آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

دعوا با مادر يكي از مشكلاتي است كه در هر خانواده اي پيش مي‌آيد. اختلاف نسل و ديگر عوامل باعث بروز تعارضات و چالش هايي ميان والدين و فرزندان مي‌شود. معمولا فرزندان زمان بيشتري را با مادر خود مي‌گذرانند؛ بنابراين بيشتر احتمال دارد كه با او دچار اختلافاتي شوند. اما در هر صورت فرزندان بايد به والدين خود احترام گذاشته و مشكل خود را به صورت مسالمت آميز حل كنند. قطعا مادران هميشه به فكر فرزندان خود هستند؛ و صلاح آن‌ها را مي‌خواهند. اما ممكن است كه در مسائلي دچار اشتباه شوند. احترام مفهومي دو طرفه است و والدين نيز بايد براي فرزند خود احترام و شخصيت قائل شوند. در ادامه جوانب مختلف دعوا با مادر را بررسي كرده‌ايم.

منبع: دعوا با مادر | چرا هميشه با مادرم دعوا مي كنم؟

دعوا با مادر

افراد به دلايل مختلفي با مادر خود به دعوا مي‌پردازند. دعوا با مادر يكي از موضوعاتي است كه در دوران نوجواني به اوج خود مي‌رسد. البته هميشه احتمال بروز آن وجود دارد. در اين شرايط آگاهي و واكنش درست مادران بسيار اهميت دارد. قطعا بايد از شدت گرفتن يا تكرار شدن دعوا، جلوگيري كرد چراكه اين موضوع تاثير زيادي در آينده فرزندان خواهد داشت. در اين مقاله به بررسي علل و واكنش درست در مقابل آنها خواهيم پرداخت.

علل دعوا با مادر

همانطور كه گفته شد؛ دعوا با مادر به دلايل مختلفي اتفاق مي‌افتد. نمي‌توان در اين شرايط دنبال مقصر بود. بلكه بايد شرايط خانواده را به گونه اي محيا كرد كه افراد براي خواسته ها و مشكلات خود با يكديگر صحبت كنند و تعامل داشته باشند. برخي از علل دعوا با مادر، شامل موارد زير مي‌شود.

⭕سخت گيري مادرها

همه مادرها علاقه به داشتن فرزندي قانونمند و منظم دارند. اما گاهي به آنها فشار زيادي وارد مي‌كنند و با وضع قوانين سخت گيرانه و غيرمنطقي سبب بروز مشكلاتي مي‌شوند. معمولا مادرها به دليل اينكه احساس مسئوليت بيشتري در قبال فرزندان مي‌كنند؛ حساسيت آنها نيز بيشتر است. اما قبل از اين بايد حس مسئوليت پذيري را در فرزندان خود تقويت كنند. دعوا با مادر گاهي براي ايستادگي در مقابل اين قوانين است. مادران بايد در كنار دادن آزادي عمل و استقلال به فرزندان شان در كنار آنان بوده و از آنها مراقبت كنند. براي آشنايي بيشتر با والدين سخت گير كليك كنيد.

⭕اختلاف نظر از دلايل دعوا با مادر

بسياري از مشاجرات به دليل اختلاف نظر و تفاوت سليقه ها به وجود مي‌آيند. مخصوصا وقتي تفاوت سني مادر با فرزندش زياد باشد؛ بيشتر احتمال دعوا با مادر وجود دارد. معمولا فرزندان با مفاهيم جديدتري در جامعه روبرو مي‌شوند كه والدين هيچ دركي از آنها ندارند. فرزندان مخصوصا در سنين پايين تر نمي‌توانند به درستي سبك زندگي مناسب خود را انتخاب كنند يا الگوهاي نامناسبي را برمي‌گزينند. همين موضوع سبب بروز چالش هايي در خانواده خواهد شد. البته در بيشتر موراد اين شرايط موقت است و جاي نگراني نيست.

⭕پايبند نبودن به سنت هاي خانوادگي

طبيعي است فردي كه تصميم به انجام كارهاي جديدي مي‌گيرد؛ با مخالف روبرو شود. دعوا با مادر هم به همين دليل اتفاق مي‌افتد. والدين حداقل به يك نسل قبل از ما تعلق دارند و معمولا تغيير براي آنها دشوار خواهد بود. اما براي افرادي كه شخصيت آنها به تازگي در حال شكل گيري است؛ انعطاف داشتن رايج تر است. والدين بايد نسبت به درستي سنت هاي خانوادگي آگاه باشند و فرزند خود را مجبور به تكرار آنها نكنند.

⭕عادت هاي نامناسب

گاهي فرزند از ويژگي هاي اخلاقي خوبي برخوردار است؛ اما به دليل عادت هاي نامناسبي كه دارد دعوا با مادر خود را تجربه مي‌كند. برخي از عادت هاي مخرب شامل مصرف سيگار، نامنظمي، رژيم غذايي نامناسب، رانندگي پرخطر، پوشش نامناسب و… مي‌شود. شايد فرزند تصور كند كه براي زندگي شخصي و بدن خود مختار است. اما رفتار اعضاي خانواده بريكديگر تاثيرگذاشته و آنها را مستعد بروز رفتارهاي مختلف مي‌كند.

⭕احترام نذاشتن به حريم خصوصي

همه افراد در زندگي خود نياز به حريم خصوصي دارند. البته اين به معناي تنها ماندن براي مدت زمان طولاني يا جداشدن از خانواده نيست. مادر و فرزند، هر دو بايد به حريم يكديگر احترام گذاشته و در مورد آن مراقب باشند. دانستن همه مسائل ضرورتي ندارد. دعوا با مادر گاهي به همين دليل اتفاق مي‌افتد. در واقع مادران به دليل حس دلسوزي تمايل دارند فرزند خود را از خطرات احتمالي حفظ كنند. همين موضوع گاهي باعث مي‌شود كه بدون اجازه به حريم خصوصي او وارد شوند.

براي جلوگيري از دعوا با مادر بايد چه كرد؟

فراموش نكنيد كه هميشه احتمال بروز دعوا با مادر وجود دارد. اين موضوع اجتناب ناپذير است. اما مي‌توان براي جلوگيري از آن اقداماتي انجام داد. وقتي تنش در محيط خانواده و بين اعضا زياد مي‌شود؛ عواقبي به همراه خواهد داشت. گاهي اين عوارض جبران ناپذيراند و فرزند را وارد مسيرهاي خطرناكي مي‌كند. در اين قسمت برخي از راهكارهاي موثر در اين زمينه را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

💠كمك گرفتن از مشاورخانواده

گاهي رابطه بين فرزند با مادر، به قدر فرسايشي مي‌شود كه آنها ديگر قادر به صحبت كردن هم با يكديگر نيستند. در اين زمان حضور يك روانشناس ضروري خواهد بود. مشاور دليل مشكلات را به صورت عمقي تر پيدا كرده و با حل آنها از بروز دعوا مادر جلوگيري مي‌كند. درمان هريك از آنها به تنهايي يا حتي يك طرف دعوا، كمك بزرگي خواهد كرد. به طور كلي افراد براي داشتن روابطي سالم تر با ديگران بايد به روانشناس مراجعه كنند. 

💠گفت وگوي موثر

با اينكه بيشتر گفت و گوها در نهايت به دعوا با مادر منجر مي‌شود؛ اما افراد نبايد از آن صرف نظر كنند. درواقع در ابتدا بايد خود تلاش به حل مشكل كرده و در قدم بعدي به روانشناس مراجعه كنند.برخورداري از مهارت حل مساله و ارتباط موثر با ديگران، در اين زمينه بسيار موثر است. در گفت و گو، دنبال مقصر نباشيد و با آرامش به حرف هاي طرف مقابل نيز گوش دهيد. اجازه دهيد گفت و گو دوطرفه باشد و انتقادپذير باشيد. از ديگر اعضاي خانواده هم بخواهيد كه مشاركت داشته و شما را راهنمايي كنند. براي داشتن مكالمه اي اثربخش اجازه دهيد خشمتان فروكش كند و همه جوانب را در نظر بگيريد. از عذرخواهي كردن نترسيد و با لحني آرام صحبت كنيد.

💠ترك محل

بعد از امتحان كردن راه هاي مختلف، هر زمان كه حس كرديد؛ دعوا با مادر در حال وقوع است؛ مكان را ترك كنيد تا از بروز بي احترامي جلوگيري كنيد. البته اجازه ندهيد كه مشكلات حل نشده باقي بمانند و بعد از كنترل خشم در مورد موضوع پيش آمده، به طور منطقي صحبت كنيد. اجازه ندهيد كه دخالت اطرافيان اوضاع را در خانواده شما بدتر كند. پس با خانواده خود همدل بوده از بروز دعوا جلوگيري كنيد.

سخن پاياني

فراموش نكنيد كه در بيشتر موارد دعوا با مادر به دلايل كوچك و بي اهميت اتفاق مي‌افتد و تنها راه حل آن صحبت كردن و فراهم كردن فضايي امن در خانه است. سعي كنيد روحيه بخشش را در خود تقويت كرده و حتي اگر مادر شما مقصر است بازهم با او با ملايمت رفتار كنيد. باتوجه به مطالبي كه گفته شد؛ حفظ رابطه فرزندان با والدين بسيار اهميت دارد به همين دليل حتما از يك مشاور كمك گرفته و اوضاع را مديريت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دعوا با مادر مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

دعوا با مادر به چه دليلي اتفاق مي‌افتد؟

معمولا دعوا با مادر به دليل اختلاف سني زياد، اختلاف نظر و عقيده، احترام نذاشتن به حريم خصوصي و عادات نامناسب اتفاق مي‌افتد.

منبع: دعوا با مادر | چرا هميشه با مادرم دعوا مي كنم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۳۴:۰۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی