آواژه
ارائه خدمات روانشناسي

اصرار خانواده به ازدواج يا ازدواج‌هاي اجباري يكي از عوامل زمينه‌ساز بروز بسياري از مشكلات رواني خانواده‌ها به شمار مي‌رود. اين پيوندهاي زناشويي معمولاً به دليل مسائلي همچون فقر، باورهاي فرهنگي، تصميم‌هاي اقتصادي، تشريك قدرت، مهاجرت و غيره رخ مي‌دهند. بيشتر اين فشارها به دليل منافع و سودهاي رابطه و ازدواج است. اين ازدواج ها به دليل فرهنگ هاي مختلف، قوميت ها و … صورت مي‌گيرد. معمولا خانواده ها علاقه دارند تا فرزندشان با شخصي كه پدر و مادر علاقه دارند ازدواج كنند و احترامي به انتخاب فرزند خود نمي‌گذارند. فرزندان نيز به دليل احترام، مرسالاري و دستورات والدين تن به ازدواج هاي اجباري مي‌زنند. درنتيجه لازم است تا با روش‌هايي براي جلوگيري از اين قبيل ازدواج‌ها آشنا شويم. براي دريافت مشاوره ازدواج كليك كنيد.

منبع: اصرار خانواده به ازدواج | پيامدهاي ازدواج هاي اجباري

اصرار خانواده به ازدواج | منظور از ازدواج اجباري چيست ؟

بنا به تعريف رايج در جامعه، هنگامي دو طرف يا يكي از آن‌ها، در يك پيمان زناشويي تمايل قلبي واقعي به ازدواج نداشته باشد، مي‌تواند اين پيوند را اجباري تلقي كرد. در اين شرايط، اغلب عواملي محيطي يا خانوادگي با اعمال كردن اهرم فشار به شخص، او را وادار به اين كار مي‌كنند. همچنين معمولاً افراد مهم و تأثيرگذار زندگي فرد ازجمله والدين و اعضاي خانواده او هستند كه براي چنين ازدواج‌هايي، اصرار مي‌كنند. اصرار خانواده به ازدواج غير اخلاقي و غير اصولي است.

به‌طورمعمول، هنگامي‌كه بحث اصرار خانواده به ازدواج مي‌شود، انگشت اتهام به سمت خانواده‌هاي كم‌ بضاعت و مشكلات اقتصادي مي‌رود. اين در حالي است كه چنين پيوندهايي تقريباً در همه اقشار جامعه و بر اساس عللي خاص در هر طبقه اجتماعي رخ مي‌دهد. همچنين، در رابطه با زور و اجبار خانواده بايد اشاره كرد كه حتماً اين فشارها از نوع فيزيكي و با آزار جسمي همراه نيستند. گاهي والدين با سخنان تهديدآميز و ابراز بي‌علاقگي به ماندن فرزند جوان خود در خانه، او را به ازدواج اجباري وا‌ مي‌دارند. در اين خانواده‌ها، از حقوق انساني فرزندان چشم‌پوشي مي‌شود. در نتيجه فرد جوان احساس مي‌كند اختياري در انتخاب همسر خويش ندارد. و درنهايت تن به ازدواج مي‌دهد.

انواع ازدواج اجباري | اصرار خانواده به ازدواج

اصرار خانواده به ازدواج يا ازدواج اجباري انواع و اقسام متفاوتي دارد. اين ازدواج ها به خواست خود زوجين نيست و بدون هيچ علاقه اي به ازدواج تن مي‌دهند. به طوركلي مي‌توان سه نوع اجبار مرسوم در ازدواج اجباري را نام برد. كه به شرح زير هستند.

1. ازدواج مصلحتي

يكي از نمونه هاي اصرار خانواده به ازدواج در اين شرايط، ترجيح مي‌دهند به‌ جاي فرزندان خود در مورد ازدواج آن‌ها و آنچه به صلاحشان است، تصميم بگيرند. براي مثال قرارهاي فاميلي براي ازدواج فرزندان يكي از اين موارد به شمار مي‌رود. همچنين گاهي از نظر والدين، شرايط يكي از خواستگارها به‌قدري خوب است كه آن‌ها بدون توجه به تمايل فرزندشان درخواست ازدواج را قبول مي‌كنند.

2. ازدواج كاري | اصرار خانواده به ازدواج

ازدواج كاري يكي از نمونه هاي اصرار خانواده به ازدواج است. اين مورد به‌خصوص در طبقات مرفه‌تر جامعه و در بين خانواده‌هاي قدرتمند به چشم مي‌خورد. اين گروه معمولاً براي حفظ يا افزايش قدرت و اعتبار خاندان خويش، بدون توجه به خواسته فرزندانشان، اقدام به گذاشتن قرار ازدواج با يكديگر مي‌كنند. چنين پيوندهايي زمينه را براي افزايش ازدواج سفيد در جوانان فراهم مي‌كند.

3. ازدواج اقتصادي

ازدواج اقتصادي آخرين نمونه اصرار خانواده به ازدواج است. اين مورد همپوشي زيادي با دو نمونه قبلي دارد. در اين قبيل ازدواج‌ها، وضعيت مالي و اقتصادي طرف مقابل مهم‌ترين عامل ازدواج به‌حساب مي‌آيد. همچنين گاهي به علت مشكلات مالي خانواده اوليه، فرزندان وادار به ازدواج با كسي مي‌شوند كه قول حمايت اقتصادي به آن‌ها مي‌دهد.

علل رخ دادن ازدواج اجباري

اصرار خانواده به ازدواج يا ازدواج اجباري به دليل عوامل مختلفي رخ مي‌دهد. خانواده ها بيشتر به دليل سودمندي خود فرزندان را به ازدواج مجبور مي‌كنند. در ادامه علل اصرار‌خانواده به ازدواج را شرح داده ايم كه تقريبا همه افراد با آن آشنا هستند.

1. افزايش سن فرزندان | اصرار خانواده به ازدواج

يكي از دلايل اصرار خانواده به ازدواج، بالا دانستن ازدواج فرزندان است. مناطق گوناگون و اقوام مختلف معمولاً باورهايي در زمينهٔ سن مناسب ازدواج دارند. هنگامي‌كه فردي از اين سن گذشته و هنوز مجرد باشد، خانواده‌ها و اطرافيان اين موضوع را ناتواني جوان در يافتن همسر مناسب تلقي كرده و تصميم مي‌گيرند كه خودشان دست به عمل بزنند.

2. فقر

يكي از مهم‌ترين عوامل اصرار خانواده به ازدواج، نداشتن امنيت مالي كافي خانواده است. در اين وضعيت، والدين سعي مي‌كنند با وادار كردن جوانان به ازدواج با افراد ثروتمند، هم وضعيت زندگي خود را سامان بخشند و هم براي فرزند خود يك زندگي همراه با امنيت اقتصادي فراهم آورند.

3. باورهاي مذهبي | اصرار خانواده به ازدواج

سومين عامل اصرار خانواده به ازدواج، قدرت باورهاي مذهبي است. بر اساس ديدگاه اديان مختلف، ازدواج امري مقدس است كه مي‌تواند سبب تكميل شخصيت انسان شود. بااين‌حال برخي از اقوام و فرهنگ‌ها اين نظرات را به شيوه افراطي در خود پرورانده‌اند. درنتيجه با واردكردن فشار به فرزندان خود در سنين خاص، آن‌ها را از انتخاب كردن همسر مناسب خود بازمي‌دارند.

نتايج حاصل از ازدواج اجباري

پايه شكل‌گيري يك خانواده جديد بايد بر اساس محبت و صميمت باشد. درصورتي‌كه در اصرار خانواده به ازدواج، عوامل ديگري به‌جاي اين موارد قرار مي‌گيرند. معمولاً زنان بيشتر از مردان قرباني ازدواج‌هاي زوري مي‌شوند. لذا مشكلات روحي و شخصيتي در آن‌ها بيشتر گزارش مي‌گردد. ازجمله اين مشكلات عبارت‌اند از.

  • افسردگي
  • عزت‌نفس پايين
  • افكار خودكشي
  • نداشتن حس خودمختاري
  • احساس بي‌كفايتي
  • درخودماندگي آموخته‌شده
  • فرار از منزل براي رهايي از فشار خانواده
  • عدم ارتباط محبت آميز با خانواده
  • اختلالات رواني
  • خود زني
  • خود سوزي

علاوه بر اين، در خانواده‌هايي كه محبت و علاقه اوليه وجود نداشته است، احتمال بروز خيانت و طلاق بيشتر است. همچنين فرزندان در اين خانواده‌ها در جوي متشنج و همراه با اختلافات مدام والدين رشد مي‌كنند. اين موضوع مي‌تواند سبب بروز مشكلات رواني در كودكان و تداوم آن‌ها در دوره بزرگ‌سالي آن‌ها گردد.

نحوه جلوگيري از ازدواج اجباري

اصرار خانواده به ازدواج را طبق ارائه روش هايي مي‌توان از بين برد. گاهي با صحبت هاي منطقي و اصولي شايد بتوان خانواده ها را راضي كرد. تا از اين اصرار دست بكشند و به فرزندان اجبار نكنند. نحوه جلوگيري از ازدواج اجباري عبارت است از.

1. بيان كردن خواسته‌هاي خود

يكي از روش هاي جلوگيري از اصرار خانواده به ازدواج، بيان خواسته ها است. لازم است براي روشن كردن دليل عدم تمايل خود به فرد انتخاب‌شده، بتوانيد خواسته‌هاي خود از زندگي و همسرتان را به‌خوبي با خانواده در ميان بگذاريد. همچنين با آن‌ها در مورد فشار و ناراحتي‌اي كه با اصرارهاي مداوم به ازدواج در شما ايجاد مي‌كنند، صحبت كنيد. به والدين خود بگوييد كه درست است نيتشان براي شما خير است، اما با اجبار به ازدواج اين هدف را با عملي نامناسب خنثي مي‌كند.

2. داشتن قاطعيت در تصميمات خود

دومين روش جلوگيري از اصرار خانواده به ازدواج، قاطعيت در تصميمات است. با هر فشار و تهديد خانواده نترسيد. بهتر است با ثابت‌قدم ماندن نشان دهيد كه از تصميم خود عقب نمي‌نشينيد. با آن‌ها در مورد ارزش‌هاي اخلاقي كه به شما آموزش داده‌اند صحبت كنيد و حقوق انساني‌تان را يادآور شويد. در صورت نياز از مي‌توانيد از مراجع قضايي كمك بگيريد.

3. استفاده از صبر و منطق در صحبت با والدين

آخرين روش جلوگيري از اصرار خانواده به ازدواج، صبوري است. به خاطر داشته باشيد كه استفاده از پرخاش و خشونت اگر كاربرد داشت، باعث تعارض شما با والدينتان نمي‌شد؛ پس به‌جاي انجام كارهاي تكانشي و بدتر كردن وضع موجود، سعي كنيد خونسردي خود را حفظ كرده و با استدلال‌هاي منطقي با آن‌ها سخن بگوييد.

كلام آخر

اصرار خانواده به ازدواج رفتاري غير اخلاقي، غير عقلاني و غير اصولي است. اصرار به فرزندان براي ازدواج به دلايل مختلفي از جمله فقر، سن بالاي فرزندان و … رخ مي‌دهد. اما براي جلوگيري از اين اتفاق بايد از روانشناس و مشاورين كمك بگيريد. گاهي لازم است كه با والدين خود از روانشناس كمك بگيريد. مركز مشاوره ذهن نو به صورت حضوري و تلفني به مراجعان خدمات ارائه مي‎دهد. براي‌كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اصرار خانواده به ازدواج مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره استرس با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

منبع: اصرار خانواده به ازدواج | پيامدهاي ازدواج هاي اجباري

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۰۱:۰۷ ] [ آواژه ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی