آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

مشكلات نوجوانان اغلب از سنين 12 تا 18سالگي نمايان مي‌شود. علاقه به ارتباط با جنس مخالف، مصرف سيگار، مشكلات تحصيلي و … از جمله مشكلات رايج نوجواني به شمار مي‌آيند. در اين بازه سني نوجوانان بايد درك شوند. سركوب و انزجار نبايد رخ دهد. در نتيجه كار والدين سخت است و بايد به شيوه‌اي اصولي با نوجوان برخورد كنند. دوره نوجواني، دوره اي سرشار از فراز و نشيب است. اصولا در اين بازه سني نوجوان از والدين خود دور مي‌شود و به جمع دوستان تمايل پيدا مي‌كند. اگر از روش‎هاي جلوگيري جهت مشكلات نوجوان ها آگاه نباشيد، فرزندتان با مسائل بزرگ‌تري در بزرگسالي روبرو خواهد شد. منبع: مشكلات نوجوانان | راه درمان مشكلات نوجوان با والدين

مشكلات نوجوانان

دوران نوجواني را همه ما گذرانده‌ايم. سپري كردن اين دوران با مشكلات بزرگي روبرو است. مشكلات نوجوانان در روابط عاطفي، خانوادگي، احساسي و … دسته بندي مي‌شود. اين دوران سني براي والدين نيز بسيار پر اهميت بايد باشد. نوجوان در اين زمان بايد درك شود و مورد قبول خانواده قرار بگيرد.

نوجواني دوره حساس زندگي است، دوره اي سرشار از نوسانات خلقي، رفتارهاي عجيب و تغييرات جسمي. براي رودرويي با اين شرايط بايد نوجوان خود را درك كنيد و نسبت به خلقيات او آگاهي كسب كنيد. بازه سني نوجواني بر اساس نظر كارشناسان 12 تا 18 سالگي است. دختران در سنين 12 تا 14 سالگي و پسران در سنين 14 تا 15 سالگي با شدت بيشتري با مشكلات روبرو مي‌شوند.

مهم ترين مشكلات نوجوانان

مشكلات نوجوانان در دسته هاي مختلفي طبقه بندي شده است. مشكلات عاطفي، رواني، جسماني و اجتماعي دسته هاي اصلي مشكلات نوجوانان است. در اين بخش از مقاله مهم ترين مشكلات نوجوان ها را شرح داده ايم.

1. ترس از مسئوليت پذيري

اولين مشكلات نوجوان ها ترس از مسئوليت پذيري است. در اين دوران فرزند شما تمايل دارد تا مسئوليت هاي مختلفي را بر عهده بگيرد. تمام اين كارها در جهت اثبات خود به ديگران است. اما والدين با بي اعتمادي هايي كه نسبت به فرزندان خود دارند، آنها را نسبت به مسئوليت پذيري ترسو بار مي‌آورند. در نتيجه خود را نسب به تمام مسئوليت ها بي عرضه مي‌پندارند.

2. مشكلات نوجوانان | احساس منفي به خود و كاهش اعتماد به نفس

يكي از مشكلات نوجوان ها در اين دوره از رشد، حس منفي شان نسبت به خود است. در اين دوران نوجوان نسبت به ظاهر و اندام خود بسيار حساس تر مي‌شود. دائم از صورت و هيكل خود ايراد مي‌گيرد و علاقه نسبت به خود را از دست مي‌دهد. خود را با مدل هاي تلويزيوني مقايسه مي‌كنند و ظاهرشان را بسيار زشت مي‌بينند.

3. مشكلات تحصيلي

اصلي‌ترين مشكلات نوجوان ها در اين دوره، مشكلات تحصيلي است. در اين دوران با توجه به برخي تحولات جسمي و رواني، طبيعتا نوجوان نسبت به درس و مدرسه حواس پرت مي‌شود. و در نتيجه افت تحصيلي اتفاق مي‌افتد. حتي ممكن است شاهد بدخلقي ها و رفتارهاي آسيب زاي نوجوان در اين دوران باشيد.

4. مشكلات نوجوانان | رابطه با دوستان

در سنين نوجواني افراد علاقه دارند تا بيشتر اوقاتشان را با همسالان خود سپري كنند. اما والدين معمولا نگران اين قرارهاي دوستانه هستند. كه خطرات زيادي را به دنبال دارد. به همين دليل دوستان زياد باعث نگراني والدين مي‌شود.

5. اعتياد به دخانيت

اعتياد به دخانيات از مشكلات نوجوانان به شمار مي‌رود. سيگار، قليان و مواد مخدر از چيزهايي هستند كه نوجوانان را درگير خود مي‌كند. به همين دليل اين دوره سني بسيار والدين را نگران خود مي‌كند.

6. ارتباط با جنس مخالف

نيازهاي عاطفي و بروز اين احساسات در دسته مشكلات نوجوان ها قرار مي‌گيرد. در اين دوران نوجوان نسبت به جنس مخالف خود تمايل ايجاد مي‌كند و علاقه دارد كه دوست دختر يا دوست پسر بگيرد. در مواردي مشاهده شده كه اگر فردي رابطه اي با جنس مخالف نداشته باشد حتي از طرف برخي گروه دوستان طرد مي‌شود.

راه حل در جهت رفع مشكلات نوجوانان

بايد در جهت تمام مشكلات نوجوانان راه حل هايي را پياده كنيد. در تمامي اين راه حل ها بايد احساسات منفي را از فرزندان خود دور كنيد. در ادامه برخي از پركاربردترين راه حل هاي موجود براي مشكلات نوجوان ها را توضيح داده ايم.

1. به افزايش اعتماد به نفس نوجوانان كمك كنيد

اولين راه حل براي مشكلات نوجوان ها، كمك به افزايش اعتماد به نفس آنهاست. والدين در اين زمينه نقش بسيار بالايي ايفا مي‌كنند. از فرزندان خود تمجيد و تعريف كنيد. از زيبايي ظاهري آنها حرف بزنيد و براي كمك به عدم حس منفي رژيم غذايي مناسب به فرزندان بدهيد. بهتر است براي زيبايي ظاهري آنها را به متخصص پوست ببريد تا حس بهتري داشته باشند.

2. توانايي هاي او را تقويت كنيد

تقويت توانايي هاي فرزندان راه حلي براي حل مشكلات نوجوان ها است. به فرزندان خود مسئوليت دهيد. به‌آنها اعتماد كنيد و يادآوري كنيد كه توانايي هاي او مورد اعتماد شما مي‌باشد. به قدري اين اعتماد بايد شكل بگيرد كه ترس از شكست نيز نداشته باشد.

3. در حل مسائل مدرسه كوشا باشيد

همانطور كه گفته شد يكي از مشكلات نوجوان ها، مسائل مدرسه اي است. براي كمك به مشكلات نوجوان در زمينه مدرسه بايد انگيزه اي براي پيشرفت نوجوان در نظر بگيريد. فرزندتان را تشويق كنيد. و هدفي را براي پيشرفت او معين كنيد. براي بهتر شدن شرايط با معلمان او صحبت كنيد و بخواهيد كه شرايط روحي كودكتان را درك كند. از مشاوره تحصيلي نيز مي‌توانيد در اين زمينه كمك بگيريد.

4. براي پيشگيري از اعتياد نوجوان اقدام كنيد

بيشتر افراد از اعتياد و مشكلات آن با خبر هستند. اما موضوع اصلي اينجا است كه براي كسب تجربه و هيجان دست به كارهايي از قبيل مصرف سيگار، قليان و مواد مخدر مي‌زنند. براي جلوگيري از اين اتفاق با نوجوانان صحبت كنيد. فيلم هاي آموزشي در اختيار آن‌ها قرار دهيد و در جهت بهبود شرايط روابط والد فرزندي را تقويت كنيد.

5. حل مشكلات براي ارتباط با جنس مخالف را جدي بگيريد

براي حل مشكلات نوجوان در زمينه ارتباط با جنس مخالف بهتر است فرزندتان را از عواقب اين دوستي ها مطلع كنيد. مثلا به آنها بگوييد كه اين شرايط باعث بيماري هاي مقاربتي، حاملگي ناخواسته و … مي‌شود. براي جلوگيري از اين شيوه بهتر است روابط والد فرزندي را تقويت كنيد تا با نوجوانتان صميمي بشويد. رابطه صميمي والد و فرزند باعث جلوگيري از آسيب ها مي‌شود.

6. از روانشناس كمك بگيريد

گذر از دوره نوجواني نياز به آموزش دارد. دوران نوجواني در نهايت به بزرگسالي ختم مي‌شود. زماني كه والدين از شيوه هاي رفتاري با نوجوانان آگاه نباشند، نمي‌توانند ارتباط خوبي با فرزند خود داشته باشند. براي جلوگيري از بروز مشكلات از روانشناس كمك بگيريد تا روش هاي اصولي رفتار با مشكلات نوجوان را آموزش ببينيد.

كلام آخر

مشكلات نوجوان خانواده را نيز با چالش هايي روبرو مي‌كند. اما تا زماني كه دوران نوجواني را به خوبي سپري نكنيد، در بزرگسالي زندگي آرامي نخواهيد داشت. براي پيشگيري مشكلات جدي نوجوانان بهتر است با روانشناس مشورت كنيد. روانشناسان در زمينه نوجواني كمك شاياني را به والدين خواهند كرد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري در زمينه نوجواني به مراجعان مشاوره مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات نوجوانان مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: مشكلات نوجوانان | راه درمان مشكلات نوجوان با والدين

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۴۰:۴۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی