آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

مصرف همزمان شيشه و الكل يكي از روش‌هاي جديد و در حال گسترش استفاده از مواد مخدر است كه معمولاً به دليل كنجكاوي براي تجربه حالات جسمي و رواني مختلف ايجاد مي‌شود. با توجه به اينكه اين دو ماده از خانواده‌هاي دارويي كاملاً متضادي هستند مي‌تواند آثار خطرناكي را براي فرد ايجاد نمايد و انگيزه فرد را براي ترك كاهش دهد. با در نظر گرفتن اين مطلب كه مصرف همزمان شيشه و الكل وسوسه مصرف مجدد پس از ترك اعتياد را افزايش خواهد داد بهتر است از يك روانشناس متخصص در زمينه اعتياد كمك بگيريد. همچنين براي دريافت مشاوره آنلاين مي‌توانيد عضو كانال مشاوره روانشناسي ذهن نو شويد.

منبع: مصرف همزمان شيشه و الكل

شيشه و اعتياد به آن

شيشه يا كريستال نام ماده مخدري است كه در سال‌هاي اخير استفاده از آن گسترش بسياري پيدا كرده است. استفاده از شيشه باعث بروز احساس شادي و انرژي در فرد مي‌شود كه او را براي مصرف مجدد تحريك مي‌كند. صحبت كردن بيش‌ازحد، كاهش اشتها و كاهش نياز به خواب ازجمله نشانه‌هايي هستند كه به دنبال مصرف شيشه در فرد ديده مي‌شود. با توجه به اينكه شيشه داروي بسيار قوي است كه حتي يك‌بار استفاده از آن مي‌تواند باعث اعتياد فرد شود بهتر است براي پيشگيري از اعتياد به شيشه يا ترك مصرف آن از يك متخصص كمك بگيريد.

الكل و اعتياد به آن

الكل يكي از قديمي‌ترين مخدرهاي موجود در جهان است و در اصطلاح به هرگونه نوشيدني گفته مي‌شود كه حاوي درصدي از اتانول باشد. مصرف الكل و ورود اتانول به جريان خون با اثرگذاري بر گيرنده‌هاي مغزي كه مسئوليت آرامش و رفع اضطراب را بر عهده دارند باعث خواهد شد تا فرد احساس سرخوشي و شادي كاذبي را تجربه كند؛ درعين‌حال افزايش ميزان مصرف و بالا رفتن سطح اتانول در خون مي‌تواند مشكلات بسياري مانند كاهش سطح تعادل، كاهش قدرت تصميم‌گيري، بيهوشي يا حتي ايست قلبي را به همراه داشته باشد. براي آگاهي بيشتر درباره اعتياد به الكل كليك كنيد.

دلايل مصرف همزمان شيشه و الكل

مصرف همزمان مواد اعتيادآور با يكديگر يا چند مصرفي حالتي از اعتياد است كه در سال‌هاي اخير گسترش بسياري پيدا كرده است. در اين ميان استفاده از الكل با انواع مخدرها بيش از ساير حالت‌هاي چند مصرفي رواج دارد و اين موضوع را مي‌توان تا حدودي در دسترسي‌پذيري نسبتاً بالاي الكل دانست. بااين‌حال با توجه به اينكه شيشه و الكل از دو خانواده دارويي كاملاً متضاد هستند و هريك مغز را به فعاليتي كاملاً متفاوت با ديگري وا‌مي‌دارند استفاده از آن‌ها در كنار هم مي‌تواند آسيب‌هاي بسياري ازجمله خطر سكته مغزي را به همراه داشته باشد. بااين‌حال دلايل بسياري براي اين همزماني در مصرف وجود دارد كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

كنجكاوي

يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه براي مصرف همزمان شيشه و الكل وجود دارد اين است كه نوجوانان و جوانان نسبت به تجربه شرايطي كه پس از مصرف اين دو ماده براي بدن ايجاد مي‌شود كنجكاوي بالايي نشان مي‌دهند. بعضي افراد از اين دو ماده استفاده مي‌كنند اما به هر دليلي دچار مشكل خاصي نمي‌شوند و بازگو كردن تجربيات آن‌ها براي سايرين باعث افزايش كنجكاوي و تمايل به مصرف در آن‌ها مي‌شود.

كسب لذت بيشتر

استفاده همزمان از مخدرهاي مختلف ميزان اثرگذاري و لذت بخشي استفاده از آن‌ها را افزايش مي‌دهد كه اين خود تبديل به دليل و انگيزه‌اي براي مصرف همزمان و مجدد آن‌ها خواهد شد. براي شناخت بيشتر درباره اعتياد به چند ماده كليك كنيد.

كاهش اضطراب از دلايل مصرف همزمان شيشه و الكل

شيشه ماده اعتيادآوري است كه از مت‌آمفتامين تهيه مي‌شود و استفاده از آن انرژي فرد را افزايش خواهد داد بااين‌حال بالا رفتن سطح اضطراب يكي از عوارض منفي است كه به دنبال استفاده از شيشه براي فرد ايجاد مي‌شود. مصرف همزمان شيشه و الكل در برخي شرايط براي جلوگيري از بروز اين اضطراب روي مي‌دهد زيرا الكل ازجمله داروهايي است كه فعاليت دستگاه عصبي را كاهش داده و اضطراب را از بين مي‌برد.

كاهش بازداري رفتاري

استفاده از الكل با افزايش اعتمادبه‌نفس فرد باعث خواهد شد تا بسياري از بازداري‌هاي رفتاري كاهش پيدا كرده و درنتيجه رفتارهايي از فرد سر خواهد زد كه احتمال بروز آن‌ها در شرايط عادي بسيار كمتر است. اين موضوع مي‌تواند يكي از دلايل مصرف همزمان شيشه و الكل باشد چراكه مصرف الكل قدرت تصميم‌گيري فرد را كاهش داده و او را به سمت تجربه رفتارهاي جديد سوق مي‌دهد.

پيامدهاي مصرف همزمان شيشه و الكل

اعتياد همواره نتايج و عوارض منفي بسياري را به همراه دارد و طبيعتاً در شرايطي كه فرد از بيش از يك ماده مخدر استفاده كند اين عوارض چند برابر خواهد شد. برخي از مهم‌ترين پيامدهاي مصرف همزمان شيشه و الكل را در ادامه با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

افزايش خطر سكته مغزي

ورود الكل به جريان خون با تأثير بر گيرنده‌هاي گابا باعث كاهش سطح فعاليت در تمامي بخش‌هاي بدن مي‌شود اما شيشه با اجبار مغز به ترشح دوپامين باعث افزايش فعاليت مغز و تمامي دستگاه‌هاي عصبي مي‌گردد. به همين خاطر مصرف همزمان شيشه و الكل باعث ورود همزمان دو پيام متضاد به مغز شده كه اين موضوع احتمال بروز مشكلات مغزي ازجمله سكته را افزايش خواهد داد.

كاهش قدرت تصميم‌گيري و بازداري رفتاري

مصرف الكل معمولاً بسياري از بازداري‌هاي رفتاري را كاهش مي‌دهد و با افزايش اعتمادبه‌نفس، فرد را به انجام كارهايي كه در حالت عادي از انجام آن‌ها خجالت مي‌كشيده سوق مي‌دهد. همچنين مصرف شيشه نيز انرژي و تمايل فرد براي فعاليت را افزايش مي‌دهد. با در نظر گرفتن اين مطلب كه استفاده از مخدرها با كاهش سطح هوشياري، قدرت تصميم‌گيري فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهند، مصرف همزمان شيشه و الكل احتمال انجام رفتارهاي تكانه‌اي و پرخطر را افزايش خواهد داد.

دشواري در ترك اعتياد به مصرف همزمان شيشه و الكل

متخصصين حوزه ترك اعتياد معتقدند كه استفاده همزمان از چند ماده مخدر باعث ايجاد دشواري‌هايي در فرايند ترك اعتياد خواهد شد. اين مشكلات مي‌تواند نياز فرد به دريافت مراقبت‌هاي تخصصي را افزايش داده و حتي فرايند ترك اعتياد را با شكست مواجه كند. اين موضوع لزوم استفاده از جلسات مشاوره رواني و ايجاد هدف و انگيزه براي ترك را افزايش مي‌دهد. براي اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

مصرف همزمان شيشه و الكل | ترك رواني اعتياد

به‌طوركلي ترك اعتياد به هر ماده مخدر شامل دو مرحله سم‌زدايي يا ترك فيزيولوژيك و همين‌طور جلسات روان‌درماني براي رهايي از وابستگي رواني به مخدرهاست. متأسفانه بسياري از افراد سم‌زدايي را مساوي با ترك اعتياد مي‌دانند و جلسات درمان رواني را جدي نمي‌گيرند. اين موضوع مي‌تواند مشكلات بسياري را در آينده ايجاد نمايد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان شروع مجدد مصرف را نام برد. به همين خاطر بهتر است درصورتي‌كه براي ترك اعتياد اقدام مي‌كنيد از يك مشاور نيز در اين زمينه كمك بگيريد. ازجمله اقداماتي كه روانشناسان براي ترك مصرف همزمان شيشه و الكل انجام مي‌دهند مي‌توان موارد زير را نام برد.

ايجاد و حفظ انگيزه

ترك اعتياد در ذهن بسياري از مصرف‌كنندگان با نشانه‌هاي جسمي و رواني ناخوشايند همراه است و اين موضوع انگيزه فرد براي ترك را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد. در شرايطي كه وي در گذشته تجربه ناموفقي از ترك نيز داشته باشد اين موضوع بيش از قبل انگيزه‌هاي او را تحت تأثير قرار مي‌دهد. به همين خاطر در جلسات بازپروري رواني مشاورين سعي مي‌كنند با ايجاد انگيزه براي فرد او را از دلسرد شدن در طول فرايند ترك دور نگه دارند.

كمك به افزايش اعتمادبه‌نفس و خودكنترلي

شكست در فرايند ترك اعتياد باعث مي‌شود كه فرد خود را به‌عنوان شخصي ناتوان و ضعيف بشناسد و برخوردهاي نامناسب ديگران نيز به ايجاد جدي‌تر اين باور در ذهن وي دامن مي‌زند. يكي از اقدامات اساسي روانشناسان براي ترك اعتياد اين است كه عزت‌نفس ازدست‌رفته فرد را به او بازگردانند و با ايجاد موفقيت‌هاي كوچك به وي كمك كنند باور كند كه توانايي ايجاد تغيير در شرايط زندگي را دارد.

آموزش كنترل وسوسه‌هاي رواني

اصلي‌ترين هدف جلسات روان‌درماني اين است كه به فرد كمك مي‌كند تا با بررسي دقيق محيط اطراف خود محرك‌هايي كه باعث افزايش ميل به مصرف در وي مي‌شوند را شناسايي كرده و سپس راه‌هايي براي كنترل تمايلات را آموزش ببيند. براي مثال ممكن است فردي احساس كند شنيدن نام مخدرها نيز مي‌تواند او را به مصرف مجدد تحريك كند.

خانواده‌درماني براي مصرف همزمان شيشه و الكل

خانواده يكي از مهم‌ترين بسترهاي اجتماعي است كه نقش بسياري در يك ترك موفقيت‌آميز دارد. رفتار اعضاي خانواده با فرد مي‌تواند دليلي براي تمايل وي به مصرف بيشتر و يا ترك اعتياد باشد. مشاورين معمولاً جلساتي را براي خانواده برگزار مي‌كنند و با افزايش اطلاعات آن‌ها راجع به اعتياد نكاتي را در ارتباط با شيوه برخورد با فرد به خانواده آموزش مي‌دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره ترك اعتياد تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

مصرف همزمان شيشه و الكل چه دلايلي دارد؟

ايجاد لذت بيشتر و همين‌طور از بين بردن اضطرابي كه به دليل استفاده از شيشه براي فرد ايجاد مي‌شود ازجمله دلايل مصرف همزمان شيشه و الكل هستند.

آيا امكان ترك مصرف همزمان شيشه و الكل وجود دارد؟

بله؛ اگرچه مصرف همزمان مخدرها با يكديگر دشواري‌هايي را در فرايند ترك ايجاد مي‌كند بااين‌حال درصورتي‌كه از متخصصين قابل‌اعتماد براي ترك مصرف استفاده كنيد امكان ترك وجود دارد.

منبع: مصرف همزمان شيشه و الكل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مصرف همزمان شيشه و الكل،
موضوع:
[ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۰۲:۰۲ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی