آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ترس از ازدواج موضوعي است؛ كه بسياري از جوانان با آن روبرو هستند. اين ترس خطر كمبود و پيري جمعيت را در اجتماع افزايش مي‌دهد. گرچه غايت ازدواج فقط فرزندآوري نيست اما از اهداف مهم آن محسوب مي‌شود. افراد به دلايل متفاوتي از ازدواج امتناع مي‌كنند. بايد گفت اصرارهاي خانواده و دوستان هيچ تاثيري در تغيير تصميم ندارد؛ حتي شايد فرد را منزجرتر كند. پس براي رسيدن به نتيجه مطلوب حتما از روانشناسان كمك بگيريد. براي دريافت مشاوره ازدواج كليك كنيد.

منبع: ترس از ازدواج | دلايل و درمان ترس از ازدواج در مردان و زنان

ترس از ازدواج

امروزه شاهد پايين آمدن نرخ ازدواج در كشورمان هستيم. برخي افراد حتي از فكر كردن به ازدواج نيز، دچار ترس و استرس مي‌شوند. اسم ديگر اين شرايط را مي‌توان گاموفوبيا گذاشت. اين نوع از فوبيا جوانان را بر سر دوراهي تشكيل خانواده و دوري قرار مي‌دهد كه روزي بايد يكي را انتخاب كنند. دختران و پسران به دلايل مختلفي دچار اين ترس مي‌شوند، اما متاسفانه خانواده ها با بي‌توجهي به دلايل آن فقط اصرار كرده و آن ها را بيش از پيش دچار ترس از ازدواج مي‎كنند. براي تغيير اين وضعيت توصيه مي كنيم در ادامه با ما همراه باشيد.

براي مشاهده نتايج اصرار خانواده به ازدواج كليك كنيد.

علل ترس از ازدواج

همانطور كه قبلا هم گفته شد؛ عوامل زيادي در شكل گيري گاموفوبيا نقش دارند. گاه عواملي كه فرد در شكل گيري آنها هيچ نقشي نداشته است، ولي در حال حاضر زندگي او را تحت تاثير قرار مي‌دهد. ترس از ازدواج معمولا تا حدي است كه آنان حتي از تعهد و رابطه طولاني مدت نيز واهمه دارند و به اشكال مختلف از چنين رابطه اي دوري مي‌جويند. شايد اين رفتارها در نظر بقيه غير طبيعي باشد، اما با خواندن دلايل آن درك بهتري درباره ترس از ازدواج دختران و پسران خواهيد داشت.

🔍تجارب تلخ گذشته

يكي از مهم ترين دلايل ترس از ازدواج، تجارب تلخ گذشته در مورد خود فرد يا حتي خانواده اوست. كسي كه در ازدواج قبلي اش شكست خورده يا شاهد طلاق والدين خود بوده؛ معمولا تنهايي را ترجيح مي‌دهد. شايد فرد موفق به ازدواج با كسي كه به او علاقه زيادي داشته؛ نشده است. و حالا ديگر تمايلي به ازدواج با هيچكس را ندارد.

براي پيشگيري از عواقب ازدواج بدون عشق اين مقاله را مطالعه كنيد.

🔍ترس از مسئوليت پذيري

ازدواج، ملزم به پذيرفتن مسئوليت زيادي است. در زندگي مشترك، افراد علاوه بر مشكلات خود بايد قادر به حل مشكلات ديگري نيز باشند. بسياري از افراد توان چنين كاري را ندارند؛ به همين دليل ترس از ازدواج بر آن‌ها غلبه مي‌كند.

🔍مشكلات مالي و اقتصادي | ترس از ازدواج

توقعات غيرواقعي از همسر و تجمل گرايي در امر ازدواج، عامل ديگري است كه جوانان را از ازدواج مي‌ترساند. فراهم كردن امكانات اوليه براي زندگي ضروري است ولي براي چيزهاي بيشتر، به استطاعت مالي همسر خود نيز توجه كنيد. علت بسياري از طلاق ها، همين مورد است.

🔍دلبستگي ناايمن به خانواده

سبك هاي دلبستگي افراد در ازدواج خود را نشان خواهد داد و گاهي سبب مشكلاتي مي‌شود. وابستگي زياد به خانواده باعث ترس از ازدواج مي‌شود. آنها نمي‌توانند ار خانواده خود براي مدت زمان طولاني دور باشند. و در تمام مسائل بايد از خانواده مشورت بگيرند.

🔍باورهاي غلط از ازدواج

تصورات اشتباهي كه افراد از زندگي مشترك دارند؛ يك مانع رواني براي ورود به زندگي مشترك است. آنها فكر مي‌كنند ازدواج محدوديتي دائمي در زندگي است. هميشه بايد درحال خدمت گذاري به همسر خود باشند و ازدواج را با دوران برده داري اشتباه مي‌گيرند. به تصور آنها ازدواج آنان را از اهداف شان دور مي‌كند.

🔍مقاومت در برابر تغيير شرايط

معمولا بعد از يك سن مشخص، تغيير براي افراد سخت مي‌شود. آن‌ها به شرايط زندگي خود عادت مي‌كنند و ديگر تمايلي براي تقسيم آن با فردي ديگر ندارند. زندگي با فردي ديگر، نياز به انعطاف پذيري و آمادگي ذهني دارد. فكر كردن به ازدواج تمام محاسبات ذهني اين افراد را براي آينده به هم مي‌زند. پس حتما براي جلوگيري از پشيماني از ازدواج كليك كنيد.

عوارض ترس از ازدواج

قطعا اين نوع ترس به دليل اينكه هيچ منطقي پشت آن نيست؛ در دسته فوبيا ها قرار مي‌گيرد و عوارضي دارد. اين افراد از اينكه به شخصي علاقه دارند ولي نمي‌توانند با او ازدواج كنند؛ احساس سرخوردگي مي‌كنند. اجتناب از ارتباط با افراد، با اين تصور كه روزي به ازدواج منجر خواهد شد نيز كار درستي نيست. عوارض ترس از ازدواج به شرح زير است.

🔻افسردگي

🔻اضطراب اجتماعي

🔻اختلالات جنسي

🔻افكار خودكشي

🔻سومصرف موادمخدر يا الكل

غلبه بر ترس از ازدواج

براي غلبه بر ترس از ازدواج علاوه بر يك روانشناس به حمايت خانواده و دوستان نيز، احتياج داريد. نيازي نيست خود را مجبور به ازدواج كنيد اما فرار دائمي از آن هم كار درستي نيست.

✅روان درماني

در روان درماني با تحليل اشتباهات گذشته در زمينه ازدواج و تصحيح باورهاي شما در اين مورد، جنبه هاي جديدي از زندگي مشترك را نشان خواهد داد. اين روش به شما كمك خواهد كرد گذشته را بپذيريد و براي آينده برنامه ريزي درست تري داشته باشيد.

✅دارو درماني

اگر شدت اين اختلال براي شما عوارضي مثل افسردگي يا اضطراب، به وجود آورد؛ براي درمان با تجويز متخصص دارو مصرف كنيد. دارو درماني روش موثر براي درمان فوبيا ها محسوب مي‌شود.

✅درمان شناختي رفتاري

در اين رويكرد درماني با تغيير افكار شما در مورد ازدواج، به شما تكنيك هايي براي برقراري رابطه اي سالم تر آموزش داده مي‌شود. اين روش تعهد در رابطه را به شما خواهد آموخت و تعريف درستي از مسئوليت پذيري ارائه خواهد داد.

✅خود شناسي

شما وقتي همسر بهتري خواهيد بود كه فرد مفيد و سالمي در زندگي خود باشيد. قبل از ازدواج حتما ازعلائق و ترس هاي خود آگاهي پيدا كنيد. شما با شناختن خود مي‌توانيد مناسب ترين فرد را براي زندگي خود برگزينيد. بلوغ فكري در زمان ازدواج از مهم ترين فاكتورهاي زندگي مشترك است.

سخن پاياني

ازدواج فرايند آساني نخواهد بود. طبيعي است كه درجريان تشكيل خانواده دچار ترديد و شك هايي بشويم. اما ترس از ازدواج و دوري از آن مقوله اي جداست. با تفكر كافي در اين مورد و تعيين هدف هايي قابل دسترس در ازدواج، اين امر برايتان ساده تر خواهد شد. اگر با وجود اين ترس باز هم تصميم به ازدواج گرفته ايد؛ حتما در اين زمينه از مشاوران زوج و خانواده كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از ازدواج مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

 

سوالات متداول

چگونه ترس از ازدواج را از بين ببريم؟

با روش هايي مثل روان درماني، درمان شناختي-رفتاري، خودشناسي و دارو درماني مي‌توان ترس از اردواج را از بين برد.

علت ترس از ازدواج چيست؟

خاطرات بد گذشته، مشكلات مالي و اقتصادي، ويژگي هاي شخصيتي، باورهاي اشتباه در مورد ازدواج و… از دلايل ترس از ازدواج هستند.

عوارض گاموفوبيا چيست؟

افكار خودكشي، اختلالات جنسي، اضطراب اجتماعي، افسردگي و… از عوارض ترس از ازدواج است.

منبع: ترس از ازدواج | دلايل و درمان ترس از ازدواج در مردان و زنان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۳۷:۵۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی