آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اختلال يادگيري طيف وسيعي از اختلالات را در برمي‌گيرد كه شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. توانمندي و ظرفيت ذهني افراد متفاوت است اما گاهي افراد در يادگيري برخي از مسائل دچار مشكلاتي هستند. اين موضوع دلايل مختلفي داشته بر بخش هاي از زندگي فرد نيز تاثير مي‌گذارند. اختلالات يادگيري جزو اختلالات روانشناختي نيز محسوب مي‌شوند كه بيشتر در دروان كودكي بروز مي‌كنند. نكته جالب اينجاست كه اين موضوع به هوش افراد ارتباطي نداشته و افراد مي‌توانند با وجود نبوغ، مبتلا به اختلالات يادگيري باشند. يادگيري به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مجموعه اي از آنها باعث شكل گيري مفاهيم جديد در كودكان مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال يادگيري مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

منبع: اختلال يادگيري

اختلال يادگيري

اختلال يادگيري ميان كودكان، شيوع زيادي دارد اما هنوز به طور كامل ميان خانواده ها شناخته شده نيست. حتي گاهي خانواده ها به اين دليل فرزند خود را مورد سرزنش و تحقير قرار مي‌دهند. و يا آن را به عنوان كم هوشي فرزند خود پذيرفته و در اين راستا تلاشي نمي‌كنند. اما با ماندگاري اين مشكلات، كودكان در موضوعات ديگر نيز دچار چالش خواهند شد. همچنين برخي از اين مشكلات پيش رونده بوده و روز بروز باعث بدتر شدن كيفيت سلامت رواني كودكان مي‌شوند. به همين دليل والدين بايد نشانه هاي اين اختلال را جدي گرفته و براي درمان آن اقداماتي انجام دهند.

نشانه هاي اختلال يادگيري

نشانه هاي اختلال يادگيري بسته به نوع اختلال و همچنين سن كودك، به شكل هاي مختلفي بروز مي‌كنند. برخي از علائم شامل موارد زير مي‌شوند.

بروز مشكلاتي در زمينه يادگيري حروف الفبا و يا نام رنگ ها

مشكل در استفاده از ابزارهاي آموزشي

اختلال در صحبت كردن و يا يادآوري اطلاعات

كندي واكنش ها و يادگيري مهارت هاي جديد

علاقه نداشتن به رياضيات و يا خواندن متن هاي مختلف

گيجي و سردرگمي در مواجهه با مسائل درسي

مشكل در هجي كردن و استفاده از كلمات در زمان مناسب

كمبود اعتماد به نفس و اضطراب زياد

عوامل زمينه ساز اختلال يادگيري

همانطور كه گفته شد؛ عوامل مختلفي در بروز و شكل گيري اختلال يادگيري، موثر هستند. والدين مي‌توانند با شناسايي آنها درمان را متناسب با اين عامل آغاز كرده و به فرزند خود كمك كنند. برخي از مهم ترين آنها، شامل موارد زير مي‌شوند.

🔷محيطي

محيطي كه كودك در آن رشد مي‌كند؛ در روند يادگيري او بسيار موثر خواهد بود. براي مثال كودكاني كه در محيط هاي خانوادگي پرتنش زندگي متولد و بزرگ مي‌شوند؛ بيشتر در معرض اختلال يادگيري هستند. عواملي مثل تغذيه نامناسب، ابتلاي اعضاي خانواده به اختلالات رواني، ميزان اهميت و عاطفه والدين، ارتباط موثر با كودك و حتي محيط هايي مثل مدرسه كه كودك در آنها قرار مي‌گيرد؛ همگي در بروز اين مشكل موثر خواهند بود.

🔷ژنتيكي

ژنتيك، يكي از مهم ترين عوامل موثر در شكل گيري اختلال يادگيري است. با وجود ابتلاي والدين به اختلالات يادگيري، بسيار احتمال دارد كه كودكان نيز به اين اختلال دچار شوند. به طور كلي اطلاعاتي كه به حافظه و يادگيري مربوط مي‌شوند و حتي سيستم عصبي افراد، از ژنتيك خانوادگي نشات مي‌گيرند. البته بعد از تولد، مجموعه اي از محيط و ژنتيك براي بروز رفتارها و حتي مشكلات، موثر هستند و مي‌توان آنها را تا حدي زيادي كنترل كرد. اما نبايد اين مورد ناديده گرفته شود.

🔷فيزيولوژيكي

مشكلات جسماني بعد از تولد نيز از دلايل ايجاد اختلال يادگيري است. آسيب به سر، جمجمه، سيستم عصبي و حتي مشكلات شنوايي و بينايي نيز باعث بروز اختلالات يادگيري مي‌شوند. كودكان به دليل اينكه در سن رشد هستند؛ آسيب هاي بدني تا حد زيادي ترميم شده و از بين مي‌رود. اما از طرف ديگر مي‌‌تواند تاثيرات جبران ناپذيري براي افراد داشته باشد.

انواع اختلال يادگيري

اختلال يادگيري انواع مختلفي داشته و احتمالا كودك با يك و يا چند نوع آن درگير مي‌شود. هركدام از اين انواع، شدت هاي مختلفي دارند  و همچنين نحوه درمان آنها نيز متفاوت است. در نوع ضعيف آنها، كودكان قادر به انجام كارهاي خود به صورت مستقل هستند. اما در موارد شديدتر آنها نياز به كمك والدين خود براي مدت زمان طولاني تري دارند. در اين قسمت به توضيح برخي از انواع اختلالات يادگيري مي‌پردازيم.

⭕نارساخواني

يكي از شايع ترين انواع اختلال يادگيري، نارساخواني است. در اين نوع، كودك در خواندن و درك مطالب مشكل دارد. آنها براي خواندن مطالب جديد و طولاني، به كندي عمل كرده و يا از آن اجتناب مي‌كنند. براي مثال آنها در خواندن متن ها كلمه هاي راحت تر را جايگزين كلماتي مي‌كنند كه قادر به خواندن آنها نيستند و يا كلماتي را به متن اضافه مي‌كنند. بسيار اهميت دارد كه معلمين اطلاعات كافي در مورد اين اختلال وهمچنين نحوه برخورد با اين كودكان را داشته باشند.

⭕ديسگرافي

ديسگرافي يا اختلال در نوشتن، به معني ناتواني فرد در نوشتن كلمات مختلف است. او معني كلمات را درك مي‌كند اما از نوشتن آنها ناتوان است. آنها مهارت كافي براي به دست گرفتن مداد و يا خودكار را ندارند و در هنگام نوشتن، اضطراب زيادي را تجربه مي‌كنند. آنها نمي‌توانند افكار خود منسجم كنند و يك متن طولاني بنويسند.

⭕مهارت هاي حركتي

در انواع اختلال يادگيري، ناتواني در انجام مهارت هاي حركتي نيز ديده مي‌شود. برخي از كودكان، مهارت هاي حركتي متناسب با سن خود را ندارند. آنها در نشستن، دويدن، انجام فعاليت هاي ظريف حركتي مثل بستن بندكفش، بريدن كاغذ به شكل هاي مختلف و… ناتوان هستند. آنها در انجام برخي از كارهاي شخصي خود مثل بستن دكمه هاي لباس، نياز به كمك والدين خود دارند.

⭕اختلال يادگيري در رياضيات

معمولا اكثر كودكان، به رياضيات علاقه نداشته و آن را پيچيده و سخت مي‌دانند. اين موضوع در دختران بيشتر ديده مي‌شود. اما نوعي از اختلال يادگيري كه به طور اختصاصي مربوط به رياضيات است؛ يادگيري بسياري از كودكان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين افراد در يادگيري ترتيب اعداد، كوچ ك و بزرگي آنها، انجام محسبات ساده رياضي و برآورد، نيز مشكل دارند. بروز برخي مشكلات در زمينه درسي طبيعي هستند اما مشكلات اين افراد با سن آنها متناسب نبوده وهمچنين براي مدت زمان طولاني ادامه مي‌يابد. براي اطلاع از روش هاي آموزش رياضي به كودكان كليك كنيد.

درمان اختلال يادگيري

اختلال يادگيري تا حد زيادي قابل درمان و كنترل است. فراموش نكنيد كه در صورت ناديده گرفتن آن و همچنين عدم درمان، كودك دچار مشكلات مختلف رواني مثل افسردگي، اضطراب فراگير، كاهش اعتماد به نفس و سرخوردگي مي‌شود. اختلالات يادگيري مخصوصا در دوران مدرسه، باعث مقايسه كودك با ديگر همسالان مي‌شود؛ و براي او مشكلات زيادي را به ارمغان خواهد آورد.

📌كاردرماني

از درمان هاي موثر براي اختلال يادگيري، مي‌توان به كاردرماني اشاره كرد. در اين حوزه با كودك در زمينه هاي مختلفي، كار مي‌شود. درمانگر از تكنيك هاي مختلفي بهره گرفته و همچنين مهارت هاي زيادي را به كودك مي‌آموزد. كاردرماني در كنار گفتاردرماني براي درمان اين دسته از اختلالات اثربخش هستند.

📌دارو درماني

در بسياري از موارد كودك مبتلا به اختلال يادگيري، نياز به مصرف دارو دارد. بيشتر دارو ها مربوط به كنترل اضطراب، درمان افسردگي و همچنين بيش فعالي هستند. براي دارودرماني، افراد بايد از پزشك متخصص كمك بگيرند و مصرف خودسرانه آنها براي كودك و يا قطع مصرف به صورت ناگهاني، عوارض بدي براي سلامت كودك خواهد داشت. مصرف دارو در كنار كاردرماني تاثير مثبتي بر روند درمان اختلالات يادگيري دارد.

سخن پاياني

تشخيص و درمان اختلال يادگيري در كودك، بايد توسط متخصص انجام گيرند. در برخي موارد كودك در حال گذراندن مراحل طبيعي رشد است و جاي نگراني نيست. اما والدين با سخت گيري و حساسيت در اين مورد، مشكلات زيادي را به وجود مي‎آورند. بايد در مواجهه با كودكان با صبوري رفتار كرد و آرا بود. اختلالات يادگيري شايع هستند و كودكان زيادي معمولا در سنين پايين آنها را تجربه مي‌كنند. بهتر است والدين با توجه به نوع آنها و همچنين عوامل به وجودآوردنده، براي درمان، به كودك خود كمك كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال يادگيري مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال يادگيري،
موضوع:
[ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۳۴:۰۵ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی