آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

آموزش رياضي به كودكان از چه زماني بايد شروع شود؟ بسياري از والدين دوست دارند كه آموزش مهارت‌هايي چون رياضي و الفبا و… را از سنين قبل از دبستان به كودكشان آموزش دهند. ولي عده‌اي تصور مي‌كنند آموزش رياضي و يادگيري رياضي به كودك بسيار سخت است. به همين دليل معمولا از آموزش رياضي به كودك منصرف مي‌شوند. اگر شما علاقه‌مند به آموزش رياضي به كودك خود هستيد، پس رياضي را به موضوعي سرگرم‌كننده براي كودك تبديل ‌كنيد. اين گونه آنها از اين سفر آموزشي لذت مي‌برند. البته هيچ راهكار يكساني براي آموزش خلاقانه رياضي به تمام كودكان وجود ندارد. زيرا توانايي يادگيري هر كودكي متفاوت است و شما بايد روش‌هاي مختلفي را براي آموزش در نظر بگيريد. در ادامه به شما ميگوييم كه با چه روش‌هايي ميتوانيد به راحتي رياضي را به كودكتان آموزش دهيد. براي حل مشكلات در اين زمينه روي مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: آموزش رياضي به كودكان | نحوه آموزش رياضي به پيش دبستاني ها

اهميت آموزش رياضي به كودكان

مي‌دانيد كه جاي خالي آموزش درست رياضي به كودكان 3 تا 7 ساله در مدارس و مهدكودك‌هاي كشور به روشني احساس مي‌شود. طبق تحقيقات، اگر كودكان به طور متوسط 6 ساعت در مهد يا پيش دبستاني هستند؛ آموزش رياضي فقط 58 ثانيه از اين ساعت را به خود اختصاص مي‌دهد! يعني حتي كمتر از يك دقيقه‌ كامل!. اوج فاجعه زماني احساس مي‌شود كه تمام وسواس مربيان مهد كودك و والدين متمركز بر اين است كه آموزش رياضي به كودك يعني اين كه كودك شما بتواند اعداد را به ترتيب نام ببرد و بشمارد! بعد هم به راحتي برچسب اختلال يادگيري رياضي به كودكان نسبت مي‌دهند.

يادگيري صرف شمارش اعداد، ذره‌اي به بالا رفتن هوش منطقي كودك كمك نخواهد كرد و در آينده نيز بر توانايي تجزيه و تحليل منطقي او تاثيري نخواهد گذاشت. پس بايد به فكر يك راه‌حل درست و حسابي بود. زيرا در اين سنين، كودك در بيشترين ميزان يادگيري و بازدهي قرار دارد و غالب توانايي‌هاي اصلي كودك در اين سنين شكل مي‌گيرد. بنابراين بهتراست بجاي آموزش صرف شمارش اعداد، از هوش رياضي و منطقي كودك بيشترين استفاده را بكنيد، و با كمك بازي رياضي او را براي آينده‌اي درخشان آماده نماييد.

چگونگي آموزش رياضي به كودكان

فعاليت‌هايي چون رياضي در شرايطي قسمت رياضي و منطق ذهن كودك شما را فعال و توانايي و مهارت درك و تحليل به او مي‌دهد كه به روشي درست انجام بگيرد. درك مفاهيم رياضي در سنين كودكي به قدرت و پيشرفت تحصيلي آن‌ها در آينده نيز كمك خواهد كرد. از اين رو بسياري از والدين و معلمان به دنبال روش‌هاي جذاب آموزش مفاهيم رياضي مي‌باشند و مايل‌اند دروس مربوط به رياضي را طوري آموزش دهند كه براي كودكان جذاب باشد و كيفيت يادگيري آن‌ها را افزايش و مراحل يادگيري را تسريع بخشد. در اين مقاله مي‌خواهيم با معرفي چند شيوه كارآمد براي تمرين هوش رياضي با كودك دلبندتان به شما كمك كنيم تا در مسير آموزش رياضي به كودك خردسالتان موفق شويد.

بخش اول: تركيب رياضي در زندگي روزمره

با كودكان خود بشماريد

از اساسي‌ترين بخش‌هاي رياضي كه شما مي‌توانيد در زندگي روزمره خود استفاده كنيد، شمارش مي‌باشد. اگر شما به طور طبيعي شمارش را در گفتار خود بكار ببريد، كودك شروع به الگوبرداري از شما كرده و اين كار را انجام خواهد داد. مي‌توانيد از كم به زياد يا از زياد به كم بشماريد. مثلا: شمردن بشقاب‌هاي سفره شام و ناهار، شمردن پله‌هايي كه با كودك عبور مي‌كنيد و شمردن اسباب بازي‌هاي روي زمين.

روي شناختن شماره‌ها كار كنيد

اعداد در هر كجاي دنيا كاربرد دارند. پس اينكه مدام آنها را به كودك گوشزد كنيد و آموزش دهيد، كاري بسيار ضروريست. كودك تا زماني كه اعداد را نشناسد، توانايي تشخيص و خواندن اعداد نوشته شده را نخواهد داشت. شما به طرقي مي‌توانيد شكل نوشتاري اعداد را به كودكان آموزش دهيد. مثلا براي آموزش به كودكان كوچكتر جدول و پازل اعداد، گزينه بسيار مناسبي است. بازي لِي لِي نيز در شناختن اعداد به كودك كمك مي‌كند. براي كودكان بزرگتر آموزش شماره تلفن منزل و يا شماره پلاك خودرو هم بسيار مناسب است.

كارهايي را كه در آن‌ها از رياضي استفاده مي‌كنيد هايلايت كنيد

شما در طول روز پيوسته در حال استفاده از رياضي مي باشيد. هنگام انجام فعاليتي كه رياضيات در آن دخيلند، به كودك خود نشان دهيد كه رياضي در چه جاهايي كاربرد و با چه كارهايي ارتباط دارد. براي مثال مقايسه قيمت‌ها در فروشگاه مواد غذايي، اندازه‌گيري مقدار مواد غذايي اوليه براي تهيه غذا و محاسبه و پرداخت كرايه ماشين.

توجه به اشكال هندسي

اشكال هندسي جهت درك هندسه بسيار مهمند. شما مي‌توانيد از كودكتان بخواهيد كه هنگام انجام كارها اشكال هندسي بسازند. همچنين شكل هندسي اجسامي كه كودك با آنها بازي مي‌كند را به او معرفي كنيد و بخواهيد تا آنها را نام ببرد. كارهايي مثل پخت كوكي و شيريني‌ها را هم مي‌توانيد با اشكال هندسي اساسي و پايه انجام دهيد. اين كار براي كودكتان تركيبي از يادگيري و سرگرمي خواهد بود.

از كودكانتان سوالات تخميني بپرسيد

اگر چه سوالات مستقيم در يادگيري اصول رياضي بسيار مفيدند، ولي پرسش سوالات تخميني هم بچه‌ها را حول يك موضوع به تفكر وا مي‌دارد، نه اين كه فقط يك جواب را بگويند. اين نوع سوالات منظم هم براي كودكان كوچكتر و هم براي كودكان بزرگتر توصيه مي‌گردد. براي مثال از كودك خود بپرسيد چه مقدار آب لازم داريم تا بتوانيم اين پارچ را پر كنيم؟ سپس به كودك اجازه دهيد تا براي پاسخ از دست خود در شمارش استفاده كند و بعد با يك آزمايش ساده به او نشان دهيد كه حدسش چقدر درست است.

بخش دوم، شروع يادگيري در آموزش رياضي به كودكان

نوشتن اعداد با دست

وقتي كودك اعداد را بشناسد، آموزش نوشتن اعداد به او كار سختي نخواهد بود. اول خودتان بنويسيد و اجازه دهيد تا كودك شيوه نوشتن را از شما تقليد كند. براي آموزش نوشتن اعداد هم راه‌هاي متفاوتي وجود دارد. براي مثال شما اعداد را با نقطه چين‌هاي كمرنگ بنويسيد و از كودك بخواهيد تا خط‌چين‌ها را پر رنگ كند و بعد خودشان به تنهايي نوشتن اعداد را تمرين نمايند. نوشتن اعداد روي ماسه و يا نقاشي با اعداد و… هم راه خوبي است.

در جمع و تفريق از روش نقطه‌گذاري استفاده كنيد

روش نقطه در پيدا كردن جواب جمع و تفريق كمك زيادي به كودكان خواهد كرد. براي نمونه محاسبه ۲+۵ با استفاده از روش نقطه اين است كه او بايد در يك گروه ۵ نقطه و در سمت ديگر دو نقطه رسم كند. در اخر همه نقطه‌ها را با هم بشمارد و بالاي هر يك از نقطه ها شماره مربوط را هم بنويسد.

توصيه مي‌شود براي شروع از اعداد زير ۱۰ شروع كنيد. پس از آشنايي و درك موضوع توسط كودك، مي‌توانيد عدد ۱۰ را هم به اعداد ديگر اضافه كنيد. در رياضيات پايه كودك براي اعمال جمع و تفريق مي‌تواند از انگشتان دستش هم كمك بگيرد.

از حافظه استفاده كنيد

درست است كه در يادگيري رياضيات درك مفاهيم نقشي اساسي دارد و اين موضوع را نبايد انكار كرد. ولي بايد گفت كه حفظيات هم در برخي موارد مفيد و كاربردي است. حفظيات كمك مي‌كند مسائل سريع‌تر حل شوند و نياز به فكركردن طولاني‌مدت نباشد.

بخش سوم، استفاده از بازي‌ها و اسباب بازي‌هاي مرتبط با رياضي

استفاده از اسباب بازي‌هاي خانه سازي براي آموزش رياضي به كودكان

اسباب بازي‌هاي خانه‌سازي و ديگر اسباب بازي‌هاي مشابه كه مانند بلوك‌هاي در هم تنيده‌اند، براي درگيركردن كودك جهت پر كردن فضاهاي خالي مناسب مي باشد. اين اسباب بازي‌ها به كودك مي‌آموزد تا ايده تبديل از تكه‌هاي كوچك به تركيبي بزرگ و پيچيده را ياد بگيرد.

اريگامي را امتحان كنيد

آموزش اريگامي راه مفيد ديگر جهت درگير كردن كودكتان با اشكال هندسي است. براي كودكان سن پايين از طرح‌هاي ساده‌تر شروع كنيد و كم كم وارد طرح‌هاي پيچيده‌تر شويد. زيرا اشكال در ابتدا آن‌ها را نااميد خواهد نمود. با كودك دسته‌اي از اريگامي‌هاي مختلف را درست كنيد و از او بخواهيد آن‌ها را بشمارد.

تركيب موسيقي

كودكاني كه آموزش موسيقي مي‌بينند در رياضيات عملكرد بهتري دارند. زيرا مهارت‌هاي اصلي شمارش براي موفقيت در موسيقي لازم و ضروري است. بعلاوه تفكر انتزاعي كه كودك در ساخت موسيقي به كار مي‌برد با تفكري كه در رياضيات كاربرد دارد پيوند محكمي دارند.

برنامه‌هاي آموزشي را امتحان كنيد

حتي مواقعي كه خودتان براي آموزش به كودك وقت كافي نداريد، آنها مي‌توانند با كمك برنامه‌ها و نرم افزار‌هايي كه روي كامپيوتر، تبلت و يا… نصب مي‌شوند به يادگيري رياضي بپردازند. استفاده از دي وي دي‌هاي آموزش رياضي هم براي كسب مهارت‌هاي خاص، از بهترين گزينه‌ها در يادگيري رياي كودك است.

بخش چهارم، كار كردن با كودكان بزرگتر

اجازه دهيد تا فرزندان به تنهايي مشكلات خود را حل كنند

يكي از مهارت‌هاي مهم رياضي تفكر مستقلانه مي‌باشد. شما به علت علاقه به كودكتان ممكن است به او در حل مشكلش هنگام يك مشاجره كمك كنيد؛ ولي بهتر است اجازه دهيد تا او مستقلا فكر كند و براي كارهايشان از همين كودكي خودش دنبال چاره باشد. امروزه به دنبال افزايش رفاه، مسئوليت‌پذيري و استقلال در اكثر فرزندان پايين هستيم و اين موضوع موجب بروز مشكلات زيادي در آينده زندگي آن‌ها خواهد شد.

رياضي را با ساير رشته‌ها تركيب كنيد

ممكن است بعضي از كودكان رياضي را به تنهايي جالب نيابند. از اين رو تركيب رياضي با ساير رشته‌ها، مي‌تواند رياضيات را براي كودكانتان انعطاف‌پذيرتر و جالب‌تر كند. مثلا آزمايش‌هاي علمي كه در آن كودكان به اندازه‌گيري مواد تشكيل‌دهنده بپردازند.

به كودك بياموزيد تا از رويكردهاي متفاوت استفاده كند

اكثرا براي حل يك مسئله بيشتر از يك راه وجود دارد. به كودك ياد دهيد تا راه‌ها و عملكرد‌هاي متفاوتي را براي مسائل پيچيده‌تر به كار ببرد. تا اگر در حل يك مسئله و مشكل با يك روش به جواب نرسيدند، سراغ راه حل ديگري بروند و آن را امتحان كنند. آنقدر روش‌هاي گوناگون را امتحان كنند تا مسئله را حل نمايند. اين كار در مستقل بار آمدن كودكان هم نقش مهمي دارد.

موقع تلاش آن‌ها را تشويق نماييد

در فرايند يادگيري رياضي با توجه به دشواري و پيچيدگي اين درس ممكن است كودكتان حس كند كه استعداد يادگيري‌اش را ندارد و علاقه‌اش كم شود. در چنين شرايطي يادگيري رياضي سخت‌تر هم خواهد شد. به كودك خود بگوييد كه همه مي‌توانند رياضي را ياد بگيرند و فقط نياز است تا كمي سخت‌تر و بيشتر تلاش كند.

نتيجه ياددادن رياضي به كودكان

تحقيقات ثابت كردند كه هر چقدر كودك شما در بين سه تا شش سالگي ارتباط بيشتر و بهتري با مهارت‌هاي رياضي پيدا كند، عملكردش در مدرسه هم بهتر خواهد شد و رياضي را كابوس نخواهد يافت. كودك در يافتن و كشف روابط رياضي و مسائل بيشتر علاقه‌مند خواهد بود. همچنين مي‌تواند مشاغل مربوط به مديريت و رهبري را انتخاب كند و آموزش رياضي در كودكي به رشد خلاقيت‌ها در محيط كار يا مدرسه يا زمينه مورد نظر كودك منجر خواهد شد.

سخن آخر

توجه كنيد كه كودكان متفاوت‌اند و روش‌هاي يادگيري‌شان هم متفاوت است. پس ممكن است مدتي زمان ببرد تا بفهميد چه رويكرد آموزشي مناسب فرزندتان است. ولي زماني كه رويكرد مورد نظر را يافتيد، آن را رها نكنيد و تمرين دهيد. ايجاد يك محيط سرگرم‌كننده و مثبت، پايه‌اي براي موفقيت در يادگيري رياضي كودك است. از تركيب تكنيك‌هاي مختلف نترسيد و از روش‌هاي مختلف براي آموزش خلاقانه رياضي استفاده كنيد تا بهترين پاسخ را از كودكان بگيريد و كودكان هم از رياضي لذت ببرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش رياضي به كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي آواژه تماس حاصل نماييد.

منبع: آموزش رياضي به كودكان | نحوه آموزش رياضي به پيش دبستاني ها

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ دى ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۳:۰۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی