آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اگر شخصي از اطرافيان شما خودكشي كرده باشد، با علائم خودكشي آشنايي پيدا كرده ايد. حتي گاه از اين موضوع تعجب مي‌كنيد كه چرا وي هيچ علامتي از خود نشان نداده است؟ او كه زندگي ايده آلي داشت! اصلا چرا خودكشي كرد؟

آمارها نشان مي‌دهند كه هر 3 ثانيه فردي در جهان دست به خودكشي مي زند. و هر 40 ثانيه يك نفر جان خود را در اثر خودكشي از دست مي‌دهد. اما اين آمار مربوط به قبل از پاندمي كروناست. تحقيقات نشان داده اند كه با شيوع كرونا و تشديد اختلالات رواني انسان ها، آمار خودكشي نيز افزايش يافته است. پس فكر به خودكشي و عمل به آن دو پديده جداگانه هستند. خودكشي در زنان شايع تر است و بيشتر اتفاق مي‌افتد. اما مردان دست به روش هاي راديكالي بيشتري مي‌زنند. كه اين به معني آمار بالاتر خودكشي هاي موفق ميان مردان است. در ادامه به علائم خودكشي اشاره كرده ايم.

منبع: علائم خودكشي | 3 ماهيت خودكشي

📌 افسردگي

از رايج ترين علائم خودكشي، افسردگي مي‌باشد. به مثالي عامل اصلي خودكشي، افسردگي است. اما هر فردي كه دست به خودكشي مي‌زند لزوما افسرده نيست. عدم اشتياق به فعاليت هاي روزمره يا حتي اتفاقات بزرگ در زندگي شخص او را به سمت اين افكار سوق مي‌دهد. احساس پوچي و ناكار آمدي يا حتي عدم رضايت افراد را در معرض اين افكار قرار مي‌دهد. 

📌 اختلال در خواب | علائم خودكشي

اختلال در خواب، ناتواني فرد در خوابيدن به موقع و مناسب او را وادار به نشخوار فكري مي‌كند. و فرد در يك چرخه معيوب گرفتار مي‌شود. معمولا تصور مي‌شود افسردگي باعث اختلال در خواب مي‌شود. اما بي خوابي خود شروع كننده ي افكار خودكشي يا افسردگي است. بنابراين اختلال خواب را در دسته علائم خودكشي قرار مي‌دهيم.

📌 بخشش و تقسيم اموال

يكي از علائم خودكشي، بخشش و تقسيم اموال است. شخصي كه به خودكشي فكر مي‌كند، شروع به بخشش وسايل خود به اطرافيان مي‌كند. يا درصدد رفع  مسائل مالي خود مي‌شود. معمولا اين افراد به عنوان وصيت به اطرافيان مي‌گويند كه پس از مرگشان كدام وسيله براي چه كسي مي‌باشد.

📌 گوشه گيري و انزوا

گوشه گيري و انزوا از ديگر علائم خودكشي در افراد است. رفتار فرد به طور ناگهاني تغيير مي‌كند، از جمع فاصله مي‌گيرد؛ و ديگر تمايل به حضور در مكان هاي شلوغ ندارد. حتي شايد از شغل خود استعفا بدهد، از حضور در مدرسه يا دانشگاه نيز امتناع كند.

📌 خودكشي در حرف | علائم خودكشي

در صحبت هاي خود مدام از مرگ حرف مي‌زند و حرف هاي او شكل وصيت به خود مي‌گيرند. كم حرفي نيز از ديگر علائم خودكشي است. البته كه اين صحبت ها يا كم حرفي ها به دليل تغييرات خلق و خو رخ مي‌دهد.

📌 اعتياد و خودكشي

مصرف مواد مخدر يا اعتياد به الكل ميل به خودكشي را در افراد تقويت مي‌كند. اعتياد با به مخاطره انداختن سلامت جسماني و رواني افراد و تاثير بر زندگي اجتماعي آنها؛ احتمال خودكشي را بالاتر مي‌برد. اعتياد جنبه دوري از خانواده را نيز تقويت مي‌كند و فرد به دليل اينكه جايگاهي در خانواده ندارد، تسليم خودكشي مي‌شود. عده اي نيز به دليل عدم توانايي در ترك مواد مخدر خودكشي را تنها راه چاره تلقي مي‌كنند.

ماهيت خودكشي

افكار خودكشي آنقدر هم كه در رسانه ها مي‌بينيم نادر نيستند. اتفاقا تحقيقات اخير خبر از روزمرگي اين افكار مي‌دهد كه در هر سني با هر موقعيت اجتماعي علائم خودكشي بروز مي‌كند. در اين بخش مقاله راجع به ماهيت خودكشي صحبت كرده ايم.

🔶 خودكشي يك بحران است

بحران ها معمولا اتفاقاتي كوتاه مدت هستند كه زندگي ما را تحت تاثير قرار مي‌دهند. و بعد از مدتي نيز از بين مي‌روند. خودكشي نير از اين قاعده مستثني نيست؛ به اين معني كه به محض بروز افكار آن نبايد دست به عملي كردن آنها زد زيرا شايد به زودي از بين بروند. بنابراين علائم خودكشي نشانه آغاز بحران است.

🔶 خودكشي بغرنج است | علائم خودكشي

منظور از اينكه علائم خودكشي بغرنح است، يعني عوامل زيادي در شكل گيري آنها دخالت دارند. مثل تجربه طلاق، جنگ، انقلاب، از دست دادن عزيزان و … . در ابتدا بايد علت شكل گيري اين فكر را پيدا كنيم و سپس به حل آنها بپردازيم. قطعا ما در تشكيل يا تاثيرات اين اتفاقات مثل جنگ يا مرگ عزيزان نقشي نداشته‌ايم؛ اما قطعا خودكشي نيز راه حل نيست.

🔶 همه گيري خودكشي

خودكشي مي‌‌تواند مثل يك ويروس واگيردار عمل كند. و در يك خانواده بين تمام اعضا ظاهر شود. اگر بازمانده‌ي يك خودكشي موفق هستيد حتما به سلامت روان خود اهميت بيشتري دهيد. و از يك روانشناس كمك بگيريد. زيرا بازماندگان خودكشي با درصد بالايي تن به خودكشي مي‌دهند.

شخصيت ضداجتماعي و خودكشي

طبق آمارها خودكشي بيشتر از افراد افسرده در افرادي با شخصيت ضد اجتماعي  مشاهده مي‌شود. اشخاصي كه شغل هاي پر خطر دارند، يا بارها با مرگ روبرو شده اند؛ بيشتر دست به خودكشي مي‌زنند.

بنابراين اگر با فردي كه شخصيت ضد اجتماعي دارد، در ارتباط مي‌باشيد. به نشانه ها و علائم خودكشي او توجه كنيد تا در صورت نياز به او كمك كنيد. چرا افراد دست به خودكشي مي‌زنند؟

عوامل محيطي زيادي ميل به خودكشي را در افراد به وجود مي‌آورد. محيط خانوادگي يا اجتماعي پر تنش، مسائل مالي، مرگ عزيزان، تغييرات بزرگ در زندگي و اختلالات رواني مختلف از اين دست هستند.

معمولا علائم خودكشي نيز در افرادي مشاهده مي‌شود كه با مشكلات شغلي، اجتماعي و … دست و پنجه نرم مي‌كنند. در واقع افراد براي رهايي از اين درد ها و رنج هاي زندگي به مرگ فكر مي‌كند.

اقدامات ضروري براي پيشگيري از علائم خودكشي

خودكشي يك راه حل نيست. اما در مواجه با چنين افرادي مشكل آن ها را دست كم نگيريد. يا به آنها بابت تصميم شان عذاب وجدان ندهيد. افرادي كه در اين بخش مقاله نام برده شده اند، با درصد بالايي علائم خودكشي از خود بروز مي‌دهند. اين افراد بايد در اقدام اول از روانشناس و متخصصين در حوزه خودكشي كمك بگيرند.

▪ اگر از بازماندگان خودكشي هستيد

▪‌از اطرافيان شما كسي به خودكشي فكر مي‌كند

▪ خودتان افكار خودكشي داريد

نقش اطرافيان در پيشگيري از خودكشي

علائم خودكشي اگر با دقت بالايي بررسي شود، كاملا واضخ است. در اين شرايط اطرافيان بايد حواس خود را جمع كنند تا با سوال هاي بيهوده اين افكار را تشديد نكنند. اطرافيان بايد براي كمك رساني به صحبت هاي اين افراد گوش دهند، و محيط امني را براي اين افراد فراهم كنند. البته كه جمع آوري وسايل خطرناك و زمينه ساز خودكشي از اقدامات ضروري است.

تمريناتي براي كنترل علائم خودكشي

اگر خودتان نيز نگران علائم خودكشي و افكارتان هستيد. بايد برنامه اي روزانه و روتين تنظيم كنيد. بيش از پيش با دوستان و اطرافيان معاشرت كنيد. و سعي در كسب مهارت تازه كنيد. وقت خالي خود را با كلاس هاي متفاوت يا خانواده پر كنيد. به مشكلات بدون كنترل فكر نكنيد و تمركزتان را روي اهداف خود بگذاريد. از تاثير ورزش بر كاهش افسردگي و اضطراب نيز غافل نشويد.

سخن پاياني

اهميت خودكشي با نام گذاري روز دهم سپتامبر، روز جهاني پيشگيري از خودكشي مشخص است. ساليانه اقدامات مهمي در اين زمينه صورت مي‌گيرد. اين افكار پايان ناپذير به نظر مي‌رسند اما اوضاع هميشه يكسان نمي‌ماند. با سرزنش خود، ديگري يا درمان هاي خودسرانه و موقت اين افكار پايان نمي‌پذيرند. و حتي شايد منجر به اتفاقات ناگوار ديگري شوند. با كمك روانشناس به راحتي علائم خودكشي را كاهش دهيد.

مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه علائم خودكشي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

تمايل به خودكشي به چه دليل ايجاد مي‌شود؟

عوامل مختلف محيطي يا فردي در زندگي باعث پديدآيي ميل به خودكشي مي‌شوند.

علائم رايج خودكشي كدام اند؟

انزوا و گوشه گيري، افسردگي، اختلال در خواب، بخشش وسايل به اطرافيان و صحبت مداوم در مورد مرگ از نشانه هاي خودكشي هستند.

چرا فرد تصميم به عملي كردن افكار خود مي‌گيرد؟

ترس از قضاوت و كمك نگرفتن از اطرافيان از علل مهم اقدام به خودكشي هستند.

منبع: علائم خودكشي | 3 ماهيت خودكشي

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۴:۰۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی