آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

بهانه گيري كودك يكي از طبيعي ترين رفتارهاي آنهاست. و البته كه دلايل مختلف خود را نيز دارد. بهانه گيري كودك مي‌تواند ناشي از عدم توانايي آنها در بيان احساسات و انتظارهايشان باشد. كودكان تمامي كلماتي كه والدينشان بيان مي‌كنند را به خوبي درك مي‌كنند اما انتظارات خود را به خوبي نمي‌توانند بيان كنند. به همين دليل شروع به داد، جيغ و فرياد مي‌كنند.

البته به اين موضوع توجه داشته باشيد كه كودكان در رده هاي سني متفاوت، بهانه گيري هاي مختلفي نيز دارند. سن كودكي از 2 تا 11 سالگي مي‌باشد كه در اين مقاله تمامي رده هاي سني كودكان همراه با بهانه گيري هاي آنها را توضيح داده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كودكان حتما از روانشناس كودك كمك بگيريد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: بهانه گيري كودك | بهانه گيري كودك 1 تا 7 ساله

بهانه گيري كودك

احتمالا كودكاني را مشاهده كرده ايد كه دائم در حال جيغ و فرياد هستند. دلايل مختلفي در بهانه گيري كودكان وجود دارد؛ و والدين براي رفع آن حتما بايد ابتدا علت را ريشه يابي كنند و سپس به دنبال راه چاره باشند. گاه بهانه گيري كودك براي نيازهاي ساده اي مانند گرسنگي، تشنگي و … است. و رفع اين موضوعات به راحتي قابل انجام است. اما زماني كه كودكان توانايي صحبت نداشته باشند، والدين براي تشخيص با مشكل روبرو مي‌شوند. در اين مقاله به علت و بهانه هاي مختلف كودك در رده هاي سني گوناگون اشاره كرده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتها همراه ما باشيد.

علت بهانه‌گيري كودك چيست؟

بهانه گيري كودك علت هاي متفاوتي دارد كه در اين بخش مقاله به آنها اشاره كرده ايم.

🔻 عدم توانايي در بروز و بيان احساسات

🔻 خستگي

🔻تشنگي

🔻 گرسنگي

🔻 عدم بروز انتظارات

🔻ناكامي

🔻 ناراحتي از چيزي

🔻 ترس و اضطراب

🔻ناتواني در بيان خواسته

🔻 مقاومت در برابر تغيير

🔻 بي حوصله شدن

🔻تحريك بيش از حد

🔻 نياز داشتن به چيزي

🔻 احساس عدم راحتي

🔻بيماري يا درد

🔻 سردرگمي

🔻 ناراحي از پيروي به دستور شما

بهانه گيري كودك 1 ساله

بهانه گيري كودك 1 ساله معمولا به دليل اين است كه گرسنه، تشنه و خسته است. يا اينكه كودك پوشك خود را خيس كرده است و با بهانه گيري نشان مي‌دهد كه بايد جاي او را تعويض كنيد.

بهانه‌گيري كودك 2 ساله

در سن 2 سالگي شخصيت كودك به حالت منسجم در مي‌آيد. اما در اين دوره سني او توانايي تنظيم و تفكيك خواسته هاي خود را ندارد. و به طور كلي مي‌توان مشخص كرد كه كودك 2 ساله تكليف مشخصي با خود ندارد. از بهانه گيري كودك 2 تا 3 ساله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

🔹 ترديد

🔹 تضاد بين از دست دادن مادر و كسب استقلال

🔹سردرگمي

🔹 ناتواني در پيدا كردن راه حل هاي مختلف

🔹 ترس از دست دادن

🔹گرفتاري و تنگنا

🔹 تحريك پذيري بالا

🔹 احساس ناكامي

بهانه گيري كودك 3 ساله

بهانه گيري كودك 3 ساله معمولا به دليل حس استقلال و مالكيت است. در اين سن كودك تنها در پاسخ به سوالات و درخواست هاي والدين پاسخ هاي سرشار از “نه” تحويل مي‌دهد. و سعي در بروز احساس مالكيت و استقلال خود دارد. معمولا آنها از خواسته والدين سرپيچي مي‌كنند و از عمد باعث ناراحتي ديگران مي‌شوند. و بيشتر مواقع به دنبال پاسخ چرايي هاي زندگي است.

بهانه‌گيري كودك 4 ساله

بهانه گيري كودكان 4 ساله بيش از سنين ديگر است. دلايل متفاوتي در بهانه گيري آنها وجود دارد كه در اين بخش مقاله راجع به آن صحبت كرده ايم. كودك 4 تا 5 ساله به دليل مشكلات جسمي و مورد نياز مانند تشنگي، گرسنگي و… نيز با مشكل روبرو است. گاهي كودك به دليل نياز به توجهي كه دارد، بهانه گيري مي‌كند. كودك 4 ساله معمولا احساس ناكامي دارد و براي بيان احساسات خود دست به بهانه گيري مي‌زند. اين كودكان بسيار حساس هستند و آستانه تحمل پاييني دارند.

بهانه گيري كودك 5 تا 7 ساله

كودكان در سنين 5 تا 7 سالگي به دليل ورود به مهد كودك بهانه هاي مختلفي مي‌گيرند. آنها معمولا از والدين انتظار دارند كه با آنها به خوبي برخورد شود و در مقابل ورود به مهد مقاومت مي‌كنند. كودك 5 ساله هميشه علاقه به بازي دارد و زماني كه براي او قوانين شرح مي‌شود، مقاومت مي‌كند.

بهانه‌گيري كودك 7 ساله

بهانه گيري كودكان 7 ساله به دليل تعيين مرز است. كودكان 7 ساله در تلاش هستند كه مرزهايي بين خود و والدين مشخص كنند؛ و تا جاي ممكن با آن كنار بيايند. آنها علاقه دارند تا چيزهاي مورد علاقه و عدم علاقه خود را نشان دهند و به شيوه اي ثابت كنند. و در نهايت با چيزهايي كه از او انتظار داريد مخالفت كند.

روش هاي مقابله با بهانه گيري كودك

بهانه گيري كودك گاهي به قدري كلافه كننده مي‌شود كه والدين به دنبال راهكار هستند. در اين بخش مقاله روش هاي مقابله با بهانه‌گيري كودك را توضيح داده ايم.

🟠 زمان بهانه‌گيري از او فاصله بگيريد

زمان بهانه گيري كودك بهتر اگر توجه زيادي به خواسته هاي نامعقول او كنيد، پر توقع مي‌شود و انتظاراتش افزايش مي‌يابد. و براي رفع نيازهاي خود دائم در حال بهانه گيري خواهد بود. به همين دليل جهت رفع بهانه گيري هاي او بايد بي توجه باشيد و موقعيت را ترك كنيد.

🟣 با مهرباني برخورد كنيد

هنگام بهانه گيري كودك بايد با مهرباني برخورد كنيد. اما زماني كه داد و فرياد خود را زده و الان آرام تر شده است. مهرباني با كودك بايد هميشگي باشد؛ والدين در هر لحظه بايد با كودكان خود مهربان باشند و محبت خود را نشان دهند. تا كودك مورد توجه و محبت والدين قرار بگيرد.

🟢 به كودك باج ندهيد

براي ساكت كردن كودك بهتر است كه هر كاري انجام ندهيد. بايد در تربيت كودك كوشا باشيد و براي آرام كردن او هر كاري را انجام ندهيد. به كودك بگوييد كه زمان گريه و فرياد متوجه حرف هايش نمي‌شويد. اگر علاقه دارد تا به خواسته هايش برسد؛ بهتر است كه سكوت كند.

🔵 احساسات را به فرزندتان آموزش دهيد

تكنيك هاي آرام سازي را به كودك آموزش دهيد. تا هنگام عصبانيت و فرياد خود را كنترل كند. بهانه گيري كودك اگر بدون كنترل احساسات باشد؛ رشد خوبي نخواهد كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه والدين سختگير كليك كنيد.

🟡 به فرزندان خود صبر را آموزش دهيد

يكي از تكنيك ها و راهكارهاي جلوگيري از بهانه گيري كودك، آموزش صبر به آنها مي‌باشد. اگر كودك دائم بهانه‌گيري كرد؛ به او بگوييد صبر كن تا اول فلان كار رو انجام بدم. اين كار را انجام دهيد تا زمان بخريد. و به مرور زمان كودك آموزش مي‌بيند كه هميشه بايد صبر داشته باشد.

🔴 براي بهانه هاي بي دليل كودك مجازات مشخص كنيد

منظور از مجازات براي بهانه گيري كودك، تنبيه مثبت است. در صورتي كه تمامي نيازهاي كودك را رفع كرده ايد اما همچنان كودك در حال بهانه‌گيري است، بهترين راه تعيين مجازات و قوانين براي رفتارهاي منفي است. تنبيه مثبت داشته باشيد تا كودك هم چيزي را آموزش ببيند و هم از عواقب كار خود آگاه باشد. 

🟤 با مشاور و روانشناس كودك مشورت كنيد

كمك از يك مشاوره و روانشناس بهترين توصيه براي جلوگيري از بهانه گيري كودك است. شايد دليل بهانه‌گيري كودك اضطراب و استرس باشد و شايد تروماي بزرگي را پشت سر گذاشته باشد. بايد مورد بررسي روانشناس قرار بگيرد تا با مشكلات بزرگتري روبرو نشود.

كلام آخر

در اين مقاله راجع به بهانه گيري كودك در سنين مختلف توضيح داديم. براي جلوگيري از بهانه‌گيري كودك حتما بايد از روانشناس و مشاورين كودك كمك بگيريد. تا زماني كه شيوه تربيتي درستي را پيش نبريد؛ نمي‌توانيد فرزند خوبي رشد دهيد. به همين جهت از كمك روانشناس غافل نشويد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۰۵:۱۰ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی