آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

بيماري هيستري نوعي اختلال رواني است كه در گروه اختلالات اضطرابي قرار دارد. اين افراد علائمي از خود نشان مي‌دهند كه علت پزشكي قابل تشخيصي ندارد. مثلا بدون هيچ مشكلي احساس نابينايي مي‌كنند. در صورتي كه اين نابينايي در جسم آنها نمايان نيست و فقط درون روان خود اين احساس را دارند. در اين بيماري افراد نشانه هايي مانند درد بدن، حركات غير قابل كنترل، استرس، تنش و عدم درك مسائل از خود بروز مي‌دهند. افراد با بيماري هيستري داراي شخصيت وابسته، اعتماد به نفس پايين، احساسات ناپايدار، تحريك پذيري و … هستند. براي درمان اين افراد از روش هاي درمان شناختي و دارودرماني براي كاهش علائم استفاده مي‌كنند. در صورت درمان بايد از روانشناس و مشاورين متخصص كمك بگيريد.

منبع: بيماري هيستري | علت، نشانه ها و درمان هيستري

بيماري هيستري

اختلال يا بيماري هيستريك در واژه يونان باستان به معناي احساسات و هيجانات غير قابل كنترل است. در روانپزشكي از واژه هيستري استفاده نمي‌شود، اما در دسته هاي دقيق تري اين بيماري جايگزين شده است. از نظر زيگموند فرويد بيماري هيستريك با نشانه هاي فيزيكي نيست اما رنج دروني و عاطفي است كه همه جنسيت ها را با خود درگير خواهد كرد. كه به دليل آسيب هاي قبلي به وجود آمده و توانايي برقراري و لذت رابطه جنسي را از افراد مي‌گيرد.

منظور از بيماري هيستري حالتي در فرد است كه اضطراب به نشانه هاي بيماري تبديل مي‌شود. مثلا پليسي كه اضطراب زيادي را در ماموريت تحمل كرده است، در نهايت شايد بينايي خود را از دست بدهد. اما اين نابينايي به دليل اضطراب است و از نظر آزمايشگاهي مشكلي در چشم او مشخص نشده است. اما پليس اصرار دارد كه نابينا است و تا زماني كه از ماموريت او را دور نكنند بينايي اش را به دست نمي‌آورد. اين بيماري به طور گسترده اي توسط زيگموند فرويد و يوزف بروير بررسي شد. در نهايت مطالعاتي در زمينه بيماري هيستريك نوشتند.

علائم افراد داراي بيماري هيستري

افراد مبتلا به بيماري هيستريك هميشه از خود علائمي بروز مي‌دهند كه در ادامه به اين علائم اشاره كرده ايم.

  • احساس درد در قسمت هاي مختلف بدن
  • اختلال در قدرت تكلم
  • حركات غر قابل كنترل
  • استرس و تنش
  • عدم درك مسائل منطقي

خصوصيات افراد با بيماري هيستري

افرادي كه به بيماري هيستريك مبتلا هستند خصوصيات رفتاري يكساني با يكديگر دارند. در ادامه در رابطه با اين خصوصيات رفتاري توضيح داده ايم.

1. اعتماد به نفس پايين

بيماري هيستري افراد را با اعتماد به نفس پاييني روبرو مي‌كند. اين افراد بسيار شكننده هستند و براي هر كاري نياز به تاييد ديگران دارند. براي اينكه از ارزشمندي خود مطلع شوند مداوم از ديگران مي‌خواهند كه نظرشان را اعلام كنند.

2. شخصيت وابسته

شخصيت هاي مبتلا به بيماري هيستريك به ديگران وابسته هستند. توانايي انجام امور به تنهايي ندارند و از استقلال فكري برخوردار نيستند. علاقه اي به تصميم گيري در رابطه با خود ندارند و هميشه منتظر كمك و نظر ديگران هستند.

3. رفتارهاي نمايشي

افراد با بيماري هيستري، رفتارهاي نمايشي دارند. در مهماني ها و جمع ها هميشه سعي دارند حركات نمايشي داشته باشند تا مورد توجه همه قرار بگيرند. اين حركات متفاوت است و از رفتارهاي تحسين برانگيز تا حركات و رفتارهاي تند بروز پيدا مي‌كند.

4. نياز شديد به توجه و محبت

افرادي كه به بيماري هيستري مبتلا هستند نياز شديد به توجه و محبت ديگران دارند. آنها از هر رفتار و حركاتي استفاده مي‌كنند تا محبت را از بقيه دريافت كنند. گاهي اين افراد شروع به گريه مي‌كنند و گاهي با اشاره حرف هاي خود را بيان مي‌كنند. آرايش هاي غليظ نيز براي جلب توجه انجام مي‌شود. در نهايت براي جلب توجه به هر دري متوسل مي‌شوند.

5. هيجان زدگي

افراد با بيماري هيستري حالت هيجان زدگي را تجربه مي‌كنند. به صورت متناوب به غم، شادي، بدبيني و خوشبيني دچار مي‌شوند.

6. احساسات ناپايدار

احساسات ناپايدار از خصوصيات رفتاري افراد با بيماري هيستريك است. اين افراد احساسات سطحي را تجربه مي‌كنند و در رابطه با موضوع خاصي هر چند وقت يكبار احساسات متفاوتي را تجربه مي‌كنند. افراد با بيماري هيستري احساسات عميق را تجربه نمي‌كنند.

7. خود محوري

افراد با بيماري هيستري خود محور هستند. اين افراد بسيار مهر طلب بوده و از اين خصوصيت براي رام كردن ديگران استفاده مي‌كند. در واقع بيمار دچار هيستريك با خود محوري با احترام ديگران را استعمار مي‌كند.

8. اغراق در بيان مسائل

يكي از خصوصيات افراد با بيماري هيستري، اغراق در رابطه با بيان مسائل است. زماني كه در مورد مسئله اي شروع به صحبت مي‌كنند، حسابي به آن آب و تاب مي‌دهند و موضوعات را بزرگتر از چيزي كه هست بيان مي‌كنند. حتي در مواقعي موضوعات بزرگ و پر اهميت را كم و بي اهميت جلوه مي‌دهند.

9. تلقين پذيري

افراد با بيماري هيستري سريعا همه حرف هاي ديگران را باور مي‌كنند. به راحتي تحت تاثير قرار مي‌گيرند و فريب اشخاص را مي‌خوردند. در اين شرايط اين افراد خود را از ياد مي‌برند.

10. ترس از تنهايي

به دليل وابستگي زياد، افراد با بيماري هيستري به ترس از تنهايي مبتلا هستند. در هر حالتي اين افراد توانايي تنها ماندن ندارند و به افراد ديگر پناه مي‌برند. در نهايت كساني را پيدا مي‌كنند كه حاضر باشد با او هم كلام شود.

11. تحريك پذيري

كساني كه به بيماري هيستري مبتلا هستند به سرعت به محرك ها واكنش هاي تند نشان مي‌دهند. سريعا عصبي مي‌شوند و از چيزي متنفر مي‌شوند.

علت بيماري هيستري

افراد مبتلا به بيماري هيستريك به دلايل متفاوتي به اين اختلال دچار مي‌شوند. البته كه علت اين بيماري مشخص نيست و فرد از لحاظ جسماني سالم است. اين افراد تعارضات دروني عميق دارند كه حل نشده باقي مي‌ماند. و فرد هيجانات خود را نمي‌تواند تجربه كند. و به جاي بروز احساسات، علائم جسماني از خود نشان مي‌دهند. در اين شرايط فرد توانايي كنترل خشم خود را ندارد و شايد تشنج و علائم ديگر بيماري هيستريك را نشان دهد. مي‌توان علت بيماري هيستري را اضطراب و استرس هاي كنترل نشده و ناتواني در بروز هيجانات و احساسات دانست.

شيوع بيماري هيستري

شيوع بيماري هيستري فقط در خانم ها شناسايي شد. اما با گذشت زمان مشخص شد كه خانم ها و آقايان هر دو به اين اختلال مبتلا مي‌شوند. اما شيوع اين بيماري در خانم ها بيشتر از آقايان است.

انواع بيماري هيستري

بيماري هيستريك به دو دسته هيستري تجزيه اي و هيستري تبديلي تقسيم مي‌شود. در ادامه در رابطه با اين دو نوع بيماري هيستري اشاره كرده ايم.

1. بيماري هيستري تجزيه اي

  • در بيماري هيستري تجزيه اي ساختار شخصيت و حافظه فرد تحت تاثير قرار مي‌گيرد.
  • نسبت به ساير بيماري هاي عصبي نادرتر است.
  • در خواب راه مي‌روند.
  • چند شخصيتي هستند.
  • دچار ترس و گريز هستند.
  • فراموش كار هستند و حافظه كوتاه مدت شان تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

2. بيماري هيستري تبديلي

  • عملكرد جسماني فرد تحت تاثير قرار مي‌گيرد شايد تغيير كند.
  • علائم به صورت غير ارادي بروز داده مي‌شود.
  • در بيشتر مواقع بيمار به صدمات جسماني كه در بدنش وجود دارد بي توجه است و نگراني در رابطه با اين موضوع ندارد.
  • نمي‌توان علائم را با شرايط عصب شناختي و شرايط جسماني دقيق بيان كرد.
  • عوامل روانشناختي و علائم اختلالات با يكديگر مرتبط هستند.

درمان بيماري هيستري

درمان بيماري هيستريك با روش هاي متفاوتي بر اساس شخصيت فرد صورت مي گيرد. در ادامه در رابطه با روش هاي درماني بيماري هيستريك اشاره كرده ايم.

1. روانكاوي

قبل از هر دارودرماني و روش هاي ديگر، براي درمان بيماري هيستري روش روانكاوي مورد تائيد قرار گرفته و جوابدهي عالي را بر جاي گذاشته است. در اين روش درماني، درمانگر با مراجعه به ناهوشيار و گذشته فرد، علت بيماري را كشف مي‌كند و به كاهش نشانه ها و علائم مي‌پردازد.

2. كنترل استرس

بيماري هيستري در اثر عدم كنترل استرس و اضطراب بوجود مي‌آيد. با كمك روان درمانگر، فرد بيمار روش هاي كنترل استرس را آموزش مي‌بيند و در نهايت با مديريت و بروز احساسات و هيجانات از بروز و شدت بيماري هيستري جلوگيري مي‌كند. از روش هايي مانند يوگا و مديتيشن نيز مي‌توان براي كنترل استرس استفاده كرد.

3. هيپتوتيزم

يكي از روش هاي درماني بيماري هيستري، هيپنوتيزم است. اين روش ابتدا براي درمان اختلال هيستريك استفاده مي‌شد. در نهايت در سال هاي بعد روش هاي درماني بيشتري براي اين اختلال مورد استفاده قرار گرفت.

4. دارو درماني

اگر درمان هاي روانشناختي پاسخ مناسبي به كاهش علائم نداد، با دارو درماني به درمان بيماري هيستري مي‌پردازند. البته كه دارو درماني كوتاه مدت است و بايد همراه با روان درماني انجام شود. در اين روش درماني از داروهاي ضد اضطراب و ضد افسردگي براي كنترل تكانش ها استفاده مي‌شود.

5. درمان هاي ديگر

طرحواره درماني و درمان هاي شناختي باعث از بين رفتن علائم بيماري هيستري مي‌شود. در برخي از اين درمان ها اعتماد به نفس افراد افزايش مي‌يابد و فعاليت هاي ورزشي و متعادلي به او پيشنهاد مي‌شود.

كلام آخر

درمان بيماري هيستري فقط و فقط بايد توسط روانشناسان متخصص درمان شود. افراد با اين بيماري بايد تحت نظر متخصص باشند تا به بينش و آگاهي از رفتارهاي خود برسند. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري در زمينه بيماري هيستريك به مراجعان مشاوره مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بيماري هيستري مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: بيماري هيستري | علت، نشانه ها و درمان هيستري

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۰:۲۵ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی