آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

ارتباط كلامي به ما كمك مي كند تا پيام خود را به بهترين شكل بيان كنيم و از اين طريق، ارتباط موثري با ديگران برقرار كنيم. ما از ارتباطات كلامي براي تعريف همه چيز ازجمله ايده ها، احساسات، تجربيات، افكار و… استفاده مي كنيم. اين تعاريف نه تنها توصيفي، بلكه ارزشي نيز هستند. ما با داشتن مهارت هاي ارتباط كلامي، ايده ها و تجربيات پيچيده را در دسته بندي هاي معنادار، بهتر سازماندهي مي كنيم. داشتن مهارت ارتباطي، نگرش شما را نسبت به دنياي اطراف شكل مي دهد و در هر زمينه اي از زندگي ضروري است. بسياري از افراد با اين مهارت دست و پنجه نرم مي كنند. اما اين مهارت نيز مانند ساير مهارت ها قابل يادگيري است و لازمه يادگيري آن، تمرين و تكرار مي باشد. در اين مقاله به بررسي ارتباط كلامي و چگونگي تقويت آن مي پردازيم. براي دريافت خدمات روانشناسي در اين حوزه روي مشاوره فردي كليك كنيد.

منبع: ارتباط كلامي چيست | ويژگي هاي ارتباط كلامي

مهارت ارتباط كلامي چيست

ارتباط كلامي، مهارت استفاده از كلمات و زبان براي انتقال پيام است. ارتباطات كلامي قوي در تجارت و محل كار بسيار مهم تلقي مي شود و بخش مهمي از ايجاد روابط تجاري است. اگرچه ارتباط كلامي اغلب به مهارت هاي گفتاري مربوط مي شود، اما موضوع خوب گوش دادن و چگونگي ارائه خود نيز حائز اهميت است. از ديگر جنبه هاي مهم ارتباط كلامي، لحن صدا، قاطعيت و بيان خوب است. مهارت هاي ارتباط كلامي به شما كمك مي كند اطلاعات، ايده ها و پيام ها را به روش هاي قدرتمند و متناسب با موقعيت، دريافت و انتقال دهيد.

انواع ارتباط كلامي

توسعه مهارت هاي ارتباط كلامي قوي، به تمرين بستگي دارد. اولين قدم اين است كه بدانيد كدام جنبه از ارتباط كلامي بر اثر بخشي آن تأثير مي گذارد. به طور كلي، چهار نوع ارتباط كلامي وجود دارد. ازجمله ارتباطات درون فردي، ارتباطات بين فردي، ارتباطات گروهي كوچك و ارتباطات عمومي. در ادامه هر كدام از اين ارتباطات را به طور خلاصه توضيح داده ايم.

ارتباطات كلامي درون فردي

ارتباط درون فردي زماني اتفاق مي افتد كه گيرنده و فرستنده آن ارتباط كلامي، يك شخص باشد. به طور مثال، صحبت كردن با خودتان يك ارتباط درون فردي است. همينطور افكار خاموش نيز يك ارتباط درون فردي در نظر گرفته مي شود. حتي اگر هيچ كلمه اي به صورت فيزيكي بيان نشود.

ارتباطات كلامي بين فردي

ارتباط بين فردي بين دو نفر اتفاق مي افتد. به عنوان مثال، مي توان به يك مكالمه معمولي، يك مصاحبه شغلي، يا يك تماس تلفني اشاره كرد. اين نوع از ارتباط، اولين سطح ارتباط كلامي است كه به موجب آن ارتباطات غير كلامي هم بر نحوه درك پيام توسط گيرنده تأثير مي گذارد.

ارتباطات كلامي گروهي كوچك

ارتباط گروهي كوچك زماني است كه بيش از دو نفر درگير تبادل اطلاعات هستند. همانطور كه از نام آن مشخص است، ارتباط گروهي كوچك، ارتباط كلامي بين گروه هاي بزرگ نيست. بلكه ارتباط كلامي بين گروه هاي كوچكي از مردم است. نمونه هايي از ارتباطات گروهي كوچك عبارتند از يك جلسه هيئت مديره، يك مكالمه معمولي بين جمع كوچكي از دوستان يا يك ارائه براي كارمندان.

ارتباطات كلامي عمومي

ارتباطات عمومي زماني اتفاق مي افتد كه فرد يا گروهي از افراد، اطلاعاتي را به يك جمع بزرگ ارسال مي كنند. نمونه هايي از اين شكل از ارتباطات كلامي مثل: سمينارهاي بزرگ، گزارش خبري در رسانه ها يا سخنراني در مقابل جمعيت زيادي از مردم مي باشد. تفاوت اصلي بين ارتباطات كلامي عمومي و ارتباطات كلامي گروهي كوچك، جداي از تعداد افراد درگير شده، هدف و قصد از سخنراني است.

چگونه مهارت هاي ارتباط كلامي خود را تقويت كنيم

مهارت ارتباط كلامي، در صدر فهرست مهارت هاي اساسي مورد نياز زندگي قرار دارد. وقتي به بزرگترين رهبران نگاه مي كنيد، يكي از ويژگي هايي كه دارند، توانايي برقراري ارتباط كلامي موثر است كه بر اهميت مهارت هاي ارتباطي تأكيد مي كند. در ادامه رايج ترين راه هاي تقويت مهارت هاي ارتباط كلامي را شرح داده ايم.

1- قبل از صحبت فكر كنيد

بهتر است حين برقراري ارتباط با ديگران، به آرامي صحبت كنيد و قبل صحبت كمي مكث كنيد. علاوه بر اين، براي بهبود مهارت هاي ارتباط كلامي خود، بايد يك سري از واژگان را ياد بگيريد. يادگيري تعداد زيادي از واژگان به شما كمك مي كند تا با ديگران ارتباط موثر برقرار كنيد. هنگام صحبت با ديگران زماني براي جستجوي كلمات نخواهيم داشت. بنابراين، شروع به يادگيري واژگان براي برقراري ارتباط كلامي موثر كنيد.

2- از زبان مختصر استفاده كنيد

ممكن است چيزهاي زيادي براي گفتن وجود داشته باشد، اما مختصر بودن جملات به شما كمك مي كند تا به سرعت منظور خود را به مخاطب برسانيد. چه در حال نوشتن باشيد چه در حال صحبت كردن، جمع آوري اطلاعات در مورد چگونگي، چرايي و نحوه ارائه، به شما كمك مي كند تا به طور خلاصه و موثر با مخاطب ارتباط برقرار كنيد. بدين صورت مخاطبان شما، ايده هاي اصلي شما را درك مي كنند و هيچگونه سردرگمي در فهميدن اطلاعات نخواهند داشت.

3- مخاطب خود را درك كنيد

درك مخاطبان و قرار دادن خود به جاي آن ها براي ارسال موثر پيام ضروري است. ممكن است همه افراد، دانش يا تجربه مشابه شما را نداشته باشند. بنابراين مطمئن شويد تا مطالب را به گونه اي توضيح مي دهيد تا همه بتوانند آن را درك كنند. از آن جايي كه قشرهاي مختلف ترجيحات ارتباطي متفاوتي دارند، بهتر است فرهنگ يا شخصيت مخاطبان خود را در نظر بگيريد. بنابراين سعي كنيد مخاطب هدف خود را به خاطر بسپاريد.

4- مراقب لحن خود باشيد

در ارتباطات كلامي، لحن شما حياتي است و نحوه استفاده از آن مي تواند بر نحوه تعامل مخاطبان با شما تأثير بگذارد. يك لحن دوستانه و گرم، بهترين برداشت اوليه را ايجاد مي كند. از سوي ديگر، يكنواخت يا صاف صحبت كردن مي تواند بي تفاوتي را القا كند. سعي كنيد هنگام مكالماتتان، لحن خود را تغيير دهيد و نكات كليدي را برجسته كنيد. اين روش براي جلب توجه مخاطبان شما عالي است.

5- به زبان بدن خود توجه كنيد

زبان بدن شما مي تواند بر پيام هايي كه منتقل مي كنيد تأثير بگذارد. هنگامي كه زبان بدني باز را به نمايش مي گذاريد، بيشتر پذيراي ارتباطات هستيد و اين باعث مي شود افراد در صحبت كردن با شما احساس راحتي بيشتري داشته باشند. همين امر موجب مي شود شما از ارتباط كلامي موثري استفاده كنيد.

6- با اطمينان صحبت كنيد

داشتن اعتماد به نفس در مكالمات ضروري است. زيرا اگر مخاطب شما متقاعد نشود، نمي توانيد ارتباط كلامي بي نقصي داشته باشيد. اين موضوع بسيار مهم است كه شما چگونه خود را در طول بحث ها و سخنراني ها نشان مي دهيد و تا چه اندازه اعتماد به نفس داريد.

7- پايان خوب براي سخنانتان در نظر بگيريد

پايان دادن گفت و گو با ايجاد و انتقال احساس خوب و خوشايند در ميان افراد تأثير زيادي در ذهن مخاطب مي گذارد. اگر واكنش هايي از خستگي و بي علاقگي را در مخاطب ديديد سعي كنيد، بحث خود را با يك جمع بندي مناسب به پايان برسانيد.

سخن آخر

مهارت ارتباط كلامي، مهارتي است كه نياز به يادگيري و تمرين مستمر دارد. اگر مي خواهيد مهارت هاي ارتباط كلامي خود را تقويت كنيد، بايد تكنيك هاي متنوع را به كار ببريد و از استراتژي هاي گفته شده تا جايي كه مي توانيد، مكرر در كار و تعاملات بين فردي خود استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت ارتباط كلامي مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: ارتباط كلامي چيست | ويژگي هاي ارتباط كلامي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۰۱:۵۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی