آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

برخورد با افراد خودشيفته با توجه به نياز دائمي آن‌ها به تمجيد، عدم همدلي و تصوري مغرورانه از خود كار آساني نيست. آن‌ها اغلب فريبنده هستند و ناامني‌هاي عميقي دارند. تخمين زده مي‌شود حدود 5٪ از جمعيت كل، داراي اختلال شخصيت خودشيفته (NPD) هستند. بنابراين بعيد نيست شما نيز مجبور شده باشيد با يكي از اعضاي خانواده، دوست يا همكار خودشيفته خود تعامل كنيد. بهتر است خود را از رابطه با خودشيفته كنار بكشيد، اما گاهي اوقات غيرممكن است؛ به خصوص وقتي آن شخص يكي از اعضاي خانواده شماست. از اينرو آشنايي با نحوه تشخيص يك خودشيفته واقعي و چگونگي برخورد با افراد خودشيفته به شما در محافظت از سلامت روان كمك مي‌كند. در صورتي كه رابطه شما با اين افراد، عميق بوده و تاثيرات منفي مستمر و جدي بر زندگي‌تان دارد، مراجعه و كمك از مشاور يا روانشناس قطعا كمك كننده و چه بسا ضروري خواهد بود.

منيع: برخورد با افراد خودشيفته

قبل از برخورد با افراد خودشيفته او را بشناسيد

خودشيفتگي بسيار پيچيده‌تر از احساس غرور يا تمايلات خودخواهانه است. خودشيفتگي واقعي اختلال شخصيتي قابل تشخيص است كه به عنوان الگويي از بزرگ‌نمايي، نياز به تحسين و عدم همدلي توصيف شده است. يك فرد مبتلا به NPD بر منحصر به فرد بودن، اهميت خود و احساس محق بودن خود متمركز است. اين افراد اغلب فقط به خود و نيازهاي خود توجه دارند و قادر به تعامل صحيح با دنياي اطراف خود نيستند. احساس استحقاق يك فرد مبتلا به NPD مي‎‌تواند بسيار شديد باشد. آن‌ها انتظار برخورد ويژه غيرمنطقي را دارند و هر كاري كه لازم است انجام مي‌دهند (چه خوب و چه بد) تا در مركز توجه قرار بگيرند. اين نياز به مركز توجه بودن و عدم آگاهي از احساسات ديگران اغلب منجر به رفتارهاي سمي از طرف آن‌ها مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با نشانه هاي اختلال شخصيت خودشيفته كليك كنيد.

برخورد با افراد خودشيفته

بسياري از اوقات، حذف فردي كه ويژگي‌هاي خودشيفتگي شديدي از خود نشان مي‌دهد، عملي‌ترين و مؤثرترين راه براي جلوگيري از آسيب‌هاي روحي يا سوء استفاده بيشتر است. اما اين تصميم ممكن است هميشه گزينه مناسب و ممكني نباشد. در اين شرايط شما به مجموعه‌اي از استراتژي‌هاي جديد براي برخورد با يك خودشيفته نياز داريد.

1- از برخورد مستقيم با افراد خودشيفته بپرهيزيد

از آنجايي كه افراد مبتلا به NPD به شدت نسبت به انتقاد حساس هستند، خودشيفته ناميدن يك خودشيفته واقعي معمولا نتيجه معكوس دارد و وضعيت را بدتر مي‌كند. صرف نظر از هرگونه نيت خوب پشت انتقاد يا سازنده بودن آن، افراد مبتلا به NPD نمي‌توانند به اندازه كافي رفتار خود را واكاوي كنند تا حقيقت پشت انتقاد را ببينند. درعوض، معمولاً طوري پيش مي‌روند كه انگار شما مشكل‌دار هستيد و كاري مي‌كنند عذرخواهي كنيد.

اگر احساس مي‌كنيد بايد به موضوعي رسيدگي كنيد، سعي كنيد در مورد نحوه مكالمه‌تان هوشمندانه رفتار كنيد. فرد مبتلا به NPD فقط پذيراي بازخوردهاي منفي در دوزهاي كوچك و مملو از چاپلوسي است. به جاي اينكه مستقيماً با ابراز نارضايتي وارد بحث شويد، ابتدا با تعريف پيش برويد.

مخصوصا سعي كنيد از رويكرد ساندويچ تعارف استفاده كنيد، كه شامل باز كردن و پايان دادن به مكالمه با اظهارات مثبت در مورد شخصي است كه با او صحبت مي‌كنيد. به عنوان مثال، با مطرح كردن آنچه در مورد آن‌ها دوست داريد شروع كنيد، سپس به آن‌ها اشاره كنيد كه چگونه مي‌توانند رفتار خود را براي بهبود رابطه تغيير دهند. نهايتا نيز با اين نكته پايان دهيد كه چقدر مطمئن هستيد كه آنها در ايجاد اين تغييرات موفق خواهند بود.

2- در برخورد با افراد خودشيفته بحث نكنيد

به‌همان دليلي كه مقابله با افراد خودشيفته بيهوده است، بحث كردن با او نيز عاقلانه نيست. مشاجره با افراد خودشيفته نيز به دليل عدم همدلي و مهارت‌هاي بين فردي، مي‌تواند به سرعت به آزار كلامي تبديل شود. حتي ممكن است فردي با NPD بتواند شما را به گونه‌اي به بازي بگيرد كه به اين باور برسيد كه شما مشكل داريد (نوع خاصي از مديريت كه شامل وادار كردن كسي به زير سوال بردن واقعيت خودش است).

از آنجا كه افراد مبتلا به NPD نگران خودشان هستند و تمايل دارند خود را قهرمان ببينند، ممكن است سعي كنند شما را به خاطر رفتارهايشان سرزنش كنند. آن‌ها خود را قرباني مي‌دانند، زيرا نمي‌دانند ممكن است در هر مشكلي نقش داشته باشند. ادامه مشاجره با يك خودشيفته فقط اين تصور قبلي را كه شما به آن‌ها حمله مي‌كنيد تأييد مي‌كند. در عوض، از گفتگو خارج شويد و هر كاري مي‌توانيد انجام دهيد تا خود را از آن موقعيت دور كنيد.

3- شما مرزها را تعيين كنيد

متأسفانه، افراد مبتلا به NPD اغلب حسي از مرزها ندارند. آن‌ها ممكن است براي رفع نيازهاي خود ديگران را تحت كنترل بگيرند. شما مي‌توانيد با تعيين مرزها، رابطه سمي را بهبود ببخشيد. مثلا مي‌توانيد پاسخ مكرر به پيام‌هاي متني را متوقف كنيد يا محدوديت زماني براي مكالمات تلفني خود تعيين كنيد. وقتي ارتباط خود را با يك خودشيفته محدود مي‌كنيد، حتما مرزهاي خود را به وضوح بيان كنيد. مطمئن شويد كه آن‌ها مي‌دانند در صورت تداوم برخي رفتارها، ارتباط‌تان را قطع خواهيد كرد، و در مورد شرايط و نحوه واكنش‌تان به طور دقيق صحبت كنيد.

مثلاً مي‌توانيد بگوييد كه مي‌خواهيد با او وقت بگذرانيد، اما اگر نظرات توهين‌آميزي در مورد شغل شما داشته باشد، مجبور خواهيد بود محل را ترك كنيد. اين تكنيك توپ را در زمين آن‌ها قرار مي‌دهد و به آن‌ها اجازه مي‌دهد انتخاب كنند كه با شرايط سازگار باشند يا نه.

به اين شكل حداقل مي‌توانيد اقداماتي را براي محافظت از خود انجام دهيد تا رفتارهاي او براي شما كمتر آسيب‌رسان باشد. شما مي‌توانيد انتخاب كنيد كه ارتباطتان را با آن‌ها محدود كنيد يا مطمئن شويد كه هميشه شخص ديگري در اطراف است تا هرگز با آن‌ها تنها نباشيد. با اينحال براي اين احتمال كه يكي از اعضاي خانواده خودشيفته شما به مرزهاي شما احترام نگذارد، آماده باشيد. افراد مبتلا به NPD تمايل دارند خود را مهم‌ترين فرد در جهان بدانند. عليرغم تمام تلاش شما براي رسيدن به يك مصالحه، تنها راه‌حل موثر ممكن است قطع كامل تماس باشد. اگر اينطور است، هيچ شرم‌آور نيست كه به خاطر سلامت روان خود، روابط خود را قطع كنيد.

4- تعيين كنيد كه با چه نوع خودشيفته‌اي سر و كار داريد

دو نوع اصلي از خودشيفتگان وجود دارد: خودبزرگ‌بين و آسيب‌پذير. خودشيفته‌هاي بزرگ‌بين داراي اعتماد به نفس بالا، به دنبال جلب توجه و در عين حال انعطاف‌پذير هستند. بهترين راه براي مقابله با آنها اين است كه آنها را زودتر وارد تيم خود كنيد و به آن‌ها نقشي كليدي بدهيد.

از طرف ديگر خودشيفتگان آسيب پذير، منفعل-پرخاشگر هستند و عزت نفس پاييني دارند. خودشيفته‌هاي خودبزرگ‌بين برون‌گرا هستند در حالي كه خودشيفته‌هاي آسيب‌پذير بيشتر درون‌گرا هستند. به خودشيفته‌هاي آسيب‌پذير اطمينان خاطر بدهيد تا آن‌ها را در حال انجام وظيفه و كنترل احساسات‌شان نگه داريد.

5- به جاي واكنش نشان دادن، پاسخ دهيد

بهتر است در برخورد با افراد خودشيفته ، روي موضوع مورد نظر تمركز كنيد و اجازه انحراف يا فرافكني ندهيد. بازگرداندن توجه به موضوع، توانايي فرد خودشيفته را براي انحصار در گفتگو يا تغيير موضوع از بين مي‌برد. هنگام پاسخ دادن به يك خودشيفته عمداً مراقب كلمات خود باشيد و عباراتي بياموزيد كه مي‌تواند به خلع سلاح شخص خودشيفته در هنگام تلاش براي درگير كردن شما كمك كند.

6- در برخورد با افراد خودشيفته بخواهيد به وعده‌ها عمل كند

خودشيفته‌ها در برنامه ريزي براي آينده عالي هستند اما به ندرت به وعده‌هاي خود عمل مي‌كنند. بهترين روش براي پاسخگو كردن افراد خودشيفته، مقابله با فريب است. پس قول آن‌ها را يادآوري كنيد و او را آگاه كنيد كه اطرافيان متوجه حرف ها و وعده هاي آن ها هستند.

براي آشنايي بيشتر با روش هاي درمان اختلال شخصيت خودشيفته كليك كنيد.

7- توجه‌تان را به خودتان برگردانيد

خودشيفته‌ها با “توجه” رشد مي‌كنند (مهم نيست چقدر به او توجه كنيد، هرگز براي يك خودشيفته كافي نخواهد بود). اما مي‌توانيد با تمركز بر نيازها، اهداف و خواسته‌هاي خودتان، طلسم را بشكنيد. به نقاط قوت خود توجه داشته باشيد، براي تقويت اعتماد به نفس خود با روش‌هاي ممكن ابراز وجود كنيد و مطمئن شويد كه براي مراقبت از خود زماني اختصاص مي‌دهيد.

8- از كمك هاي حرفه اي استفاده كنيد

هنگام برخورد با افراد يا يك عضو خانواده خودشيفته ، داشتن يك سيستم حمايتي قوي و دريافت مشاوره از يك متخصص بهداشت روان ضروري است. برخورد با يك عزيز خودشيفته مي‌تواند به دليل تمام توهين‌ها، تحقير عمومي و ساير اشكال سوء استفاده، به شما احساس تنهايي دهد و باعث عزت نفس پايين شود. از آنجايي كه سوء استفاده‌ي خودشيفته‌ها مي‌تواند ظريف و نامحسوس باشد، تشخيص اينكه آيا قرباني هستيد يا خير، دشوار باشد. نشانه‌هاي نياز به كمك حرفه‌اي، از رابطه‌اي به رابطه ديگر متفاوت است. اما اگر تحت تاثير اين رابطه، به خودتان شك مي‌كنيد يا ارزش خود را زير سوال مي‌بريد، ممكن است نياز داشته باشيد از كسي كمك بگيريد.

با خودتان مهربان باشيد. با حمايت دوستان و مشاوران حرفه‌اي، مي‌توانيد ديدگاه درستي به دست آوريد و ياد بگيريد كه نيازي به شرمساري يا خجالت در مورد موقعيت خود نداريد. بحث در مورد آنچه كه از سر مي‌گذرانيد با يك مشاور مي‌تواند به افزايش اعتماد به نفس شما كمك كند و به شما در تصميم‌گيري در مورد بهترين رويكرد براي تعامل با آن‌ها كمك كند. چه تصميم به قطع روابط خود داشته باشيد يا بخواهيد از راه ديگري رابطه‌تان را بهبود ببخشيد، مشاور مي‌تواند منبع حمايتي قوي باشد و به شما در پذيرفتن پيامدهاي تصميم‌تان كمك كند. بهبودي يك فرآيند طولاني است و يافتن يك متخصص سلامت روان بسيار اهميت دارد، اما ارزش تلاش براي شروع سفر درماني را دارد.

آخرين نكته در مورد برخورد با افراد خودشيفته

برخورد با افراد خودشيفته مي‌تواند طاقت‌فرسا باشد و زندگي را تغيير دهد. مهم است كه بدانيد تنها نيستيد و افراد زيادي در شرايط مشابه شما هستند. اگر آسيب اين رابطه گسترده، عميق و طولاني مدت است يا اگر احساس مي‌كنيد قادر به بهبودي و ادامه دادن نيستيد، بسيار مهم است كه به دنبال كمك حرفه‌اي باشيد. توانايي شما براي بهبودي، به درك شما از آنچه تجربه كرده‌ايد و يافتن راه‌هايي براي بهبودي، مراقبت از خود و عشق به خودتان بستگي دارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شخصيت ها مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

منيع: برخورد با افراد خودشيفته

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۳:۲۹ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی