آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

رابطه تاكسيك يا سمي، همانطور كه از اسم آن مشخص است؛ رابطه ي فرسايشي است. افراد با ديگران ارتباط مي‌گيرند تا از آنها چيزهاي بيشتري آموخته و يا حال بهتري داشته باشند. اما در روابط سمي نه تنها چيزي نخواهيد آموخت بلكه تمام انرژي شما نيز از بين مي‌رود. حتي شايد ضررهاي زيادي را نيز تجربه كنيد. در اين نوع روابط سلامت جسماني، رواني و عاطفي شما تهديد خواهد شد و احتمالا تا مدتها نتايج آن در زندگي را مشاهده خواهيد كرد. اين رابطه انواع مختلفي دارد و حتي شايد رابطه افراد با خانواده نيز سمي شود. به همين دليل بهتر است نشانه ها و عوارض اين نوع از رابطه را بشناسيد و از بروز آن پيشگيري كنيد.

منبع: رابطه تاكسيك (رابطه سمي)

رابطه سمي

در قدم اول بايد اينگونه روابط را در زندگي شناسايي كرده تا از عوارض ان جلوگيري كنيد. بيشتر افرادي كه در روابط تاكسيك قرار دارند؛ تا مدت ها متوجه اين موضوع نيستند و حتي به حرف اطرافيان نيز توجه نمي‌كنند. حتي برخي محققان معتقدند كه تا زماني كه در روابط سمي هستيد؛ بسيار احساس خوشايندي داريد و لذت مي‌بريد. احتمالا تا زماني كه ضربه محكمي از طرف مقابل خود نخوريد؛ به رابطه ادامه خواهيد داد. براي آشنايي با عوامل موثر بر قطع رابطه با دوست دختر كليك كنيد.

نشانه هاي رابطه تاكسيك يا سمي كدام اند؟

معمولا افرادي كه خود از نظر شخصيتي دچار مشكلاتي هستند در اينگونه روابط مانده و اوضاع را تحمل مي‌كنند. براي مثال فردي كه دلبستگي ناايمن دارد يا شخصيت او وابسته است؛ بيشتر احتمال دارد كه در روابط تاكسيك وارد شود. اما هميشه مشكل از ما نيست. در بيشتر موارد اين طرف مقابل است كه سواستفاده گري را شروع مي‌كند. برخي از نشانه هاي رابطه سمي را در اين قسمت مورد بررسي قرار خواهيم داد.

📌حمايت نكردن

در يك رابطه سالم، افراد از يكديگر در شرايط مختلف حمايت كرده و از موفقيت هاي همديگر خوشحال مي‌شوند. اما در رابطه تاكسيك اين حمايت تبديل به رقابت شده و افراد شروع به چشم و هم چشمي مي‌كنند. در اينگونه روابط، افراد نه تنها به يكديگر كمك نكرده بلكه مانعي براي موفقيت نيز مي‌شوند. فرد سمي جلوي پيشرفت و موفقيت شما را گرفته و حتي در شرايط سحت نيز از شما حمايت نخواهد كرد.

📌بي احترامي به رابطه تاكسيك

در يك رابطه تاكسيك، بسيار شاهد بي احترامي افراد به يكديگر هستيم. براي آنها توهين و تحقير به يك روتين تبديل شده و حتي ديگر از شنيدن اين حرف ها نيز ناراحت نمي‌شوند. افراد حتي به خانواده هاي يكديگر نيز بي احترامي كرده و آنها را مورد سرزنش قرار مي‌دهند. افراد در رابطه بايد با احترام و ملايمت با يكديگر رفتار كرده و اصول اخلاقي را رعايت كنند.

📌كنترلگري

كنترلگري يكي از رفتارهاي مخرب در رابطه محسوب مي‌شود. يكي از اصلي ترين نشانه هاي رابطه تاكسيك كنترلگري است. افراد در اين نوع از روابط مدام در حال سوال پرسيدن از موضوعات شخصي وسلطه گري هستند. در روابط سمي افراد مدام توهم خيانت داشته و شكاك و بدبين هستند. در بعضي موارد فرد سمي، خود شخص وفاداري نيست و از بي اعتمادي به ديگران نيز رنج مي‌برد. اعتماد لازمه روابط است و افراد متناسب با تفكر خود نسبت ديگران اعتماد مي‌كنند.

📌خودشيفتگي از نشانه هاي رابطه تاكسيك

در روابط تاكسيك، افراد فقط نيازهاي خود را در نظر مي‌گيرند و طرف مقابل توجه نمي‌كنند. افراد در رابطه بايد از خودگذشتگي و ايثار داشته باشند و به ديگران نيز توجه كنند. خودشيفتگي شما را از ديگران دور مي‌كند و سبب فاصله افراد از يكديگر مي‌شود. در رابطه سمي بسيار شاهد خودخواهي افراد هستيم. خودشيفتگي بيش از حد بسيار مخرب بوده و باعث از بين رفتن روابط خواهد شد. براي اطلاع از نحوه برخورد با افراد خودشيفته كليك كنيد.

📌دروغگويي

يكي از مشكلات اصلي در روابط دروغگويي است كه در روابط تاكسيك بسيار ديده مي‌شود. افراد حتي براي پيش افتاده ترين مسائل هم دروغ مي‌گويند و اهميتي به احساسات ديگران نمي‌دهند. اغلب براي گرفتن توجه ها، دست به دروغگويي مي‌زنند. اما دروغ توجيه خوبي نيست. صداقت در هر شرايطي، بهترين راهكار خواهد بود. عدم صداقت از همان ابتداي رابطه، مشخص خواهد شد و افراد بايد به فكر راه حلي در اين زمينه باشند.

📌نگراني دائمي

احتمالا در روابط تاكسيك مدام در حال تجربه استرس و اضطراب بي دليل هستيد. شرايط رابطه به شكلي است كه شما مدام ترس از دست دادن داريد. يا نگران وقوع اتفاق بدي هستيد. از نشانه هاي رابطه تاكسيك نگراني دائمي و در هر شرايطي است. حتي گاهي با اينكه همه چيز خوب پيش مي‌رود اما بازهم از آينده مي‌ترسيد. اين رفتار شما را بعد از مدتي از لحاظ رواني و جسماني، مريض خواهد كرد.

📌عدم ارتباط موثر

طبيعي است كه افراد در رابطه تاكسيك، ارتباط موثر با يكديگر نداشته و نتوانند به خوبي با يكديگر صحبت كنند. حتي گفتگو با ديگران نيز اصولي دارد كه بايد رابطه آنها را رعايت كرد. عدم ارتباط موثر به اين معناست كه به اندازه كافي براي دوست، خانواده يا همكار خود وقت نگذاريد و مدام از آنها دوري كنيد. ما به ارتباط با ديگران نياز داريم و اگر به هر دليلي خود را از اين موضوع محروم كنيم يا در آن دچار مشكل شويم؛ در سلامت روان ما موثر خواهد بود.

براي آشنايي با مديريت دوستي هاي قبل ازدواج كليك كنيد.

خارج شدن يا كنارآمدن با رابطه تاكسيك

معمولا همه ما بعد از گذشت مدتي، به همه چيز عادت مي‌كنيم. حتي اگر شرايط رابطه براي ما بسيار سخت بوده و رنج هاي زيادي را متحمل شده ايم؛ بازهم تمايل به ماندن داريم. حتي خروج از اينگونه روابط هم آسان نخواهد بود. اما فراموش نكنيد كه بعد از خارج شدن از يك رابطه سمي متوجه خواهيد شد كه رابطه ابعاد ديگري نيز دارد كه بايد به آنها توجه كرد. روابط تاكسيك گاهي تاثيرات جبران ناپذيري بر شخصيت و سلامت روان شما خواهد داشت كه بايد حتما در جبران آنها تلاش كنيد.

💠رابطه تاكسيك | گفت و گو

در اولين قدم با فردي كه موجب شكل گيري رابطه تاكسيك شده است؛ صحبت كنيد. به صورت آرام وملايم به او توضيح دهيد كه شرايط پيش آمده به نفع هيچ كس نخواهد بود و بايد براي تغيير اقدام كند. در واقع هر دو نفر در يك رابطه بايد براي ايجاد تغيير تلاش كنند. به يكديگر در اين مسير كمك كرده و دنبال مقصر نباشيد. شايد رفتار شما و سوبرداشت ها موجب به وجود آمدن چنين رفتارهايي در طرف مقابل شده باشد. از قضاوت افراد خودداري كرده و علت اين موضوع را ريشه يابي كنيد. براي آشنايي بيشتر با مهارت ارتباط كلامي كليك كنيد.

💠كمك گرفتن از مشاور

گاهي صحبت كردن به صورت مستقيم با فردي كه رفتارهاي سمي دارد؛ موثر نخواهد بود. بعد از مدتي احتمالا هيچ گونه تغييري حاصل نمي‌شود و همه چيز به روال سابق برمي‌گردد. در چنين شرايطي از يك مشاور كمك بگيريد و رابطه تاكسيك خود را پايان دهيد. معمولا اينگونه افراد مشكل خود را نمي‌پذيرند تا براي درمان آن اقدام كنند. و قانع كردن آنها براي مراجعه به روانشناس نيز آسان نيست. اما مي‌توان با كمك مشاور نحوه برخورد صحيح با اين افراد را آموخت يا به همراه آنها به روانشناس مراجعه كرد.

💠رفتار قاطعانه با رابطه تاكسيك

اغلب در روابط تاكسيك، مورد سواستفاده قرار مي‌گيريم. براي جلوگيري از ادامه اين موضوع، رفتار قاطعانه بهترين راه حل است. به طرف مقابل نشان دهيد كه شما مطيع و فرمانبردار او نيستيد و از خود اراده و قدرت تفكر داريد. براي اينكار خودتان را در اولويت قرار دهيد. اين به معني خودخواهي نيست. بلكه اول نيازهاي خود را برطرف كرده ودر مراحل بعدي به ديگران كمك كنيد. اگر مدام در حال قرباني كردن خود براي ديگران هستيد؛ شما نيز موجب به وجودآمدن رابطه تاكسيك خواهيد شد. ايجاد مرز ها و اصولي براي خود، به ما كمك خواهد كرد تا رابطه تاكسيك خود را برطرف كرده يا پايان دهيم.

سخن پاياني

رابطه تاكسيك با افرادي كه براي مدت زمان زيادي با آنها در ارتباط هستيم يا حتي خانواده مان، شرايط سختي را براي ما ايجاد خواهد كرد. نمي‌توانيم به دليل رابطه سمي، خانواده خود را طرد كنيم يا از شغل خود استعفا دهيم. اما مي‌توان با كاركردن بر خلا هاي شخصيتي يا ويژگي هاي رفتاري، كيفيت رابطه را بهبود بخشيم. اگر تمام قصور از طرف مقابل است؛ او را به حال خود رها نكرده و به او نيز براي درمان كمك كنيم. حتما براي روابط خود از يك روانشناس كمك بگيريد و با يكديگر همدل باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رابطه تاكسيك يا سمي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

آدم هاي تاكسيك چه ويژگي هايي دارند؟

اين افراد معمولا خودشيقته و دروغگو بوده، به راحتي به ديگران بي احترامي مي‌كنند و از هيچ كس حمايت نخواهند كرد. ويژگي هاي منفي اين افراد بسيار زياد است و معمولا در رابطه با ديگران نيز اين رفتارها تشديد مي‌شوند.

منبع: رابطه تاكسيك (رابطه سمي)

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ تير ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۱:۱۵ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی