آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

باج گيري عاطفي يكي از رفتارهايي است كه در بسياري از روابط ديده مي‌شود. باج گيري همانطور كه از اسم آن هم مشخص است؛ باعث سواستفاده و حتي روابط يكطرفه مي‌شود. در اين شرايط يك قرباني با آسيب هاي متعدد داريم. باج گير عاطفي معمولا در موضعي برتر و بالاتر نسبت به طرف مقابل رفتار مي‌كند. عوامل ايجاد كننده اين موضوع ريشه در كودكي و روابط اوليه فرد دارد.

معمولا كساني كه از اين روش در روابط خود استفاده مي‌كنند؛ چنين رفتاري را انكار كرده و حتي گاهي نقش قرباني را بازي مي‌كنند. باج گيري گاهي به صورت خودآگاه و گاهي ناخودآگاه از طرف فرد صورت مي‌گيرد. به اين معنا كه فرد اصلا از رفتارهاي مخرب خود در رابطه آگاه نيست. به همين دليل بهتر است نشانه هاي باج گيري را شناسايي كرده و از بروز آن در روابط پيشگيري كنيم.

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط عاطفي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: باج گيري عاطفي

باج گيري عاطفي

بهره كشي يا باج گيري عاطفي امروزه در بسياري از روابط سبب بروز خيانت يا حتي جدايي مي‌گردد. معمولا كساني كه از اين روش استفاده مي‌كنند؛ در حال پنهان كردن نقص هاي دروني خود هستند. فراموش نكنيد كه سواستفاده از احساسات ديگران تاثيرات بدي بر سلامت روان و حتي آينده آنان دارد.

اين موضوع احتمالا در موقعيت هاي مختلفي مانند محل كار، خانواده و حتي مدرسه و دانشگاه اتفاق مي‌افتد. اما در مورد روابط عاطفي، تاثيرات گسترده تري داشته و باعث بروز مشكلات بيشتري مي‌شود. در واقع باج گيري نوعي از استثمار محسوب مي‌شود كه مانند يك چرخه بي پايان عمل مي‌كند. 

انواع مختلف باج گيري عاطفي

باج گيري عاطفي انواع مختلفي داشته و به شكل هاي مختلفي بروز مي‌كند. از طرفي موقعيتي كه در آن از باج گيري استفاده مي‌شود نيز در اين مورد موثر است. برخي از انواع اين رفتار، شامل موارد زير مي‌شود.

📌تهديد كننده

در باج گيري عاطفي تهديد كننده، همانطور كه از اسم آن مشخص است؛ افراد از تهديد كردن ديگران به عنوان اهرم فشار استفاده مي‌كنند. فردي كه از تهديد براي پيشبرد كارهايش استفاده مي‌كند؛ بي مسئوليت بوده و تمام تقصيرات خود را به دوش ديگري مي‌اندازد. او قادر به حل مسائل و مشكلات خود نيست و پيامدهاي كارهاي خود را به عهده نمي‌گيرد. در اين شرايط شروع به تهديد ديگران كرده و از آنها استفاده مي‌كند.

📌تنبيهي

گاهي افراد براي تنبيه طرف مقابل از باج گيري عاطفي استفاده مي‌كنند. براي مثال بعد از هر مشكلي از برقراري رابطه جنسي با همسر خود سر باز مي‌زنند كه حالت تنبيهي داشته و نوعي باج گيري نيز محسوب مي‌شود. اين مورد در روابط والد فرزندي نيز بسيار ديده مي‌شود. براي مثال خانواده ها به فرزند خود مي‌گويند كه اگر اين رفتار را انجام دهي دوستت دارم. در اين حالت دوست داشتن افراد نسبت به ديگري مشروط مي‌شود.

📌وسوسه كننده

گاهي برخي از افراد براي رسيدن به اهداف خود از وعده هاي وسوسه كننده به ديگران استفاده مي‌كنند. اما بعد از رسيدن به خواسته خود، ديگر به فرد اهميت نداده و يا حتي او را رها مي‌كنند. اين مورد نيز نوعي باج گيري عاطفي است كه در شرايط مختلفي بروز مي‌كند.

📌سرزنش كننده

در حالت باج گيري عاطفي سرزنش كننده، يك نفر همواره در حال منت گذاشتن بر ديگري است. اما در واقع اين موارد وظايف او در رابطه هستند و همه افراد بايد آنها را انجام دهند. براي مثال فردي به همسرش مي‌گويد كه من به خاطر تو به خانواده ات احترام مي‌گذارم. در صورتي كه احترام گذاشتن به خانواده همسر، يكي از مواردي است كه زوجين بايد هر دو آن را انجام دهند.

نشانه هاي باج گيري عاطفي

باج گيري عاطفي از ديگران همواره با نشانه هايي همراه است كه با شناسايي آنها مي‌توان از رابطه خارج شد و يا از بروز آنها جلوگيري كرد. به طور كلي افرادي كه از باج گيري در روابط خود استفاده مي‌كنند؛ از شكست متنفرند، اضطراب زيادي را تحمل مي‌كنند؛ كنترل گر هستند، خود پسند و مغرور بوده و دلبستگي ناايمن دارند.

از طرفي نمي‌توانند به راحتي احساسات خود را به طرف مقابل نشان دهند. آنها به هيچ عنوان به رفتارهاي خود توجه نكرده و همواره در حال ايراد گرفتن از ديگران هستند.

افراد مهرطلب در مقابل باج گيري عاطفي

گروهي كه در مقابل چنين افرادي قرار مي‌گيرند؛ افراد مهرطلب هستند. همانطور كه مشخص است؛ چنين افرادي همواره به دنبال گرفتن محبت از ديگران بوده به همين دليل در معرض باج گيري عاطفي قرار مي‌گيرند. افراد مهرطلب از دعوا و درگيري با ديگران خودداري كرده؛ همواره خود را در هر زمينه اي مقصر مي‌داند؛ خشم خود را سركوب كرده و در نهايت احساس عذاب وجدان زيادي در مقابل اطرافيان دارد. همين موارد او را مستعد سواستفاده مي‌كند. 

روش هاي پيشگيري از باج گيري عاطفي

از آنجايي كه باج گيري عاطفي آسيب هاي زيادي را به رابطه وارد مي‌كند؛ به همين دليل بايد نشانه هاي آن را شناسايي كرده و از بروز آن جلوگيري شود. در اين قشمت به توضيح برخي از اين روش ها پرداخته ايم.

✅شناسايي نقاط ضعف

وقتي افراد بتوانند نقاط ضعف خود را شناسايي كنند؛ از بروز سواستفاده ديگران از اين موضوع جلوگيري مي‌شود. افرادي كه باج گيري عاطفي مي‌كنند؛ دقيقا از اين موضوع بهره مي‌گيرند. در اين حالت آنها ديگر دست آويزي براي سرزنش و استفاده از ديگران ندارند. شناسايي نقاط قوت و ضعف خودمان، كار آساني نيست؛ اما افراد با خودشناسي و همچنين كمك ديگران مي‌توانند اين كار را انجام دهند.

✅آموختن نه گفتن

يكي ديگر از راه هاي جلوگيري از باج گيري عاطفي در رابطه، نه گفتن است. نه گفتن يكي از مهارت هاي ارتباطي مهم است كه افراد بايد آن را آموخته و در موارد مختلف از آن استفاده كنند. بهتر است هر زمان كه احساس كرديد مورد فشار قرار مي‌گيريد؛ صريحا مخالفت كنيد.

✅كنترل احساسات

در اين شرايط احتمالا احساسات مختلفي را تجربه مي‌كنيد. شايد حتي از اينكه به خواسته هاي ديگري تن نمي‌دهند؛ دچار عذاب وجدان شوند. اما بايد احساسات و هيجانات را كنترل كرده و منطقي فكر كنيد. اين افراد دقيقا از انتقال احساسات منفي براي استفاده از ديگران استفاده مي‌كنند؛ به همين دليل بهتر است در اين مورد اقداماتي انجام دهيد.

✅تسليم نشدن

بايد در مواجهه با باج گيري عاطفي زود تسليم نشويد. شما نيز بر خواسته هاي خود پافشاري كرده و حتي به صورت دوستانه صحبت كنيد. برخي به دليل ويژگي هاي شخصيتي خود به راحتي در مقابل خواسته هاي ديگران كوتاه آمده و هيچ ارزشي براي خود قائل نيستند.

سخن پاياني

فراموش نكنيد كه پيامدهاي ناشي از باج گيري عاطفي احتمالا تا مدت ها باقي مانده و سلامت روان افراد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. در اين شرايط افراد بايد سريعا در اين مورد با ديگري صحبت كرده و اگر استفاده از روش هاي بالا موثر نبود؛ از يك متخصص كمك بگيرند. افرادي كه به اين رفتار متوسل مي‌شوند احتمالا خود داراي مشكلات زيادي در زمينه هاي رفتاري و حتي رواني هستند. به همين دليل در ابتدا بايد درمان شده و در قدم بعدي براي بهبود رابطه تلاش كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه باج گيري عاطفي مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: باج گيري عاطفي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: باج گيري عاطفي،
موضوع:
[ ۲۱ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۵۵:۳۴ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی