آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ترس از تنهايي يك اختلال روانشناختي است كه باعث كاهش كيفيت و عدم لذت از زندگي است. افرادي كه به ترس از تنهايي مبتلا هستند، از تنها زندگي كردن، جدايي، حضور به تنهايي در جمع، تجربه خطر و انزوا هراس دارند. ترس از تنهايي را با نام هاي ديگري مانند اتوفوبيا، ايزولوفوبيا، ارموفوبياو مونوفوبيا نيز مي‌نامند. اين افراد معمولا از يك موقعيت خاص هراس دارند. و در اين موقعيت اضطراب بسيار زيادي را تجربه مي‌كنند. ترس از تنهايي علائم و دلايل مخصوصي دارد كه در اين مقاله توضيح داده ايم.

منبع: ترس از تنهايي | علت ترس از تنها ماندن چيست؟

ترس از تنهايي

همه كودكان در تنهايي واهمه داشتند. احتمالا زماني كه كودك خردسالي بوديد، وقتي از خواب بيدار مي‌شديد و حضور مادر را حس نمي‌كرديد. كل خانه در جستجوي مادر خود بوديد. ترس از تنهايي در خانه باعث ايجاد استرس در شما مي‌شد. همه ما در دوران كودكي اين ترس را در موقعيت هاي مختلف و در اشكال جداگانه تجربه كرده ايم. اما ترس از تنهايي در برخي افراد تا بزرگسالي با آنها همراه است.

زماني كه ترس از تنهايي بر ما غلبه كند. زمان خود را با ديگران سپري مي‌كنيم. حتي با كساني وقت گذراني مي‌كنيم كه لذتي در كنار آنها بودن نمي‌بريم. به خاطر فرار از تنهايي مجبور به ساعت ها مكالمه مي‌شويم. يا هنگامي كه وارد خانه مي‌شويم، تمام اشياء صوتي را روشن مي‌كنيم تا خلاء تنهايي خود را پر كنيم. حتي مادر شدن و ازدواج برخي افراد به دليل فرار از تنهايي است.

علت ترس از تنهايي

علت ترس از تنهايي به طور كلي مشخص نيست. اما ترس از تنهايي مدل هاي گوناگوني دارد. به اين منظور كه هر فردي به دلايل مختلفي نسبت به تنهايي هراس دارد. اين فوبيا باعث كاهش اعتماد به نفس و عدم توانايي در انجام امور روزمره است.

اما ترس از تنهايي به دليل خطرات آسيب زايي است كه در موقعيت هاي خطرناك گذشته و عدم كفايت در موقعيت هاي اورژانسي است. گاهي دلايل قانوني نيز در بروز اين فوبيا نقش دارد. مثلا اگر شخصي در محل زندگي دائم با دعوا و كشتار روبرو مي‌شود، ترس از تنهايي را تجربه مي‌كند. اما در ادامه علل اين فوبيا را توضيح داده ايم.

 بيماري شديد يكي از اعضاي خانواده

 بي توجهي

طلاق

 خشونت خانگي

 

 

مشكلات اقتصادي

 جدايي از والدين

 بيماري رواني پدر يا مادر

نشانه هاي ترس از تنهايي

ترس از تنهايي مانند تمامي فوبياهاي ديگر شامل علائم است. افرادي كه به اين اختلال مبتلا هستند نشانه هايي از خود بروز مي‌دهند كه شامل موارد زير است.

 حملات پانيك

اضطراب از تنهايي

 

ترس شديد هنگام تنهايي

 نگران تنها ماندن به شكل وسواس گونه

 جدا شدن از بدن هنگام ترس از تنهايي

 لرزش

 درد در قفسه سينه

 سرگيجه

تپش قلب

 

 

اختلالات همراه با ترس از تنهايي

معمولا مونوفوبيا همراه با اختلالات ديگر همراه مي‌شود. كه در ادامه توضيح داده ايم.

 اضطراب جدايي كه در دوران كودكي شكل مي‌گيرد. بنابراين اگر كودكي اضطراب جدايي را تجربه مي‌كند بايد تحت درمان قرار بگيرد. تا در دوران بزرگسالي با اين مشكل مواجهه نشود.

 در دوران كودكي اضطراب دلبستگي نشانه هايي شبيه به ترس از تنهايي دارد. اين اضطراب زماني ايجاد مي‌شود كه كودك رابطه امني با مراقب خود نداشته باشد.

 اختلال استرس پس از سانحه كه پس از يك اتفاق ناگوار و تروما رخ مي‌دهد.

 

 

 

 اختلال اضطراب فراگير كه نشانه ناراحتي بيش از حد در موقعيت هاي مختلف است.

درمان ترس از تنهايي

ترس از تنهايي نيز مانند همه فوبياها درمان مشخصي دارد. اين روش هاي درماني بايد تحت نظارت روانشناس صورت بگيرد. درمان ترس از تنهايي به شرح زير است.

 مواجهه درماني

يكي از روش هاي درمان ترس از تنهايي، مواجهه درماني است. مواجهه درماني شخص مبتلا به ترس از تنهايي را به تدريج با شرايطي كه از آن هراس دارد روبرو مي‌كند. بر اساس هراسي كه دارند با كمك روانشناس يادداشت مي‌كنند. روانشناس از موقعيتي كه كمترين اضطراب را به فرد وارد مي‌كند، مواجهه درماني را آغاز مي‌كند. به تدريج به بالاترين درجه از اضطراب مي‌رسند و با مواجهه درماني فرد را درمان مي‌كنند.

 رفتار درماني شناختي

رفتار درماني شناختي يكي از روش هاي درماني ترس از تنهايي است. در اين نوع روش درماني فرد با روش هاي عملي با تنهايي مقابله مي‌كند. افراد مبتلا به فوبياها با كمك اين روش درماني با درصد بالايي درمان مي‌شوند.

 دارو درماني

زماني كه ترس از تنهايي با كمك روش هاي روانشناختي به طور كامل بر طرف نشد، دارو درماني نيز استفاده مي‌شود. اما روان درماني با درصد بالايي به تنهايي در درمان فوبياها موفق مي‌شود. دارو درماني يك روش كوتاه مدت است كه با قطع داروها، علائم باز مي‌گردد. اين روش درماني با كمك روان درماني به طور بهتري پاسخگو است. در دارو درماني با كمك داروهايي مانند آرام بخش ها و مسدود كننده هاي بتا، علائم را كاهش مي‌دهند.

 روش هاي مقابله اي

جهت درمان ترس از تنهايي و كاهش اضطراب هاي ناشي از اين فوبيا، روش هاي مقابله اي نيز بسيار خوب عمل مي‌كنند. با كمك روش هاي روان درماني و استفاده از روش مقابله اي اشاره شده، در بهبود علائم به خود كمك كنيد يوگا مراقبه

 آرامش پيشرونده عضلاني

 تجسم

كلام آخر

ترس از تنهايي يكي از فوبياهايي است كه افراد زيادي را به خود درگير كرده. اين افراد معمولا به دليل تجربه هاي تلخ گذشته، دوران كودكي، آموزش يا مسائل قانوني دچار اين فوبيا شده اند. خوشبختانه اين فوبيا به طور قطعي قابل درمان مي‌باشد. اما جهت درمان بايد از روانشناس و متخصصين در حوزه درماني كمك بگيريد. مركز مشاوره آواژه به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از تنهايي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه تماس حاصل نماييد.

منبع: ترس از تنهايي | علت ترس از تنها ماندن چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۲۲:۵۳ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی