آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

مرگ و غم از دست دادن همسر يكي از دردناك ترين اتفاقاتي است كه هر فرد مي‌تواند تجربه كند. در اين شرايط زوج مقابل به اين موضوع مي‌انديشد كه يار و محرم خود را از دست داده‌است. و جايگزيني بهتر جز او نخواهد داشت. شوك بزرگ و سختي با مرگ همسر نمايان مي‌شود. و تا پذيرفتن اتفاق بايد تمام احساسات و هيجانات خود را بروز دهيد. اين غم تا مدت ها و حتي سالها با شما همراه خواهد بود و فراموشي هرگز امكان پذير نخواهد بود. زماني كه فردي همسر خود را از دست مي‌دهد هرگز نبايد انتظار فراموشي از خود داشته باشد.

مرگ و غم از دست دادن همسر بايد طي 3 مرحله طي شود. اين مراحل در افراد مختلف با زمان هاي مختلفي وجود دارد و در همه افراد عملكرد يكساني نخواهد داشت. اين مراحل شامل آمادگي، عزاداري و سازگاري است. براي گذراندن اين دوران از روانشناس كمك بگيريد تا همدرد و راهنمايي براي سپري كردن اين اتفاق باشد. براي دريافت خدمات مشاوره افسردگي كليك كنيد.

منبع: مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر

مرگ و غم از دست دادن همسر

اگر زندگي زناشويي خوبي را فرد سپري كرده باشد، مرگ و غم از دست دادن همسر بسيار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. مرگ همسر در اين شرايط به معناي فراق همسر، دوست، رفيق و محرم اسرار است. پس از مرگ همسر معمولا افراد احساس تنهايي دارند و از نظر جامعه شبيه به فردي افسرده خواهند بود. پس از مرگ همسر زندگي اجتماعي افراد به طور گسترده اي متغير مي‌شود. مشكلات اقتصادي، رواني و امنيتي زوجين تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

راهكارهايي پس از مرگ و غم از دست دادن همسر

مراحل سازگاري با مرگ و غم از دست دادن همسر شامل سه مرحله است. مرحله آمادگي، مرحله عزاداري و سازگاري سه مرحله مرگ همسر است. اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اين 3 الگو از مرحله فقدان و تحول براي همه افراد كاربرد ندارد و البته كه زمان بندي متفاوتي نيز با ديگران دارد. در ادامه به بررسي اين 3 موضوع پرداخته‌ايم.

1. مرحله اول مرگ همسر، آمادگي است

مرگ و غم از دست دادن همسر براي برخي از زوجين از قبل مشخص شده است. يعني به اين موضوع فكر كرده اند كه زماني فرا مي‌رسد كه همسر خود را از دست خواهند داد. مثلا عضويت در بيمه عمر، تصميم در مورد فرزند آوري، وصيت نامه و … را در برنامه زندگي خود قرار مي‌دهند تا زماني كه نياز به مراقبت داشتند آينده نگري درستي كرده باشند. تمام اين رفتارها نشان از برنامه ريزي و آمادگي براي آينده است.

2. مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر، عزاداري است

مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر عزاداري و سوگ است. به منظور واكنش فوري به مرگ همسر. در اين مرحله با شوك و درد دوري از همسر شروع و در تمام دوره هاي هيجاني افزايش مي‌يابد. و با سوگواري ادامه پيدا مي‌كند. طول مدت سوگ و عزاداري بستگي به حمايت فرد از ديگران و عوامل شخصيتي است كه شايد تا چند سال ادامه داشته باشد. در حالي كه در برخي از موارد شايد در چند ماه تمام شود.

3. مرحله سوم مرگ همسر، سازگاري است

آخرين مرحله مرگ و غم از دست دادن همسر، سازگاري است. در اين مرحله همسر فرد از دست رفته نسبت به زندگي سازگار مي‌شود. و زندگي جديدي را آغاز مي‌كند. اين دوره با پذيرش فقدان همسر و سازماندهي نقش ها شكل مي‌گيرد كه با روابط دوستانه ادامه پيدا مي‌كند. سازگاري مرحله اي از انسجام مجدد است. كه هويت جديد فرد دوباره مجرد شده است، شكل مي‌گيرد.

پس از مرگ و غم از دست دادن همسر اين كارها را انجام ندهيد

مرگ و غم از دست دادن همسر تجربه اي ناخوشايند و دردناك است. پس از چندين سال زندگي مشترك فراق همسري كه دوست و محرم اسرار بوده است بسيار دردناك مي‌باشد. اما براي ادامه زندگي بايد برخي از نكات را رعايت كنيد تا ادامه زندگي براي شما آسان تر شود. در ادامه در رابطه با كارهايي كه پس از مرگ و غم از دست دادن همسر نبايد انجام داد صحبت كرده ايم.

1. سعي در فراموشي غم نكنيد

زماني كه با مرگ همسر روبرو شويد هرگز او را فراموش نخواهيد كرد. اين باور غلط كه خاك سرد است و باعث فراموش مي‌شود را دور بريزيد. سالها زندگي مشترك شيرين با مرگ همسر فراموش نخواهد شد. دوران سوگ و عزاداري به پايان مي‌رسد، اما هرگز فراموشي در كار نخواهد بود. انتظار فراموشي غير منطقي است. اگر به اين موضوع باور داريد كه به تدريج همسر خود را فراموش مي‌كنيد سخت در اشتباه هستيد و تنها با عدم فراموشي به خود اضطراب و استرس وارد خواهيد كرد. با گذراندن مراحل سوگواري به فردي پخته و عاقل تبديل خواهيد شد. و پذيرش مرگ همسر را بر عهده خواهيدگرفت.

2. خود را گوشه گير نكنيد

مرگ و غم از دست دادن همسر شايد باعث دوري از اجتماع و قطع ارتباطات شود، اما اگر ارتباط خود را با اطرافيان قطع كنيد افسردگي به شما غلبه خواهد كرد. البته كه نياز به تنهايي در اين شرايط خوب است اما مدت و زمان مشخصي دارد و تنهايي دائمي دردي را دوا نخواهد كرد. با فكر به گذشته و گريه هاي بي وقفه همسر شما زنده نخواهد شد. پس سعي كنيد تا در مهماني ها و جمع هاي دوستانه و خانوادگي حضور پيدا كنيد تا شرايط و حال روحيتان ترميم شود. نياز به پشتيبان و همدرد در اين غم بزرگ ضروري و حائز اهميت است. هرچه بيشتر در اجتماع حضور پيدا كنيد همدرد و پشتيبانان بيشتري نيز خواهيد داشت.

3. اندوه خود را انكار نكنيد

غم از دست دادن همسر همه چيز را تغيير مي‌دهد. تا مدتي ديگر هيچ چيز سر جاي خود نيست و نظم زندگي بهم مي‌ريزد. در اين دوران با احساسات منفي روبرو خواهيد شد و روزهاي خوبي را تجربه نخواهيد كرد. برخي از روزها دلتان از زمين و زمان مي‌گيرد و برخي روزها توان پرخاشگري با هر فردي را خواهيد داشت. اين احساسات را انكار نكنيد. بايد سپري شود تا شما را با سازگاري روبرو كند. اجازه بروز به احساسات خود را دهيد و سركوب هيجانات را از خود دور كنيد. با خود صادق باشيد و از بروز احساسات و هيجانات هراس نداشته باشيد. فرصت سبكي و رهايي را از خود نگيريد و با تخليه هيجانت به سوي زندگي جديد قدم برداريد.

4. از ديگران انتظار نداشته باشيد

در دوران مرگ و غم از دست دادن همسر نبايد از ديگران انتظار اطلاع از نيازهايتان داشته باشيد. سعي كنيد همه نيازهاي خود را به ديگران بگوييد و اطرافيان درجه اول خود را از نيازهايتان مطلع كنيد. در اين دوران غمناك فعاليت ها و رفع نياز به تنهايي براي شما دردسري بيش نيست. رك، صادق و صريح نياز هاي خود را بيان كنيد. در اين دوران همه اطرافيان به دنبال فرصتي براي همدردي و كمك به شما هستند. بنابراين با اين كار به خود لطف بزرگي كنيد و از بيان نيازهاي خود هراس نداشته باشيد.

5. به خود سخت نگيريد

بايد اين مساله را از پيش با خود مرور مي‌كرديد كه مرگ و غم از دست دادن همسر روزي ممكن مي‌شود. قدرت ابراز عشق و علاقه با شما بوده است. احترام به همسر بر عهده شما بوده است. اما هرگز مرگ همسر بر عهده شما نبوده است كه از آن جلوگيري كنيد. پذيرش انسان‌ بودن خود و كنار‌آمدن با مرگ همسر زندگي را به كام شما شيرين تر خواهد‌كرد. همانطور كه گفته شد، مرگ عزيز سخت و طاقت فرسا است. شايد ساليان سال عزاداري كنيد و به افسردگي دچار شويد، اما فراموش نخواهيد كرد. هرچقدر براي خود سخت بگيريد، زندگي نيز سخت تر خواهد شد.

كلام آخر

كنار آمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر كار راحت و آساني نيست كه با سپري كردن چند دوره پذيرش صورت بگيرد. در اين دوران بايد احساسات خود را بروز بدهيد و تمام هيجانات را پذيرا باشيد. زندگي با همسري مهربان و بي نظير اين شرايط را براي شما سخت تر خواهد كرد اما چاره اي جز پذيرش اين اتفاق نيست! براي پذيرش و گذراندن مراحل سوگ از روانشناسان و مشاورين متخصص كمك بگيريد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري در زمينه مرگ همسر به مراجعان مشاوره مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مرگ و غم از دست دادن همسر مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۴۴:۳۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی