آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

تقريبا اولين نشانه هاي بارداري، در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر مي‌شود. اما اين زمان نيز كاملا دقيق نيست. شايد شاهد بروز نشانه ها دير تر از اين زمان هم باشيم. بروز اين علائم، به عوامل زيادي بستگي خواهد داشت. به همين دليل اين نشانه ها نمي‌توانند دليل قطعي براي اثبات بارداري باشند. در اين مقاله به بررسي علائم و عوامل موثر بر آنها خواهيم پرداخت.

منبع: نشانه هاي بارداري | علائم اوليه بارداري چيست؟

زمان بروز نشانه هاي بارداري

معمولا زمان مشخص شروع بارداري، از آخرين قاعدگي تعيين مي‌شود. شايد عجيب به نظر برسد؛ اما حتي زمان زايمان نيز بر همين اساس تعيين مي‌شوند. تقريبا يك هفته تا 10 روز بعد از آخرين قاعدگي، نشانه هاي بارداري خود را نشان مي‌دهند. در واقع آخرين قاعدگي، اولين هفته بارداري محسوب مي‌شود. طبق تحقيقات انجام شده، 50 درصد زنان در هفته پنجم، 70 درصد در هفته ششم و 90 درصد در هفته هشتم بعد از لقاح، متوجه بارداري خود مي‌شوند و علائم را حس مي‌كنند.

⭕نشانه هاي بارداري در هفته اول

همانطور كه پيش تر هم گفته شد؛ هفته اول بارداري در واقع همان زمان قاعدگي است. به همين دليل شايد بسياري از زنان علائم آن را قاعدگي اشتباه گرفته و به ان اهميت ندهند در اين دوران، علاوه بر مشكلاتي كه فرد در دوران عادت ماهيانه خود تجربه مي‌كند؛ علائم ديگري را نيز مثل حالت تهوع، معده درد، تكرر ادرار، احساس مزه فلز در دهان، بي اشتهايي و سردرد را تجربه خواهد كرد. البته بسيار محتمل است كه در هفته اول بارداري، فرد هيچ علامتي نداشته باشد.

⭕نشانه هاي بارداري از هفته دوم تا سه ماهگي

با تمام شدن عادت ماهيانه و ادامه دار شدن نشانه هاي بارداري، فرد احتمالا بارداري خود را محتمل مي‌داند. بسياري از زنان تا ماه بعد صبر مي‌كنند ومنتظر قاعدگي بعدي مي‌مانند. اما تغييراتي كه در بدن رخ مي‌دهند فقط به قاعدگي ختم نمي‌شوند. علائم هفته اول با شدن بيشتر ادامه پيدا مي‌كنند تا زماني كه فرد از بارداري خود مطمئن شود. در اين قسمت نشانه هاي بارداري در اين زمان را ذكر خواهيم كرد.

💠عدم قاعدگي

معمولا بعد از ازدواج، بعد از اولين تاخير در پريود، اولين چيزي كه زنان به آن فكر مي‌كنند؛ حاملگي است. البته تاخير يا به طور كلي پريود نشدن، به دلايل مختلفي اتفاق مي‌افتد. به همين دليل بهتر است زنان قبل از ازدواج يا حتي اقدام براي بارداري، به اين موضوع توجه كرده و علت اين مشكل را برطرف كنند. 

💠تورم و دردناكي پستان ها

با شروع حاملگي به دليل تجمع شير در پستان ها، ترشح هورمون ها مختلف و حتي بالا آمدن شكم، به سينه ها فشار بيشتري وارد مي‌شود. تغييراتي كه در پستان ها رخ مي‌دهد شامل التهاب و دردناكي آنها، نمايان شدن رگ هاي خوني، تغيير رنگ و سايز و حتي ترشحات از آن است. اين تغييرات براي تغذيه نوزاد بعد از تولد رخ مي‌دهند و با برگشتن ميزان هورمون ها به حالت قبل و زايمان، پستان ها به حالت اوليه برمي‌گردند.

💠حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ يكي از نشانه هاي بارداري است كه در ماه اول يا دوم ظاهر مي‌شود؛ اما همه زنان آن را تجربه نمي‌كنند. هنوز علت دقيقي براي آن مشخص نشده است اما معمولا به دليل نوسانات هورموني، رخ مي‌دهد. علت ديگر آن فشاري است كه رحم با بزرگ شدن خود با معده وارد مي‌كند. در برخي مادران، اين حالت به قدري شديد است كه آنها نمي‌توانند غذا بخورند و ضعف و بي حالي نيز براي آنان ايجاد خواهد كرد.

💠لكه بيني از نشانه هاي بارداري

با اينكه در دوران بارداري قاعدگي رخ نمي‌دهد اما بسياري از زنان لكه ها خون يا خونريزي كم را در اين دوران تجربه مي‌كنند. اين خونريزي خفيف، در واقع به دليل لانه گزيني در رحم مادر رخ مي‌دهد. اين اتفاق تقريبا 10 تا 14 روز پس از لقاح، مي‌افتد. در لانه گزيني تخمك بارور شده به ديواره رحم مي‌چسبد. خوني كه در اين دوران از واژن خارج مي‌شود نسبت به زمان قاعدگي، رنگ روشن تري دارد و شفاف است.

💠تكرر ادرار

تكرر ادرار جزو اولين نشانه هاي بارداري محسوب مي‌شود. سطح هورمون ها نقش مهمي در تكرر ادرار دارند اما با بزرگ تر شدن رحم به مثانه هم فشار وارد مي‌شود و مادر مجبور است سريع تر مثانه خود را تخليه كند. مشكلاتي مثل ديابت دوران بارداري، اين موضوع را تشديد خواهند كرد.

💠خستگي وكمبود انرژي

در اين دوران به دليل اينكه سوخت و ساز بدن بيشتر مي‌شود. و تمام اعضا در حال تلاش براي حفظ و نگهداري فردي ديگر هستند؛ منابع بدن بيشتر مصرف مي‌شوند. و فرد خستگي و بي حالي بيشتري را تجربه مي‌كند. حتي نياز مادران به خواب هم افزايش پيدا مي‌كند. برخي از متخصصين افزايش سطح پروژسترون را علت اين موضوع مي‌دانند.

💠تغييرات خلقي

زنان باردار به دليل نوسانات هورموني ناگهاني، تغييرات خلقي را تجربه خواهند كرد. از ديگر نشانه هاي بارداري، تحريك پذيري و حساسيت نسبت به موضوعات مختلف است. حتي گريه هاي بي دليل نيز كاملا طبيعي بوده و زنان با شدت هاي مختلفي آنها را تجربه خواهند كرد. شايد مادران از دوران جديدي كه در زندگي آنها شروع شده است؛ احساس اضطراب كنند و به همين دليل كنترل خود را از دست دهند.

💠تغيير درماي بدن

دماي بدن بعد از تخمك گذاري، افزايش پيدا مي‌كند. شايد تا قاعدگي بعدي اين دما ثابت بماند. دماي بدن در هنگام صبح  مي‌تواند يكي از نشانه هاي بارداري باشد. در دوران بارداري، دماي پايه بدن افزايش پيدا مي‌يابد و همين موضوع باعث حس گرگرفتگي نيز در زنان باردار خواهد شد.

💠گرفتگي عضلات

از نشانه هاي بارداري در ماه هاي اول مي‌توان به گرفتگي، اسپاسم عضلات، ماهيچه ها و شكم اشاره كرد. اين اسپاسم هاي عضلاني گاهي در يك طرف بدن و گاهي در هر دو طرف رخ مي‌دهد و شدت آنها گاهي به قدري زياد مي‌شود كه مادر را از خواب بيدار مي‌كند. در سه ماه اول اين گرفتگي عضلات به دليل رشد سريع جنين است و به صورت كشيدگي در داخل شكم نيز احساس مي‌شود.

💠علائم ديگر

شايع ترين نشانه هاي بارداري شامل مواردي هستند كه بالا ذكر كرديم. اما برخي از مادران، نشانه هاي ديگري مثل سرگيجه، كمردرد، يبوست يا مشكلات گوارشي، تنگي نفس، خونريزي بيني و… را گزارش مي‌كنند. همگي اين علائم طبيعي هستند و معمولا بعد از گذشت سه ماه از بارداري، يا از بين رفته و يا از شدن آنها كاسته مي‌شود.  نيازي به درمان يا برطرف كردن اين علائم نيست و فقط براي كنترل آنها بايد از پزشك متخصص كمك گرفت. 

سخن پاياني

بارداري با علائم زيادي همراه خواهد بود. درابتدا توصيه مي‌شود از بارداري خود اطمينان حاصل كرده و از پزشك كمك بگيريد. آمادگي بدني شما در اين دوران و مراقبت هايي كه دريافت مي‌كنيد همگي در بروز نشانه هاي بارداري موثر هستند. فراموش نكنيد كه سلامت مادر، تضمين كننده سلامت جنين نيز هست و بايد جدي گرفته شود. علائم از فردي به فردي ديگر و حتي در بارداري هاي مختلف متفاوت خواهد بود و عوامل زيادي سبب شكل گيري آنها مي‌شوند. در اين زمينه حتما با متخصص زنان مشورت كنيد و تا انتهاي بارداري تحت نظر باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نشانه هاي بارداري مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد

 سوالات متداول

نشانه هاي بارداري بعد از چند روز ظاهر مي‌شوند؟

معمولا از زمان اقدام به بارداري تا بروز اولين نشانه ها در صورت موفق بودن، از آخرين قاعدگي به مدت يك هفته الي 10 روز زمان لازم است.

منبع: نشانه هاي بارداري | علائم اوليه بارداري چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۵۵:۵۶ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی