آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

برنامه ريزي براي كنكور اولين پله موفق شدن در اين آزمون است. اگر شما هم جزء دانش‌آموزاني هستيد كه قرار است به‌زودي در كنكور شركت كنيد بايد خودتان را براي اين رقابت آماده كنيد. حتماً هم اين را مي‌دانيد كه براي موفقيت در كنكور سراسري بايد خوب درس بخوانيد؛ و البته كه خوب درس‌خواندن نياز به يك برنامه خوب دارد. به همين خاطر اگر مي‌خواهيد در اين آزمون موفق باشيد قبل از هر چيز بايد با اصول برنامه‌ريزي تحصيلي آشنا شويد. دوره‌كردن درس‌ها، خلاصه‌برداري، تست‌زدن در زمان‌هاي مناسب و همين‌طور انعطاف‌پذيري برنامه از مهم‌ترين نكاتي هستند كه بايد رعايت كنيد. ما در اين مطلب سعي مي‌كنيم تا كمي بيشتر راجع به برنامه ريزي براي كنكور صحبت كنيم.

منبع: برنامه ريزي براي كنكور 1402 | آموزش نحوه برنامه ريزي كنكور

برنامه ريزي براي كنكور

كنكور، يكي از بزرگ‌ترين رقابت‌هايي است كه ما در زندگي آن را تجربه مي‌كنيم. براي ورود به دانشگاه، درس‌خواندن و تبديل‌كردن خودمان به يك نيروي متخصص اول بايد از سد كنكور رد شويم. همان‌طور كه گفتيم اولين قدم براي اينكه بتوانيم اين مرحله از زندگي را با موفقيت پشت سر بگذاريم برنامه ريزي است. بدون برنامه شما در حقيقت نقشه‌اي براي مسيرتان نداريد.

به همين خاطر دير يا زود به جايي مي‌رسيد كه احساس مي‌كنيد شرايط آن‌طور كه بايد پيش نمي‌رود. ممكن است مطالب درسي را با هم قاطي كنيد؛ بعضي‌ها را فراموش كنيد؛ و يا بدتر از همه اصلاً نتوانيد بعضي از منابع را تمام كنيد. به‌علاوه داشتن يك برنامه خوب باعث مي‌شود شما آرامش رواني بيشتري را هم تجربه كنيد. وقتي ما برنامه داشته باشيم اوضاع برايمان قابل‌پيش‌بيني‌تر خواهد بود. همين باعث مي‌شود خيلي از اضطراب‌ها را تجربه نكنيم.

در برنامه ريزي براي كنكور به اين نكات توجه داشته باشيد

اينكه براي خودتان يك برنامه بنويسيد ساده‌ترين بخش كار است. اما يادتان باشد كه هر برنامه‌اي شما را به هدفتان نمي‌رساند. برنامه‌هاي اشتباه درست به همان اندازه به شما ضرر مي‌زنند كه برنامه نداشتن خواهد زد. به همين خاطر بهتر است بعضي نكات را در برنامه‌ريزي‌هايتان در نظر داشته باشيد.

 با يك برنامه سبك شروع كنيد

يادتان باشد كه سنگ بزرگ علامت نزدن است. خيلي‌ها در اولين قدم و وقتي با حجم درس‌ها روبه‌رو مي‌شوند دچار استرس خواهند شد. ممكن است شما نگران اين باشيد كه اگر با يك برنامه سبك شروع كنيد نمي‌رسيد همه كتاب‌ها را بخوانيد. يا شايد بخواهيد يك برنامه كمال‌گرايانه براي خودتان بريزيد. اما تجربه نشان مي‌دهد اين كارها عاقبتي به غير از شكست ندارند.

اولين قدم در برنامه ريزي براي كنكور اين است كه شما توانايي‌هايتان را در نظر بگيريد. وقتي برنامه‌اي بريزيد كه از توان شما براي درس‌خواندن سنگين‌تر باشد ديريازود از انجام‌دادن آن خسته مي‌شويد. و در نتيجه احساسات منفي مثل ناتواني، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و شكست‌خوردن به سراغتان مي‌آيد. همين احساسات هم باعث مي‌شود كه انگيزه‌تان را براي درس‌خواندن از دست بدهيد. پس در اولين قدم سعي كنيد درست به‌اندازه توانايي و عادت‌هاي درسي‌تان برنامه بريزيد. پس از مدتي مي‌توانيد به آرامي حجم مطالبي كه مي‌خوانيد و ساعت مطالعه‌تان را بيشتر كنيد.

 برنامه ريزي براي كنكور بايد منعطف باشد

هرگز نبايد براي همه ساعت‌هاي روز و هفته خود برنامه بريزيد! يادتان باشد كه جايي را براي اتفاقات غيرمنتظره خالي كنيد. براي مثال ممكن است يك روز بيمار شويد و نتوانيد درس بخوانيد. پس برنامه هفتگي شما بايد زمان‌هاي خالي داشته باشد كه در آنها بتوانيد قسمت‌هاي عقب‌افتاده را جبران كنيد. اگر هم همه چيز طبق برنامه پيش رفت شما ضرر نخواهيد كرد. مي‌توانيد زمان‌هايي را به كه به اين قسمت اختصاص داده‌ايد براي دوره‌كردن و تثبيت مطالب يا حتي پيش رفتن و جلو انداختن برنامه‌تان استفاده كنيد.

 اهميت استراحت و تفريح

يك اشتباه بسيار رايج اين است كه ما در سال كنكور تفريح و استراحت را به صفر مي‌رسانيم. در حقيقت بيشتر ما فكر مي‌كنيم اگر اين كار را نكنيم زمان كافي براي خواندن همه مطالب نخواهيم داشت. شايد اين مسئله در ظاهر درست به نظر برسد. و البته در كوتاه‌مدت هم شما را به خواسته‌تان خواهد رساند. اما مطمئن باشيد كه در بلندمدت از اين قانون آسيب خواهيد ديد.

روان ما به اين شكل طراحي شده كه براي سلامتش به تفريح نياز دارد. در حقيقت تفريح‌كردن باعث مي‌شود شما انرژي كافي براي ادامه فعاليت‌هايتان را پيدا كنيد. در كنار تفريح، خواب كافي هم از ديگر مواردي است كه بايد به آن توجه كنيد. در طول خواب علاوه بر اينكه شما خستگي در مي‌كنيد سلول‌هاي مغزي مطالب خوانده شده را مورد بررسي قرار خواهند داد؛ و در حقيقت در اين زمان تثبيت مطالب اتفاق مي‌افتد. اگرچه ما هم قبول داريم كه در سال كنكور بايد زمان بيشتري را صرف هدفتان كنيد و كمتر به تفريح و استراحت بپردازيد؛ اما يادتان باشد به صفر رساندن اين مسائل اصلاً تأييدشده نيست. درست مانند هر موضوع ديگري در اين شرايط نيز حفظ تعادل اهميت بسياري دارد.

 فقط روبه‌جلو حركت نكنيد

اگر مطالبي كه خوانده‌ايد را مرور نكنيد همه آنها فراموش خواهند شد. پس اين نكته را هم به خاطر داشته باشيد كه در برنامه ريزي براي كنكور نبايد فقط روبه‌جلو حركت كنيم. بعضي‌ها فكر مي‌كنند هدف اصلي در برنامه‌ريزي تنها تمام‌كردن كتاب‌ها است؛ و در نتيجه اصلاً به مرور مطالب فكر نمي‌كنند. گروه ديگري هم هستند كه معتقدند بعد از اينكه حداقل يك‌بار كتاب‌ها را كامل تمام كردند مي‌بايست به سراغ مرور بروند. اما هر دوي اين باورها اشتباه است.

اولاً همان‌طور كه گفتيم مرورنكردن باعث مي‌شود مطالب را فراموش كنيد. در نتيجه اين وضعيت فرقي با نخواندن مطالب ندارد. ثانياً اگر مرور را به يك زمان دور موكول كنيد حجم بالايي از مطالب از ذهنتان پاك مي‌شود. و در نتيجه بايد زمان نسبتاً زيادي براي يادآوري و تثبيت مطالب بگذاريد. پس بهتر است در زمان‌هاي مشخص به عقب برگرديد و پس از مرور و تثبيت مطالب مجدداً به سراغ پيشروي برويد.

 هدف‌گذاري داشته باشيد

يك برنامه زماني شما را به هدف مي‌رساند كه هدفي وجود داشته باشد. پس فكر نكنيد برنامه ريزي براي كنكور تنها اين است كه ساعت‌هايتان را در روز، هفته و ماه پر كنيد. ساعت‌هاي درسي شما و حجم مطالبي كه در هر روز مي‌خوانيد بايد كاملاً كنترل شده باشد. بهترين راه براي رسيدن به اين مسئله اين است كه از آخر به اول بياييد. ابتدا مشخص كنيد هر كتاب چند صفحه است و چند ماه فرصت داريد؟

يك ضرب و تقسيم ساده به شما خواهد گفت كه در هر ماه مي‌بايست چقدر از هر كتاب را بخوانيد. وقتي متوجه حجم مطلبي كه بايد در يك ماه بخوانيد شديد، همين كار را براي هفته‌ها و روزها هم انجام بدهيد. با اين روش شما حجم مطالبي كه بايد بخوانيد را به‌درستي در برنامه‌تان پيدا خواهيد كرد. در نتيجه احتمال اينكه در آينده با مشكلاتي مثل تمام‌نكردن مطالب روبه‌رو شويد كمتر خواهد بود.

 وضعيتتان را ارزيابي كنيد

زمان‌هايي را به ارزيابي برنامه‌تان اختصاص بدهيد. براي مثال مي‌توانيد آخر هفته و آخر ماه را براي اين كار تعيين كنيد. با دقت بررسي كنيد كه آيا به هر چيزي كه مي‌بايست در اين هفته يا ماه مي‌رسيديد رسيده‌ايد؟ چه نكاتي را بهتر است در برنامه هفته آينده‌تان لحاظ كنيد؟ نقاط ضعف و قوت برنامه‌تان چه بوده است؟ اين كار به شما كمك مي‌كند قبل از اينكه دير بشود جلوي بعضي از اشتباهات را بگيريد. اگر در نحوه برنامه‌ريزي‌تان مشكلي وجود دارد كه به تنهايي نمي‌توانيد آن را حل كنيد بهتر است از يك مشاور متخصص در اين زمينه كمك بگيريد.

 تست‌زدن را جدي بگيريد

سؤالات كنكور در همه مقاطع تستي هستند. اين در حالي است كه ما در تمامي امتحان‌هايي كه داده‌ايم از سؤالات تشريحي استفاده شده است. به همين خاطر بسياري از دانش‌آموزان راهكار تستي خواندن مطالب و جواب‌دادن به سؤالات چهارگزينه‌اي را نمي‌دانند. تنها راه برطرف‌كردن اين مشكل اين است كه در طول سال تست‌زدن را جدي بگيريد.

از كتاب‌هاي كمك‌درسي كه در بازار وجود دارند و همين‌طور آزمون‌هاي آزمايشي كمك بگيريد. مطمئن باشيد بهترين راه براي يادگرفتن اين موضوع، تمرين كردن آن است. هرچقدر بيشتر اين كار را انجام بدهيد راه و روش تستي خواندن و همين‌طور حل‌كردن تست‌ها را بهتر ياد خواهيد گرفت.

برنامه ريزي براي كنكور و اهميت مشاوره

كنكور رقابتي است كه حداقل براي يك سال زندگي شما را درگير خودش مي‌كند. و همان‌طور كه احتمالاً مي‌دانيد زندگي شما در تمامي ابعاد آن، درگير كنكور مي‌شود. شما علاوه بر اينكه نياز داريد راه و روش درست درس‌خواندن و مروركردن را ياد بگيريد، بايد راه‌هاي حفظ انگيزه، مراقبت از سلامت روحي، متعادل نگه‌داشتن ساير بخش‌هاي زندگي و بسياري از چيزهاي ديگر را ياد بگيريد. به عبارتي بايد بگوييم شما نياز داريد كه سبك زندگي خودتان را به طور كامل تغيير بدهيد. براي رسيدن به اين هدف بهترين راه اين است كه از يك مشاور متخصص كمك بگيريد.

مشاورين با توجه به اطلاعاتي كه راجع به ساختار مغز و روش‌هاي يادگيري دارند به‌خوبي مي‌توانند اصول صحيح درس‌خواندن و يادگرفتن مطالب را به شما آموزش بدهند. به‌علاوه آنها با توجه به تخصص و تجربه‌اي كه دارند به‌خوبي مي‌توانند به شما براي حفظ روحيه و انگيزه‌تان كمك كنند. يكي ديگر از نقاط قوت كمك‌گرفتن از مشاورين اين است كه آنها مي‌توانند استعدادهاي شما را مشخص كنند. در نتيجه شما برخلاف بسياري از دانش‌آموزان ديگر دچار سردرگمي بابت انتخاب رشته و مسير زندگي نخواهيد شد. پس اگر مي‌خواهيد سال كنكورتان را با موفقيت پشت سر بگذاريد بهتر است كمك‌گرفتن از مشاورين متخصص را در اولويت برنامه‌هايتان قرار بدهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه برنامه ريزي براي كنكور مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

در برنامه ريزي براي كنكور بايد چقدر به ساعات مطالعه توجه كنيم؟

ساعت مطالعه شما براي كنكور عددي نيست كه از قبل مشخص باشد. شما باتوجه‌به شرايط و توانايي خودتان مي‌بايست يك عدد را در نظر بگيريد. سپس سعي كنيد به‌مرور اين مقدار را افزايش بدهيد.

منبع: برنامه ريزي براي كنكور 1402 | آموزش نحوه برنامه ريزي كنكور

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۲۲:۰۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی