آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

انگيزه براي درس خواندن يكي از گام هاي مهم در فرايند مطالعه و درس خواندن است. به طور كلي درس خواندن كار آساني نيست. به همين دليل افراد بايد براي خود دليل و انگيزه اي پيدا كنند. امروزه عوامل زيادي براي حواسپرتي وجود دارند كه باعث رغبت كمتر براي درس خواندن مي‌شوند. افراد بايد آنها را شناسايي كرده و با استفاده از روش هاي مختلف براي درس خواندن و مطالعه اقدام كنند. گاهي برخي از افراد به طور كلي علاقه اي به اينكار ندارند. به همين دليل شناسايي استعداد و توانايي ها در اين شرايط اهميت دارد. از طرفي بهتر است خانواده ها نيز با دانش آموزان همكاري كرده تا بتوانند مطالعه با كيفيت تري داشته باشند. انگيزه براي هر چيزي به عوامل دروني و بيروني وابسته بوده كه در اين مقاله به بررسي اين موارد در مورد درس خواندن مي‌پردازيم. 

براي دريافت مشاوره در زمينه انگيزه براي درس خواندن مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: انگيزه براي درس خواندن | راه هاي ايجاد حوصله براي درس خواندن

انگيزه براي درس خواندن

در مقطعي از زندگي بيشتر افراد مجبور به درس خواندن هستند؛ حتي اگر به آن علاقه اي نداشته باشند. اما به طور كلي درس خواندن و روش هاي مطالعه چيزي فراتر از قبول شدن در امتحانات است. آموختن اين مهارت در بخش هاي مختلفي از زندگي به ما كمك كرده و سبب ايجاد انگيزه براي درس خواندن هم مي‌شود.

به طور كلي داشتن انگيزه براي هرچيزي كيفيت انجام آن را بالاتر مي‌برد. اما نمي‌توان به راحتي آن را ايجاد كرد. مخصوصا براي درس خواندن كه انرژي و وقت زيادي را از دانش آموزان در مقاطع مختلف مي‌گيرد. اين موضوع بسيار شخصي بوده و از فردي به فردي ديگر متفاوت است.

راه هاي ايجاد انگيزه براي درس خواندن

داشتن انگيزه براي درس خواندن، به عوامل مختلفي بستگي دارد. در واقع ميزان علاقه اي به درس خواندن داريم و يا حتي هدف ما براي آينده، تا حد زيادي تعيين كننده اين موضوع است. اما راه هاي نيز براي بالابردن و يا حتي ايجاد آن وجود دارد. برخي از اين روش ها شامل موارد زير مي‌شوند.

◀هدف گذاري

همانطور كه گفته شد؛ هدف نقش مهمي در اين زمينه دارد. به همين دليل افراد مي‌توانند براي ايجاد انگيزه براي درس خواندن، هدف هاي بلند مدت و كوتاه مدتي براي خود تعيين نمايند. براي مثال براي برخي از دانش آموزان، قبولي در كنكور هدف مهمي است كه آنها را وادار به درس خواندن مي‌كند. براي عده اي ديگر تنها گرفتن نمره خوبي در امتحان رياضي مهم است. به هر حال هردوي اين اهداف، افراد را براي درس خواندن تشويق مي‌كند.

◀فراهم كردن فضايي مناسب

علاوه بر داشتن هدف كه عاملي دروني است. براي ايجاد انگيزه براي درس خواندن، افراد بايد به محيط اطراف خود نيز اهميت دهند. به طور كلي نظم بيروني و همچنين داشتن حس خوب به فضاي مطالعه، تاثير زيادي در كيفيت مطالعه دارد. برخي تصور مي‌كنند كه در فضاي شلوغ نيز قادر به درس خواندن هستند. اما در اين محيط عوامل زيادي براي حواسپرتي وجود دارند كه فرد را مستعد بي دقتي و حتي بي انگيزگي مي‌كنند.

◀شروع با دروس آسان

بهتر است براي شروع مطالعه از دروس آسان و يا دروسي كه به آنها علاقه اي نداريد؛ شروع كنيد. در اي حالت انرژي شما براي دروس سخت تر ذخيره شده و در عين حال درس خواندن را نيز شروع كرده ايد. همچنين بعد از پايان اين دروس احساس خوبي پيدا كرده و مي‌توانيد با اشتياق بيشتري ادامه دهيد. اين مورد نيز به ايجاد انگيزه براي درس خواندن كمك مي‌كند.

◀مسئوليت پذيري

مسئوليت پذيري نقش مهمي در ايجاد انگيزه براي درس خواندن دارد. چرا كه افراد در صورت شكست دچار بي انگيزگي مي‌شوند و معمولا عامل شكست خود را ديگران و شرايط محيطي مي‌دانند. اما با داشتن روحيه مسئوليت پذيري مي‌توانند شكست را پذيرفته، علل آن را شناسايي كرده و براي شروع مجدد تلاش كنند. در اين شرايط افراد تلاش بيشتري مي‌كنند تا گذشته خود را جبران كنند و ديگران را مقصر نمي‌دانند.

◀مطالعه گروهي

مطالعه با ديگران نيز يكي ديگر از راه هاي ايجاد انگيزه براي درس خواندن است. چرا كه در اين شرايط يك رقابت سالم نيز ميان افراد ايجاد مي‌شود. اگر فرد احساس نااميدي كند؛ ديگري به او روحيه داده و همچنين در مواردي به او كمك مي‌كند تا دوباره تجديد قوا كند. بهتر است افراد در پيدا كردن شريك درسي فردي با سطح متناسب خود پيدا كنند تا دچار احساس خود برتربيني يا حتي حقارت نشوند. 

◀پاداش و تنبيه

افراد بايد براي ايجاد انگيزه براي درس خواندن، پاداش و تنبيهاتي براي خود در نظر بگيرند. براي مثال اگر بتواني اين مبحث را تا آخر هفته تموم كني، مي‌تواني مدت زمان بيشتري فيلم ببيني يا حتي هديه كوچك براي خود تهيه كنند. و از طرفي در صورت تنبلي و انجام ندادن وظايف خود را تنبيه كند. سيستم پاداش، در مورد درس خواندن بسيار كاربردي است. اما اين موضوع نبايد باعث شرطي شدن افراد شود.

◀امتحان كردن روش هاي مختلف

فراموش نكنيد كه هر فردي روش منحصر به فردي براي درس خواندن دارد. به همين دليل نمي‌توان براي همه يك نسخه يكسان پيچيد. بهتر است افراد روش هاي مختلفي را امتحان كرده تا روش مناسب خود را پيدا كنند. در اين راه احتمالا فشار زيادي را متحمل خواهيد شد. اما بهتر است نااميد نشويد و براي پيدا كردن انگيزه براي درس خواندن تلاش بيشتري كنيد.

◀اختصاص زماني به استراحت و تفريح

برخي از افراد تصور مي‌كنند كه در صورت داشتن انگيزه براي درس خواندن، بايد تمام وقت و انرژي خود را به اينكار اختصاص دهند. اما حتي درس خواندن زياد نيز باعث بروز آسيب هايي مي‌شود. به همين دليل افراد بايد در كنار مطالعه، زمان هايي را به استراحت و همچنين تفريح نيز اختصاص دهند. اين استراحت بايد هم براي شرايط جسماني و هم اوضاع رواني باشد. برخي از افراد براي اينكه بتوانند مدت زمان بيشتري را درس بخوانند؛ كمتر خوابيده و يا غذاي كمتري مي‌خورند. اما اينكار درست نبوده و افراد بايد براي بخش هاي مختلف زندگي زمان كافي اختصاص دهند.

عوامل از بين برنده انگيزه براي درس خواندن

برخي از موضوعات سبب از بين رفتن انگيزه براي درس خواندن مي‌شوند. افراد بايد آنها را شناسايي كرده و از بين ببرند. چرا كه اين موارد نه تنها انگيزه مطالعه را از افراد مي‌گيرند؛ بلكه تصورات آنها را در مورد موفقيت و پيشرفت نيز عوض مي‌كنند. از طرفي گاهي فرد قادر به تشخيص اين عوامل نيست. به همين دليل بايد از يك متخصص كمك گرفته و برنامه ريزي دقيق داشته باشد.

براي مثال برخي از افراد با كوچك ترين نمره نامطلوبي كه در مدرسه يا دانشگاه مي‌گيرند؛ نااميد شده و ديگر تمايلي به ادامه دادن ندارند. اما نمي‌توان به راحتي در مورد اين موضوعات قضاوت كرد. به همين دليل افراد بايد تا حدامكان تلاش كرده و در صورت لزوم، از ديگران نيز كمك بگيرند. 

سخن پاياني

ايجاد انگيزه براي درس خواندن، كار آساني نيست. اين موضوع در مورد دانش آموزاني كه سن كم تري دارند نيز، شديدتر است. چرا كه آنها هنوز درك درستي از اهميت درس خواندن و همچنين تاثير آن در آينده اطلاعي ندارند. اما اين موضوع با داشتن هدف و همچنين ثبات قدم، برطرف مي‌شود. از طرفي ويژگي هاي شخصيتي افراد نيز در اين مورد دخيل هستند. به طور كلي برخي از افراد به طور ذاتي نسبت به مسائل بي اهميتي بوده و يا حتي در موضوعات ديگر استعداد دارند. به همين دليل بهتر است در مورد ايجاد انگيزه و حفظ آن در افراد از يك روانشناس كمك گرفت و به صورت تخصصي به افراد كمك كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انگيزه براي درس خواندن مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: انگيزه براي درس خواندن | راه هاي ايجاد حوصله براي درس خواندن

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ دى ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۴۲:۲۱ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی