اشتباهي كه در اين زمينه وجود دارد؛ افراد معتقدند هر زمان كه بخواهند، قادر به ترك حشيش خواهند بود. اما اين درست نيست. سندروم ترك اعتياد به حشيش به اين معناست كه علائمي كه بعد از قطع مصرف حشيش به وجود مي‌آيد؛ جدي و خطرناك نيستند. به همين دليل افراد بعد از قطه مصرف به پزشك مراجعه نمي‌كنند يا به ترك خود پايبند نيستند. اما در واقع با هر بار مصرف حشيش مغز دچار تغييراتي مي‌شود كه براي جبران آنها نياز به زمان دارد. افراد بهتر است در زمان ترك از يك پزشك و روانشاس كمك بگيرند تا عوارض حاصل از اين ماده را به حداقل برسانند.

بسياري افراد ترك حشيش را با متادون و قرص b2 ، به صورت خودسرانه آغاز مي‌كنند كه همين مورد آنها را در معرض عوارض زيادي قرار مي‌دهد. متادون خود يك ماده افيوني اعتياد آور است كه اگر تحت نظر پزشك مصرف نشود؛ نه تنها به ترك كمك نخواهد كرد بلكه خود باعث اعتياد خواهد شد. 

ترك حشيش با گياهان دارويي

بايد گفت هيچ داروي معتبر و قانوني براي ترك اعتياد به حشيش وجود ندارد. همچنين مصرف مكمل هاي دارويي به تنهايي موثر نيستند. اگر افراد تمايل به مصرف اينگونه دارو ها دارند بايد با پزشك خود مشورت كرده و در كنار روش هاي ديگر از آنها استفاده كنند. در برخي موراد تركيب داروهاي شيميايي مثل ترامادول و متادون با داروهاي گياهي، عوارض بدي ايجاد مي‌كند. احتمالا مصرف بيش از حد اين داروها با حشيش نيز موثر نخواهد بود.

ترك اعتياد به حشيش در خانه

قطعا ترك اعتياد به حشيش در خانه، حس آرامش و امنيت بيشتري براي آنها ايجاد خواهد كرد. همچنين اين روش براي افرادي كه نمي‌توانند مدت زمان زيادي را دور از خانه بگذرانند؛ مناسب خواهد بود. اما براي ترك اعتياد به حشيش در خانه نيز بايد اصولي را رعايت كنيد و از يك پزشك و روانشناس كمك بگيريد. خانواده در اين زمان بسيار تاثيرگذار خواهند بود. با محيا كردن محيطي آرام و امن و ايجاد انگيزه براي فرد معتاد، به او كمك كنيد. 

اقدامات لازم براي ترك اعتياد به حشيش

در ابتدا بهتر است از اعتياد فرد اطمينان حاصل كرده و با روش هاي مطمئن ترك را شروع كنيد. معمولا بعد از گذشت 10 هفته سم زدايي به طور كامل انجام مي‌گيرد و هيچ نشانه اي از مصرف حشيش در بدن باقي نخواهد ماند. دوره سم زدايي دوره حساسي است كه در كلينيك هاي ترك اعتياد به سرعت بيشتري انجام مي‌شود. در اين دوران، تغذيه افراد بسيار مهم است. همچنين ورزش سبك و حضور در جلسات گروهي و توانبخشي نيز از اقدامات لازم در اين دوران است.

سخن پاياني

برخلاف تصورات همگان مصرف كوتاه مدت حشيش نيز اعتياد اور خواهد بود و عوارض جبران ناپذيري براي افراد خواهد داشت. ترك اعتياد به حشيش نياز به زمان كافي و انرژي خود فرد و اطرافيان او دارد. استفاده از داروهايي كه در رسانه ها براي ترك اعتياد تبليغ مي‌شوند موثر نخواهند بود و حتي باعث بروز اختلالاتي هم مي‌شوند. عوارض مصرف حشيش نه تنها بر فرد، بلكه بر خانواده او نيز تاثير خواهد داشت. در اين دوران از خدمات پزشكي و روانشناسي بهره گرفته تا مشكلات به وجود آمده را جبران كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد به حشيش مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

آيا ترك اعتياد به حشيش در خانه ممكن است؟

اگرچه اين مسئله امكان‌پذير است بااين‌حال شما از نظر دسترسي فوري به پزشك و تجهيزات درماني تا حدودي با مشكل مواجه خواهيد شد.

ترك اعتياد به حشيش چند روز طول مي‌كشد؟

عوامل زيادي بر مدت زمات ترك اعتياد به حشيش موثر هستند. اما به طور كلي 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف حشيش، نشانه هاي ترك بروز پيدا خواهند كرد و در اولين هفته به اوج خود مي‌رسند. دوران نقاهت براي برخي شايد تا 30 روز هم طول بكشد.

بعد از ترك حشيش چه بايد كرد؟

برخي از عوارض مصرف حشيش تا مدت ها بعد از ترك نيز باقي خواهند ماند. به همين دليل توصيه مي‌شود افراد حتي بعد از اتمام دوره سم زدايي نيز بازهم درمان را ادامه دهند و از پزشك و روانشناس كمك بگيرند.

منبع: ترك اعتياد به حشيش در خانه | بهترين روش ترك حشيش

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۳۸:۴۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی