آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

سيگار كشيدن نوجوان از آن دسته مشكلاتي است كه نگراني بسياري را براي پدر و مادر به همراه مي‌آورد. سيگار يكي از بدترين و متأسفانه رايج‌ترين انواع اعتيادهاست. به‌علاوه هرچه اعتياد به اين ماده از سن پايين‌تري شروع شود ترك آن نيز سخت‌تر خواهد بود. به همين خاطر پدر و مادرها بايد اين موضوع را جدي بگيرند؛ و براي برطرف‌كردن آن به دنبال راه چاره‌اي باشند. نوجوانان معمولاً براي پذيرفته‌شدن در جمع دوستان يا احساس قدرت به سراغ سيگار مي‌روند. دليل سيگاركشيدن هرچه كه باشد شما مي‌توانيد با استفاده از بعضي راهكارها جلوي بدتر شدن شرايط را بگيريد. پس اگر شما هم درگير اين مشكل شده‌ايد در ادامه اين متن همراه ما باشيد. اين نكته را هم به خاطر داشته باشيد كه كمك‌گرفتن از يك مشاور متخصص در اين شرايط مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد.

منبع: سيگار كشيدن نوجوان | علل و راه هاي جلوگيري

نشانه‌هاي سيگار كشيدن نوجوان

يكي از اولين نگراني‌هاي پدر و مادرها اين است كه از كجا بفهميم فرزندمان سيگار مي‌كشد يا خير؛ در جواب اين سؤال بايد گفت كه سيگاركشيدن هم مثل هر رفتار ديگري نشانه‌هايي از خودش به جا مي‌گذارد. با كمي دقت در رفتار فرزندتان مي‌توانيد اين نشانه‌ها را پيدا كنيد. اما يادتان باشد اين نشانه‌ها مي‌تواند به هر دليل ديگري هم ايجاد شده باشد. پس بهتر است تا قبل از اينكه از اين موضوع مطمئن شويد رفتار تندي از خودتان نشان ندهيد. بعضي از نشانه‌هاي سيگاركشيدن عبارتند از:

  • فرزندتان بيشتر از قبل به پول احتياج دارد.
  • به بهانه‌هاي مختلفي سعي مي‌كند از جمع شما فاصله بگيرد.
  • دندان‌هاي آنها به سمت زردشدن مي‌رود.
  • بيشتر از گذشته از آدامس يا عطر استفاده مي‌كند.
  • دوستاني دارد كه سيگار مي‌كشند.
  • سيگار، كبريت يا فندك در وسايل او پيدا كرده‌ايد.

دلايل سيگار كشيدن نوجوان

يكي از نكات مهم در پيشگيري يا پايان‌دادن به سيگار كشيدن نوجوان اين است كه دلايل آن را بشناسيم. وقتي شما بدانيد يك اتفاق به چه دليلي مي‌افتد قدرت بيشتري در كنترل و تغيير شرايط خواهيد داشت. پس بهتر است بعضي از دلايل سيگاركشيدن نوجوانان را با هم بررسي كنيم. اين دلايل عبارتند از:

 الگوهاي نامناسب

قبل از هر چيز به محيط اطراف خودتان نگاه كنيد. آيا شما يا همسرتان سيگار مي‌كشيد؟ يكي از دلايل اصلي سيگار كشيدن نوجوان الگوبرداري است. وقتي فرزند شما دائماً صحنه سيگاركشيدن اطرافيان را مي‌بيند طبيعتاً اين موضوع برايش عادي خواهد شد. در نتيجه آنها احساس بدي نسبت به اين مسئله ندارند. يا حتي مي‌توانيم بگوييم كنجكاوي نوجوان براي استفاده از سيگار بيشتر تحريك خواهد شد. سيگار كشيدن نوجوان | پذيرفته‌شدن در جمع دوستان

نوجوانان معمولاً با هدف پذيرفته‌شدن در جمع دوستان دست به رفتارهاي منفي مي‌زنند. آنها در هر سني هستند كه تأييدشدن از جانب همسالان برايشان اهميت بسياري دارد. سيگاركشيدن نيز يكي از رفتارهايي است كه اين تأييد را به آنها مي‌دهد. وقتي فرزند شما با دوستاني ارتباط دارد كه سيگار مي‌كشند پس قاعدتا بايد شبيه به آنها رفتار كند تا يكي از اعضاي آن جمع باشد. در واقع خيلي وقت‌ها نوجوانان براي اينكه به خود و ديگران ثابت كنند كه از دنياي كودكي فاصله گرفته و يك بزرگسال هستند به سراغ سيگار مي‌روند.

 فشارهاي روحي

اولين ويژگي سيگار يا هر مخدر ديگري كم‌كردن استرس است. نوجواني نيز دوره سني است كه فرد فشارهاي روحي بسياري را تجربه مي‌كند. به همين خاطر سيگار گاهي اوقات به‌عنوان راه چاره‌اي براي كم‌كردن استرس مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

 سيگار كشيدن نوجوان | اعتمادبه‌نفس پايين

سيگاركشيدن براي بعضي از نوجوانان نشانه‌اي از بزرگ و قدرتمند بودن است. به همين خاطر مي‌توانيم بگوييم معمولاً كساني كه اعتمادبه‌نفس پاييني دارند به سراغ استفاده از سيگار يا هر مخدر ديگري مي‌روند. آنها با اين كار سعي مي‌كنند احساس خودكم‌بيني و نگراني كه از بابت جايگاه خودشان در اجتماع دارند را از بين ببرند.

 تجربه دوباره لذت

تجربه لذت شايد دليل شروع سيگاركشيدن نباشد اما دليل ادامه‌پيداكردن اين رفتار است. استفاده از سيگار باعث آزادشدن مسكن‌هاي طبيعي از مغز مي‌شود. به همين خاطر انجام اين كار لذت خاصي را براي فرد به همراه خواهد داشت. خيلي اوقات دليل وابسته شدن يك نفر به سيگار اين است كه او به دنبال تجربه مجدد همان احساس لذت نخستين است.

راهكارهايي براي مبارزه با سيگار كشيدن نوجوان

 از برخوردهاي تند خودداري كنيد

وقتي متوجه سيگار كشيدن نوجوان تان مي‌شويد اولين قدم اين است كه برخورد تندي از خودتان نشان ندهيد. درست است كه اين مسئله باعث نگراني و عصبانيت زيادي در شما شده است؛ اما يادتان باشد شما مي‌بايست راه درستي براي حل‌كردن آن پيدا كنيد. بسياري از مواقع بدرفتاري شما تنها باعث مي‌شود كه فرزندتان از اين به بعد با پنهان‌كاري بيشتري به رفتار خودش ادامه بدهد. يادتان باشد كه رفتار تند هيچ اطلاعاتي به فرزند شما نمي‌دهد. آنها با اين روش متوجه اشتباهشان نمي‌شوند. اگر مي‌خواهيد به آنها كمك كنيد بايد در اولين قدم عصبانيتتان را كنترل كنيد.

 با فرزندتان صحبت كنيد

در يك فضا و شرايط مناسب با فرزندتان صحبت كنيد. اما يادتان باشد كه صحبت‌كردن قواعد خاص خودش را دارد. اگر نوجوان احساس كند شما از موضع بالا به او نگاه مي‌كنيد و مي‌خواهيد نصيحتش كنيد طبيعتاً در مقابل شما جبهه خواهد گرفت. پس سعي كنيد در صحبت‌هايتان در مقابل نوجوان نباشيد. با كمك يكديگر دلايل تمايل فرزندتان به سيگاركشيدن را مشخص كنيد و سپس راهكاري براي تغيير شرايط پيدا كنيد.

 به دنبال تغيير يك‌شبه نباشيد

گاهي اوقات شرايط اين‌طور نيست كه شما و فرزندتان تصميم بگيريد از اين لحظه سيگار را كنار بگذاريد و همين اتفاق هم بيفتد. خيلي وقت‌ها شما مي‌بايست براي ترك سيگار يك برنامه طولاني‌مدت‌تر داشته باشيد. در اين برنامه فرزند شما به‌تدريج مقدار مصرف خود را كاهش مي‌دهد تا به جايي برسد كه ديگر نيازي به استفاده از سيگار نداشته باشد.

 نشانه‌ها را شناسايي كنيد

يك راهكار مفيد براي اينكه فرزندتان را از سيگار دور كنيد اين است كه محرك‌ها را كمتر كنيد. با دقت در رفتارهاي نوجوان به اين سؤال پاسخ بدهيد كه او چه وقت‌هايي گرايش بيشتري به استفاده از سيگار پيدا مي‌كند؟ سپس سعي كنيد اين موقعيت‌ها را با رفتارهاي جايگزين يا مديريت‌كردن هيجان‌ها تحت كنترل در بياوريد. اگر فكر مي‌كنيد انجام‌دادن اين كار به‌تنهايي، برايتان مشكل است مي‌توانيد از يك مشاور متخصص در اين زمينه كمك بگيريد.

 الگوي مناسبي براي فرزندتان باشيد

روان‌شناسان معتقدند وقتي مي‌خواهيد چيزي را به كسي آموزش بدهيد اولين قدم اين است كه خودتان آن را رعايت كنيد. شما نمي‌توانيد از سيگار استفاده كنيد و در همان لحظه به فرزندتان بگوييد كه اين كار را نكند. پس اگر نگران وضعيت نوجوانتان هستيد اولين و ساده‌ترين راهكار اين است كه الگوي خوبي براي او باشيد. اگر شما يا هر يك از نزديكان نوجوان درگير اعتياد به سيگار هستيد راجع به بدي‌ها و مشكلاتي كه به اين دليل برايتان به وجود آمده با او صحبت كنيد.

 رفتارهاي جايگزين را تقويت كنيد

وقتي مي‌خواهيد به نوجوان بگوييد نبايد يك كار را انجام بدهد طبيعتاً بايد بگوييد كه به‌جاي آن چه كاري را انجام بدهد. به همين خاطر يكي از راهكارهاي مفيد در ترك گرايش به سيگار اين است كه رفتارهاي جايگزين را تقويت كنيد. براي مثال ورزش‌كردن، استفاده از جلسات مشاوره و روان‌درماني يا وقت گذراندن با خانواده را به‌عنوان رفتار هدف در نظر بگيريد. سعي كنيد انجام‌دادن آنها توسط نوجوان را با پاداش‌دادن تقويت كنيد.

 قدرت نه گفتن را به فرزندتان بياموزيد

همان‌طور كه گفتيم خيلي وقت‌ها سيگاركشيدن از گروه دوستان شروع مي‌شود. در حقيقت فرزند شما خجالت مي‌كشد از اينكه مثل ساير دوستانش رفتار نكند. به همين خاطر يك راه مهم براي پيشگيري از سيگاركشيدن نوجوان اين است كه مهارت نه گفتن را به او آموزش بدهيد. نوجوان بايد اين قدرت را داشته باشد كه وقتي با چيزي مخالف است بدون ترس از قضاوت‌شدن نظرش را بيان كند.

 هيچ‌كس با سيگاركشيدن قدرتمند نمي‌شود

خيلي از نوجوان‌ها فكر مي‌كنند سيگاركشيدن به اين معني است كه ديگر بزرگ شده‌اند. در حقيقت اين كار احساس قدرت و ارزشمندي را به آنها مي‌دهد. به همين خاطر يكي از روش‌ها براي ترك سيگار اين است كه باورهاي اشتباه فرزندتان را از بين ببريد. با نوجوانتان صحبت كنيد و راه‌هاي صحيح قوي كردن خود و داشتن عزت‌نفس را به او نشان بدهيد. آنها را مطمئن كنيد از اينكه با كشيدن سيگار آن قدرتي كه مي‌خواهند را به دست نخواهند آورد.

سيگار كشيدن نوجوان و اهميت مشاوره

اگر متوجه شده‌ايد كه فرزند نوجوانتان سيگار مي‌كشد كمك‌گرفتن از يك مشاور را در اولويت برنامه‌هايتان قرار بدهيد. اگر شما براي اين رفتار فرزندتان فكري نكنيد و اوضاع را تغيير ندهيد احتمال دارد كه او براي هميشه درگير اين مشكل بماند. اما خيلي اوقات ما به‌تنهايي كاري از دستمان برنمي‌آيد.

نداشتن دانش كافي يا بي‌توجهي فرزندمان به حرف‌هاي ما از جمله دلايل اين شرايط هستند. مشاور با توجه به تخصصي كه دارد به‌خوبي مي‌تواند با فرزند شما ارتباط برقرار كند. آنها با بررسي‌هاي دقيق متوجه دليل مشكل فرزندتان خواهند شد. و سپس مي‌توانند راهكارهاي علمي و مناسبي را براي تغيير شرايط به شما معرفي كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه سيگار كشيدن نوجوان مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

چطور جلوي سيگار كشيدن فرزند نوجوان ام را بگيرم؟

در اولين قدم بهتر است از برخورد تند خودداري كنيد؛ با كمك فرزندتان شرايط و چيزهايي كه باعث تمايل او به استفاده از سيگار مي‌شود را مشخص كنيد؛ سپس در اين شرايط از راهكارهايي مثل پرت‌كردن حواس استفاده كنيد؛ تقويت‌كردن رفتارهاي جايگزين و به‌خصوص كمك‌گرفتن از يك مشاور از ديگر راهكارهايي هستند كه مي‌توانند به شما كمك كنند.

منبع: سيگار كشيدن نوجوان | علل و راه هاي جلوگيري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۵۴:۰۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی