آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ترك اعتياد به متادون در خانه يا ترك متادون با روش هاي مختلفي امكان پذير است. متادون يك مخدر صنعتي است كه براي ترك بسياري از مواد مخدر تجويز مي‌شود. حتي گاهي براي ترك متادون، قرص متادوني كه دوز كمتري دارد جايگزين مي‌شود. اما اين روش درستي نيست. چراكه خود متادون اعتيادآور است و افراد بايد براي ترك آن اقدام كنند. متادون يكي از انواع مسكن هاست كه نسبت ساير اپيوئيد ها كند تر است و نيمه عمر بيشتري دارد. مدت زماني كه طول مي‌كشد تا نيمي از اثر متادون از بدن خارج شود؛ تقريبا بين 8 تا 60 ساعت طول مي‌كشد كه اين زمان در مقايسه با ديگر مواد افيوني بسيار بيشتر است.

منبع: ترك اعتياد به متادون در خانه

ترك متادون

متادون به دليل اينكه ابتدا به صورت مسكن براي افراد تجويز مي‌شود و دسترسي به آن راحت است؛ اعتياد آن شيوع بيشتري ميان جوانان دارد. همانطور كه گفته شد مدت زمان اثر آن در بدن طولاني است و از طرفي ديگر عوارض زيادي را براي افراد ايجاد مي‌كند. استفاده طولاني مدت از مواد افيوني، ساختار و عملكرد سلول هاي عصبي را تغيير خواهد داد كه جبران آن به راحتي انجام نمي‌شود. 

نشانه هاي اعتياد به متادون

مصرف متادون با دوز بيشتر از 5 ميلي گرم و در مدت زمان طولاني، باعث اعتياد خواهد شد. متادون در شكل هاي مختلفي مثل نوع تزريقي و قرص قابل استفاده است. افرادي كه به متادون اعتياد پيدا كرده اند؛ بعد از مدتي علائمي از خود نشان مي‌دهند كه با شناسايي آنها بايد براي ترك متادون اقدام كنند.

 برخي از بارزترين علائم اعتياد به متادون شامل موراد زير مي‌شود:

🔸حالت تهوع و استفراغ

🔸خارش بدن

🔸اختلال تنفسي

🔸خواب آلودگي

🔸اختلال در حركت و حرف زدن

🔸فراموشي كاهش تمركز

🔸تورم صورت

🔸نشانه هاي رواني ديگري مثل ادامه مصرف متادون حتي در صورت درمان كامل، خريد غيرقانوني ومصرف خودسرانه، صرف وقت و هزينه زياد براي مصرف متادون و انزوا و گوشه گيري از نشانه هاي اعتياد به متادون هستند.

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون با دستور پزشك و در مدت زمان معين، كاربرد دارويي داشته و عوارض زيادي را به وجود نخواهد آورد. اما وقتي دوز مصرفي فرد افزايش پيدا مي‌كند يا براي مدت زمان طولاني از متادون مصرف مي‌كند؛ قطعا شاهد عوارض آن بر بدن خود خواهد بود. برخي از اين مشكلات، حتي بعد از ترك اعتياد نيز باقي خواهند ماند. متادون به شدت بر كبد وتاثيرگذاشته و باعث بالارفتن آنزيم هاي كبدي مي‌شود. برخي از عوارض اعتياد به متادون شامل سرطان كبد، افسردگي، پوسيدگي دندانها، اختلالات قلبي و مشكلات تنفسي مي‌شود.

مدت زمان ترك متادون

نمي‌توان براي ترك متادون مدت زمان مشخصي تعيين كرد. چرا كه بستگي به ميزان دوز، مدت زمان مصرف و آمادگي بدني افراد دارد. برخي تركمتادون را به صورت خودسرانه آغاز مي‌كنند كه همين موضوع فرايند ترك را طولاني تر خواهد كرد. تقريبا نشانه هاي ترك از يك تا سه روز بعد از آخرين مصرف ظاهر مي‌شود و معمولا روز ششم، سخت ترين روز دوران ترك خواهد بود.

تاثير متادون در بدن تا چند روز در بدن مي‌ماند؟

همانطور كه گفته شد؛ مدت زمان اثربخشي اين دارو در بدن طولاني است. اما مدت دقيق آن بستگي به دوز متادون و نوع آزمايش بستگي دارد.

مصرف متادون در آزمايش ادرار تا 7 روز بعد نيز قابل تشخيص است. تا 90 روز بعد در آزمايش مو مي‌توان، مصرف متادون را تشخيص داد. همچنين در آزمايش بزاق نيز مصرف متادون از 10 دقيقه بعد تا 10 روز بعد، مشخص مي‌شود. تا 2.5 روز بعد از مصرف متادون، در آزمايش خون مي‌توان اثر آن مشاهده كرد. بهترين زمان براي تشخيص مصرف متادون و انجام آزمايش، سه ساعت بعد از مصرف است.

عوارض ترك متادون

با توجه به اينكه متادون بسيار اعتياد آور است و تاثيرات آن تا مدت ها در بدن باقي مي‌ماند؛ حتي ترك متادون نيز مشكلاتي را براي فرد ايجاد خواهد كرد. سم زدايي به طور كلي تاثيرات بدي بر روحيه و سلامت جسماني افراد معتاد دارد كه بايد تحت نظر يك پزشك آنها را كنترل كرد.

📌بروز افسردگي بعد از ترك متادون

علاوه بر وابستگي جسماني كه مواد مخدر ايجاد مي‌كند؛ وابستگي رواني نيز زندگي افراد را تحت تاثير قرار خواهد داد. ترك متادون آسيب زيادي را به سيستم عصبي افراد خواهد زد و همين موضوع اضطراب و افسردگي را پديد خواهد آورد. رويارويي با زندگي جديد و تفكر در مورد گذشته، افراد معتاد به متادون را بيشتر در معرض افسردگي قرار خواهد داد.

📌افزايش وزن بعد از ترك متادون

متادون به دليل ايجاد اختلال در اشتها سبب كاهش وزن شده و بيماري هاي جسماني زيادي را براي افراد ايجاد مي‌كند. بعد از كامل شدن فرايند ترك متادون، افراد با افزايش ناگهاني وزن خود مواجه مي‌شوند كه همين موضوع آنها را مي‌ترساند يا آسيب هاي ديگري را براي آنها به همراه خواهد داشت. توصيه مي‌شود در اين دوران افراد آب و مايعات زيادي را مصرف كرده واز خوردن كافئين خودداري كنند.

راهكارهايي براي ترك متادون

ترك اين ماده هم در خانه و هم در كلينيك هاي ترك اعتياد امكانپذير است اما بهترين روش براي ترك متادون تحت نظر يك پزشك و روانشناس خواهد بود در روش سنتي ترك متادون در طي 5 تا 7 هفته به مرور دوز مصرفي را به ميزان 5 ميلي گرم كاهش مي‌داد تا به صفر برسد.

🔷دارو درماني براي ترك متادون

افراد در طي اين دوره براي ترك متادون بايد داروهايي مثل بوپرنورفين، نالكسون و كلونيدين، مصرف كرد. اين دارو ها در واقع عوارضي كه در اثر ترك ايجاد مي‌شوند را كنترل مي‌كنند. مصرف كلونيدين باعث كاهش علائمي مثل اضطراب، دردعضلاني، تعريق و آبريزش بيني خواهد شد. نالتركسون نيز با سم زدايي علائم ترك را به سرعت كاهش خواهد داد. براي دارو درماني بايد به پزشك مراجعه كرد و تحت نظر او درمان را ادامه داد.

🔷رواندرماني براي ترك متادون

بهتر است فرد چه در خانه و چه در كلينيك هاي ترك اعتياد، حتما از خدمات توانبخشي استفاده كند تا عوارض حاصل از اين دوران را كاهش دهد. افرادي كه در دوران سم زدايي از روانشناس نيز كمك مي‌گيرند؛ اين دوران را راحت تر پشت سر گذاشته و بعد از آن كمتر احتمال دارد كه به مصرف مجدد بپردازند. حتي مراجعه اعضاي خانواده نيز براي اطلاع از نحوه برخورد با فرد معتاد يا حفظ روحيه آنها نيز ضروري خواهد بود.

🔷اهميت به سبك زندگي فرد در حال ترك متادون

در اين دوران فرد يا خانواده او بايد به تغذيه، خواب و به طور كلي سبك زندگي او اهميت دهند. تغذيه و خواب و كافي دوعنصر مهم براي تسريع دوران سم زدايي هستند. توصيه مي‌شود فرد رژيم غذايي مشخص و منظمي داشته باشد و در كنار آن به انجام ورزش سبك نيز بپردازد.

سخن پاياني

با توجه به مطالبي كه در بالا ذكر شد؛ ترك اعتياد نياز به انگيزه و روحيه قوي دارد. در واقع ترك متادون غير ممكن نيست فقط فرد معتاد بايد با اطرافيان همكاري كرده و اينكار را به روش اصولي انجام دهد. استفاده از روش هايي كه در رسانه ها تبليغ مي‌شوند و يا ترك ناگهاني و خودسرانه، آسيب بدتري به افراد خواهد زد. به همين دليل توصيه مي‌شود افراد زمان كافي به ترك متادون اختصاص دهند و حتما از پزشك و روانشناس در اين دوران كمك بگيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد به متادون در خانه مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

سخت ترين روز ترك متادون كدام است؟

معمولا از روز اول تا سوم بعد از قطع مصرف متادون، علائم ظاهر خواهند شد كه روز ششم احتمالا سخت ترين روز دوران سم زدايي خواهد بود.

در زمان ترك متادون چي بخوريم؟

براي مصرف دارو در اين دوران حتما با پزشك خود مشورت كرده و به تغذيه خود نيز اهميت دهيد. براي جلوگيري از افزايش وزن، آب و مايعات زياد مصرف كرده و از خوردن كافئين به هر شكلي نيز دوري كنيد.

منبع: ترك اعتياد به متادون در خانه

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ تير ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۳۵:۰۳ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی