آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

قرص نيترازپام با دوز ۵ ميلي‌گرم در بازار دارويي موجود بوده و در گروه بنزوديازپين‌ها قرار مي‌گيرد. اين دارو اثرات خواب‌آوري و آرام‌بخشي دارد و به طور معمول در درمان اختلالات خواب و گاهي درمان تشنج استفاده مي‌شود. استفاده از دارويي مانند نيترازپام ممكن است با عوارض جانبي بسياري همراه باشد و هم‌چنين وابستگي دارويي و تحمل دارويي، دو عارضه جانبي مهم قرص نيترازپام محسوب مي‌شود. توصيه مي‌كنيم براي درمان اختلالات خواب و دوري از عوارض جانبي داروها از همان ابتدا سراغ درمان‌هاي دارويي و استفاده از قرص نيترازپام نرويد. به كار گرفتن روش‌ها ديگر مانند كمك گرفتن از مشاور و يافتن علت زمينه‌اي مشكلات خواب، درمان‌هاي روان‌شناختي و … در درمان ناهنجاري‌هاي مربوط به خواب موثر هستند. براي دريافت مشاوره استرس كليك كنيد.

منبع: قرص نيترازپام | عوارض و جايگزين هاي داروي نيترازپام

قرص نيترازپام

بنزوديازپين‌ها يك خانواده بزرگ دارويي هستند كه داروها موجود در اين دسته اثراتي مانند خواب‌آور، شل‌كننده عضلات، آرام‌بخش، ضد تشنج دارند. نيترازپام نيز به عنوان يك بنزوديازپين به عنوان آرام‌بخش و خواب‌آور استفاده مي‌شود. گاهي پزشك در برخي موارد آن را براي درمان‌هاي تشنجي تجويز مي‌كند.

اختلالات و ناهنجاري‌ها مربوط به خواب انواع متعددي دارند. برخي افراد نمي‌توانند بخوابند، برخي ديگر چندين بار طي خواب بيدار مي‌شوند، در حالي كه عده‌اي صبح خيلي زود از خواب برمي‌خيزند. مي‌توان براي درمان اين مشكلات ابتدا به مشاور مراجعه كنيد و علت‌يابي زمينه‌اي انجام دهيد، از درمان‌هاي روان‌شناختي و ساير درمان‌هاي غير دارويي بهره ببريد.

تجويز قرص نيترازپام براي درمان‌هاي كوتاه مدت است و به اين طريق از بروز عوارض جانبي، وابستگي و اعتياد به دارو، تحمل دارويي تاحدودي مي‌توان جلوگيري كرد. تعيين دوز دارو به عهده پزشك يا روان‌پزشك است و اغلب دوز ۵ ميلي‌گرم كمي قبل از خواب براي بالغين تجويز مي‌شود و در صورت نياز تا ۱۰ ميلي‌گرم نيز افزايش مي‌يابد.

مصرف قرص نيترازپام در تشنج ميوكلونيك نيز ديده مي‌شود. طي حمله تشنج ميوكلونيك شاهد پرش‌هاي عضلاني هستيم. دوره‌هاي بيهوشي و سفتي عضلات در خلال اين نوع تشنج ديده نمي‌شود.

نحوه مصرف قرص نيترازپام

تنها شكل دارويي نيترازپام قرص‌هاي ۵ ميلي‌گرمي است كه تعيين دوز و تجويز آن فقط به عهده پزشك يا روان‌پزشك است. هرگز اين دارو را خودسرانه مصرف نكنيد يا دوز آن را افزايش ندهيد.

شما مي‌توانيد قرص‌ نيترازپام را به صورت خوراكي و شب‌ها كمي قبل از خواب (مثلا حدود نيم ساعت قبل از رفتن به رخت‌خواب) استفاده كنيد. اگر پس از مدتي استفاده از قرص نيترازپام متوجه شديد بدن شما نسبت به آن مقاومت و تحمل پيدا كرده، پزشك خود را در جريان بگذاريد. به هيچ وجه دوز قرص را خودسرانه افزايش ندهيد.

عوارض جانبي مصرف قرص نيترازپام

لزوما همه كساني كه نيترازپام مصرف مي‌كنند، عوارض جانبي دارو را تجربه نخواهند كرد و تنها برخي افراد درگير عوارض مي‌شوند. بروز عوارض جانبي براي هر فرد ناخوشايند بوده و به دنبال راهي براي برطرف كردن آن‌ها است.

اگر نشانه‌هاي عوارض جانبي دارو را مشاهده كرديد، حتما موضوع را با پزشك خود درميان بگذاريد. راه ساده‌تر مبتلانشدن به عوارض دارو به كارگيري روش‌هاي غير دارويي درمان بي‌خوابي مانند مشاوره و … به جاي استفاده از داروها است. پس دارودرماني اولين خط درمان نيست. در صورت شدت بالا و ناتواني در مقابله با مشكل به كمك روش هاي غيردارويي از قرص استفاده كنيد.

بعضي از رايج‌ترين عوارض جانبي قرص نيترازپام به شرح زير هستند.

احساس سبكي سر

خواب‌آلودگي

افسردگي

سردرد و سرگيجه

كابوس ديدن

دوبيني و تاري ديد

تپش قلب و ساير مشكلات قلبي

تحمل دارويي: يعني بدن به دوز معمول دارو كه فرد روزانه مصرف ميكرده، جواب نمي‌دهد. حتما در چنين مواردي با پزشك مشورت كنيد و از افزايش خودسرانه دوز دارو خودداري نماييد.

وابستگي به دارو: معمولا ريسك اعتياد و وابستگي به داروهاي دسته بنزوديازپين‌ها مانند قرص نيترازپام، ديازپام، كلونازپام و … بالا است. ترك اين داروها سخت است و نبايد ناگهاني باشد. قطع اين داروها زير نظر پزشك و با كاهش تدريجي دوز مصرفي امكان‌پذير است.

بيشتر عوارض جانبي وابسته به دوز مصرفي هستند و با كاهش دوز تاحدودي برطرف خواهند شد. هم‌چنين افراد مسن بيشتر در معرض ابتلا به عوارض هستند، بنابراين قرص نيترازپام در سالمندان به صورت كنترل‌شده و با كمترين دوز موثر تجويز مي‌شود.

براي آشنايي با روش هاي غير دارويي درمان اضطراب كليك كنيد.

تداخلات دارويي نيترازپام

از مصرف همزمان نيترازپام با داروهاي تضعيف‌كننده سيستم عصبي مركزي مانند ديازپام، كلونازپام و … خودداري كنيد.

سايمتيدين مي‌تواند شدت عوارض جانبي نيترازپام را افزايش دهد، لذا از مصرف همزمان آن‌ها پرهيز نماييد.

الكل، آنتي‌هيستامين‌ها و ساير خواب‌آورها منجر به تضعيف بيشتر سيستم عصبي شده و اثر نيترازپام را بالا مي‌برند.

نكات و موارد احتياط مصرف نيترازپام

پس از مصرف قرص نيترازپام از انجام فعاليت‌هايي كه نياز به تمركز و هوشياري كامل دارند. مانند رانندگي بپرهيزيد و تا زماني كه اثرات دارو باقي مانده و هوشياري كامل خود را به دست نياورده‌ايد، فعاليت‌هاي ذكر شده را انجام ندهيد.

حتما داروهاي مصرفي و بيماري‌هايي كه به آن‌ها مبتلاييد و هر مشكل ديگري كه داريد را به اطلاع پزشك برسانيد. زيرا بعضي بيماري‌ها يا داروهاي خاص ممكن است با قرص نيترازپام تداخل داشته باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب و استرس مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

منبع: قرص نيترازپام | عوارض و جايگزين هاي داروي نيترازپام

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۰۷:۰۲ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی