آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ترس از رانندگي يكي از رايج ترين انواع ترس هاست. معمولا اين افراد از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيستند و هر بار كه مي‌خواهند رانندگي كنند دچار استرس و اضطراب مي‌شوند. ترس از رانندگي يكي از ترس‌هاي بسيار رايج مي‌باشد؛ كه در درجه خفيف تا شديد قرار دارد. برخي از افراد در موقعيت‌هاي خاص در رانندگي مانند آب و هواي نامساعد هراس دارند. استرس در رانندگي تقريبا در تمامي جوانب زندگي اثرگذار است. در واقع فرد در صورت لزوم و استفاده از ماشين دچار اضطراب مي‌شود. اما با تمرين و تكرار تعدادي نكات و با راهنمايي‌هاي درمانگر مي‌توان بر اين ترس غلبه كرد. 

منبع: ترس از رانندگي | 4 روش رفع ترس از رانندگي

ترس از رانندگي چيست؟

احتمالا در اطراف خود كساني را مشاهده كرده‌ايد كه به فوبي از رانندگي مبتلا هستند. و يا كساني را مي‌شناسيد كه با رانندگي حالشان خوب مي‌شود. افراد مبتلا به فوبياي استرس در  رانندگي حتي حاضر به امتحان رانندگي نيز نيستند. همانطور كه گفته شد ترس از رانندگي نيز به عنوان يك فوبيا شناخته مي‌شود.

افراد مبتلا به اين فوبيا اضطراب و استرس زيادي را هنگام رانندگي تجربه مي‌كنند. اما به خاطر داشته باشيد كه ترس از رانندگي يك بيماري يا اختلال نيست حتي اين ترس بسيار رايج مي‌باشد. و گاه با علائم خفيف تا شديد نشان داده مي‌شود. براي درمان اين فوبيا حتما از يك روانشناس و متخصص در اين زمينه راهنمايي بگيريد. جهت كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

 شرايط خاص در بروز ترس‌از رانندگي چيست؟

براي بعضي از افراد شرايط خاصي باعث بروز ترس از رانندگي مي‌شود. كه عبارتند از

🔻 سرعت بالا

🔻 از دست دادن كنترل

🔻ياد گرفتن رانندگي

🔻 رانندگي به تنهايي

🔻 رانندگي در شب

🔻گير كردن در يك ترافيك

🔻 رانندگي در هواي خراب و نامساعد

🔻 رانندگي در كنار ماشين‌هاي سنگين

🔻رانندگي در محيط‌هاي ناشناخته

چه عواملي باعث ايجاد ترس از رانندگي مي‌شود؟

به طور كلي عواملي وجود دارد كه باعث بروز فوبياي ترس از رانندگي شده است. در اين بخش مقاله راجع به عوامل موثر در بروز چنين رفتاري توضيح داده ايم.

🟡 اضطراب جهت پيش بردن يك كار و عملكرد

يكي از علل بروز ترس از رانندگي، اضطراب جهت پيش بردن يك كار و عملكرد مي‌باشد. همه ما انسان‌ها از مسئوليت‌هاي مختلف در برخي از موقعيت‌ها مي‌ترسيم. بعضي از اين مسئوليت‌ها ممكن است نقش امنيتي داشته باشد؛ كه اين ترس را افزايش مي‌دهد. بسياري از افراد در اعتماد به تواناييي‌ها با مشكل روبرو هستند؛ كه همين امر باعث بروز اين فوبيا مي‌شود.

🟢 تجربه بد در ترس از رانندگي

از ديگر علل بروز ترس از رانندگي، تجربه بد مي‌باشد. اين تجربه مي‌تواند براي بسياري از افراد اتفاق افتاده باشد. مثلا شاهد يك تصادف خطرناك بوده و يا خودشان در اين تصادف حضور داشتند. كه باعث پديداري خاطره بد در ذهن فرد مي‌شود.

🔴 ترس از سفر

يكي از بارزترين دلايل ترس از رانندگي، ترس از سفر مي‌باشد. اين افراد معمولاً از مسير و حركت هراس دارند علاقه‌اي به كشف چيزهاي جديد نيز ندارند.

🔵 ترس از پليس

ترس از پليس از ديگر عوامل بروز ترس از رانندگي مي‌باشد. بسياري از افراد فوبياي مواجه با پليس را دارند؛ و رانندگي يكي از مواردي است كه آنها را با پليس روبرو مي‌كند. به همين دليل به چنين فوبيايي مبتلا هستند.

🟤 ترس از تصادف

هيچ انساني تصادف را دوست ندارد. اما ترس از تصادف، يكي از دلايل بروز ترس از رانندگي مي‌باشد. افرادي كه از اين ترس به شدت رنج مي‌برند؛ نمي‌توانند پشت فرمان بنشينند. 

🟣فوبيا فضاي تنگ در ترس از رانندگي

براي ديگر عوامل فوبي رانندگي، مي‌توان به فوبياي فضاي تنگ اشاره كرد. كه اين دليل يكي از رايج‌ترين دلايل مي‌باشد. مخصوصا زماني كه فضاي داخل ماشين بسيار تنگ باشد و مسافر داخل آن قرار داشته باشد.

علائم ترس از رانندگي چيست؟

ترس از رانندگي علائمي دارد كه در اين بخش مقاله به آنها اشاره كرده ايم.

🔹 خشكي دهان

🔹 تنگي نفس

🔹از ياد بردن جهات

🔹 پريدن پلك چشم

🔹 عرق كردن كف دست

🔹تپش قلب زياد

🔹 سرگيجه

🔹 سردرگمي

براي رفع ترس‌ از رانندگي چه كارهايي را مي‌توان انجام داد؟

هميشه راهكاري براي اختلالات وجود دارد. جهت رفع ترس از رانندگي نيز روش هايي وجود دارد كه در اين بخش مقاله به آنها پرداخته ايم.

📌 كنترل استرس

همانطور كه گفته شد؛ يكي از دلايل ترس از رانندگي، استرس و اضطراب است. به همين دليل براي رفع اين ترس بهتر است كه روش‌هاي مديريت و كنترل استرس را آموزش ببينيد. از تكنيك‌هاي استانداردي مانند استراحت حين كار، يوگا، مديتيشن و ورزش كمك بگيريد.

📌 از مصرف كافئين پرهيز كنيد

مصرف كافئين باعث افزايش ضربان قلب مي‌شود و همانطور كه گفته شد؛ يكي از علائم ترس از رانندگي، افزايش تپش قلب مي‌باشد. به همين دليل براي رفع اين مشكل قبل از رانندگي از مصرف كافئين پرهيز كنيد. به مقدار كافي استراحت كنيد و با خواب كافي پشت فرمان بنشينيد.

📌 اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد

يكي از روش‌هاي درمان فوبي رانندگي، افزايش اعتماد به نفس است. افرادي كه از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيستند؛ بيشتر به ترس از رانندگي دچار مي‌شوند. و هميشه احساس مي‌كنند كه رانندگي خوبي ندارند. كه همين امر باعث بروز اضطراب و تنش مي‌شود. بنابراين براي كاهش اين فوبيا حتما از يك روانشناس جهت افزايش اعتماد به نفس كمك بگيريد.

📌 از روانشناس كمك بگيريد

براي درمان ترس از رانندگي حتما بايد از يك متخصص روانشناس كمك بگيريد. روانشناسان به شما كمك مي‌كنند تا مديريت استرس و اضطراب خود را آموزش ببينيد. و در صورت لزوم از اين راهكارها استفاده كنيد تا بتوانيد رانندگي امني را تجربه كنيد. 

كلام آخر

همانطور كه در اين مقاله راجع به ترس از رانندگي كه يكي از رايج‌ترين فوبياها مي‌باشد؛ صحبت كرديم. متوجه شديم كه افراد مبتلا به اين فوبيا هنگام رانندگي با ترس‌هاي فراواني روبرو هستند. كه به عوامل و دلايل مختلفي مرتبط مي‌باشد. براي درمان اين فوبيا حتماً بايد از يك روانشناس و متخصص در اين زمينه راهنمايي بگيريم. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع ترس ها مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد.

منبع: ترس از رانندگي | 4 روش رفع ترس از رانندگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۱۲:۲۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی