آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

تربيت نوجوان حتما بايد به دليل چالش هاي دوران بلوغ رخ دهد. دوران بلوغ براي اكثريت والدين چالش برانگيز است. فرزندان در سنين نوجواني از والدين حرف شنوي ندارند، بيش از هر زماني سرپيچي مي‌كنند و در جستجوي استقلال خود هستند. از جمله مشكلات نوجوانان مي‌توان به اعتياد، دوستان ناباب و … اشاره كرد. اگر تربيت نوجوان به شيوه اصولي و براساس علم روانشناسي نباشد باعث آسيب هاي جدي در آينده او خواهد شد. تربيت نوجوان پايبند به نكات و شخصيت نوجوان است. والدين براي رفتار با فرزندان خود در وهله اول بايد دانش خود را بروزرساني كنند. روز به روز با پيشرفت علم تربيت نوجوانان نيز گسترش مي‌يابد.

منبع: تربيت نوجوان | بهترين روش هاي تربيت نوجوانان

تربيت نوجوان

دوران نوجواني همراه با مشكلات و مسائل گوناگون است. بلوغ، مسئل مالي، مسائل اجتماعي، مسائل رواني و هويتي از جمله اصلي‌ترين مشكلات دختران و پسران نوجوان مي‌باشد. تجربيات و تصميم گيري ها در اين دوره سني با سرمايه گذاري در بزرگسالي همراه است. و آينده فرزند مشخص مي‌شود. براي جلوگيري از اتفاقات ناگوار و تضمين آينده فرزندان بايد در تربيت آن‌ها كوشا باشيد.

تربيت نوجوان بسيار حائز اهميت است. زماني كه فرزندتان را به درستي تربيت كرده باشيد جان و روح او را از آسيب ها حفظ خواهيد كرد. تربيت نوجوان به شيوه صحيح مساوي با تضمين آينده است. در جهت تربيت نوجوانان خود از روانشناسان كمك بگيريد. برخي از روش هاي تربيتي نادرست موجب بدتر شدن شرايط و آسيب به فرزندتان مي‌شود.

روش هاي تربيت نوجوان

 

نوجوانان براي كسب اطلاعات نياز به راهنمايي دارند. تربيت نوجوانان بايد به شيوه اي صحيح و منطقي انجام شود به طوري كه نيازهاي نوجوان را نيز در نظر بگيرد. تربيت نوجوان بايد هوشمندانه و همه جانبه باشد. از اين رو توصيه مي‌كنيم در مورد نوجوانان مطالعه بيشتري داشته باشيد.

1. دانش خود را افزايش دهيد

براي تربيت نوجوان حتما بايد والدين اطلاعات و آگاهي خود را بروزرساني كنند. نوجوانان هميشه اولين افرادي هستند كه تكنولوژي ها و برنامه هاي جديد شبكه اجتماعي را استفاده مي‌كنند. راه ارتباطي نوجوانان با زمان هاي قديم بسيار متفاوت است و با كمك برنامه ها با همسالان خود ارتباط برقرار مي‌كنند.

چه خوب اگر والدين اين برنامه ها را نصب كنند و نسبت به ابزاري كه نوجوان از آن استفاده مي‌كند آگاهي پيدا كنند. براي بررسي فرزندان خود بهتر است به جاي كاووش علني، به صورت مخفيانه دنبال كننده هايي كه دارد را چك كنيد. اگر با موضوع جدي روبرو شديد حتما از نوجوانتان توضيح بخواهيد.

تربيت نوجوان با پيشرفت تكنولوژي تغيير مي‌كند.

2. انگيزه نوجوان را زنده كنيد

براي تربيت نوجوان بايد بر اساس علايق آن پيش برويد. زماني كه نوجوان در كلاس هاي مختلف شركت كند به تدريج استعداد و انگيزه خود را مي‌يابد. براي شركت در كلاس هاي مختلف او را محدود نكنيد و در عوض از اشتياق او براي يادگيري استقبال كنيد. اما با كشف استعداد نوجوان ديگر تربيت نوجوان كنسل نمي‌شود.

جهت ايجاد انگيزه در نوجوان مسئوليت هايي به او بسپاريد كه علاقه دارد. يكي از مهم ترين روش هاي تربيت نوجوان، ايجاد حس مسئوليت پذيري است. سعي كنيد در مسئوليت پذيري زياد سخت گير نباشد. تشويق پس از پايان مسئوليت را فراموش نكنيد.

3. ارتباط خانوادگي را تقويت كنيد

ارتباط خانوادگي نكته بسيار مهم و حائز اهميتي در تربيت نوجوان است. روابط خانوادگي براي تربيت نوجوان بسيار مفيد است. از نوجوان بخواهيد كه زماني را براي شما اختصاص دهد. شما نيز براي فرزند خود وقت اختصاص دهيد. نوجوانان در اين سنين معمولا علاقه شديدي به در اتاق ماندن دارند. آنها را درك كنيد و اجازه دهيد تا زمان هايي را در اتاق به تنهايي سپري كنند. روابط خانوادگي به قدري پر اهميت است كه حتي اگر لازم بود گاه نوجوان را براي حضور در جمع اجبار كنيد.

4. با دوستان فرزندتان آشنا شويد

شايد باورش آزاردهنده باشد، اما دوست نوجوان بيشتر از والدين روي او تاثير مي‌گذارد. به همين دليل براي تربيت نوجوان بايد با دوستان او نيز آشنا شويد. براي آشنايي نياز نيست كه او را تحت فشار قرار دهيد. بهتر است نوجوانتان را تشويق كنيد تا دوستانش را به خانه دعوت كند.

در اين بازه زماني با همسالان نوجوان خود محاوره كنيد. نام تك تك دوستان نوجوان خود را حفظ كنيد. اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه ممكن است به سرعت دوستان نوجوان شما تغيير كنند. نگران نباشيد اين اتفاق طبيعي است. نوجوان عاقل به دنبال دوستي با فردي است كه افكار و عقايد يكساني با او دارند.

5. استقلال را از فرزند خود نگيريد

نوجوان براي رشد نياز به استقلال دارد. اما نبايد به گونه اي باشد كه شما از هيچ برنامه او اطلاعي نداشته باشيد. همانطور كه نوجوان شما رشد مي‌كند، شما نيز در حال رشد و بزرگ تر شدن هستيد. بايد به فرزند خود استقلال داشتن را بياموزيد. از او بخواهيد تمام كارهايش را خودش انجام دهد. بهتر است از كارهاي خانه نيز به او بسپاريد تا حس كانون خانواده و كمك به يكديگر را تجربه كند. حتي گاهي جلوي شكست نوجوان را نگيريد. تربيت نوجوان يعني روبرويي آن با شكست، انگيزه و پيشرفت دوباره.

براي تربيت نوجوان لازم است تا برخي اوقات رها كنيد و آن ها را ناديده بگيريد. شايد از دست شما ناراحت شوند اما براي تربيت و فهماندن برخي چيزها لازم است.

6. نظارت غيرمستقيم داشته باشيد

در دوران نوجواني هم افراد به دنبال استقلال هستند. آنها علاقه اي ندارند تا دائما در حال كنترل باشند و براي اين موضوع به شدت مقاومت مي‌كنند. در حالي كه نوجوانان هنوز به مراقبت والدين نياز دارند. بنابراين براي كنترل و تربيت نوجوان از روش هاي غير مستقيم استفاده كنيد.

7. محيط آرام و امني تامين كنيد

براي تربيت نوجوان نياز به محيط آرام و امن است. براي نوجوانان بسيار اهميت دارد كه محيط خانه و خانواده سرشار از آرامش و امنيت است. در اين دوران نوجوانان همه وقت خود را صرف دوستان و شيطنت مي‌كنند. اما تا كي؟ كل شبانه روز؟

بالاخره يك زماني از روز همه افراد به آرامش نياز دارند. نوجوانان نيز به آرامش بسياري نياز دارند. اگر محيط خانه امن و آرام باشد فورا به خانواده پناه مي‌برند. اما اگر محيط خانه آرامش نداشته باشد، نوجوان به محيط ديگري كه آرامش دارد پناه خواهد برد. بنابراين براي تربيت نوجوان وجود خانه آرام و امن بسيار مهم است.

كلام آخر

براي تربيت نوجوان روش هاي گذشته كاربرد ندارد. با پيشرفت جامعه، نوجوانان نيز پيشرفت مي‌كنند. بنابراين تربيت آنها نيز بايد پيشرفت كند. براي كاهش تنش هاي والد فرزندي، آسيب روح و روان، خطرات اجتماعي و … بايد از روانشناس كمك بگيريد. البته كه تربيت نوجوان كار آساني نيست و نياز به راهنمايي متخصص آگاه دارد.

پس مطالعه دائمي و آگاهي درباره شيوه هاي فرزندپروري توسط والدين و تربيت نوجوان حتما بايد افزايش يابد. اما براي استفاده از راهكار هاي جديد و متناسب سن نوجوان از روانشناس كمك بگيريد. مركز مشاوره آواژه و به صورت حضوري و تلفني به مراجعان خدمات ارائه مي‎دهد. براي‌كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت نوجوان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره استرس با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: تربيت نوجوان | بهترين روش هاي تربيت نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۳۰:۴۸ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی