آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

دلبستگي ناايمن نوعي سبك وابستگي ترس آلود است. ترس از دست دادن، ترس از صميميت، ترس از رهايي و … شكل هاي مختلف دلبستگي‌ناايمن است. دلبستگي‌ناايمن 3 نوع دارد كه شامل دلبستگي اضطرابي، دلبستگي اجتنابي و دلبستگي آشفته مي‌شود. افراد زماني كه با دلبستگي ناايمن رشد كنند در روابط خود با مشكلات جدي روبرو خواهند شد. افراد به دليل رفتار نامناسب والدين به ديگران اعتماد نمي‌كنند و از روابط صميمانه مي‌ترسند. در ادامه در رابطه با نشانه ها و دلبستگي‌هاي ناايمن صحبت كرده ايم. براي درمان بايد حتما از روانشناس كمك بگيريد و براي رشد سالم كودك خود از مشاورين كمك بگيريد.

منبع: دلبستگي ناايمن | درمان دلبستگي نا ايمن

دلبستگي ناايمن

دلبستگي ناايمن سبكي از روابط است كه آلوده به ترس است. اين دلبستگي در دوران كودكي شكل مي‌گيرد و پيامدهايي را به دنبال دارد. به عنوان بي علاقگي در رابطه و هيجانات مانند طرد شدگي است. دلبستگي‌ناايمن از دوران كودكي و به عنوان بي اعتمادي كودك شكل مي‌گيرد. اغلب افرادي كه در دوران كودكي دوران سختي را گذرانده‌اند و والدين محتاطي در تربيت فرزندان نداشته اند به دلبستگي‌ناايمن دچار مي‌شوند. افراد با دلبستگي‌ناايمن انتظارات نا به جايي از ديگران دارند و برعكس افراد با دلبستگي ايمن رفتار مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سپردن كودك به ديگران كليك كنيد.

انواع دلبستگي ناايمن

به طور كل ۳ نوع دلبستگي ناايمن داريم. در ادامه در رابطه با انواع دلبستگي ناايمن صحبت كرده ايم.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

1. دلبستگي دمدمي

يكي از انواع دلبستگي ناايمن، دلبستگي مضطرب يا دمدمي است. افراد با دلبستگي مضطرب هميشه تناقضات شديدي در روابط احساس مي‌كنند. تمامي دلبستگي‌هاي‌ناايمن به سبك‌دلبستگي نسبت به والدين مرتبط است. حتي نمي‌دانند به عنوان فرزند از خانواده و واليدن خود چه انتطاراتي داشته باشند. زماني كه كودك با دلبستگي مضطرب رشد مي‌كند، به شدت به مهرباني و جلب توجه نياز نشان مي‌دهند. اين افراد روابط نزديكي با ديگران دارند و به شدت حساس و نياز به تاييد دارند.

افراد با اين نوع دلبستگي ناايمن، اگر در رابطه با مشكل مواجه شوند، خيلي جدي در رابطه با مشكل تمركز مي‌كنند. اكثرا بر جنبه هاي مثبت رفتار در روابط تمركز ندارند و بيشتر بر جنبه هاي منفي روابط تمركز مي‌كنند. تمامي روابط اين افراد موجب اضطراب آنها مي‌شود و براي فرار از اين اضطراب ها دست به فرار يا سوءمصرف مواد مي‌زنند.

2. دلبستگي بي نظم

يكي از انواع دلبستگي ناايمن، دلبستگي بي نظم است. اين نوع دلبستگي‌ناايمن در افرادي كه در دوران كودكي مورد سوءاستفاده ديگران بودند بوجود مي‌آيد. و معمولا اين افراد در تنهايي و بدون حمايت لحظات پريشاني خود را مي‌گذرانند. افراد با اين نوع دلبستگي هرگز بلد نيستند از افرادي كه از آنها مراقبت مي‌كند چه انتظاري داشته باشند. اين افراد گاهي مهربان هستند و گاهي پرخاشگر. حتي خودشان هم نمي‌دانند كه چرا اين مدلي رفتار مي‌كنند.

افرادي كه والدين با دلبستگي ناايمن دارند اكثرا تمايل دارند كه رفتار والدين خود را تكرار كنند. حتي اين افراد قادر به سازش با رفتارهايي كه انجام مي‌دهند و هيجاناتي كه نشان مي‌دهند نيستند. از رفتار ملايم به سمت پرخاشگري خيز بر مي‌دارند. يا افرادي هستند كه روابط صميمي خود را خيلي يهويي قطع مي‌كنند.

3. دلبستگي اجتنابي

سومين نوع دلبستگي ناايمن، دلبستگي اجتنابي است. اين نوع دلبستگي منجر به دردهاي عاطفي در روابط مي‌شود. افراد با دلبستگي اجتنابي بسيار علاقه دارند تا به استقلال برسند. بسيار مستقل هستند و در مواقعي كه احساس كنند فردي در حال نزديك شدن به او است، به شدت دوري مي‌كنند. شناخت هيجانات براي اين افراد دشوار است و گاهي به چيزهايي علاقه نشان مي‌دهند كه عميقا باب ميلشان نيست.

افراد با اين نوع دلبستگي ناايمن، به شدت محدوديت هايي در زندگي دارند كه در بعد هيجاني و عاطفي آنها نمايان مي‌شود. اين افراد اگر بر مشكلات خودشان غلبه كنند، مي‌توانند زندگي مناسبي را پيش رو بگيرند.

نشانه هاي دلبستگي ناايمن

افراد با دلبستگي ناايمن نشانه هايي از خودشان بروز مي‌دهند. اغلب اين افراد احساس شكاكي و ناتواني در روابط دارند. كه در ادامه در رابطه با نشانه هاي دلبستگي‌ناايمن كامل اشاره كرده ايم.

  • هميشه مي‌خواهند تا همسر يا شريك عاطفي شان آنها را همراهي كند.
  • اكثر افراد با دلبستگي‌ناايمن به همسر خود شك دارند و علاقه دارند تا همه اطرافيان شريك احساسي خود را بشناسند.
  • اين افراد نمي‌توانند در روابط خود صميميت و نزديكي ايجاد كنند. اين افراد هميشه گارد دارند و به ديگران اجازه صميمي شدن نمي‌دهند.
  • از اينكه به آنها آسيبي وارد شود بسيار هراس دارند. از روابط نزديك مي‌ترسند اما علاقه دارند تا با افراد مورد علاقه شان صميميت ايجاد كنند.
  • هيچوقت نمي‌توانند به همسر خود اعتماد كنند. هميشه احساس دارند كه شريك اجساسي شان مي‌خواهد به او خيانت كند.
  • افراد با دلبستگي‌ناايمن علاقه دارند تا تمام روابط خودشان را كنترل كنند. و بر شريك احساسي خود سلطه داشته باشند.
  • حس ترك شدن هميشه با اين افراد همراه خواهد بود. و دليل منطقي براي اين ترس هاي خود ندارند. اين رفتار به دليل اين است كه مادرشان در دوران كودكي او را تنها گذاشته است.
  • افراد با دلبستگي ناايمن از ابراز محبت و رفتارهاي صميمي با ديگران مشكل دارند. اگر افرادي را ببيند كه در جمعي يكديگر را بغل مي‌كنند بسيار ناراحت مي‌شوند. زيرا در دوران كودكي تحت محبت مادر خود قرار نگرفته است. و از اينكه با ديگران چگونه بايد با محبت رفتار كند آگاهي ندارد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترس از طرد شدن كليك كنيد.

عواقب دلبستگي ناايمن

دلبستگي ناايمن از هر نوعي كه باشد روابط را دشوار مي‌كند. افرادي كه دلبستگي ايمن دارند هرگز از رهايي هراس ندارند. اما دلبستگي‌ناايمن عواقب و پيامدهايي را به دنبال دارد كه در ادامه شرح داده ايم.

  1. افراد با دلبستگي‌ناايمن رابطه هاي دشواري را تجربه مي‌كنند.
  2. شريك احساسي اين افراد هميشه بايد در رابطه با روابطش به همسر خود پاسخ دهد.
  3. شريك احساسي اين افراد ازادي و استقلال را تجربه نمي‌كنند.
  4. به خوبي ابراز علاقه نمي‌كنند.
  5. هميشه نسبت به اطرافيان گار دارد.
  6. هرگز توانايي برقراري ارتباط نزديك با همسر خود ندارند.

افراد با انواع دلبستگي ناايمن چه خصوصياتي دارند؟

دلبستگي ناايمن 3 نوع دارد كه در ابتداي مقاله توضيح داده ايم. اما هر گروه از خود نشانه و رفتارهاي متفاوتي را نشان مي‌دهد كه در ادامه به آنها پرداخته ايم.

1.افراد با دلبستگي نوع اضطرابي

افراد با دلبستگي ناايمن از نوع اضطرابي خصوصياتي دارند كه عبارت است از.

  • در رابطه ترس از ترك شدن دارند.
  • هميشه به شريك احساسي خود مي‌چسبند.
  • به شدت ترس از تنهايي دارند.
  • دائم در حال تماس به شريك احساسي خود هستند تا از موقعيت هاي او اطلاع پيدا كنند.
  • زماني كه مشكلي در رابطه وجود داشته باشد بسيار زياد نگران و ناراحت مي‌شوند.

2. افراد با دلبستگي نوع اجتنابي

افراد با دلبستگي ناايمن از نوع اجتنابي خصوصياتي دارند كه عبارت است از.

  • در جستجوي استقلال خود هستند.
  • تمايلي به حضور در رابطه ندارند.
  • در رابطه صميمي نمي‌شوند.
  • از تعهد بسيار فراري هستند.
  • اطرافيان صميمي بسيار كمي دارند.
  • درخواست كمك نمي‌كنند.
  • هنگام حضور در رابطه هيچ تلاشي نمي‌كنند.
  • هميشه انتظار تمام شدن رابطه را دارند.

درمان دلبستگي ناايمن

براي درمان افراد با دلبستگي ناايمن بايد از روانشناس كمك بگيريد. در مرحله اول بپذيريد كه مشكلي در دلبستگي شما وجود دارد. در مرحله دوم بايد مشكلات را شناسايي كنيد و رفتارهاي خود را بررسي كنيد. دلبستگي اساسي ترين نقش در شكل گيري روابط دارد. بايد حتما از مشاورين كمك بگيريد و براي رشد مناسب كودك خود به سراغ روانشناس برويد. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

كلام آخر

افرادي كه داراي دلبستگي ناايمن هستند در نهايت به اضطراب و افسردگي دچار مي‎‌شوند. از ديگران و روابط به دور هستند و در دوران بزرگسالي به ديگران بي اعتماد مي‌شوند. براي رهايي از اين وضعيت بايد از روانشناس و مشاورين كمك بگيريد. متخصصين مركز مشاوره آواژه اطلاعات كافي به شما مي‌دهند و كمك كننده روابط والد فرزندي هستند. براي ارتباط با متخصصين روانشناس مركز ما با شماره هاي درج شده تماس بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دلبستگي ناايمن مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي كودك و مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

منبع: دلبستگي ناايمن | درمان دلبستگي نا ايمن

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۵۶:۰۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی