آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

بحران روحي يكي از مراحل زندگي هر فردي است. براي همه ما شرايط سختي پيش آمده كه تصور كرديم؛ هيچگاه از آن خارج نمي‌شويم. اما زندگي پر از پستي بلندي هايي است كه گذرا و كوتاه مدت هستند. احتمالا گاهي حس مي‌كنيم كه ديگر توان ادامه دادن نداريم. يا حتي قادر به لبخند زدن هم نيستيم. معمولا ماعيت بحران ها كوتاه مدت است و زياد دوام ندارد. گرچه احتمالا خارج شدن از آنها سخت خواهد بود و حتي آثاري به جاي خواهد گذاشت. فروپاشي عصبي دلايل زيادي دارد. افراد نسب به مسائل مختلفي حساس هستند و با آنها تحت تاثير قرار مي‌گيرند. براي دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد.

منبع: بحران روحي (فروپاشي عصبي) | علائم و درمان

فروپاشي عصبي

براي رسيدن به مرحله بحران روحي حتما نبايد مضطرب يا افسرده بود و يا حتي سابقه بيماري هاي رواني داشت. گاهي شرايط به قدري سخت مي‌شود كه فشار عصبي زياد شده و افراد واكنش هاي مختلفي از خود نشان مي‌دهند. قطعا اين دوران زندگي شخصي و اجتماعي فرد را مختل مي‌كند و او را در معرض مشكلات زيادي قرار مي‌دهد. در اين مقاله دلايل و عوامل موثر بر فروپاشي عصبي را مورد بررسي قرارخواهيم داد.

دلايل ايجاد بحران روحي يا فروپاشي عصبي

همانطور كه گفته شد؛ اين شرايط به دلايل مختلفي ايجاد مي‌شود. در برخي موراد افراد در شكل گيري آنها نقش دارند و گاهي هم محيط به وجودآورنده آن است. به هر حال بايد علت بحران روحي را شناسايي كرده و با رفع آن، شرايط را كنترل كرد. برخي از دلايل بروز بحران روحي، به شرح زير است.

📌رويارويي با شرايط پيش بيني نشده

همه ما دوست داريم براي همه چيز برنامه ريزي داشته باشيم؛ و طبق آن عمل كنيم. اما زندگي هميشه طبق برنامه هاي ما پيش نمي‌رود. طبيعي است كه گاهي با شرايط پيش بيني نشده روبرو شويم. گاهي افراد در مواجهه با اين موضوع دچار دستپاچگي شده و توانايي مديريت استرس خود را ندارند. بهتر است هميشه يك برنامه جايگزين در ذهن خود داشته باشيم تا بحران روحي را تجربه نكنيم.

📌شرايط پرفشار طولاني مدت

در واقع بحران روحي حاصل فرسودگي رواني است. وقتي افراد براي مدت زمان طولاني در معرض شرايط پرفشار و استرس قرار مي‎‌گيرند؛ كنترل خود را از دست داده و يا دچار استيصال مي‌شوند. براي مثال فردي را در نظر بگيريد كه همزمان كه براي كنكور درس مي‌خواند؛ والدينش در حال طلاق گرفتن هستند. خود او نيز با دوستانش دچار مشكل شده و توانايي خروج از اين موضوع را ندارد. قطعا اين فرد در حال تجربه فروپاشي عصبي است كه به كمك اطرافيان و خود نيز، نياز دارد.

📌از دست دادن از دلايل بحران روحي

مرگ عزيزان يا از دست دادن شغل و موقعيت اجتماعي، شرايطي هستند كه بحران روحي را به وجود مي‌آورند. وقتي اين حوادث به صورت ناگهاني اتفاق مي‌افتند و فرد براي آنها آمادگي ندارد؛ بيشتر در معرض فروپاشي عصبي قرار مي‌گيرد. ضربه هاي روحي ناگهاني، تاثير بيشتري بر روحيه افراد دارند و آنها را آسيب پذيرتر مي‌كنند. احتمالا فرد براي مدتي گوشه گير و افسرده خواهد شد اما شايد اين شرايط براي او مدت زمان بيشتري طول بكشد. براي اطلاع از نحوه رويارويي با مرگ و غم از دست دادن همسر كليك كنيد.

📌بروز اختلالات رواني يا جسماني

گاهي افراد مبتلا به بيماري هاي روان هستند اما از آن مطلع نبوده و نشانه ها را ناديده مي‌گيرند.افرادي كه سابقه خانوادگي اختلالات رواني را دارند؛ بيشتر مستعد اين دسته از بيماري ها هستند. تصور كنيد فردي براي مدت زمان طولاني درحال تجربه بحران روحي است اما به هيچ عنوان به افسردگي فكر نمي‌كند. يا فردي كه مبتلا به يك بيماري لاعلاج جسماني است؛ قطعا در دوره اي فروپاشي عصبي را در خود حس مي‌كند. درواقع رابطه بين بحران هاي روحي با بيماري هاي جسمي و رواني، دو سويه است و هريك، ديگري را سبب مي‌شود.

نشانه هاي بحران روحي

افراد حال بد خود را به شكل هاي مختلف بروزمي‌دهند. البته برخي از نشانه هاي جسماني بحران روحي كاملا غيرارادي بوده و ما هيچ كنترلي بر آنها نداريم. اما به طور كلي برخي از علائم فروپاشي عصبي شامل موارد زير مي‌شود.

🔸اختلال در تمركز و توجه

🔸پرخاشگري

🔸خستگي وانرژي پايين

🔸اضطراب. براي آشنايي با اختلال اضطرابي كليك كنيد.

🔸اختلال در اشتها و خواب

🔸تپش قلب

🔸تعريق

🔸لرزش بدن

🔸سردرد

معمولا اين علائم با شدن هاي مختلفي بروز مي‎كنند و موقت هستند. به اين معنا كه با برطرف شدن بحران روحي، اين علائم نيز از بين خواهند رفت.

براي از بين بردن بحران روحي يا فروپاشي عصبي چه بايد كرد؟

اگر ظرفيت رواني خود را بالا برده يا از بروز بحران روحي پيشگيري كنيد؛ بهترين راهكار را بكار برديد. البته پيش تر هم گفته شد كه زندگي قابل پيش بيني نيست و نمي‌توان همه چيز را به كنترل خود درآورد. اما سعي كنيد هيچ چيز را حل نشده باقي نگذاريد. هميشه پيشگيري بهتر از درمان خواهد بود. اما اگر با فروپاشي عصبي در زندگي خود روبرو شديد از روش هاي زير استفاده كنيد.

✅يادگيري مهارت هاي مختلف

وقتي مهارت هاي مختلفي مثل مهارت حل مسئله، كنترل خشم، مديريت بحران، كنترل افكار منفي و… را بلد باشيد؛ در مواقع بحران روحي، راحت تر با مشكل روبرو خواهيد شد. براي پيشبرد زندگي روزانه خود به اين مهارت ها نياز داريم. مي‌توان آنها را با كمك روانشناس يا خوانده كتاب هايي در اين زمينه آموخت. براي آشنايي با روش هاي كنترل خشم در زندگي كليك كنيد.

✅افزايش تاب آوري و تحمل

اين مورد در بيشتر موارد، اكتسابي نخواهد بود و افراد با گذشت زمان و برخورد با مشكلات زيادي در زندگي، آنها را خواهند آموخت. براي مثال وقتي فردي بحراني را در زندگي خود مي‌گذارند؛ به صورت طبيعي در مواجهه با مشكلات بعدي كمتر دچار فروپاشي عصبي خواهد شد. اما روش هايي نيز براي بالابردن تاب و تحمل نيز وجود دارد. براي اينكار در ابتدا بايد صبر خود را تقويت كنيد. شرايط را پذيرفته و سعي كنيد خود را با آن وفق دهيد.

✅برنامه ريزي

هميشه برنامه هاي مختلفي داشته باشيد. شايد نتوانيد به آنها پايبند بمانيد اما حداقل در مواجهه با موقعيت هاي گوناگون شوكه نمي‌شويد. احتمالات مختلف را در نظر بگيريد. تعيين برنامه هاي كوتاه و بلند مدت به افراد كمك مي‌كند تا از بحران هاي روحي جلوگيري كنند. براي مثال وقتي براي امتحاني برنامه ريزي كنيد و به خوبي درس بخوانيد؛ در امتحان موفق خواهيد شد. و دچار فروپاشي عصبي نمي‌شويد.

✅مراجعه به روانشناس

روانشناس بهترين فردي است كه مي‌تواند در مواقع بحران روحي به شما كمك كند. او با دقت و بدون قضاوت به حرف هاي شما گوش كرده و راه حل هاي موثري به شما خواهد داد. او با تكنيك هاي گوناگون زواياي مختلف از زندگي را به شما نشان داده، در برنامه ريزي به شما كمك خواهد كرد و مهارت هاي لازم را به شما خواهد آموخت. او همچنين تكنيك هاي آرام سازي را با شما تمرين خواهد كرد.

✅همه چيز را با هم نخواهيد

در بيشتر موارد علت بحران روحي، خواستن همه چيز با هم در مدت زماني كوتاه است. براي مثال فرد مي‌خواهد والدي نمونه،كارمندي موفق و همسري خوب باشد. به همين دليل فشار زيادي را به خود وارد مي‌كند. همين موضوع سبب فروپاشي عصبي او خواهد شد و شرايط را براي او دشوار مي‌كند. براي موفقيت در زمينه هاي مختلف، برنامه ريزي داشته باشيد و زمان كافي را به آن اختصاص دهيد. همه چيز با هم اتفاق نمي‌افتد.

سخن پاياني

بحران روحي، موقعيت سختي براي افراد خواهد بود. بسياري از افراد تاب آوري لازم را ندارند و شايد به خودكشي اقدام كنند. به همين دليل توصيه مي‌شود افراد در صورت مشاهده نشانه هاي فروپاشي عصبي در خود يا اطرافيان، سريعا براي رفع آن اقدام كرده و به يكديگر كمك كنند. اين نكته را در نظر بگيريد كه شايد خارج كردن افراد از اين شرايط روحي، آسان نباشد. پس بايد روش هاي مختلفي را امتحان كرده و از يك مشاور نيز كمك بگيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بحران روحي يا فروپاشي عصبي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

نشانه هاي فروپاشي عصبي كدام اند؟

برخي از نشانه هاي جسماني و رواني بحران روحي شامل اختلال در خواب و اشتها، تعريق، اضراب، لرزش بدن، تپش قلب، پرخاشگري، اختلال در تمركز و توجه و… مي‌شود.

منبع: بحران روحي (فروپاشي عصبي) | علائم و درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ تير ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۵:۱۲ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی