آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

كنترل نوجوان بزرگترين چالش والدين بعد از اتمام دوره كودكي فرزندشان است. ترس از اينكه آيا با رفتارشان در تربيت او اشتباه خواهند كرد يا خير هميشه همراه والدين خواهد بود. زماني كه فرزندان وارد دوره نوجواني مي‌شوند، والدين بايد آمادگي روبرويي با چالش‌هاي نوجوانان را داشته باشند. نوجوانان نيز با بي تجربگي شايد خطاهاي زيادي دچار شوند. برخورد درست و آگاهي، بسيار در روند تربيت و رشد او تاثيرگذار است. زورگويي، تمسخر، نصيحت و دعوا را كنار بگذاريد و از راه دوستي با نوجوان خود تعامل برقرار كنيد. بهترين روش كنترل نوجوان به صورت غيرمستقيم و درك آنها است. در ادامه شيوه صحيح كنترل نوجوان و عواقب كنترل نادرست را شرح داده ايم.

منبع: كنترل نوجوان | چطور بر كارهاي نوجوان نظارت داشته باشيم؟

كنترل نوجوان

احساسي كه در اثر كنترل شدن به افراد دست مي‌دهد، احساسي ناخوشايند و ناراحت كننده است. كه افراد را خشمگين و عصباني مي‌كند. اين تغييرات در نوجوانان بيشتر خود را نشان مي‌دهد. نوجوانان در دوران بلوغ رفتارهاي عجيب و متفاوتي از خود نشان مي‌دهند. چه بسا زماني كه متوجه كنترل والدين مي‌شوند، اعتماد و نزديكي به افراد خانواده را از دست مي‌دهند. كنترل نوجوان در صورتي كه خود او متوجه نشود بهتر از زماني است كه در حضور او انجام شود.

نحوه صحيح كنترل نوجوان

نحوه صحيح كنترل نوجوان به صورت غير مستقيم درست است. در غير اين صورت، نوجوانتان را از خودتان دور خواهيد كرد. در ادامه نحوه صحيح كنترل نوجوان را شرح داده ايم.

1. كنترل از طريق دوستي با نوجوان

اولين و مهم‌ترين راه براي كنترل نوجوان، دوستي و صميميت است. زماني كه والدين از در دوستي وارد مي‌شوند، نوجوانان حتي با انجام خطا نيز آن را با والدين در ميان مي‌گذارند. با دوستي، احساس امنيت و حمايت را به فرزندان خود هديه مي‎‌دهيد.

2. آموزش صحيح به فرزند

زماني كه از ابتداي تربيت به فرزند خود آموزش دهيد كه چه رفتار و كاري نادرست يا درست است، رفتار صحيح و درست را در او نهادينه مي كنيد. البته زماني كه در حال آموزش هستيد، دليل كار اشتباه را توضيح دهيد تا كاملا متوجه عواقب رفتار نادرست شوند. با اين كار ديگر نياز به كنترل نوجوان نخواهيد داشت. زيرا او در موقعيت هاي مختلف طبق آموزش شما رفتار خواهد كرد.

3. كنترل از طريق صميميت و درك نوجوان

گاهي رفتار و برخورد نوجوانان براي شما غير قابل توجيه و درك است. اما برخورد و مخالفت با آنها فقط شما را از نوجوانتان دور خواهد كرد. درك اين موضوع كه نوجوانان در برهه اي از سن هستند كه رفتارهايشان براي خودشان مفهوم دار است، بسيار مهم است. با درك و پذيرش فعاليت هاي نوجوانان به آنها نزديك خواهيدشد و مسلما كنترل نوجوان در شرايطي كه شما را دوست خود بداند، راحت تر است.

4. برخورد ملايم

بزرگترين اشتباه والدين برخورد تند با نوجوانان است. دوران نوجواني پر از رفتارهاي اشتباه است. به جاي رفتار تند و تنش زا، به آرامي با نوجوانان برخورد كنيد. اگر نامناسب با آنها برخورد شود از شما فاصله مي‌گيرند. و زماني كه توقع برخورد مناسب از آنها داريد، به حرف هاي شما بي توجهي خواهند كرد. پس براي كنترل نوجوان خود رفتار آرام شما بسيار حائز اهميت است. از پرخاش، ناسزا، تمسخر، توهين و تهمت نوجوانان پرهيز كنيد.

5. كنترل نوجوان با وضع قوانين

يكي از روشهاي كنترل نوجوان، وضع قوانين است. با مشورت نوجوان خود قوانيني را در خانه وضع كنيد. با تبادل نظر و اطلاعات از نوجوانتان، از خواسته ها و قوانين او نيز استفاده كنيد. اين ترفند شما و فرزندتان را از شرايط راضي خواهد كرد. به علاوه با اين روش به نظر و احساسات نوجوانتان نيز احترام گذاشته ايد. اين گونه خطاهاي نوجوانتان كمتر خواهد بود.

6. آشنايي با دوستان

نوجواني دوره اي است كه افراد از دوستان خود بيشتر حرف شنوي دارند. بيشتر رفتار آنها به گونه اي است كه توسط دوستان پذيرفته شوند. به همين دليل اجازه دهيد هر چند وقت يكبار نوجوانتان دوستانش را به خانه دعوت كند تا با آنها بيشتر آشنا شويد.

7. تماس تلفني با نوجوان

زماني كه نوجوانتان با دوستانش به بيرون از خانه مي‌رود، حداقل 1 بار با تلفن همراه او تماس برقرار كنيد. اما به صورت بازجويانه و دستوري با او صحبت نكنيد. طوري رفتاركنيد كه نگرانيتان رانشان دهيد، نه كنترل گري!

8. كمك از روانشناس

استفاده از 7 راهكار بالا ساده نيست! زماني كه شما براي تعامل و كنترل نوجوان اقدام مي‌كنيد، با چالش هاي زيادي روبرو خواهيد شد. در چنين شرايطي بهتر است از روانشناس نوجوان كمك بگيريد و با مشورت راهكارهاي مناسب شخصيت نوجوان خود را آموزش ببينيد.

عواقب كنترل غير اصولي نوجوان

كنترل نوجوانان زماني كه غير اصولي انجام شود عواقب زيادي را به همراه خواهد داشت. البته كه اين عواقب به ضرر والدين خواهد بود. در ادامه عواقب كنترل غير اصولي نوجوانان را شرح داده ايم.

1. افسردگي، اضطراب و بي انگيزگي

كنترل و دعواي هميشگي، به مرور زمان نوجوانان را دچار افسردگي، اضطراب و بي انگيزگي خواهد كرد. كنترل هاي مداوم رفتار، گوشي تلفن همراه، كيف، اتاق و وسايل شخصي نوجوانان باعث مي‌شود كه آنها فكر كنند، والدين او را درك نمي‌كنند. براي مثال وقتي هر روز با ورود پدر كنترل گري انجام شود، حتي نزديك به ساعت حضور پدر نوجوان به شدت احساس اضطراب خواهد گرفت. اينكه والدين به حريم شخصي نوجوان احترام نمي‌گذارند به تدريح سبب افسردگي و بي انگيزگي نوجوان خواهد شد.

2. افت تحصيلي

نوجوانان بر اساس كنترل گري دائم والدين روابط همدلانه و دوستانه خود را با والدين از دست خواهند داد. اين رفتار والدين سبب از بين رفتن حس حمايت وهمدلي با اوست. افكاري كه نوجوان بر اساس كنترل گري بدست مي‌آورد، سبب افت تحصيلي و ناتواني در ادامه تحصيل خواهد شد.

3. عدم ارتباط با خانواده

خشم و عصبانيتي كه نوجوان بر اثر كنترل شدن بدست مي‌آورد، حتي با كوچكترين چالش و محرك بروز پيدا مي‌كند. دعوا و عصبانيت هاي مداوم با خانواده سبب دوري نوجوان با واليدن و قطع ارتباط هاي عاطفي ميان آنها خواهد شد.

4. انجام فعاليت هاي پر خطر

با كنترل نوجوان و كشمكش با او باعث ايجاد درگيري ها و از بين رفتن صميميت خواهد شد. نوجواناني كه از طرف خانواده و والدين تحت حمايت قرار ندارند و دائم در حال كنترل هستند، بيشتر از ديگر نوجوانان به سمت مصرف الكل، مواد مخدر و خود زني سوق پيدا مي‌كنند.

كلام آخر

اما بهترين نوع رفتار براي كنترل نوجوان كمك از مشاور و روانشناس است. مركز مشاوره آواژه به صورت حضوري و تلفني خدمات روانشناسي به مراجعان ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كنترل نوجوان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: كنترل نوجوان | چطور بر كارهاي نوجوان نظارت داشته باشيم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۹:۵۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی